Augustus: bijters en stekers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Augustus: bijters en stekers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 05:10

*Bokt.nl / Tuinadvies / Wikipedia
Welzijn

De mooie zomermaanden, heerlijk met je paard er op uit. Maar het is tijdens deze periode niet enkel genieten! Het is ook de periode van bijters en stekers.

Dazen

Misschien wel de meest hinderlijke, zomerse paardenplaag. De daas valt onder de bloedzuigende insecten (paarden-en hertenvliegen) en er zijn meerdere soorten dazen, maar in Nederland zijn er
Afbeelding
ongeveer 38 soorten actief. De bekendste is toch wel de regendaas. Het zijn flinke insecten, 15-25 mm groot en hebben een soort grijs/metaalkleurig, licht gestreept lijf. Ondanks zijn naam is deze daas vooral actief bij rustig en zwoel zomerweer.

De daas is de vampier onder de insecten, want steken doet hij niet, hij bijt! Tijdens het bijten snijdt zijn vlijmscherpe snuit in zijn slachtoffer en drinkt hij als het ware het bloed op. Ze bijten zelfs door dunne kleding heen. En hij laat zich ook niet makkelijk afschudden. Ze kunnen 25 km/u vliegen en zullen hun prooi dus niet snel uit het oog verliezen. Het enige moment dat je de daas kan verrassen is tijdens of vlak na de beet en dan is het eigenlijk al te laat. Dus je kan je voorstellen als je paard belaagd wordt door een wolk dazen, dat er een behoorlijke paniek uit kan breken.

Ook bij dit insect zijn het enkel de vrouwtjes die bloed nodig hebben ivm het voortplantingsproces. De mannetjes eten alleen nectar. Volgens insectologen kan je aan de ogen zien of je te maken hebt met een vrouwtje of mannetje. Het vrouwtje heeft gescheiden ogen, terwijl bij het mannetje de ogen tegen elkaar liggen. Nu lijkt 25 mm voor een insect groot, maar om als leek eens goed de ligging van de ogen te bekijken is het verrekte klein. De kans is groot dat bij de tijd dat je erachter bent, de bult van de beet al zichtbaar is.

Afbeelding
Wat kan je doen om ze weg te houden?

Na een aantal onderzoeken is gebleken dat dazen aangetrokken worden door donkere kleuren. Je kan jezelf beschermen door lichte kleuren te dragen van een wat dikkere stof. Je paard beschermen wordt lastiger, zeker tijdens een rit. Dazen komen af op kleur, warmte en zweet, er zijn sprays die prima tijdelijk werken, alleen als het paard gaat zweten zal de zweetlucht en warmte de spray kunnen verdringen. De producten met een teerlucht lijken het langst te werken. Als je in een voor dazen favoriete plek rijdt (vochtig, bosrijk) en risico loopt op vele dazen tijdens je rit, is een vliegendeken (speciaal voor tijdens het rijden) ook een oplossing.

Op de wei kan je je paard beschermen met dazenvallen, een donkere, rubberen bol met een soort van val erboven. De meestal zwarte, rubberen bol wordt warm in de zon en lokt door deze warmte en kleur dazen aan. Als de daas erachter komt dat het geen paardenlijf is, taait hij af naar boven. En daar boven vliegt hij in de val. De dazenval werkt goed en vangt veel van je dazen op. Het mooiste is als je ze aan beide kanten van je wei plaats. De val kun je compleet kopen, maar zijn ook vrij simpel zelf te maken.

Het effect van de strepen. Een Europees onderzoek kwam tot de conclusie dat de strepen van zebra’s insecten afstoten. Deze uitslag heeft paardeneigenaren geholpen om de daas minder kans te geven. Dit zie je terug in de vliegendekens, maar je kan ook gewoon strepen op je paard trekken, bv met stoepkrijt, een vee-merkstift of bloem. Tijdens een proef hebben paardeneigenaren repen echt wit linnen in de manen van donkere paarden mee gevlochten en de resultaten waren zeer goed. Ze vermoeden dat de reflectie en kleurverschillen de dazen weg houdt. Dit is tijdens het rijden ook zeker een goede optie.

Kriebelmugjes (Simuliidae)

Kriebelmugjes zijn familie van de muggen en direct verwant aan de knut. Het zijn kleine (ongeveer 1 tot 3 mm groot), zwart-roodachtige mugjes met korte pootjes en antennes. Deze mugjes (wederom de vrouwtjes, de mannetjes eten nectar) steken en zuigen bloed op. Ze steken vooral rondom het hoofd, hier kunnen nare wondjes van over blijven. De kriebelmuggen kunnen ook ziektes overbrengen, waaronder het Schmallenbergvirus. Zowel in de ochtenden als 's avonds zijn deze mugjes actief.
Ook hier kan een spray helpen of een vliegenkap. Gewone azijn helpt ook goed, maar werkt maar een paar uur.

Afbeelding

Horzels

Horzels horen eigenlijk niet in het rijtje van bloedzuigers thuis, want horzels bijten en steken niet. Ze kunnen echter wel voor problemen zorgen. Horzels leggen namelijk hun eitjes in/op de huid van je paard, zichtbaar als kleine geel/wittige puntjes vastgeplakt aan de vacht. Je paard kan deze binnen krijgen als hij op deze plekken bijt of likt. De horzellarven zullen in je paard blijven parasiteren tot het warme seizoen weer begint, laten dan los en komen met de mest of tijdens proesten via de mond mee naar buiten. Als je paard besmet is kan je ontstekingen in of aan de mond waarnemen, valt je paard af en heeft weinig eetlust. Bij een ernstige besmetting kan bloedarmoede ontstaan, evenals diarree en zelfs koliek. Het voorkomen van het leggen van de eitjes is lastig, dus check regelmatig de vacht van je paard op de gele eitjes en als je deze aantreft verwijder deze dan met een schuurspons, speciaal horzelmesje of lauw water met azijn of dettol. Als je de eitjes op je paard aantreft is het wijs om in overleg met je veearts te ontwormen. Het beste moment is als de vliegende horzels niet meer actief zijn.

Vliegen

Vliegen zijn misschien wel de minst vervelende insecten, maar ze kunnen wel ziektekiemen overbrengen naar je paard. Vliegen zitten graag rondom de ogen van paarden, ze komen af op het oogvocht dat eiwitten bevat. Als je paard gevoelig is op de ogen, kunnen de vliegen flinke ontstekingen veroorzaken. Een vliegenmasker is een goede oplossing.


Verder heb je nog de teken, knutten en hertenluisvliegen, maar deze zijn recent al op Bokt voorbij gekomen.

Blijf nuchter, je kan en hoeft je paard niet tegen alles wat steekt en vliegt te beschermen, paarden zullen elkaar opzoeken als de irritatie te groot wordt en staart-aan hoofd gaan staan om elkaar op die manier van de vliegen te verdoen. Of zichzelf bedekken tijdens het rollen met bagger, natuurlijke bescherming tegen alles wat vliegt. Alleen als jouw paard overgevoelig is voor één van deze naarlingen is het wel zaak te kijken wat je opties zijn. En wees verstandig met rijden als je in een dazenrijk gebied woont en het risico loopt in een dazenwolk te komen tijdens je rit.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Augustus: bijters en stekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 11:28

Bij ons op stal heb ik en nog een paar mensen last gehad van zo te zien bijen die met gekromd achterlijf bij de voorbenen gaan vliegen... Iemand enig idee waarom ze dit doen? Ik had het nog nooit eerder gezien.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 11:30

Waren dat misschien horzels? Deze lijken erg veel op bijen en zetten op die manier hun eitjes af in de vacht.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Augustus: bijters en stekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:22

Dat zijn inderdaad de horzels! Rot beesten..

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:24

Anna79 schreef:
Bij ons op stal heb ik en nog een paar mensen last gehad van zo te zien bijen die met gekromd achterlijf bij de voorbenen gaan vliegen... Iemand enig idee waarom ze dit doen? Ik had het nog nooit eerder gezien.

Klinkt verdacht veel als horzels. Kun je na dat gedrag toevallig gele eitjes vinden op de voorbenen van de paarden?

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Augustus: bijters en stekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:36

Wanneer stopt de Dazentijd? Het is mij wel eens opgevallen, dat er opeens helemaal geen dazen meer zijn, gelukkig dan maar weer, maar wanneer was dat?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:44

KarinLF schreef:
Wanneer stopt de Dazentijd? Het is mij wel eens opgevallen, dat er opeens helemaal geen dazen meer zijn, gelukkig dan maar weer, maar wanneer was dat?

Een beetje verschillend per regio maar houdt tussen eind augustus en eerste week van september aan.

Anoniem

Re: Augustus: bijters en stekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:50

Ik vond Juli al erger dan ooit met dazen en gewone vliegen! Heb nog nooit met vliegenkap hoeven rijden in de bak en nu dus echt wel, hele zwermen vliegen er mee..

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 13:00

KarinLF schreef:
Wanneer stopt de Dazentijd? Het is mij wel eens opgevallen, dat er opeens helemaal geen dazen meer zijn, gelukkig dan maar weer, maar wanneer was dat?


Is afhankelijk van de temperatuur. Zolang het zomers en vochtig weer blijft, zal je ze zien. Maar vanaf oktober is het meestal wel echt gedaan.

Dionnevdkaal

Berichten: 193
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:04

QuintaenJojo schreef:
KarinLF schreef:
Wanneer stopt de Dazentijd? Het is mij wel eens opgevallen, dat er opeens helemaal geen dazen meer zijn, gelukkig dan maar weer, maar wanneer was dat?


Is afhankelijk van de temperatuur. Zolang het zomers en vochtig weer blijft, zal je ze zien. Maar vanaf oktober is het meestal wel echt gedaan.


Ik heb het een aantal jaren bij gehouden en de dazen zijn er vanaf begin juni tot begin september.
Dit is niet afhankelijk van temperatuur.
Ook met temperaturen boven de 20 graden zijn ze begin september van de ene op de andere dag verdwenen.

J0anieke

Berichten: 4875
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Augustus: bijters en stekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:14

Hier al last van de horzels gehad twee weken geleden. Ben altijd blij als augustus geweest is wat betreft de vliegen... :=

Loretta
Berichten: 8759
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:31

VivaLaVida schreef:
Ik vond Juli al erger dan ooit met dazen en gewone vliegen! Heb nog nooit met vliegenkap hoeven rijden in de bak en nu dus echt wel, hele zwermen vliegen er mee..



Ik heb ook het gevoel dat het dit jaar wel heel erg is. Augustus is wel altijd het hoogtepunt.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 20:46

Wanneer stopt de Dazentijd? Het is mij wel eens opgevallen, dat er opeens helemaal geen dazen meer zijn, gelukkig dan maar weer, maar wanneer was dat?
[/quote]

Is afhankelijk van de temperatuur. Zolang het zomers en vochtig weer blijft, zal je ze zien. Maar vanaf oktober is het meestal wel echt gedaan.[/quote]

Ik heb het een aantal jaren bij gehouden en de dazen zijn er vanaf begin juni tot begin september.
Dit is niet afhankelijk van temperatuur.
Ook met temperaturen boven de 20 graden zijn ze begin september van de ene op de andere dag verdwenen.[/quote]

Dat gevoel heb ik ook wel, maar volgens de onderzoekers van de daas gaat het echt om de temperatuur. Een daas bijt echter alleen als ze zich voortplanten (het vormen van de eieren) en zolang het warm is gaat dit proces door. Op bv de Veluwe en bosrijk, vochtig gebied zal dit probleem veel groter zijn dan in de polders. Maar één koudere periode en het is direct afgelopen. De dazen zijn er nog wel gewoon, maar hebben geen bloed meer nodig.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:50

Hier stopt het toch echt in de eerste week van september.
30 graden of niet. Al jaren op een rij.
Een verdwaalde kan er dan nog zitten maar niet de aantallen van juli en augustus.
Ik heb wel eens gedacht het ligt aan het korten van de dagen.

QuintaenJojo

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 20:55

bruintje123 schreef:
Hier stopt het toch echt in de eerste week van september.
30 graden of niet. Al jaren op een rij.
Een verdwaalde kan er dan nog zitten maar niet de aantallen van juli en augustus.
Ik heb wel eens gedacht het ligt aan het korten van de dagen.


Tja, het korten van de dagen, daar hebben de onderzoekers het helemaal niet over, maar klinkt wel heel aannemelijk.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:36

oomens schreef:
Anna79 schreef:
Bij ons op stal heb ik en nog een paar mensen last gehad van zo te zien bijen die met gekromd achterlijf bij de voorbenen gaan vliegen... Iemand enig idee waarom ze dit doen? Ik had het nog nooit eerder gezien.

Klinkt verdacht veel als horzels. Kun je na dat gedrag toevallig gele eitjes vinden op de voorbenen van de paarden?


Ah dan waren het dus horzels. Raar hoor, ik loop al 30 jaar tussen de paarden rond en heb ze nog nooit gezien, de gele stipjes uiteraard wel. Ik dacht altijd dat dazen en horzels hetzelfde waren :Y) ... dazen genoeg gezien... Maar volgens Wikipedia worden ze vaker door elkaar gehaald :o qua naam dan...

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:54

Bruintje, het korten van de dagen lijkt me niet echt een oorzaak dat er ineens minder dazen lijken te zijn. De dagen beginnen al te korten vanaf 21 juni. Hert heeft met een vochtige omgeving en warmte te maken of de vrouwtjesdazen actief zijn. Ik heb ook gelezen dat ze maar één legsel per jaar hebben. Ik denk dat in september de lucht toch anders is, ondanks de warmte die er wel vaak is en dat ze dan hun legsel al hebben gelegd :) en dat ze daarom daarna niet meer actief zijn.

Anna70, ik heb geen idee waar je woont hoor, maar dat zouden ook nog hoornaars kunnen zijn. https://www.huidkwalen.nl/de-hoornaar-i ... evaarlijk/ . Of het zijn inderdaad horzels: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/horzels/ . Die zijn een stuk kleiner dan hoornaars.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 22:53


Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Augustus: bijters en stekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 23:22

Ik woon in Friesland, nee een hoornaar is volgens mij veel groter. Dit beestje leek op een kleine bij. Ik vind het nog steeds raar dat ik ze nog nooit eerder heb gezien maar de gele stipjes altijd wel...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:12

@jet
Maar het korten is wel een keer te kort. Dat werk niet bij een minuutje minder natuurlijk :D
Vochtig is het in september juist meer, dat merk je aan het dauw op het gras in de ochtend. Nu is dat er niet, dan wel.
Een ook al is het warm, 30 graden is het in september vaak genoeg ineens zijn ze toch weg.

Ik ben het met je eens dat het dan vaak ander weer is, maar ik heb ook altijd het idee dat het met het korten van de dagen komt.
Hooi krijg je dan vaak ook niet meer echt goed droog, te kort aan effectief zonlicht in die tijd.
Eigenlijk hetzelfde als eind april. Dan kan het ook bijna 30 graden zijn, toch is het in de nacht koud.
Juist omdat de zon niet genoeg kracht heeft het langer op te warmen.
Ook dan zijn er nog geen dazen.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:19

Oomens, daar heb je gelijk in, die zitten niet bij paardenbenen, dit zijn dus horzels.

Anna79, waarom je ze daar nu ineens wel zag en anders niet weet ik niet. Bij ons zitten ze niet ( in de kop van Noord-Holland, hier zie je ook nooit gele stipjes op de benen. Bij mijn vorige paard heb ik dat wel gehad als ze mee was op vakantie.

Bruintje, dan denk ik nog eerder dat het met de droge warmte in combinatie met water ( sloten, poeltjes, meertjes) te maken heeft dan met warmte en vocht ( van dauw). Maar goed, veel maakt het niet uit, ze zijn er nu en straks zijn ze weer verdwenen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Augustus: bijters en stekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:22

Maar die poeltjes veranderen toch niet plots klaps?

Ik denk zelf dat het een combinatie is hoor, maar korten van de dagen en daardoor niet lang genoeg licht op een dag mee speelt.

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:33

Die poeltjes niet, maar de dauw etc. is wel anders dan in de zomer. Ik heb ook wel gelezen dat dazen maar één keer leggen ( in watertjes) per zomer, dat zal er misschien ook voor zorgen dat ze niet zo lang verschijnen per jaar.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:35

Ja dauw is er in de zomer niet. Dat is vaak als de nachten weer kouder worden omdat de dagen korten.
Ja 1 daas zal inderdaad maar 1 keer leggen.
Maar ik heb niet het idee dat alles tegelijk uitkomt.

Daarnaast hadden wij dit jaar hier zuid oost Brabant extreem droog voorjaar, maar ook weer extreem veel dazen. Benauwd was het overigens niet.
Sloten waren droog.
Vorig jaar was het extreem nat, hele zomer erg weinig dazen.

Het blijven rare beesten :D

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 08:43

Bij onze paarden stikt het ook van de vliegen. Normaal niet zo veel, maar zelfs op mindere dagen (wind, regen etc) mega veel vliegen..