[BLOG]Boogschieten te paard, hoe doe je dat in Hongarije?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

[BLOG]Boogschieten te paard, hoe doe je dat in Hongarije?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-16 11:53

*Bokt.nl
Bokt community, Blog
Afbeelding

Arno8 heeft al sinds zijn 21e paarden. Eigenlijk was hij met zijn paard Volare vooral bezig met natural horsemanship. Tot hij wel een heel bijzondere discipline ontdekte... Exclusief voor Bokt schrijft Arno een reeks blogs over boogschieten te paard!

Eerdere blog:
[VN] [Blog]Boogschieten te paard: Paard, doe je mee?


Deze keer gaan we het hebben over de Hongaarse mentaliteit hebben. Bij het boogschieten te paard schieten wij namelijk volgens de Hongaarse methode en daarom bezoeken we een keer per jaar een trainingskamp in Hongarije. Voordat je in staat bent om daar wat te leren moet je je er eerst bij neerleggen dat Hongaren sommige dingen nu eenmaal wat anders aanpakken dan wij in Nederland gewend zijn.

Het mooie aan het kamp is dat je dat kunt invullen zoals je zelf wil. Wil je 7 dagen alleen maar keihard trainen? Dan vink je alle trainingsopties op het aanmeldformulier aan. Maar als je toch op een steenworp afstand van Boedapest bent wil je misschien ook wat van de omgeving zien. Dan kun je ervoor kiezen om een paar dagen geen trainingen bij te wonen.

Eerlijk gezegd zijn wij cultuurbarbaren (wat had je dan verwacht van een ‘wannabe plunderende en rovende Hun’?) en hebben we Boedapest nog nooit bezocht. We kiezen meestal voor een vrij vol programma want dat is toch waar we voor komen.

Veel mensen wensen ons een ‘prettige vakantie’ en als we terugkomen krijgen we allerlei vragen over wat we allemaal hebben gezien. Tja… de grond tijdens het opdrukken. Het doelwit tijdens het schieten, de track tijdens het schieten te paard...

Maar op weg naar Pomáz, de plek waar we trainen, rijden we wel door Boedapest. De pracht en praal die we alleen al vanuit de auto zien doet Nederland een beetje verbleken.

Ons Binnenhof is eigenlijk een aftands schuurtje dat toe is aan een opknapbeurt als je het vergelijkt met het parlementspaleis van Hongarije.
Afbeelding

Iedere brug die de Hongaren over de Donau hebben gebouwd is een kunstwerk waar wij lompe Hollanders achteloos voorbij rijden.
Afbeelding

Of zomaar een prachtige ruïne tussen alle flats en kantoorgebouwen in:
Afbeelding

Maar ja, daarvoor komen we niet. En nu je de plaatjes hierboven hebt gezien, heb je er al meer van de Hongaarse bouwkunst kunnen genieten dan wij op dat moment konden. Ter plaatse is het meer alsof je liggend op de grond de Nachtwacht probeert te bekijken terwijl je bent omgeven door een menigte dronken pubers in opgevoerde botsauto’s. Als je er zonder kleerscheuren vanaf wilt komen kun je je dus beter op de voornaamste dreigingen richten en de cultuur even links laten liggen.

Inmiddels ben ik eruit wat voor gedrag op de snelwegen en in de steden van Hongarije het meest op prijs wordt gesteld: je voet als een betonblok op het gaspedaal en door elk gaatje piepen dat je maar ziet. Ben je een vrachtwagen aan het inhalen en houd je je daarbij netjes aan de maximumsnelheid omdat er een ambulance (zonder sirene) achter je rijdt? Dat vinden ze maar lastig en traag. De ambulancebestuurder haalde ons rechts in en glipte nog snel even door het gat van twee meter tussen ons en de vrachtwagen. Niet echt het soort gedrag dat je van een Nederlandse ambulancebroeder zou verwachten.

De snelweg is ook een ideale plek om met 130 kilometer per uur een ruzie uit te vechten en elkaar voortdurend af te snijden, op de rem te staan en gebaren uit het raam te maken. Als je dat als toerist ziet en rustigjes op een afstandje achter deze ruzie blijft rijden, ben je een ontzettend irritante lafaard. Hup, gewoon op de vluchtstrook erlangs terwijl zij het uitvechten! Ook spannend was het toen we met een groepje in twee auto’s naar een restaurant gingen. “Rijd maar achter mij aan”, zei een vlotte Hongaarse dame vlak voordat ze in volle vaart weg stoof. Ik was haar binnen een halve minuut kwijt. Toen we eenmaal de bestemming op eigen houtje hadden gevonden, waren de Nederlanders die bij haar in de auto hadden gezeten al uitgestapt. Hun ogen waren nog wijd opengesperd en hun gezichten lijkbleek. De Hongaarse dame haalde haar schouders op. “Apparently I drive like crazy.”

Eenmaal op de meer landelijke wegen is alles wat meer normaal te noemen. Mensen stoppen voor het zebrapad, zwaaien vriendelijk naar elkaar en houden zich grotendeels aan de regels. Dat was voor mij ook weer even wennen. Had ik me net omgeschoold tot eersteklas BMW-rijdende aso met opgeheven vuist en ingedrukt gaspedaal, moest ik weer terugschakelen naar de brave Volvo-rijder die ik eigenlijk ben.

Maar goed, we willen het natuurlijk ook over het kamp zelf hebben. Wij Nederlanders vinden misschien dat we internationaal hoog staan aangeschreven in de paardensport, maar toen onze Hongaarse trainer merkte dat velen in onze groep moeite had met de verlichte zit dacht hij daar anders over. “Don’t they teach you how to ride in Holland? You have to learn to ride the right way if you want to get better at this.” José kreeg dan natuurlijk weer complimenten voor haar mooie stabiele verlichte zit, wat natuurlijk superirritant is als je het stoere vriendje wil zijn dat wel even laat zien hoe het allemaal moet. Maar het handige was wel dat zij het mij mooi kon aanleren :D

Je kunt dan een hele discussie met de trainer aangaan over dat je heus wel kunt rijden en blablabla, maar hij had eigenlijk gewoon gelijk: als je ergens beter in wilt worden, moet je eerst toegeven dat de methode die je tot nu toe hebt gebruikt wellicht niet de allerbeste van de wereld is.

In Nederland wordt dressuur als de basis van alles gezien. “Wil je springen? Doe eerst maar goed dressuren en dan kijken we verder!” Ergens logisch, maar ergens ook weer niet. Als iemand hoogspringer wil worden, moet hij dan eerst op ballet? Nee, maar je wil wel dat hij een goede controle over zijn bewegingen ontwikkelt en een goede spieropbouw krijgt. Dat zou misschien door middel van ballet kunnen, maar er zijn ook wegen waarbij je niet eerst op het puntje van je tenen hoeft te kunnen lopen.

Bij de training In Hongarije krijg je er gelijk een cultuur bij die totaal anders is dan de onze. Ook dan kun je bij alles wat je ziet, roepen dat we dat in Nederland anders en dus beter doen. Maar je leert een stuk meer als je je probeert te bedenken waarom ze het op die manier doen. Onbezorgdheid lijkt een grote drijfveer in veel wat de Hongaren doen.

Dat begint al bij de locatie waar het trainingskamp wordt gegeven. Dat is op een terrein waar ooit een kasteel heeft gestaan. De weg ernaartoe is zo stijl dat je die in je tweede versnelling nog net op komt. In Nederland zou deze weg onmiddellijk worden afgesloten vanwege ‘onveiligheid’ maar voor zover ik weet zijn er nog geen doden op gevallen.

Een Hongaar heeft een aantal jaar geleden gedacht: goh, er gebeurt niks met dat gebied, ik neem wat hout mee en ik ga bouwen. Inmiddels staan er een huis, een terras, wachttorens, stalgebouwen en een houten omheining waar een paar hectare binnen vallen. De overheid is een keer naar al deze illegale bouwwerken komen kijken, zag dat er ontzettend mooie dingen mee worden gedaan en besloot dat het zo wel prima is. Onze trainer is in contact gekomen met deze man, heeft nu zijn paarden op het terrein staan en geeft er zijn lessen.

In Nederland moet je niet verbaasd zijn als een kudde ambtenaren zich op je stort zodra je zonder vergunning een kippenhokje in je eigen weiland zet. Af en toe denk ik bij mezelf: hoeveel geld zouden we kunnen besparen als we alles nét een tikkeltje meer op de Hongaarse manier zouden aanpakken? Wat voor geweldige ontwikkelingen zouden dan mogelijk worden? Maar goed, daar hebben we het nu niet over.

De omgang met paarden is ook heel anders dan we in Nederland gewend zijn. Meisjes van 8 die in volle galop giechelend door de track denderen en perfect in de beweging meegaan, dat zie je in Nederland niet zo vaak. Wat doen ze anders?

Afbeelding

Ritme speelt bij de trainingen in Hongarije een belangrijke rol. Soms bestaat de warming up uit het aanleren van een Hongaarse volksdans. Ook doen we daar allerlei klapoefeningen waarbij je in een bepaalde volgorde en in een bepaald ritme handelingen met je handen moet uitvoeren, of dansend in een ritme je pijlen moet lossen.

Eerst vond ik het allemaal een beetje idioot. Wat had dit nou met boogschieten te paard te maken? “Waarom doen we dit?” vroeg ik dus. “Omdat te paard alles in een ritme gebeurt”, legde de trainer uit. “Als je je sneller kunt aanpassen aan een ritme, kun je ook sneller meegaan in een galopbeweging. Dansen is ook een goede manier om je bovenlijf stil te houden terwijl je benen nog bewegen. Dit moet uiteindelijk een tweede natuur worden, zodat je je focus volledig bij het schieten kunt leggen.”

Tja, als je ziet hoe stabiel iedereen daar in het zadel blijft zitten kun je niet ontkennen dat het ergens goed voor moet zijn. In onze trainingen passen we deze oefeningen (nog) niet toe, net zoals we de training niet beginnen met een moment van stilte om de ‘voorouders, meesters en trainers’ te eren, simpelweg omdat het vooral voor ons ‘nuchtere Hollanders’ in het begin nogal awkward voelt en we bang zijn dat het mensen doet afhaken. Maar wie weet gaan we de meer gevorderde groepen hieraan onderwerpen…

Niet alleen bij het (leren) rijden, ook in de omgang met paarden is Hongarije anders. Neem die keer dat de leerlingen op een stormachtige dag pijlen schietend in galop door de track gingen terwijl de vader van de trainer een meter van de track een hevig flapperende partytent opbouwde. Geen enkel paard dat erop reageerde. Toen ik vroeg of ze niet bang waren dat de paarden daarvan zouden schrikken keken ze me aan alsof ik had gevraagd of een Tinker een kruising van een paard en een koe is. “Waarom zou een paard daar van schrikken dan? We gaan hem toch niet slaan met die tent?”

Ik moest denken aan een windstille dag in Nederland enkele jaren eerder. Een vrijwilliger bij een dressuurwedstrijd werd toen flink uitgekafferd door meerdere ruiters toen hij een spandoekje van een sponsor wilde ophangen bij de inrijbak. “Jij hebt duidelijk geen verstand van paarden”, snauwden ze hem toe.

Van sommige dingen vraag ik me nog altijd af of het nu Hongaarse deskundigheid of wonderlijk toeval is dat het goed is afgelopen. Ze hebben daar bijvoorbeeld perfecte zadels die we ook graag een voor mijn paard wilden hebben. Maar hoe weet je of het past? “Can you make photo of the back of your horse?”, vroeg de trainer mij in de app. Eh… ja… maar ik denk niet dat je aan de hand van een foto… eh… Ach, wat maakt het uit. *klik* en sturen maar. “Yes, good, it will fit.”

Bij het volgende bezoek aan Hongarije namen we het zadel mee op voorwaarde dat we het terug konden sturen als het niet paste. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo’n fijn en goed passend zadel gehad! Maar of het voor iedereen nou zo zou uitpakken?

Nou wil ik niet de schijn opwekken dat in Hongarije alles beter is. De onbezorgdheid kan je soms ook weer naar Nederland doen verlangen. Als de trainer zegt dat je om stipt 06.00 uur op je paard moet zitten voor de training, jij om 05.15 uur opstaat, het paard uit de wei haalt, poetst en zadelt en om 05.55 uur netjes klaar staat met je paard, boog en pijlen paraat, dan is het wat vervelend als de trainer om 07.30 uur pas op komt dagen.

Hij straft zichzelf dan wel weer mooi met 10 push ups, maar je moet niet raar opkijken als het de volgende dag weer gebeurt. Het is daarom in ieder geval belangrijk dat je je bij dat soort dingen kunt neerleggen anders loop je je de hele vakantie te ergeren aan alles dat niet volgens plan verloopt.

We hebben ook een standaardwaarschuwing voor leerlingen die bij ons een boog bestellen: “De bogenbouwer van onze trainer zegt dat hij volgende maand af zal zijn. We verwachten dus dat hij over een maand of vier misschien af is.” En dan nog kan het mis gaan: “De boog is bijna klaar! Ik verwacht hem volgende week op te sturen!”, zei de trainer een keer. Een week later bleek de bogenmaker plotseling op vakantie te zijn vertrokken.

Dit alles betekent overigens niet dat de Hongaren zelf geen aanpassingsvermogen hebben. Vooral op het gebied van veiligheid hebben ze al heel wat verbeterd. Zo dragen alle leerlingen tegenwoordig een cap, zijn alle zadels uitgerust met veiligheidsbeugels en letten ze beter op of er geen mensen/dieren zijn in de richting waar ze heen schieten (dat was voorheen niet altijd het geval en dan kon er opeens een paar meter van je vandaan een pijl inslaan).

Het is ieder jaar een verrassing wat ons in Hongarije te wachten staat en het enige dat we zeker weten is dat het niet volgens plan zal verlopen. Maar steeds als we terugkijken en bedenken hoe hartelijk iedereen was, hoeveel we hebben geleerd en hoe mooi de omgeving was, dan blijkt het het geld dubbel en dwars waard en gaan we graag nog een keer.

Ik op Chalogány
Afbeelding

José op Boglár
Afbeelding

Een jonge meid die het veel beter kan dan wij
Afbeelding

Hongaren die ruig doen zodat we mooie foto's kunnen maken
Afbeelding

Hongaren die nog steeds ruig doen
Afbeelding

Gelukkig is er ook ruimte voor een buitenrit door de prachtige omgeving
Afbeelding

Hongaren die netjes in de rij staan (de kaftans zijn gelukkig niet meer verplicht als het snikheet is)
Afbeelding

En nog een filmpje om een impressie van het kamp te geven:


Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [BLOG]Boogschieten te paard, hoe doe je dat in Hongarije?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:49

<3 <3 Hongarije, ik smelt weer helemaal weg bij de foto's van Boedapest.
Schaam je dat je daar nog niet bent geweest!! :P De mooiste en gezelligste stad van Europa wat mij betreft!

Aan de andere kant schaam ik me dat ik nog niet heb paardgereden in mijn favoriete land :)) Nu mijn vriend kan rijden snel maar gaan doen 8-) maar dat boogschieten is misschien een stapje te ver.

Het gedrag op de snelweg herken ik trouwens totaal niet, terwijl wij veel met ons koekblikje in Hongarije hebben gereden. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en moeten altijd een beetje lachen dat we zonder stoten met ons autootje uit Nederland zijn gekomen :+

Heel leuk om dit verslag te lezen! Zal het mijn vriend ook laten lezen, dan kunnen we weer op een nieuw avontuur!

Maks :+:

RoosDeG

Berichten: 1834
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [BLOG]Boogschieten te paard, hoe doe je dat in Hongarije?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:58

Mooi geschreven blog weer Arno!

Kijk uit naar de volgende!

wil je vaker mee genieten van de loonse en drunense duinen?? volg ons dan op Instagram:@turnerdeshinker :)

Malenka

Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [BLOG]Boogschieten te paard, hoe doe je dat in Hongarije?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:27

Dit is niet de school van Kassai of wel?

In ieder geval heel leuk om te zien! Ik heb al jaren pijl en boog. Maar vergeet telkens echt te beginnen. Toevallig hebben we wel afgelopen week gekeken voor een schietvereniging hier in de buurt.

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:02

Wat een leuk blog!

Wel heerlijk om te lezen dat ze niet zo moelijk doen met paarden en hun omgeving.
Sta ook altijd verstelt hoe scheiterig veel paarden zijn hier in Nederland, niks gewend maar ook niks geleerd.

Prachtige foto's , blijf je volgen.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

daffieduck83

Berichten: 1744
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: [BLOG]Boogschieten te paard, hoe doe je dat in Hongarije?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:18

Ziet er echt heel gaaf uit. Tip probeer echt een keer een paar dagen Boedapest te bezoeken voorafgaand of na de trainingsdagen. Het is een heel fijne stad, met ontzettend mooie gebouwen, fijne sfeer en goed en goedkoop eten en drinken.

De truc is dansen op de gulden middenweg, dat red ik nog maar net.

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Re: [BLOG]Boogschieten te paard, hoe doe je dat in Hongarije?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:28

Wauw gave foto’s zeg!

~I don’t have a plan B, because it distracts me from plan A~
Rest in Peace lieve Charmpie Y;( 14-03-1993/12-06-2017

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-16 22:54

Macs schreef:
<3 <3 Hongarije, ik smelt weer helemaal weg bij de foto's van Boedapest.
Schaam je dat je daar nog niet bent geweest!! :P De mooiste en gezelligste stad van Europa wat mij betreft!

Aan de andere kant schaam ik me dat ik nog niet heb paardgereden in mijn favoriete land :)) Nu mijn vriend kan rijden snel maar gaan doen 8-) maar dat boogschieten is misschien een stapje te ver.

Het gedrag op de snelweg herken ik trouwens totaal niet, terwijl wij veel met ons koekblikje in Hongarije hebben gereden. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en moeten altijd een beetje lachen dat we zonder stoten met ons autootje uit Nederland zijn gekomen :+

Heel leuk om dit verslag te lezen! Zal het mijn vriend ook laten lezen, dan kunnen we weer op een nieuw avontuur!


Boogschieten is helemaal niet zo moeilijk hoor! Iedereen kan het in een dag leren (nog niet als een pro, maar schieten vanaf een paard lukt altijd wel) en voor mannen die net leren paardrijden is het vaak een enorme motivator om ermee door te gaan :D

Wat snelwegen betreft kan het erg verschillen. Ik moet wel zeggen dat Nederland echt verschrikkelijk is als het om bumperkleven gaat. Laatste keer de hele weg terug van Hongarije door Oostenrijk en door Duitsland geen enkele bumperklever, maar nog geen 5 minuten in Nederland zat er meteen iemand in onze nek te hijgen. Alleen Hongarije heeft wat meer excessieve dingen zoals in het blog genoemd die ik echt opvallend vond, vooral als je er maar even bent en meteen dat soort dingen meemaakt valt het erg op.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-16 22:55

daffieduck83 schreef:
Ziet er echt heel gaaf uit. Tip probeer echt een keer een paar dagen Boedapest te bezoeken voorafgaand of na de trainingsdagen. Het is een heel fijne stad, met ontzettend mooie gebouwen, fijne sfeer en goed en goedkoop eten en drinken.


Tja mijn vriendin en ik zijn echt niet van de stedentrips. Ik haat uit eten gaan (lang wachten) en mooie gebouwen vind ik vooral leuk op plaatjes :D

Als we een paar dagen extra vrij zouden hebben zouden we liever wat meer van de natuur daar zien eigenlijk :D

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-16 23:01

Malenka schreef:
Dit is niet de school van Kassai of wel?

In ieder geval heel leuk om te zien! Ik heb al jaren pijl en boog. Maar vergeet telkens echt te beginnen. Toevallig hebben we wel afgelopen week gekeken voor een schietvereniging hier in de buurt.


Bij ons lessen kan natuurlijk ook :D

Het is inderdaad niet Kassai. Dit is de school van de Némethy's, een familie die hier niet bekend is maar een hele naam heeft opgebouwd als het om paarden gaat, ze stammen af van deze persoon: https://en.wikipedia.org/wiki/Bertalan_de_N%C3%A9methy

En ze zijn in de leer geweest bij Kassai. Zelf willen we ook nog een keer naar Kassai gaan, maar het prijsverschil is aanzienlijk en ik ben nog wat onzeker of het goed bij me past. Bij de Nemethy's gaat het er lekker nuchter aan toe en is alles gericht op boogschieten te paard. Ik ben bang (maar dat zijn natuurlijk vooroordelen) dat het bij Kassai allemaal wat zweveriger/spiritueler is en dat je daar de halve dag naar chakra's loopt te zoeken, boomstammen moet slepen of door de bossen moet rennen als ik die filmpjes zo zie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:54

Wederom weer leuk geschreven!
Leuk om te lezen hoe down to earth ze in Hongarije zijn als het om paarden gaat.
Leuk filmpje ook :j

Silly_Woman

Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Re: [BLOG]Boogschieten te paard, hoe doe je dat in Hongarije?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:58

Ja het is echt leuk dat alles daar gewoon kan met de paarden. In Nederland wordt alles vaak verwijderd als het mogenlijk is dat paarden er van kunnen schrikken.
En dat doet niet ten goede aan de 'buitenwereld bestendigheid' van de paarden ;)

We always try to do our best for our horses :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie