Leopold van Asten tweede in wereldbeker Bordeaux *video*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Leopold van Asten tweede in wereldbeker Bordeaux *video*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:28

KNHS
Springen, KNHS

Afbeelding
Leopold van Asten en VDL Groep Zidane N.O.P. in Bordeaux Foto: FEI

Leopold van Asten is op een geweldige tweede plaats geëindigd in de FEI Longines Wereldbekerwedstrijd springen in Bordeaux. Met zijn toppaard VDL Groep Zidane N.O.P. zette Van Asten als tweede starter in de barrage een geweldige tijd neer. Alleen de Fransman Julien Epaillard was beter. Alle grote favorieten beten zich stuk op de tijden van Epaillard en Van Asten. “Dit was super. Ik ging voor een strakke ronde en dat pakte heel goed uit”, vertelt Van Asten vanuit de Franse havenstad.

“Mijn strategie was om met een strakke ronde te rijden in de barrage. Niet te overdreven. Zo probeerde ik de druk bij mijn concurrenten te leggen”, legt Leopold van Asten uit. “Dat pakte heel goed uit. Dit was super. Ze moesten echt risico’s nemen en kregen een of zelfs meer fouten. Ik kreeg naar de derde hindernis afstand een hele mooie afstand en daarna vijf galopsprongen naar de dubbelsprong. De rest van het parcours liep gewoon super.” Juist in de wending naar de derde hindernis sneuvelden de meeste concurrenten.

Door de tweede plaats verdiende Van Asten 17 punten en steeg naar plaats 24 in de tussenstand. “Ik ben nu beste Nederlander in de stand. lk hoop dat ik over drie weken in Gothenburg mag rijden. Ik heb nog een paar punten nodig. Een top 10 klassering daar brengt me dicht bij de finale in Omaha.” Het zal de derde finale voor Van Asten kunnen worden. “Ik reed in Kuala Lumpur met VDL Groep Think Twice en in Las Vegas met Fleche Rouge.”

Het was een overvolle barrage in Bordeaux met 19 van de 39 starters in de eerste ronde in de wereldbekerwedstrijd van dit seizoen, waarin een enorm gestreden werd. Geweldige sport in een van de meest spectaculaire wedstrijden van het seizoen. Leopold van Asten startte in de eerste omloop en de barrage als tweede. “In Stuttgart in november startte ik als eerste in een hele volle barrage, vandaag moest ik als tweede. Het was super spannend. Mijn paarden VDL Groep Beauty en VDL Groep Zidane N.O.P. springen het hele seizoen al goed. Vorige week in Zürich sprong Zidane ook al fantastisch. Vandaag pakte het heel goed uit. Epaillard reed de wendingen nog korter dan ik. Hij was twee seconden sneller. Meer zat er vandaag niet in. Maar hier ben ik super blij mee. Mijn sponsor Wim van der Leegte ook.”

Maikel van der Vleuten en VDL Groep Verdi TN N.O.P. hadden pech in de eerste omloop met een springfout, waarmee ze op plaats 26 eindigden.

Uitslag FEI Longines Wereldbekerwedstrijd Bordeaux, 1.60m
1. Julien Epaillard (Fra), Quatrin de la Roque LM (v.Quick Star), 0 – 0, 35.92 sec
2. Leopold van Asten (Ned), VDL Groep Zidane N.O.P. (v.Heartbreaker), 0 – 0, 37.71 sec
3. Guido Klatte (Dui), Qinghai (v.Quidam de Revel), 0 – 0, 38.09 sec
26. Maikel van der Vleuten (Ned), VDL Groep Verdi TN N.O.P. (v.Quidam de Revel), 4

Klik hier voor de volledige uitslag

Tussenstand FEI Wereldbeker, West Europese League, na 12 van de 13 wedstrijden
1. Kevin Staut (Fra), 78 pnt
2. Lorenzo de Luca (Ita), 67 pnt
3. Dennsi Lynch (Irl), 58 punt
24. Leopold van Asten, 29 pnt
35. Maikel van der Vleuten, 21 pnt

Klik hier voor de volledige tussenstand