Duitsland voert verplicht menbewijs in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Duitsland voert verplicht menbewijs in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 13:19

Hoefnet
Recreatief, Aangespannen rijden
Afbeelding
Foto door Maya


Per 1 juni 2017 wordt het in Duitsland voor menners verplicht een menbewijs te hebben voor het rijden op de openbare wegen. Dit zogenaamde ‘Kutschenführerschein’ wordt ingevoerd om te voorkomen, dat menners zonder enige kennis de weg op gaan en ongelukken veroorzaken. Het menbewijs is voor elke menner, die aan het verkeer deelneemt. Er wordt wel een onderscheid gemaakt tussen privépersonen (menbewijs A) en menners die beroepsmatig onderweg zijn (menbewijs B). Onder beroepsmenners valt iedereen, die tegen een vergoeding met zijn koets personen of vracht vervoert. Bij menbewijs B wordt aandacht besteed aan personenvervoer, vrachtbeveiliging en het rijden met een zwaar voertuig.

Personen die al in het bezit zijn van een ‘FN-Fahrabzeichen 5’ of hoger, kunnen menbewijs A schriftelijk aanvragen. Voor menners met wedstrijdambitie wordt de mogelijkheid geboden om in plaats van het menbewijs, het ‘Fahrabzeichen 5’ te halen. Deze wordt in de toekomst uitgebreid met een veiligheidsmodule, zodat iedereen die het Fahrabzeichen haalt, automatisch het menbewijs krijgt.

Klik hier voor meer informatie.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Duitsland voert verplicht menbewijs in

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:41

Aw nouja moet wel lukken ;-)

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:57

Ik vind het opzich verstandig! Stukje veiligheid voor de combinatie en de overige weggebruikers. Wat ik me wel afvraag, moet ik als Nederlander dan ook dat menbewijs hebben om in Duitsland te mogen trainen (in de bossen)? En volstaat het Nederlandse koetsiersbewijs eventueel ook?

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:58

hagelslag schreef:
Aw nouja moet wel lukken ;-)


:D
Ik men niet dus ik was ook niet van plan om met te gaan halen.
Alhoewel onze haf wel betuigd is...

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Duitsland voert verplicht menbewijs in

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:02

Ik vind het een goed ding, maar wel eenzijdig? Dan moet het overige verkeer ook meewerken

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:02

Ik ga er vanuit dat je als Nederlander die in Duitsland wilt trainen ook een menbewijs moet hebben. Want je ben in Duitsland en je moet je aan de regels houden die daar gelden. Denk ik.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:05

ClaudiaHS schreef:
hagelslag schreef:
Aw nouja moet wel lukken ;-)


:D
Ik men niet dus ik was ook niet van plan om met te gaan halen.
Alhoewel onze haf wel betuigd is...



Wie weet ga ik dan het heilige reiterabseigen ofzo ook doen :=

Ach onze bonte super pony layka karren we zo overal door dus dat gaat geen probleem zijn. Tenzij tijdens het "examen" andere paarden te dichtbij komen dan gaan haar benen vliegen

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:55

Nieuwsredactie schreef:
Per 1 juni 2017 wordt het in Duitsland voor menners verplicht een menbewijs te hebben



Ehmmm helemaal fout!!!! niks verplicht. Het verhaal is zo leuk geschreven aan het randje van wat legaal mag dat die indruk gewekt wordt. Maar het is alleen maar zo dat de FN een menbewijs gaat invoeren. EN de FN is echt geen "regering" die dat zomaar even voor iedereen mag verplichten. Er is dus aan dat hele verhaal niks waar.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Duitsland voert verplicht menbewijs in

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:37

Ik had er al zo mijn twijfels bij. FN is net zo paniekzaaiend om de kas te spekken als de SRR?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:51

Pfieuw, vorige week eindelijk begonnen en ons doel is oa ook veel in Duitsland te gaan mennen =)

Kijk er zo naar uit om mijn mooie meid voor een gave kar te hebben <3

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 01:07

Hoppit schreef:
Pfieuw, vorige week eindelijk begonnen en ons doel is oa ook veel in Duitsland te gaan mennen =)

Kijk er zo naar uit om mijn mooie meid voor een gave kar te hebben <3

Ik neem aan dat het Nederlandse menbewijs niet gaat gelden voor Duitsland.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 01:09

rina schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Per 1 juni 2017 wordt het in Duitsland voor menners verplicht een menbewijs te hebben



Ehmmm helemaal fout!!!! niks verplicht. Het verhaal is zo leuk geschreven aan het randje van wat legaal mag dat die indruk gewekt wordt. Maar het is alleen maar zo dat de FN een menbewijs gaat invoeren. EN de FN is echt geen "regering" die dat zomaar even voor iedereen mag verplichten. Er is dus aan dat hele verhaal niks waar.

Ik las het net bij de FAQ:
Citaat:
Ist der Kutschenführerschein verpflichtend?
Die Deutsche Reiterliche Vereinigung (FN) fordert, dass jeder Fahrer, der sich mit einem Gespann im Straßenverkehr bewegt, über den Kutschenführerschein A Privatperson nachweist, dass er über das nötige Wissen rund um sicheres Fahren in Gelände und Straßenverkehr verfügt. Bisher ist der Kutschenführerschein nicht bundesweit gesetzlich verankert. Im Falle eines Unfalls und/oder Versicherungsfalles ist der Besitz des Kutschenführerscheins jedoch wichtig, um besondere Sachkunde nachzuweisen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Duitsland voert verplicht menbewijs in

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 03:00

Precies. De FN is een vereniging net als de KNHS. Die hebben geen bevoegdheid om wetten te maken. Dus een wet en verplicht wordt het zeker niet. Het enigste waar je op kan wachten is dat de verzekeringen er wel op inspringen, en iemand zonder menbewijs het lastig gemaakt gaat worden.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Duitsland voert verplicht menbewijs in

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 03:27

Ook verzekeringen hebben zich aan de regelgeving te houden en mogen niet zomaar 1 of andere cursus verplichten voordat je de weg op gaat.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:33

Brainless schreef:
Hoppit schreef:
Pfieuw, vorige week eindelijk begonnen en ons doel is oa ook veel in Duitsland te gaan mennen =)

Kijk er zo naar uit om mijn mooie meid voor een gave kar te hebben <3

Ik neem aan dat het Nederlandse menbewijs niet gaat gelden voor Duitsland.


Dat maak k me ook idd niet wijs, maar netjes in NL leren mennen is stap 1 =) Volg in ieder geval jullie info!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Duitsland voert verplicht menbewijs in

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:39

Ist der Kutschenführerschein verpflichtend?
Die Deutsche Reiterliche Vereinigung (FN) fordert, dass jeder Fahrer, der sich mit einem Gespann im Straßenverkehr bewegt, über den Kutschenführerschein A Privatperson nachweist, dass er über das nötige Wissen rund um sicheres Fahren in Gelände und Straßenverkehr verfügt. Bisher ist der Kutschenführerschein nicht bundesweit gesetzlich verankert. Im Falle eines Unfalls und/oder Versicherungsfalles ist der Besitz des Kutschenführerscheins jedoch wichtig, um besondere Sachkunde nachzuweisen.

Dus het is hetzelfde waard als het koetsiersbewijs hier, niets. Als je dus daar gaat rijden met het Nederlandse koetsiersbewijs mag dat ook gewoon, en zonder ook. Geen zorgen dus.

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Re: Duitsland voert verplicht menbewijs in

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 13:50

Gelukkig zijn er nog mensen die Duits kunnen LOL. Pak van mijn hart, kan ik nog lekker verder dromen.

Warboel
Berichten: 14678
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:00

Het artikel dat als bron gebruikt is, blijkt foutieve informatie te bevatten.
Daarom hebben we, in overleg met de Nieuwsredactie, besloten dit artikel te sluiten.
Omdat het wel waardevolle informatie bevat, laten wij het topic wel beschikbaar op VN staan. Het oorspronkelijke bericht bevat de juiste informatie, deze kun je hier vinden: https://www.pferd-aktuell.de/kutschenfuehrerschein