KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:11

Gelukkig leven we niet meer in de middeleeuwen en kun je een paard gewoon een deken opleggen als ze last hebben van de vliegen.


Mondy

Berichten: 11788
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:13

Wat is het ook een achterlijk stamboek.... Bah bah :n
Jammer dat de mensen die wel kiezen voor een paardwaardig bestaan van hun paard niet/amper weg gaan.
Richt een nieuwe op waarbij naar de belangen van het paard worden gekeken ipv de belangen van die ouwe heikneuters bij elkaar......

Over manen trekken... dat doe ik idd ook niet. Lijkt me niet fijn voor paardlief. Ik knip of snij die altijd.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:14

Nee, het effect van het verwijderen van de staartwortel is dat de volledige bilspleet van het paard (en dus van de merries ook de vulva) ombeschermd is van de vliegen en slecht weer en het onomkeerbaar is. Terwijl het deels verwijderen van de staartharen (of eventueel het volledig wegscheren van de staartharen) wel de bilspleet van het paard beschermd en indien slechts gedeeltelijk verwijderd ook gewoon nog dienst kan doen als vliegenmepper voor de rest van het lijf.

De manen beschermen slechts een klein deel waar ook veel vacht zit en weinig kwetsbare onderdelen. De voorpluk wordt bij vrijwel alle rassen met rust gelaten.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:15

Nies_ schreef:
daffie1986 schreef:
Blij dat er eindelijk eens duidelijkheid is voor alle betrokkenen.

Ik vind de reactie's wel weer heel typisch, een ander doet aan dierenmishandeling maar dat de knhs en o.a. het fjordenstamboek hier ook aan meedoet daar hebben we het niet over. Ik bedoel hoeveel van jullie knippen/trekken de manen? Zullen we dat dan ook maar door de rechter gaan laten bepalen, we ontnemen het paard immers de enige mogelijkheid om zich te weren tegen insecten
Wat doet het fjorden stamboek dan behalve de paarden vet mesten? En de KNHS? Heb je het nu serieus over de manen?


Ik noem nu eigenlijk het fjordenstamboek omdat daar toevallig over gesproken werd, maar er zijn uiteraard nog veel meer stamboeken die korte manen hebben opgenomen in hun regelementen.

En typisch dat jullie zo op de kast springen en niet willen inzien dat korte manen net zo goed dieronvriendelijk is. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:16

daffie1986 schreef:
Ik vergelijk het niet met elkaar dat de actie dierenmishandeling is, maar het resultaat van trekken, knippen en couperen is dat de paarden zich niet kunnen weren tegen vliegen.


Ehmmm...
Hoe doe jij dat dan bij paarden bij wie de manen maar naar 1 kant vallen? Hang je extensions aan de andere zijde zodat hij zich kan 'weren tegen vliegen'?
Weren tegen vliegen doet de paard op hals en voorkant van de borst door de huid te laten trillen of met de hals te schudden (waarbij de manen over het algemeen gewoon aan dezelfde kant blijven liggen...).

Manen 'couperen':
- ze groeien terug
- knippen is pijnloos
- ze hangen bij 80% van de paarden maar aan 1 kant en hebben dus geen echte functie

Staart couperen;
- je amputeert een deel van de wervelkolom
- groeit niet terug
- is altijd pijnlijk, zeker als de verdoving van de operatie zelf eenmaal is uitgewerkt
- staart beschermt anus en co tegen weer en wind
- anus en co zijn er niet op gemaakt om bloot te liggen (haarloos, nauwelijks behaard) en zijn erop gebouwd om beschermd te worden door een massieve staartwortel (dus niet eens door staartharen)
- staart wordt door de wervelkolom aangestuurd als vliegenmepper met een hele goede coordinatie, wat iets anders is dan manen die gewoon verlamd omlaag hangen

Manen trekken zou ik ook nooit doen, dat vind ik zinloos en dierenkwellerij, maar om dat nou te vergelijken met couperen van staarten... Dat is toch net iets anders. 8-)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-16 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:17

Je kan er niet zomaar vanuit gaan dat couperen altijd netjes en onder verdoving gebeurt. Ik hoor nl ook wel verhalen dat het vroeger gebeurde met een elastiek waardoor de staartwortel afsterft. Met al die trucjes en omweggen weet je het maar nooit wat er tegenwoordig gebeurt..

Maar er zijn zo veel meer redenen dan alleen de insecten. Fantoompijn bv, een gecoupeerd paard heeft mogelijk de rest van zijn leven pijn.. Bescherming tegen regen en wind, de staartwortel beschermt de achteringang.. Lichaamstaal naar andere paarden..

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:20

daffie1986 schreef:
En typisch dat jullie zo op de kast springen en niet willen inzien dat korte manen net zo goed dieronvriendelijk is. :)*

Het is gewoon een belachelijke vergelijking. Ik weet niet of ik hem lachwekkend vind of gewoon diep triest. Zoals je misschien wel ziet in mijn profiel weet ik het effect van lange manen en ook die van korte manen. ;) Trekken heb ik nog nooit gedaan.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:22

Dat citaat van de vereniging zal wel zijn om zichzelf in te dekken tegen alle bedreigingen.
Met een lijstje met " voordelen" van couperen heb je de schijn voor het couperen te zijn zonder dat je het ook echt noemt.

Maar fijn dat er nu iig wat meer duidelijkheid is, nu nog nakomen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:30

spatter schreef:
daffie je wilt couperen toch niet vergelijken met manentrekken? >;)

Al ben ik het met je eens dat dat ook pijnlijk is en eigenlijk aangepakt zou moeten worden.
Wordt tijd dat mensen overgaan op hengsten en merrie vlechten.


Gelukkig zijn er minder pijnlijke alternatieven voor het trekken ;) Die naar mijn idee ook meer worden gebruikt.

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:32

Prima beslissing van CBB.
Maar ehm... de titel van het nieuwsbericht klopt volgens mij niet. KVTH heeft als ik het goed lees namelijk de rechtszaak gewonnen.
CBB schreef:
Het College:
-
verklaart het beroep gegrond;
-
vernietigt het bestreden besluit voor zover dat betrekking heeft op het tot tentoonstellingen en keuringen toelaten van paarden die voor 1 december 2016 zijn gecoupeerd;
-
bepaalt dat zijn uitspraak in zoverre in de plaats komt van het vernietigde besluit;
-
draagt verweerder op het betaalde griffierecht van € 334,- aan appellante te vergoeden;
- veroordeelt verweerder in de proceskosten van appellante tot een bedrag van € 992,-.

Appellante=KVTH.
Verweerder= staatssecretaris van EZ

Als ik het goed lees heeft KVTH gelijk gekregen in zijn beroep en dus 'gewonnen'.
Met als neven-effect dat alle paarden geboren na 1-12-16 op een keuring moeten verschijnen MET staart. En dat vind ik een prima neven-effect! Zo zijn alle toekomstige paarden beschermd. En verliezen de ongecoupeerde paarden niet meteen al hun waarde.
Uiteraard hadden ze dit 15 jaar eerder moeten doen, maar goed, beter laat dan nooit. Je kunt de staarten er toch niet meer aanplakken.

Nu alleen nog even hopen dat er geen veulens met terugwerkende kracht gecoupeerd gaan worden nu -O-

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:33

Wat een naar clubje daarbij dat stamboek zeg.bah.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:36

Nies_ schreef:
daffie1986 schreef:
En typisch dat jullie zo op de kast springen en niet willen inzien dat korte manen net zo goed dieronvriendelijk is. :)*

Het is gewoon een belachelijke vergelijking. Ik weet niet of ik hem lachwekkend vind of gewoon diep triest. Zoals je misschien wel ziet in mijn profiel weet ik het effect van lange manen en ook die van korte manen. ;) Trekken heb ik nog nooit gedaan.


Dan ben ik maar dieptriest, maar wel eerlijk genoeg om te erkennen dat o.a. trekken pijnlijk is en korte manen voor het paard zeker wel nadeliger zijn. Ondanks dat ik korte manen mooier en makkelijker vind.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:59

Denk niet dat korte manen nadeliger zijn, onze shetten zweten 's zomers onder de manen, kunnen ze de warmte niet kwijt, als we ze gebruiken vlechten we ze in zodat de hals bloot is, dan hebben ze niet opeens veeeeel meer last van vliegen.
Als de manen loshangen kunnen de vliegen daar inderdaad niet bij, maar volgens mij zijn die dan wel zo slim om een ander plekje op de pony te zoeken maar dan wel uit de buurt van de zwiepende staart.
Manen trekken, ik zie steeds vaker mensen die een mesje of schaar gebruiken of gewoon een hengstenvlecht of de manen lang hebben.
Als je het bij een mens zou gaan vergelijken: wenkbrauwen epileren of een teen amputeren, heel moeilijk kiezen natuurlijk, maar ik zou het wel weten :).

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:01

daffie1986 schreef:
Ik vergelijk het niet met elkaar dat de actie dierenmishandeling is, maar het resultaat van trekken, knippen en couperen is dat de paarden zich niet kunnen weren tegen vliegen. Wat overigens ook altijd de grootste beweegreden is geweest voor het coupeerverbod.


Het oerpaard de Przewalskii heeft z'n manen van nature rechtop. Komt geen schaar aan te pas. Als die manen zo'n natuurlijke functie tegen de vliegen hadden, zou de evolutie er toch wel voor gezorgd hebben dat die manen hingen, of niet dan?

Daarentegen worden Przewalskii's niet staartloos geboren. Dus die staart lijkt wel wat meer functie te hebben dan die manen. Toch?

Hatsjie
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:04

Vroeger, toen deze paarden nog voor de ploeg stonden, werden de leidsels nog wel eens onder de staart gevangen.
Vandaar dat er gecoupeerd werd, zodat je nog een bestuurbare ploeg had.
Tegenwoordig word er gecoupeerd omdat je dan meer kans maakt om vooraan te staan bij de keuringen, waardoor je paard waardevoller word.
Kortom, het gaat dus om de centen.
Dat het stamboek dan met een "De staart van een trekpaard heeft als zodanig geen functie, is onhygiënisch, trekt juist insecten aan en kan de oorzaak zijn van infecties" redenering komt, is een drogreden, dat zou dan voor elk paard gelden.
Couperen bij trekpaarden is puur eigenbelang want dan scoort je paard beter, en niet zozeer voor de gezondheid van de trekpaarden, ik kan mij zo voorstellen dat deze in de zomer helemaal gek worden van de vliegen, want daar is die staart nou juist voor bedoeld!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:05

Echter vallen die manen vanzelf naar beneden als ze langer worden.
Door schuren etc blijven ze kort en dus rechtop. Kijk maar naar fjorden (geen oerpaard maar wel meer dan de huidige kwpn-er) daar hebben de manen ook eerder de aanleg om rechtop te staan, maar bij voldoende lengte gaan deze ook gewoon hangen ;)

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

salome
Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:12

Citaat:
Het zou mooi zijn als alle haflinger en lange staarten trekpaard eigenaren hun lidmaatschap opzeggen.
Het is dat ik zelf geen lid ben maar anders had ik nu direct gebeld en mijn lidmaatschap opgezegd (als ik dat niet al eerder had gedaan.

Een briefje naar de Koning mag ook wel eens want het stamboek draagt nog steeds de naam koninklijk.

Wat een verschrikkelijk stamboek :r


Zo helemaal mee eens, dit is een walgelijk stamboek en het woord koninklijk moet er zo snel mogelijk af, maar dat zal niet gebeuren vermoed ik.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 15:59

Ibbel schreef:
daffie1986 schreef:
Ik vergelijk het niet met elkaar dat de actie dierenmishandeling is, maar het resultaat van trekken, knippen en couperen is dat de paarden zich niet kunnen weren tegen vliegen. Wat overigens ook altijd de grootste beweegreden is geweest voor het coupeerverbod.


Het oerpaard de Przewalskii heeft z'n manen van nature rechtop. Komt geen schaar aan te pas. Als die manen zo'n natuurlijke functie tegen de vliegen hadden, zou de evolutie er toch wel voor gezorgd hebben dat die manen hingen, of niet dan?

Daarentegen worden Przewalskii's niet staartloos geboren. Dus die staart lijkt wel wat meer functie te hebben dan die manen. Toch?


Afschieten die beesten...dat kan toch niet geen manen! Pure dierenmishandeling }> .

Overigens heeft het appaloosa ras ook niet zoveel haar en verliest het Curly paard ook al zijn manen bij de rui.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:44

Nou dat zijn wel hele zielige mislukte rassen dan.

kinel
Berichten: 2175
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 16:45

Cowgirl schreef:
Het zou mooi zijn als alle haflinger en lange staarten trekpaard eigenaren hun lidmaatschap opzeggen.
Het is dat ik zelf geen lid ben maar anders had ik nu direct gebeld en mijn lidmaatschap opgezegd (als ik dat niet al eerder had gedaan.

Een briefje naar de Koning mag ook wel eens want het stamboek draagt nog steeds de naam koninklijk.

Wat een verschrikkelijk stamboek :r

Daarom ben ik dus ook opgestapt.

Gnome
Berichten: 8431
Geregistreerd: 01-10-05

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:34

Halleluja

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:49

Heeft dit stamboek eigenlijk nog wel bestaansrecht anno 2017?

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:21

palousa_boy schreef:
Echter vallen die manen vanzelf naar beneden als ze langer worden.
Door schuren etc blijven ze kort en dus rechtop. Kijk maar naar fjorden (geen oerpaard maar wel meer dan de huidige kwpn-er) daar hebben de manen ook eerder de aanleg om rechtop te staan, maar bij voldoende lengte gaan deze ook gewoon hangen ;)


Echter die voldoende lengte komt t niet bij in 't wild, want ze schuren het zelf kort, op wat plukken hier en daar na. De staart echter is wel bijna altijd lang.
Zo ook mijn pony, die houdt het zelf kort, helaas, dus ja, dan knip ik het zelf wel iets rechter dan die lelijke ongelijke sprieten die die krijgt. Trekken vind ik wel stom, maar, ik heb ook niet het idee dat het pijn doet, als ik zie dat die paarden er gewoon bij staan te snurken.


En dan nog is de discussie lachwekkend, want zoals al gezegd, scheren/knippen is totaal anders dan amputeren zonder reden. Amputeren is verminking, en die manen weg knippen, die zijn binnen half jaar weer lang genoeg, niets aan de hand.

Daarnaast hebben de manen helemaal geen vliegenwerende functie. De voorpluk wel voor de ogen, jammer dat die bij de meeste rassen sowieso al niet meer is dan een paar sprietjes. De staart beschermd geslachtsdelen, dat is toch wel even iets anders. en zelfs al scheer je die kaal, dan nog beschermd het.


Als ze het zo mooi vinden kunnen ze bij de keuringen toch de staart invlechten en opbinden? Zo doe ik het voor de koets ook, zodat hij er niet mee vast komt te zitten aan de wagen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 23:33

De discussie manen trekken is geheel off-topic. Het is appels met peren vergelijken en doet er helemaal niet toe. Het is geen wedstrijd wat erger is. Een paard zijn been amputeren is veel erger. Der...heb gewonnen!

Maar ontopic. Ik ben blij dat er nu een duidelijk besluit ligt wat te handhaven is en waar beide partijen zich in kunnen schikken.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:25

Jullie snappen het niet!! Moeder natuur heeft bij het ontwerp van deze paarden gewoon een hele grote fout gemaakt! Bij ieder ander paardenras beschermt de staart juist tegen vliegen en infecties, maar bij deze paarden is dat niet zo. Bij dit soort paarden moet de hele handel bloot liggen, want anders komen er juist vliegen bij ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Bielsje, Century, CharleyT, fjordwijk, Ilse_123, Jacquelinee_, Kim1300, kimmetje26, miicchhellee, Talindos en 33 bezoekers