Voormalig tuigpaardhengst Aron HBC overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Voormalig tuigpaardhengst Aron HBC overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-16 12:26

KWPN
Fokkerij, In Memoriam


Enkele weken geleden is er een einde gekomen aan het leven van de op wacht staande voormalige dekhengst Aron HBC. Hans Robben uit Heerhugowaard bracht de inmiddels geruinde Aron HBC dit jaar met zeer veel succes uit onder naam Aron. De elfjarige donkere vos is overleden aan de gevolgen van koliek.

De in 2005 geboren Aron HBC is een zoon van Ganges (v. Renovo) uit de Hackney-merrie Lady Sunrise (v. Plain’s Superstition). Hij is gefokt door M.C.M. Houtepen uit Bavel. De HBC-stal uit Boyl kreeg Aron HBC in 2008 goedgekeurd. In 2014 werd de hengst op wacht gezet. Hij werd in de loop der jaren door verschillende rijders uitgebracht. Hij was in 2011 winnaar van de hengstencompetitie en won in dat jaar ook de Manno-Trofee. Van Aron HBC staan 133 nakomelingen geregistreerd, 61 hengsten en 72 merries. Daarvan zijn er zes ster verklaard en twee merries voeren het predicaat keur. Voor de aanstaande KWPN hengstenkeuring op 7 januari in Ermelo is er een driejarige zoon van Aron HBC aangemeld.

Hans Robben bracht Aron slechts één jaar uit. Hans: “Ik kocht de ruin Aron van Leo Wijkmans. Ik wil graag met twee paarden naar het concours en Aron werd mijn tweede paard. Ik kende hem natuurlijk al en toen hij te koop kwam dacht ik ‘Aron lijkt mij echt een paard voor mij.’ Nou, dat is dus helemaal uitgekomen, wij hadden een geweldige klik. Wij rijden onze paarden altijd heel natuurlijk maar trainen natuurlijk wel heel serieus om het hoogste te bereiken. Aron bood eigenlijk alles wat hij liet zien heel spontaan, heel natuurlijk en heel vanzelfsprekend aan. Hij was een topper met een super karakter. Hij had rond de 80 winstpunten toen ik hem kocht en ik heb hem in één seizoen naar 122 winstpunten gereden. Hij was bijna ereklassepaard, dat had er ingezeten komend seizoen. Dit jaar wonnen we elf maal oranje en vijf keer behaalden we de tweede prijs. In Regio West behaalde hij het dagkampioenschap, het clubkampioenschap en hij werd Tuigpaard van het Jaar Regio West. Ja, het is echt een klap voor ons. Hij overleed enkele weken geleden maar het blijft moeilijk om ermee om te gaan. Maar we kijken vooruit, ik wil wel weer een tweede concourspaard erbij.”

JenniferU
Berichten: 2212
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:46

Jeetje, dat is schrikken :(

Ik ken hans persoonlijk nog van de tijd dat ik ook tuigpaard reed, hans mocht je dit lezen... heel veel sterkte met dit grote verlies

wittewitte
Berichten: 49
Geregistreerd: 11-04-08
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Voormalig tuigpaardhengst Aron HBC overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 00:32

Ik heb een nakomeling van hem: Aron HBC x Larix. Een geweldig lief en fijn paard om mee te werken. Jammer dat de eigenaar niet langer van dit fijne paard heeft kunnen genieten!