Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 14:31

Bokt.nl
Sportevenement, Paralympische Spelen
Door Joëlle Bax, Nikki Schouten en Suzan de Jongste

Afbeelding
Demi Vermeulen met Burberry Foto: KNHS

Joëlle Bax, Nikki Schouten en Suzan de Jongste kregen vanuit hun studie Hippische Bedrijfskunde de opdracht een artikel te schrijven over een actueel probleem. Op het moment van de opdracht waren de Paralympische Spelen net geweest en zij merkten op dat de Paralympische Spelen moeilijker te volgen waren via de media dan de Olympische Spelen. Zij besloten daarom hun artikel te schrijven over de media-aandacht voor de Paralympics.

Hoogstwaarschijnlijk heeft ook u de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Janeiro op de televisie gevolgd. Alle prestaties en de welverdiende medailles die daarvoor zijn verkregen, zijn natuurlijk bewonderenswaardig. Maar heeft u ook meegekregen dat er voor Nederland dit jaar op de Paralympische Spelen veel meer medailles zijn behaald dan op de Olympische Spelen en zijn deze prestaties niet nog bijzonderder dan die van de Olympische Spelen? De aandacht van media die de Paralympische Spelen kregen, bleef beperkt tot korte samenvattingen en livestreams die alleen via internet te volgen waren, terwijl de Olympische Spelen op zowel Nederland 1, 2 en 3 dagelijks te volgen waren. Dit feit viel de rest van Nederland ook op en dat leverde dan ook een petitie op die fanatiek door 45997 mensen ondertekend werd.

Voor dit artikel zijn Daniel Schildkamp de persvoorlichter van Paralympic TeamNL, Peter Kloosterhuis de hoofdredacteur van NOS Evenementen en Paralympische ruiter Demi Vermeulen geïnterviewd om te weten te komen hoe zij over het onderwerp denken.

Daniel Schildkamp
Sinds de Paralympische Winterspelen in Vancouver is Daniel Schildkamp dé persvoorlichter van Paralympic TeamNL. Als persvoorlichter omschrijft Schildkamp de Paralympische Spelen dan ook als een prachtig evenement waarbij sporters met diverse handicaps op de toppen van hun kunnen presteren. Daniel geeft aan dat vanuit de NOC*NSF de paralympische sport hetzelfde wordt behandeld als de olympische sport, toch merkt hij ook op dat de Paralympische Spelen wel minder media-aandacht krijgen dan de Olympische Spelen. "Wij zijn zelf niet zo bezig met een 'strijd' om de aandacht tussen 'Olympisch en Paralympisch'", geeft Schildkamp aan.

Desondanks probeert het Paralympic TeamNL er toch alles aan te doen om media-aandacht te krijgen. "Ik zorg ervoor dat de sporters zo vaak en zo goed mogelijk in de media komen, uiteraard wel zonder dat hun topprestaties daaronder lijden. Daarnaast nemen wij vanuit NOC*NSF paralympiërs ook altijd mee in onze mediacampagnes richting de Spelen." Schildkamp merkt op dat olympische sporters nu vaak (nog) wat bekender zijn dan de paralympische sporters. Ook zien niet alle media de paralympische sport als een topsport, zo worden de Paralympische Spelen bij de NOS verzorgd door NOS Evenementen en niet door de sportredactie. “Het is aan ons om te laten zien dat paralympische sport echte topsport is. Dit doen we via de professionaliteit van de sporters, tegenwoordig zijn zij heel professioneel. Alle sporters die namens Nederland deelnamen aan de Paralympische Spelen in Rio, zijn fulltime topsporters. Dat is een heel verschil met het verleden, toen paralympiërs ook nog wel eens parttime sporter waren. Dat kan in de huidige paralympische topsport niet meer. Het is aan ons om dat soort dingen te blijven uitstralen."

Peter Kloosterhuis
Een andere grote partij in dit maatschappelijke thema is de NOS. Peter Kloosterhuis, hoofd van NOS evenementen, is hiervoor geïnterviewd. Kloosterhuis reageerde direct fel dat NOS wel genoeg media-aandacht besteed aan de Paralympische Spelen. Twee maal per dag een half uur, openings- en sluitingsceremonie op tv, finale van Marlou van Rhijn, radioberichten en live streams moeten laten blijken dat de NOS zich toch echt wel verdiept in de Paralympische Spelen.

Maar waarom worden deze Paralympische Spelen dan gerekend tot de evenementen en niet tot de topsport? Waarom besteedt de NOS minder aandacht aan de Paralympische Spelen dan aan de Olympische Spelen? "De Paralympics zijn een kleiner evenement dan de Olympische Spelen: in aantal deelnemers, aantal sporten, deelnemende landen en locaties", vertelt Kloosterhuis.

Toch neemt volgens Kloosterhuis de spanning toe en daarmee wordt het voor de televisie ook interessanter. Tegenwoordig hoort men tijdens de Paralympics elke ochtend om half negen op NPO Radio 1 updates en is er ook meer aandacht bij de NOS op televisie. Wanneer er naar de vorige Paralympische Spelen wordt gekeken, kan er gesteld worden dat dit al een grote vooruitgang is. "De ontwikkeling staat niet stil", aldus Kloosterhuis.

Demi Vermeulen
De laatste en de meest belangrijke partij in dit maatschappelijke thema, is een paralympiër zelf. Zonder de paralympiërs zouden de Paralympische Spelen niet eens kunnen bestaan. Daarom is paralympische ruiter Demi Vermeulen geïnterviewd. Zij heeft zilver en brons gewonnen op de Paralympische Spelen in Rio 2016. Demi ziet zelf ook dat de onwetendheid bij de mensen zorgt voor een kloof tussen de Olympische Spelen en de Paralympische Spelen. "De paralympiërs zijn ook topsporters en werken er net zo hard voor." Vermeulen vertelt ons dat ze het belangrijk vindt om te laten zien dat iedereen kan sporten, ook met een beperking.

Zelf probeert ze er ook veel aan te doen om de Paralympische Spelen meer onder de aandacht te brengen: "Je kan er zelf echt veel aan doen om meer media-aandacht te genereren voor je sport. Denk aan social-media accounts, maar ook interviews in kranten. Op die manier kan je mensen enthousiast maken en ook een kijkje achter de schermen geven." Toch ziet ook Demi Vermeulen dat er wel een stijging is in de media-aandacht voor de Paralympische Spelen. "Er zal meer uitzendtijd voor de Paralympische Spelen moeten komen op televisie. Daarmee kunnen er veel mensen bereikt worden. Maar ook de sporters zelf kunnen hun eigen sport op een positieve manier promoten. Het ligt aan meerdere factoren, ik denk niet dat er één manier is om meer media-aandacht te krijgen voor de Paralympische Spelen. Maar je ziet dat er de laatste jaren al wel veel meer aandacht is. Dus er zit wel echt een lift in."

Dus het valt allemaal wel mee?
Zoals u heeft kunnen lezen hebben de Paralympische Spelen toch wel media-aandacht gekregen. Dat de Olympische Spelen meer aandacht krijgt blijft een feit. Gelukkig zien alle partijen wel een groei in de media-aandacht voor de Paralympische Spelen. Zolang de resultaten van de Paralympische Spelen de komende Spelen weer zo geweldig worden, zal er hopelijk steeds meer aandacht voor deze bijzondere topsporters komen, want dat is wat ze verdienen.

Hatsjie
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:46

Dus het valt allemaal wel mee?
Wauw, wel 2 keer half uur op TV.
Nou nee, de NOS blijft ver achter met bijvoorbeeld de BBC, die de Paralympics integraal uitzend, ook op prime-time.
Kan de NOS nog wat van leren, heb het idee dat de NOS denkt dat de Paralympics een soort hobby is.

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:54

Grof schandalig hoe weinig aandacht er is gegeven aan dit wel medaille oogstende Olympisch team.
Er was meer exposure voor de flater van die ene die niet in de ringen mocht hangen.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:02

Hier in België is het nog armzaliger gesteld met de parasport. Enkel tijdens de spelen zelf worden er beelden of resultaten gegeven tijdens nieuws. Nul komma nul rechtstreekse uitzendingen of grote samenvattingen. voor Londen kwam er volgens mij niets een nieuwsitem over hen op tv. Michel Georges met haar goud en ons wielemie hebben daar veel aan geholpen maar voor of na de spelen komen ze echt niet meer op tv. Of het moet in het programma sportman of sportvrouw van het jaar zijn.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:04

Sorry maar de paralympics interesseren mij ook niet zo. Ben het wat dat betreft wel eens met Arjen Lubach

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:14

Is het niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod?
Volgens mij zijn er een stuk minder mensen die de paralympische spelen willen volgen, lijkt me niet gek dat er daarom minder media-aandacht voor is. Daarom is er ook een stuk minder paardensport op tv dan voetbal, er zijn nu eenmaal meer mensen die voetbal willen kijken.

Anoniem

Re: Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:18

Ik zou het nog steeds een mooi idee vinden om beiden op dezelfde tijd te organiseren, dus er één evenement van maken in plaats van twee. Dus Olympische Spelen en paralympische spelen in één, met zowel alle Olympische als Paralympische klasses.

OutOfTheWood

Berichten: 1999
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:23

Ik vind dat filmpje van hierboven echt ronduit belachelijk en beschamend. Deze mensen hebben een beperking, gaan hier geweldig mee om en kijk eens wat ze qua prestaties allemaal aanleveren voor Nederland / België en de sport zelf. Dat mensen daar zo over kunnen doen kan ik niet bij met m'n hoofd :x

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:30

OutOfTheWood schreef:
Ik vind dat filmpje van hierboven echt ronduit belachelijk en beschamend. Deze mensen hebben een beperking, gaan hier geweldig mee om en kijk eens wat ze qua prestaties allemaal aanleveren voor Nederland / België en de sport zelf. Dat mensen daar zo over kunnen doen kan ik niet bij met m'n hoofd :x


Waarom moet iedereen, altijd, overal aan mee kunnen doen? Als hun prestaties echt zo geweldig zijn kunnen ze toch met de gewone OS meedoen? Ik wil ook wel OS, maar ik word ook niet toegelaten met mijn mooie B-proefje. Ook maar een subcategorie voor maken dan?

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:36

antje_vip schreef:
OutOfTheWood schreef:
Ik vind dat filmpje van hierboven echt ronduit belachelijk en beschamend. Deze mensen hebben een beperking, gaan hier geweldig mee om en kijk eens wat ze qua prestaties allemaal aanleveren voor Nederland / België en de sport zelf. Dat mensen daar zo over kunnen doen kan ik niet bij met m'n hoofd :x


Waarom moet iedereen, altijd, overal aan mee kunnen doen? Als hun prestaties echt zo geweldig zijn kunnen ze toch met de gewone OS meedoen? Ik wil ook wel OS, maar ik word ook niet toegelaten met mijn mooie B-proefje. Ook maar een subcategorie voor maken dan?



Ik vind het feit dat jij een B-proefje kan rijden toch wel heel anders dan iemand die met een handicap rijdt. Mijn instructrice traint ook paralympische ruiters en was ook aanwezig in Rio. Ik heb ontzettend veel respect voor die mensen.

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:41

Heel eerlijk? Kwestie van "vraag en aanbod".
Kennelijk zijn mensen meer geinteresseerd in andere dingen na de Olympische spelen.
Hedendaags zie je ook meer voetbal op tv dan ruitersport en ookal ga ik op mijn kop staan en scheeuwen dat het niet eerlijk is zal dat ook echt niet veranderen.
En het hele "krijgen wij ook nog aandacht?" trekje heeft meestal meer een averechts effect.

EllisL

Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:25

antje_vip schreef:
OutOfTheWood schreef:
Ik vind dat filmpje van hierboven echt ronduit belachelijk en beschamend. Deze mensen hebben een beperking, gaan hier geweldig mee om en kijk eens wat ze qua prestaties allemaal aanleveren voor Nederland / België en de sport zelf. Dat mensen daar zo over kunnen doen kan ik niet bij met m'n hoofd :x


Waarom moet iedereen, altijd, overal aan mee kunnen doen? Als hun prestaties echt zo geweldig zijn kunnen ze toch met de gewone OS meedoen? Ik wil ook wel OS, maar ik word ook niet toegelaten met mijn mooie B-proefje. Ook maar een subcategorie voor maken dan?


Dit doet mij als parasporter onwijs pijn. Natuurlijk kan men niet met de valide mensen mee doen. Ik kan dan niet vanuit de wedstrijd paardensport reageren, maar wel vanuit het parawielrennen. Door het missen van meerdere ledematen en / of verlammingen / spasmes, is het voor parasporters niet mogelijk om in het valide peloton te rijden. Waarom? Heel simpel, parawielrenners hebben 9/10 x vanwege hun beperking last van hun balans en ook zit het heel anders met hun kracht / geen kracht in hun benen.

Para-ruiters starten vaak op regio-competities in het reguliere veld met dispensatie. Maar vanwege hun beperking is het onmogelijk op Grand Prix st George te rijden, omdat dat bepaalde oefeningen bevat die zij omwille van hun beperking niet kunnen.

Als jouw benen verlamd zijn of je armen geamputeerd, of je ledematen zo spastisch zijn dat je al een topsport moet bedrijven om ze aan te kunnen sturen, praat ik graag met je verder ;)

Onthoud, ook wij hebben niet voor onze beperkingen gekozen!
Laatst bijgewerkt door EllisL op 01-02-17 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:33

Ik ga helemaal mee met EllisL :j

Vind alleen de ''krijgen wij ook nog aandacht?'' niet echt geweldig klinken.. En snap opzich ook wel dat het kwestie van vraag en aanbod is.

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:35

Ik vind het belachelijk dat de paralympische spelen zo ondergewaardeerd wordt. Ik vind het heel sneu omdat die mensen ook een fantastische prestatie leveren.


antje_vip schreef:
Sorry maar de paralympics interesseren mij ook niet zo. Ben het wat dat betreft wel eens met Arjen Lubach
[ Video ]


Ik hoop dat je snapt dat dit satirisch is bedoeld en dat dit juist een pleidooi is voor exact het tegenovergestelde van jouw punt :')

Lubach geeft hier juist aan dat paralympische sporters anders behandeld moeten worden en de commentator is een uitvergrote parody van mensen die jouw mening delen, oftewel belachelijk maken van mensen met een dergelijk idee. Zoek zijn item over treitervloggers maar eens op. Dat is met dezelfde toon neergezet, maar Lubach support toch echt niet de treitervloggers.

Rinkex

Berichten: 1495
Geregistreerd: 03-09-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:39

zelfde hier :j

heb zelf een handicap maar sport niet op hoog niveau. Ik ken wel een aantal paralympiërs, stuk voor stuk echte sportmensen, vind het echt zo jammer dat ze niet echt gewaardeerd worden.

denk helaas wel dat het inderdaad heel veel van de vraag afhangt.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:41

Ik kijk er nooit naar, vind het niet interessant. Ik keek vorig jaar ook al nauwelijks naar de echte OS overigens, alleen de proeven van ruiters die me boeiden... Tja, jammer voor die mensen, maar inderdaad kwestie van vraag en aanbod.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:55

Ik denk eerlijk gezegd dat het komt doordat het een stuk minder indrukwekkend is. Niet zozeer alleen de paardensport, want daar zou ik als liefhebber best naar willen kijken, maar de para sport in zijn algemeen.
We zijn gewend mensen als straaljagers door het zwembad te zien bewegen. Dat gaat een stuk trager bij de paralympische spelen. Het heeft een heel ander wow effect, want het is natuurlijk wel bijzonder, maar anders. Het is ook veel uitgebreider. Iedere sport heeft tig klassen. Iedere zwemafstand heeft zelfs verschillende groepen (om zwemmen even als voorbeeld te blijven gebruiken). Het is bijna niet te doen om dat allemaal te volgen.

Daar is minder animo voor. En begrijpelijk. Maar dat er dit keer al meer ophef was kan best betekenen dat het de komende spelen meer op tv komt (of eventueel op een extra zender. Er zijn genoeg livestream mogelijkheden).

Verder is het altijd vraag en aanbod. Ook van de gewone spelen. Er zijn zat sporten geweest die ik had willen zien maar ze kozen voor de populaire sporten. Vaak tot mijn ergernis. Maar zo werkt het met tv.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:11

Ik geloof niet zo in dat vraag en aanbod verhaal van kijkers en media
Darten is een veel kleinere sport dan de paardensport, qua beoefenaars en geinteresseerden. Toch wordt er meer van het darten uitgezonden dan van de paardensport.
Wat het dan wel is? Enige wat ik dan kan bedenken zijn commerciele belangen.
Buiten de media uitzending om, als je alleen al vergelijkt hoe de OS sporters worden gehuldigd en hoe dat met de paralympiers gaat. Dat is een schandalig verschil.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:15

De rondjes rijdende zomboni bij het schaatsen krijgt meer aandacht dan de parasport. Triest....

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:18

Jans schreef:
Ik zou het nog steeds een mooi idee vinden om beiden op dezelfde tijd te organiseren, dus er één evenement van maken in plaats van twee. Dus Olympische Spelen en paralympische spelen in één, met zowel alle Olympische als Paralympische klasses.


Het zou zo moeten zijn...

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:16

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit een wow gevoel bij krijg.
Geregeld eerder het gevoel: zo dat paard is braaf dat het zo die proef loopt.
Heel lullig, maar ik kan me in sommige opzichten wel vinden in het filmpje van Lubach eigenlijk.
Zelf rijd ik niet meer, ik heb er meer last van als baat bij en mijn rug laat het echt niet meer toe om goed mee te zitten in de beweging.
Daarbij loop ik daarna krom van de pijn en dat verbetert niet, ofwel ik ben overgestapt op een rasechte parasport: mennen. :+
Ofwel voor mij een gevalletje jammer, niks aan te doen en ik wordt daardoor geen olympische topper en dat is gewoon prima.
Overigens heb ik ook niet niks, ik heb ook een stel benen wat niet 100% is waardoor ik een aangepaste auto nodig heb.
Lopen is gelukkig geen punt, maar ik moet gewoon niet meer op een paard gaat zitten.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:51

Ik heb zowel de gewone OS en de Para OS geprobeerd te volgen.
Al heb ik respect voor iedere sporter en vind ik het knap hoe ze het bereiken! En mag er van mij echt veel meer van op TV uitgezonden worden. Ik heb namelijk zelf CIOS gedaan sportopleiding. Maar altijd is er sport op alle tvs op school maar para ho maar. En ze willen juist dat iedereen aan het sporten komt, gehandicapt of niet. Momenteel zelf mn rug gebroken en dan merk je hoe beperkt je ben en graag weer iets wil doen en ondernemen!

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:41

Twee mensen al die het eens zijn met Lubach, maar dat filmpje is niet serieus bedoeld. :') Het doel van het filmpje is juist de mensen met kritiek belachelijk maken.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:44

Alleen de titel bezorgt me al rillingen.... dat toontje...brrr
Ik kijk heel weinig sport en helemaal geen paralympics. Niet omdat het geen prestatie zou zijn maar ik vind het gewoon niet boeiend genoeg..

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:48

Zeepsop schreef:
Twee mensen al die het eens zijn met Lubach, maar dat filmpje is niet serieus bedoeld. :') Het doel van het filmpje is juist de mensen met kritiek belachelijk maken.


Opzet mislukt als ik het hier zo lees. Die begrijpen het niet helemaal.

Mensen met een handicap op de PS zullen nog steeds beter presteren op hun onderdeel dan de gemiddelde mens zonder handicap.