Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Paralympische Spelen: "Krijgen wij ook nog aandacht?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:48

Typisch wel, er wordt gevraagd om aandacht aan de PS, maar het is ook voor Bokt niet belangrijk genoeg om het item uit te lichten met een oranje titeltje...

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:00

EllisL schreef:
antje_vip schreef:

Waarom moet iedereen, altijd, overal aan mee kunnen doen? Als hun prestaties echt zo geweldig zijn kunnen ze toch met de gewone OS meedoen? Ik wil ook wel OS, maar ik word ook niet toegelaten met mijn mooie B-proefje. Ook maar een subcategorie voor maken dan?


Dit doet mij als parasporter onwijs pijn. Natuurlijk kan men niet met de valide mensen mee doen. Ik kan dan niet vanuit de wedstrijd paardensport reageren, maar wel vanuit het parawielrennen. Door het missen van meerdere ledematen en / of verlammingen / spasmes, is het voor parasporters niet mogelijk om in het valide peloton te rijden. Waarom? Heel simpel, parawielrenners hebben 9/10 x vanwege hun beperking last van hun balans en ook zit het heel anders met hun kracht / geen kracht in hun benen.

Para-ruiters starten vaak op regio-competities in het reguliere veld met dispensatie. Maar vanwege hun beperking is het onmogelijk op Grand Prix st George te rijden, omdat dat bepaalde oefeningen bevat die zij omwille van hun beperking niet kunnen.

Als jouw benen verlamd zijn of je armen geamputeerd, of je ledematen zo spastisch zijn dat je al een topsport moet bedrijven om ze aan te kunnen sturen, praat ik graag met je verder ;)

Onthoud, ook wij hebben niet voor onze beperkingen gekozen!



Het spijt me, hartstikke knap wat je kan doen met je beperking, maar waarom zou dat per se OS waardig zijn (wat het blijkbaar niet is, anders stond je daar wel tussen)?
Ik vind de jostiband ook verschrikkelijk, mensen kopen misschien een kaartje uit medelijden, maar hun muziek klinkt nergens naar. Accepteer gewoon dat je ergens niet de beste in bent. Ik vind het prima hoor dat er aangepaste wedstrijden georganiseerd worden, maar wees eerlijk, een spektakel om naar te kijken is het niet.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:29

antje_vip schreef:
EllisL schreef:

Dit doet mij als parasporter onwijs pijn. Natuurlijk kan men niet met de valide mensen mee doen. Ik kan dan niet vanuit de wedstrijd paardensport reageren, maar wel vanuit het parawielrennen. Door het missen van meerdere ledematen en / of verlammingen / spasmes, is het voor parasporters niet mogelijk om in het valide peloton te rijden. Waarom? Heel simpel, parawielrenners hebben 9/10 x vanwege hun beperking last van hun balans en ook zit het heel anders met hun kracht / geen kracht in hun benen.

Para-ruiters starten vaak op regio-competities in het reguliere veld met dispensatie. Maar vanwege hun beperking is het onmogelijk op Grand Prix st George te rijden, omdat dat bepaalde oefeningen bevat die zij omwille van hun beperking niet kunnen.

Als jouw benen verlamd zijn of je armen geamputeerd, of je ledematen zo spastisch zijn dat je al een topsport moet bedrijven om ze aan te kunnen sturen, praat ik graag met je verder ;)

Onthoud, ook wij hebben niet voor onze beperkingen gekozen!



Het spijt me, hartstikke knap wat je kan doen met je beperking, maar waarom zou dat per se OS waardig zijn (wat het blijkbaar niet is, anders stond je daar wel tussen)?
Ik vind de jostiband ook verschrikkelijk, mensen kopen misschien een kaartje uit medelijden, maar hun muziek klinkt nergens naar. Accepteer gewoon dat je ergens niet de beste in bent. Ik vind het prima hoor dat er aangepaste wedstrijden georganiseerd worden, maar wees eerlijk, een spektakel om naar te kijken is het niet.


Wat een nare reactie en al helemaal om iemand met een lichamelijk beperking te vergelijken met iemand met een geestelijke beperking. Beetje oprecht empathische vermogen naar EllisL zou je niet misstaan.

Mensen op de PS zijn wel ergens de beste in, namelijk het beste presteren met de handicap die zij hebben. Zij onderscheiden zich van de vele met een handicap die daar niet staan.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:38

Zo, ik schrik oprecht van de harde meningen die hier mensen met een beperking aangedaan worden. Ik hoop oprecht dat jullie nooit in de situatie komen dat je ineens voor een beperking komt te staan. Of een kindje krijgt wat met een beperking geboren wordt. Bah! Net of zij ervoor gekozen hebben. Zij hebben tenminste de wil en de drang om ondanks alles te presteren en de beste te willen zijn. Dit kun je toch met een beetje inlevingsvermogen niet in 1 categorie zetten? Hoe verzin je het }:0

En de vraag om aandacht vind ik niet relevant, het is nou eenmaal een kwestie van vraag en aanbod wat ook zo is voor reguliere sporten buiten voetbal om. Maar om zó te reageren en niet respectvol te reageren op elkaar...

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:15

Mij kunnen de paralympische spelen ook niet zo boeien eigenlijk. Heus wel knap wat ze doen en respect voor hun doorzettingsvermogen en het feit dat ze hun doelen en dromen hebben die nastreven.
Maar om naar te kijken vind ik het niet interessant.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:19

Nou, spektakel.. Er is onlangs een Nederlander, Jeroen Kampschreur, op drie verschillende onderdelen Wereldkampioen zitskiën geworden. Met 120 km per uur een berg af vind ik best spektakel. Een Nederlander in de sneeuw is al ontzettend bijzonder (zie het als goud bij turnen bij de dames) en wat krijgt deze jongen? Een item in Hart van Nederland. Ik heb niets gezien op Nu sport, studiosport of wat dan ook.
Ik begrijp best dat het een kwestie is van vraag en aanbod, maar onbekend maakt ook onbemind. En ik denk dat als studiosport een item had gemaakt over deze sport én de Nederlanders die het er op het moment hartstikke goed in doen, niemand had weggezapt. Een wereldtitel verdient gewoon aandacht, net als aandacht voor de paralympics. Het is een prestatie dat je daar kunt sporten, je komt uit voor je land en het is echt niet zo dat iedereen met een handicap daar maar kan komen.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:23

Als er een paralympische sporter goud wint bij het turnen zal er ook geen aandacht voor zijn. (ik weet niet eens of turnen een paralympische sport is maar goed). Feit is dat het nooit echt heel spectaculair kan zijn. Hooguit knap wat ze kunnen ondanks hun beperking. Maar niet te vergelijken met normale sporters.
Het is ook moeilijk. Aan de ene kant willen ze zo normaal mogelijk behandeld worden en niet gediscrimineerd worden door hun beperking maar ze gaan wel meedoen aan aparte wedstrijden. Dan duw je jezelf toch al een hokje in?

EllisL

Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:25

Inderdaad Dreamybol en om dan te beseffen dat Jeroen nog maar 17 is. Dat er nog veel zal volgen...

@SuzanneF: omdat reguliere wedstrijden in bijvoorbeeld het wielrennen totaal niet toegankelijk zijn voor de parasporters.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:30

EllisL schreef:
Inderdaad Dreamybol en om dan te beseffen dat Jeroen nog maar 17 is. Dat er nog veel zal volgen...

@SuzanneF: omdat reguliere wedstrijden in bijvoorbeeld het wielrennen totaal niet toegankelijk zijn voor de parasporters.


Hm oh ja dat was ik vergeten. Dan zit je met hulpmiddelen enzo die je niet mag gebruiken in de reguliere sport. Dat is ook zo. Dat zal niet voor alle grades gelden denk ik maar dank voor de toelichting. :)

EllisL

Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:42

Suzanne F. schreef:
EllisL schreef:
Inderdaad Dreamybol en om dan te beseffen dat Jeroen nog maar 17 is. Dat er nog veel zal volgen...

@SuzanneF: omdat reguliere wedstrijden in bijvoorbeeld het wielrennen totaal niet toegankelijk zijn voor de parasporters.


Hm oh ja dat was ik vergeten. Dan zit je met hulpmiddelen enzo die je niet mag gebruiken in de reguliere sport. Dat is ook zo. Dat zal niet voor alle grades gelden denk ik maar dank voor de toelichting. :)


Nee dat klopt, maar veel parasporters kunnen niet zonder.:) Ik ken bijvoorbeeld een meisje, weet even uit mijn hoofd niet uit welk land ze komt, maar zij wielrent zonder handen, dat gaat gewoon echt niet in de reguliere sport. Ze gaat zo onderuit door bv een fout van anderen

Pharootz

Berichten: 310
Geregistreerd: 20-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:47

antje_vip schreef:
Het spijt me, hartstikke knap wat je kan doen met je beperking, maar waarom zou dat per se OS waardig zijn (wat het blijkbaar niet is, anders stond je daar wel tussen)?
Ik vind de jostiband ook verschrikkelijk, mensen kopen misschien een kaartje uit medelijden, maar hun muziek klinkt nergens naar. Accepteer gewoon dat je ergens niet de beste in bent. Ik vind het prima hoor dat er aangepaste wedstrijden georganiseerd worden, maar wees eerlijk, een spektakel om naar te kijken is het niet.


Wat reageer jij met ontzettend grove vergelijkingen. Die mensen zijn topsporter geworden ondanks hun lichamelijke beperking. Ik snap niet hoe je daar zo laatdunkend over kan praten. De vergelijking met het B-proefje die je eerder trok geeft - naar mijn mening - aan dat je er vrij weinig van begrijpt. Jij hebt de mogelijkheid door te groeien tot het reguliere Olympische niveau en zou dat waar kunnen maken. Die mogelijkheid is er voor mensen met een fysieke beperking niet. Dat jij een B-proefje kan rijden is niet uitzonderlijk, maar dat een paralympische ruiter met een beperking een proef neerzet waar menigeen niet aan kan tippen is dat zeer zeker wel.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:49

Suzanne F. ik vind dressuur vaak ook niet zo spectaculair, maar toch is er wel ruimte voor (zij beperkt) op reguliere tv als er wat gewonnen wordt. Dát zou ook zo moeten zijn voor parasporters, want daar begint het mee.
Persoonlijk vind ik dit een stuk leuker om te zien dan de zoveelste dressuurproef: , dus alleen om spektakel gaat het ook niet.

Denken dat je als mens zonder beperkingen ook wel kunt wat een sporter met handicap kan is een misvatting, al moet je natuurlijk wel eerlijk blijven. In de para paardensport zie ik soms ook wel dingen waarvan ik me afvraag of het nog aardig voor het paard is. Maar daar zijn ze dus ook al geen uitzondering mee in vergelijking met de reguliere paardensport.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 14:49

Ik zou er dolgraag naar kijken op internet, lijkt me mooier dan de normale (ruiter)sport.

Bijzondere reacties staan er hier tussen voor mijn gevoel :o

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:21

Ik denk inderdaad ook dat het veel beter zou zijn als de paralympische spelen samen met de gewone zou georganiseerd worden.

de titel vind ik ook een beetje stom klinken, maar besef dat dit niet een artikel is geschreven door de sporters of de organisaties van sporters, maar door een paar studenten ;)