Amerigo, het paard van Sinterklaas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-16 01:02

*Bokt.nl / www.isgeschiedenis.nl
Afbeelding
Sinterklaas met Amerigo, foto Wikipedia

Door Amanda


Vandaag is het weer zover: Sinterklaas komt aan in Nederland! De winkelschappen liggen al vol met pepernoten en kruidnootjes, de schoentjes kunnen gezet worden en de liedjes gezongen. :)ddd "Zachtjes gaan de paardenvoetjes. Trippel, trappel, trippel, trap. ’t Is het paard van Sinterklaasje. Stippe, stappe, stippe, stap. ’t Schimmeltje draagt met gemak. Sinterklaasje over ’t dak." :)ddd
Dit is slechts een van de vele liedjes over het trouwe paard van Sinterklaas, dat wij allemaal kennen als de schimmel Amerigo. Maar is Amerigo altijd al het paard van Sinterklaas geweest? En waarom is het paard van Sinterklaas eigenlijk wit? Wij zochten het voor jullie uit.

Vroeger gaf het hebben van een wit paard je een bepaalde status. Schimmels waren zeer zeldzaam en daarom kostbaar in de aanschaf. Vanwege de zeldzaamheid konden alleen belangrijke mensen een schimmel kopen. Veel koningshuizen bezaten bijvoorbeeld witte paarden. Denk maar eens aan de prins op het witte paard uit veel sprookjes. Omdat Sinterklaas ook een bijzondere status heeft, heeft ook hij een wit paard.
Daarnaast is het gebruik van de schimmel waarschijnlijk terug te voeren op Wodan, of Odin, en zijn grote achtvoetige witte paard Sleipnir. Wodan wordt gezien als de oppergod in de Noordse Mythologie. Sleipnir was het snelste paard van de godenwereld en Wodan reed op de heilige en spookachtige schimmel over de wolken. Hij leidde de Woeste Jacht, met als doel de boze machten te onderwerpen op zijn strijdros.

In eerste instantie had Sinterklaas geen paard. Tot de negentiende eeuw was de enige afbeelding van de Sint te bezichtigen op de gevelsteen van het pand Sinter Claes op de hoek van de Dam en het Damrak in Amsterdam, zonder paard en zonder knecht. Halverwege de negentiende eeuw kwam er echter verandering in de beeltenis en de beleving van het sinterklaasfeest. In 1843 publiceerde de Amsterdamse arts en literator Jan Piet Heije een Sinterklaasvers, dat begon met de woorden: "Zie de maan schijnt door de bomen, makkers staakt uw wild geraas." De eerste stapjes naar de moderne sinterklaasviering waren gezet, maar pas vanaf 1850 kwam de definitieve omslag in de Sinterklaastraditie met de eerste druk van het prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht.

Afbeelding
Sinterklaas op een bruin paard in het boek van Schenkman, foto van Wikimedia Commons
De bedenker van het prentenboek was Jan Schenkman (1806-1863). Hij staat bekend als de bedenker van het moderne Sinterklaasfeest als een pedagogisch kinderfeest en gaf antwoord op de sluimerende vragen die rondom de mythische figuur Sint Nikolaas hingen. In zijn prentenboek voerde hij nieuwe elementen in als de stoomboot uit Spanje, Zwarte Piet met zak en roe, het rijden van Sint over de daken en het gooien van pakjes door de schoorstenen. Op de eerste prenten zijn zowel Sint Nikolaas als zijn knecht op een donker paard afgebeeld. Op de latere illustraties raakte Piet zijn paard echter kwijt. De enorme invloed van Schenkmans boek zorgde ervoor dat de kleur van het paard lange tijd gehandhaafd bleef. Heel langzaam veranderde de kleur van het paard naar terug naar zijn voorbeeld Sleipnir. Bij Schenkman werd het paard overigens nooit bij naam genoemd.

Mede door het boek van Schenkman werd de Sinterklaastraditie populairder in Nederland. De eerste decennia van de twintigste eeuw bestonden er nog grote regionale en sociale verschillen in de viering van het sinterklaasfeest. Pakjesavond was een stedelijk verschijnsel en kwam op het platteland nauwelijks voor. Scholen zorgden voor een uniformering van het feest in Nederland. Aan de intocht werd in de kranten steeds meer aandacht besteed. In die tijd kreeg ook het paard meer status en kreeg hij zo nu en dan zelfs een naam. In de jaren vijftig kwam de eerste schimmel in beeld, met de naam Majestuoso.

Afbeelding
Hulp-Amerigo, foto van http://www.rsvdeburght.nl/
Pas in 1990 deed Amerigo zijn intrede bij de intocht in Elburg. Amerigo was een politiepaard, vernoemd naar Amerigo Vespucci (1454-1512), de Florentijnse ontdekkingsreiziger. Amerigo maakte een onvergetelijke indruk en in de daaropvolgende jaren werd het dier half november telkens van stal gehaald om Sinterklaas te vervoeren. Hij werd voor hij in dienst trad bij Sinterklaas ook voor andere belangrijke ceremonies gebruikt, zoals Prinsjesdag.

De Sint liet Amerigo altijd in Nederland. Paarden kunnen niet goed tegen de golven en om die reden wachtte het dier zijn baas elk jaar tijdens de intocht op vanaf de kade. Wanneer Sinterklaas na 5 december weer naar Spanje ging, vertoefde Amerigo in Vaassen bij Herm Hullegie, een van de vaste paardenpieten van Amerigo, naast Wiersinga en Rinus Jeremiasse. Op 9 november 2011 werd bekend gemaakt dat Amerigo, na tweeëntwintig jaar trouwe dienst op 30 jarige leeftijd, met pensioen ging. Okki mocht zijn taak overnemen. Ondanks de pensionering van de echte Amerigo wordt Okki door de Sint ook aangesproken met "Amerigo".

Veel hulp-Sinterklazen rijden tijdens hun intocht ook op een paard of worden met een koets met paard vervoerd. Omdat dit geen echte Amerigo's zijn, krijgen zij hiervoor een speciale training voor Sinterklaaspaarden. Op diverse stallen in Nederland worden deze trainingen gegeven. Onder het genot van diverse Sinterklaasliedjes worden de paarden getraind op kalm blijven bij diverse situaties die tijdens een intocht kunnen ontstaan. Medewerkers bootsen een groep mensen na, zwaaien met paraplu's en zorgen dat ze gewend zijn aan de tabberd over de achterhand door doeken bij de ruiters te gebruiken. Alles om te zorgen voor zo veilig mogelijke intochten door heel Nederland. En ook de hulp-Sinterklazen kunnen een speciale training volgen, zodat zij goed weten hoe zij met de paarden om moeten gaan. Want dat dit niet altijd goed gaat bleek wel in Zaandam, waar een aantal jaren geleden de hulp-Sinterklaas van de boot op zijn paard wilde springen en er aan de andere kant weer af viel.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 01:12

Grappig om een beetje achtergrond info te verkrijgen over "amerigo". Ik heb altijd te horen gekregen dat amerigo wit was omdat hij net als sinterklaas heel oud is.

Maarja ik heb ook heel lang gedacht dat mijn moeder echt sinterklaas mocht helpen door amerigo alvast warm te rijden zodat sinterklaas daarna goed met amerigo kon rijden.

Zij reed altijd het paard van sinterklaas van onze basisschool vanaf de manege naar een plekje om de hoek van school zodat sint vanaf daar naar school kon. En ik maar heilig overtuigt zijn dat mijn moeder de sint persoonlijk kende en dat ze vrienden waren :+

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 01:17

Zo, dat moet wel lastig geweest zijn, een moeder met zo'n directe lijn met De Sint :+


Erg leuk om meer te weten over het feest, en Amerigo!

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 01:26

Haha viel wel mee. Ze was niet zo van het dreigen om het sinterklaas te vertellen.
Ik dacht dat het gewoon vrienden waren. Mijn moeder zei ook dat ze hem kende van de manege. Amerigo woonde daar ook.
Als wij mee mochten dan stond amerigo daar ook en die mocht ze ook op zondag meenemen naar het strand. Dan mocht ze hem rijden van sinterklaas. Ik was ook nogal naïef als het om sinterklaas ging. Ik heb mijn moeder de cadeautjes voor pakjesavond in zien pakken enzo. Dan zei ze dat die alvast voor mijn verjaardag waren(in september) en toevallig had sint dezelfde cadeautjes. Wat wist die man toch goed waar hij mij blij mee maakte hè.

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 02:47

Het paard is wit, dit is discriminatie.

HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 03:10

Danique_G schreef:
Het paard is wit, dit is discriminatie.


Als ze zeiken over zwarte piet, vind ik dit een perfecte uitspraak!!

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:37

De tijd van het jaar is aangebroken dat wij,alle schimmel/witjes eigenaren, niet meer onbezorgd een buitenrit kunnen rijden :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 09:56

Mondy schreef:
De tijd van het jaar is aangebroken dat wij,alle schimmel/witjes eigenaren, niet meer onbezorgd een buitenrit kunnen rijden :D

Dat heb ik de rest van het jaar ook wel hoor: "kijk mama, het paard van Pippi!" :D

Mondy

Berichten: 11825
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 11:02

Hahaha daar heeft die van mij helaas net weer iets te weinig stippen voor :(:)

Matrlegas
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-11-16

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:16

Sinterklaas is een leuk feest maar dat gezeik over zwarte piet moet ophouden :){ <:)

Cerastes

Berichten: 2402
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Noord-Holland, Schermer

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:35

Wat leuk om te lezen zeg!
Heel interessant om te weten ook!

TapijtRol
Berichten: 4
Geregistreerd: 31-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 12:48

Matrlegas schreef:
Sinterklaas is een leuk feest maar dat gezeik over zwarte piet moet ophouden :){ <:)


Joh, lekker relevant aan dit topic..

Wat leuk om te lezen dit!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:10

Vroegah, toen ik nog een écht Pennymeisje was, mocht ik met mijn vader mee naar de Bereden Politie. Ik mocht door de stallen, naar een training kijken én een rondje stappen op een echt politiepaard. En natuurlijk was daar Amerigo. Ik moest huilen toen ik hem zag en mocht hem een worteltje geven. Dat heeft serieus indruk op me gemaakt, wat geweldig was dat! :D

Overigens heet het paard van Sinerklaas in België "Slecht weer vandaag" in de serie "Dag Sinterklaas" grenst zijn stal aan de keuken. Een fantastische serie!

Afbeelding

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:06

Haha, wat een leuke ervaring, Gimme spurs :D
Vond die intro van Dag Sinterklaasje altijd zo mooi als kind

Wat voor ras is de huidige amerigo eigenlijk? Vind hem prachtig!
Hij lijkt naar mijn idee nog het meest op een lippizaner?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:12

Leuk om te weten.
Maar die laatste foto is slecht voor mn hart! :')
Mens ga weg met je kinderwagen achter dat paard.... Baby zit op schophoogte..

love_ponyz

Berichten: 18
Geregistreerd: 25-06-16
Woonplaats: Groningen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:16

leuk om wat meer over hem te weten !! :D <:) :){ <:) :){ /3 /3

Marlien5

Berichten: 466
Geregistreerd: 09-11-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:18

Choce schreef:
Wat voor ras is de huidige amerigo eigenlijk? Vind hem prachtig!
Hij lijkt naar mijn idee nog het meest op een lippizaner?


Haha, ik was ook al op zoek! En dacht ook aan een Lippizaner vanwege zijn/haar ramshoofd. Echt een schitterend beest zeg. Ook heel open en veel aan het rondkijken en dat mocht ook gewoon van zijn baasje, echt top! /3

Edit: http://www.koetsencentrale.nl/koetsen/p ... nterklaas/
Laatst bijgewerkt door Marlien5 op 12-11-16 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Amerigo, het paard van Sinterklaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:19

Ik wilde graag de intocht live zien, maar NPO doet het niet op het internet, doet ie het bij jullie?

Marlien5

Berichten: 466
Geregistreerd: 09-11-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:27

magda_90 schreef:
Ik wilde graag de intocht live zien, maar NPO doet het niet op het internet, doet ie het bij jullie?


Ik had er ook problemen mee, maar na lang zoeken kwam ik erachter dat het via deze link te zien was: http://npozapp.npo.nl/nu-straks
Met de nadruk dus op was, het is helaas net afgelopen

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:36

TapijtRol schreef:
Matrlegas schreef:
Sinterklaas is een leuk feest maar dat gezeik over zwarte piet moet ophouden :){ <:)


Joh, lekker relevant aan dit topic..

Wat leuk om te lezen dit!

Wel relavant,ga om deze tijd maar eens een buitenrit maken met een grote schimmel :+ .NNiet voor niks is paard 2 zwart :D

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:37

Marlien5 schreef:
magda_90 schreef:
Ik wilde graag de intocht live zien, maar NPO doet het niet op het internet, doet ie het bij jullie?


Ik had er ook problemen mee, maar na lang zoeken kwam ik erachter dat het via deze link te zien was: http://npozapp.npo.nl/nu-straks
Met de nadruk dus op was, het is helaas net afgelopen


Ik besef inderdaad dat ik het in mijn hoofd later had dan het daadwerkelijk was. Nouwja is vast wel terug te zien later. :j

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:53

aMomentLT schreef:
Danique_G schreef:
Het paard is wit, dit is discriminatie.


Als ze zeiken over zwarte piet, vind ik dit een perfecte uitspraak!!


Afbeelding

Cavaletto

Berichten: 467
Geregistreerd: 18-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:21

Ik nam mijn kinderen mee naar de 'geheime' stal van Amerigo. Het foute naambordje op de staldeur was om het grote geheim te bewaren. Anders zouden alle kinderen bij Amerigo op bezoek gaan en zou hij veel te veel worteltjes krijgen. Mijn kinderen hebben het geheim heel goed bewaard, dit maakte het Sinterklaasfeest nog spannender . Die Amerigo.....ook nog eens het perfecte manegepaard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:30

liedjuh2 schreef:
Maarja ik heb ook heel lang gedacht dat mijn moeder echt sinterklaas mocht helpen door amerigo alvast warm te rijden zodat sinterklaas daarna goed met amerigo kon rijden.

Zij reed altijd het paard van sinterklaas van onze basisschool vanaf de manege naar een plekje om de hoek van school zodat sint vanaf daar naar school kon. En ik maar heilig overtuigt zijn dat mijn moeder de sint persoonlijk kende en dat ze vrienden waren :+


_O- Geniaal dit. :D

Het artikel zelf vind ik ook erg leuk! Ik wist dat Amerigo nog niet zo lang Amerigo en schimmel was, maar dat die 'traditie' nog maar zo jong was wist ik helemaal niet. Jammer dan de Pieten geen paarden meer hebben. :D

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:31

Wat leuk om wat achtergrond informatie te hebben zeg! :D

Ik weet nog wel, dat toen ik in het laatste jaar zat dat ik nog geloofde dat het veulentje van Amerigo ook mee kwam (Sinterklaasjournaal), en ik was toen echt net begonnen met rijden, dus ik zag dat het een shetlander was. Maar die was natuurlijk voor het verhaal omdat een veulen nog niet bij mama weg kon, het echte veulen was nog in Spanje, was heel logisch :j Ik had er echt goed over nagedacht toen :')