Paard gewond door vuurwerk in Scherpenzeel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Paard gewond door vuurwerk in Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-16 09:16

Omroep Gelderland
Welzijn, Medisch
Afbeelding
Foto door PDPhoto.org, via Wikimedia Commons


Drie kreupele benen, bloed uit de neus en niet meer eten. Dat zijn de gevolgen voor de Friese merrie Djorra, nadat zaterdagmiddag twee jongens van een jaar of elf vuurwerk in haar buurt afstaken en ze in paniek op hol sloeg. Carolien Huibers liep met haar 15-jarige paard Djorra het dagelijkse rondje Scherpenzeel, toen de jongens langs haar fietsten en met vuurwerk gingen gooien. Ondanks verzoeken van Huibers om daarmee te stoppen, gingen ze door. Djorra raakte in paniek, rukte zich los en ging er in galop vandoor.

Huibers en Djorra liepen op de openbare weg omdat het paard revalideert van een peesblessure. Normaal gesproken levert dit geen problemen op, want de merrie is verkeersmak en zelfs niet bang voor vuurwerk op afstand. Zaterdagmiddag kwamen de knallen echter te dichtbij. Djorra is naar de stal gegaloppeerd, waar ze kreupel en met pijn werd aangetroffen. De dierenarts van de Hofstede uit Leusden heeft de merrie onderzocht en het dier teruggeroepen naar de kliniek, waar ze rust moet houden en later wordt onderzocht. Van het voorval is aangifte gedaan bij de politie, die de zaak in behandeling heeft.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Georged
Berichten: 44
Geregistreerd: 28-10-13
Woonplaats: momenteel zuidelijk

Re: Paard gewond door vuurwerk in Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:24

...Ik stel voor dat we in Nederland overstappen op een lik-op-stuk-beleid: als je vuurwerk gooit mag de politie voor straf vuurwerk teruggooien naar jou! dan weet je hoe dat voelt! Of zijn er mensen die nog wel vertrouwen hebben in zoiets als buro halt?...

valineJarig

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Paard gewond door vuurwerk in Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:29

De kosten van de kliniek verhalen op de ouders van de jochies...
Wat mij betreft mogen ze het vuurwerk verbieden in NL

Ik heb trek in een patatje mayo!!!!

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:30

Tja waar zijn de ouders van die blagen dan? Mijn kids komen echt de deur niet uit met vuurwerk en iets om t mee aan te steken op zak.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paard gewond door vuurwerk in Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:33

Vuurwerk verbieden , alleen nog groot vuurwerk door ervaren mensen afgestoken bij de jaarwisseling , maar geen losse verkoop meer

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:38

Je zou het meemaken zeg ;(
Het is te gek voor woorden, maar ik ga dus deze tijd van het jaar niet met de paarden de weg op, tot na Nieuwjaar. Het risico is te groot.
Heel veel sterkte voor Djorra en haar baasje.
Van mij mag dit in het nationale nieuws.

Relax. Nothing is under control.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:44

Beretto schreef:
Tja waar zijn de ouders van die blagen dan? Mijn kids komen echt de deur niet uit met vuurwerk en iets om t mee aan te steken op zak.


Want jij controleert ze dagelijks? elke keer als ze naar buiten gaan?
Ook al gaan ze zonder vuurwerk naar buiten,ze kunnen op straat ook aan vuurwerk komen.
Je kan niet voorkomen dat je kinderen aan vuurwerk komen.Vuurwerk is ook erg verleidelijk voor kinderen,hoe goed de opvoeding ook is,kind kan altijd over de scheef gaan.

Gewoon particulier vuurwerk verbieden,laat gemeente maar afsteken,heb je tenminste ook écht [sier] vuurwerk en geen oorlogs materiaal.

FB Groep Second Chance.

IwanLuver
Berichten: 1879
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:45

Vreselijk dit, ik zou ook graag zien dat er een algeheel vuurwerk verbod komt, of alleen op vooraf bepaalde plaatsen.
Bovendien zijn deze jongens ook strafbaar, omdat vuurwerk afsteken alleen mag op oudjaarsdag van 18.00 tot 02.00 uur.

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paard gewond door vuurwerk in Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:56

Verschrikkelijk. Ik hoop dat het paard nog goed kan herstellen. Kosten inderdaad op de ouders verhalen en de jongens een flinke taakstraf.

meggiemeg

Berichten: 12216
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:57

Vreselijk!
Hier ook van die leuke buren die denken boven de wet te staan en alles te mogen doen wat ze leuk vinden. Inclusief vuurwerk richting de paarden gooien en pijlen richting hun te mogen schieten. Politie doet er weinig aan een wijzend vingertje en ze rijden weer weg.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 09:57

Georged schreef:
...Ik stel voor dat we in Nederland overstappen op een lik-op-stuk-beleid: als je vuurwerk gooit mag de politie voor straf vuurwerk teruggooien naar jou!


Nou dit voorstel gaat de samenleving zeker beter maken :roll:

Heel vervelend voorval, niet goed te praten. Alleen rond deze tijd is de kans op vuurwerk en jochies gewoon heel groot. Daarom ga ik niet alleen op pad en probeer ik de situaties zoveel mogelijk te vermijden.

Daarnaast verbieden van vuurwerk gaat dit probleem niet oplossen, dit is waarschijnlijk al illegaal vuurwerk en ondanks dat daar een verbod op is, lukt het blijkbaar moeilijk om dit te onderscheppen.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:19

Nouvel schreef:
Vuurwerk verbieden , alleen nog groot vuurwerk door ervaren mensen afgestoken bij de jaarwisseling , maar geen losse verkoop meer


Hier ben ik het nou zo mee eens. Echt onvoorstelbaar dat we jaarlijks doden en verminkte mensen op de koop toenemen en dan heb ik de dieren nog niet eens genoemd laat staat de jaarlijks terug kerende brandstichting en vernielingen. Nederland kan dit gewoon niet op een verantwoordelijk manier en het feit dat 95% dit wel kan maakt de 5% nog niet goed met name omdat het niet de aanstekers met hun wangedrag zijn maar vaak de omstanders die er niks mee te maken hebben die ledematen verliezen en voor het leven lang verminkt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:21

Nouvel schreef:
Vuurwerk verbieden , alleen nog groot vuurwerk door ervaren mensen afgestoken bij de jaarwisseling , maar geen losse verkoop meer


Dat gaat nog jaren duren vrees ik maar van mij mag het

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:33

In heel veel landen schijnt het al zo te zijn, maar Nederlanders zijn zo eigenwijs dat ze het nog steeds zelf af willen steken met alle gevolgen van dien...

Babootje

Berichten: 26206
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:36

Wat een rotzakken. Inderdaad "lik op stuk beleid" d.w.z. de rekening van de veearts naar de ouders met een flinke boete erbij.
Geld is nl zo'n beetje het enige dat gevoeld wordt.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 10:58

Ouders rekening laten betalen en jochies laten helpen op een manege als taakstraf.

Triest dat zulke jonge knulletjes zoiets doen en aan vuurwerk komen.

Ik ben niet tegen nog meer verboden maar wel heropvoeden van ouders en kinderen.
Waarom wist ik als kind wel dat vuurwerk en dieren niet samen gaan en weet de tegenwoordige jeugd dat niet?

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 11:28

Babootje schreef:
Wat een rotzakken. Inderdaad "lik op stuk beleid" d.w.z. de rekening van de veearts naar de ouders met een flinke boete erbij.
Geld is nl zo'n beetje het enige dat gevoeld wordt.



moet je ze wel eerst vinden
"lik op stuk" prima maar wie doet dat? als je ze gevonden hebt

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Paard gewond door vuurwerk in Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:27

Dit valt voor mij niet meer onder simpel kattekwaad of ondeugd uithalen. Als je willens en wetens andere dieren of mensen bang maakt en/of pijn doet, zit er iets in je karakter niet helemaal goed.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard gewond door vuurwerk in Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:29

Hoop dat ze die knulletjes kunnen achterhalen!
En flink aanpakken :j

Hier gebeurt het ook, maar als je dan waarschuwt, stoppen ze er gelukkig wel mee.

Beterschap!!

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:33

Sunrise_ schreef:
Dit valt voor mij niet meer onder simpel kattekwaad of ondeugd uithalen. Als je willens en wetens andere dieren of mensen bang maakt en/of pijn doet, zit er iets in je karakter niet helemaal goed.


Precies! Ik heb vroeger ook gespeeld met vuurwerk, bommetjes maken enzo. Maar geen haar op mijn hoofd die dacht om er dieren bij te betrekken!!! Want zo was/ben ik niet (opgevoed!).
Wij staken gewoon rotjes in hondendrollen en dan zo snel mogelijk weg rennen... dat was (smerig) maar onschuldig!

Ik vind ook dat de ouders van de kinderen de kosten mogen betalen.
Beterschap voor het paard!

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard gewond door vuurwerk in Scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:36

Vast jochies daar ergens uit de buurt, even de komende dagen daar veel lopen met mobiel in de aanslag en elk jochie filmen die er ook maar iets op lijkt, aan eigenaresse paard laten zien en misschien herkent ze deze asos

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:54

Het zou je paard maar zijn. Tjeetje. Beterschap voor het paard zeg.

Wat denk je dan als kind zijnde? dat ze vaak niet verder nadenken dan 5 minuten vooruit- ok- maar moedwillig naar een dier richten??

De rekening naar de ouders, zekers- aansprakelijkheid. Maar allemachtig zeg- het zal je kind zijn...ik ga er even vanuit dat die ouders hun kinderen zo toch echt niet opvoeden, en opeens word je als "mislukte vader en/of moeder" bekeken...

Aan alle kanten triest.

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:11

Nu ik dit lees, Ik heb deze jongens gezien, zij gooide ook vuurwerk naar voetgangers die met hun hond liepen.
Ik had ze graag naar hun strot gevlogen nu ik dit zo lees maar zat naast iemand in de auto en had er verder geen aandacht aan dan dat we zeiden zo die ellende begint al vroeg

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:29

Nouvel schreef:
Vuurwerk verbieden , alleen nog groot vuurwerk door ervaren mensen afgestoken bij de jaarwisseling , maar geen losse verkoop meer


Helemaal met je eens! Ik snap niet dat een land zoals Nederland dit nog altijd niet doet.
Bij ons in de buurt is er ook veel overlast en de politie komt regelmatig een rondje maken.
Mijn opa & oma wonen om de hoek. Soms zijn er zulke harde knallen dat die mensen zich weer in de oorlog wanen.

Wat een feest zeg... Bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:32

Ik ga het gooien van vuurwerk niet goedpraten, want dat is het niet! Deze jochies mogen wat mij betreft een maandje stallen komen uitmesten ofzo bij betreffende eigenaar. Maar, het paard was dus al geblesseerd en die blessure is dus waarschijnlijk verergerd door het rennen. Paard gewond door vuurwerk vind ik wel een heel sensationele titel. Als het paard geschrokken was van een auto of een opvliegende vogel of een dwarrelend blad had er ook niet gestaan dat het door datgene gewond was geraakt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sabbientje, Tango1979, tomklover, yvje86 en 74 bezoekers