Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:15

meisje2000 schreef:
Die van mij was als jaar King ook gewend aan het halster maar probeer eens 13 jaarringen eennhalster om te doen na een zomer in de weide. Dat lukte bij die van mij ook niet in de weide. Liever dit en zonder al te veel stres dan veel stres door het hamsteren en alles in de wei

wij halsteren ze wel in de wei als je de tijd neemt krijg je ze echt wel en iets heb om de laaste wat in te sluiten hekken of stukje afgezet.

ik snap wel dat je niet met die dertien aan de hand echt makkelijk zon eind even gaat lopen dat werkt niet. jonge paarden willen bij de kudde blijven ect. dus dan zal dit voor hun beste werken.

ik zou het niet aandurven op de openbare weg. maar ik zie wel dat ze genoeg mensen hebben staan op de dammen en die mee fietsen en de auto rijd er nog achter.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:17

miss_lizje schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik snap dat ze het zo doen paard voor paard aan de hand zal lastig zijn, maar het argument dat ze geen halster gewend zijn snap ik niet.
Je leert zo'n dier toch als veulen al een halster om te doen en aan een touwtje mee te lopen?! Ze zullen toch ook geregeld bekapt moeten worden of bij pech aan een halster naar de dierenarts moeten kunnen.


Dit wilde ik ook echt net typen. Juist om veulens net na de geboorte te laten wennen aan een halster kan alles net even wat makkelijker maken.
Als ze deze veulens nu nog halstermak moeten maken, zou ik bedanken voor dat klusje :')

Als je 20 jonge paarden in de opfok hebt; is het veel onrustiger om er mee aan de hand te lopen (ze willen nl graag bij elkaar blijven).
Dan gaat het veel soepeler (en sneller) om de hele groep in 1 x op te halen.

En ik heb genoeg (jonge) paarden in handen gehad die (bijna) nooit een halster hadden opgehad (die kwamen zo uit de hengsten groep) en dat is zo aangeleerd.

nimbletje
Berichten: 783
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:22

Zo deden wij het ook hoor. Ging altijd prima!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:25

Ik haal ze bij ons op stal ook allemaal binnen te paard.
Er staan koppels 1 en 2 jarigen en veulens. Ik ga voorop met de stalhouder naast me lopend, dan een van de groepen en de quad erachter om achterblijvers te voorkomen en ook omdraaien en terugrennen naar de wei te voorkomen.
Dit is echter op eigen terrein en alles gaat rustig in stap. Het gaat wel super relaxed en veilig.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:43

het tempo is om de paarden mee te laten lopen zou dit in stap gaan dan wordt het lastiger omdat zij dan alle kanten uit gaan. Vind het mooi om te zien. Maar zoals eerder ook aangegeven zou dit zeker niet willen met mijn paard.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:59

Alleen dat "goedzoop goedzoooo braaaf hoooooo hoooo braaaaaf goedzo hoooooo" snap ik niet _O-
Alsof die jaarlingen daar van kalmeren/dat kennen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:02

Hannanas schreef:
Alleen dat "goedzoop goedzoooo braaaf hoooooo hoooo braaaaaf goedzo hoooooo" snap ik niet _O-
Alsof die jaarlingen daar van kalmeren/dat kennen.



Jaaaaa ook precies mijn gedachte! haha! :')

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:05

Onder die logica kun je nooit een nieuw woord introduceren :)*

Bovendien zijn die jaarlingen ook gewoon veulen geweest bij mama en hebben waarschijnlijk al vaak genoeg braaf gehoord.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:18

Je kunt als fokker natuurlijk ook gewoon tijd investeren en je aanfok leren aan een halster te lopen.
Wel zo eerlijk voor de dieren ook omdat op jonge leeftijd aan te leren. Ze zullen toch ook tussendoor bekapt moeten worden, geent etc..

Beetje niet zo netjes om je DA en hoefsmid met de ellende van onopgevoede jaarlingen 2 jarige en 3 jarige te confronteren. Ook een fokker dient gewoon hun aanfok de basisvaardigheden bij te brengen. Hierdoor komen er weer jaarlijks een berg jong grut uit de klei getrokken die "even " in 4 weken beleerd moeten worden met alle gevaren van dien. Nog maar zwijgen van de frustraties bij de dieren.
Sorry maar het is echt niet meer van deze tijd!!

Leuk zo'n kudde maar graag niet los over de weg!

Anoniem

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:08

Laten we nooit meer tegen onze paarden praten want ze verstaan het toch niet. :')

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:23

Foetsji schreef:
Je kunt als fokker natuurlijk ook gewoon tijd investeren en je aanfok leren aan een halster te lopen.
Wel zo eerlijk voor de dieren ook omdat op jonge leeftijd aan te leren. Ze zullen toch ook tussendoor bekapt moeten worden, geent etc..

Beetje niet zo netjes om je DA en hoefsmid met de ellende van onopgevoede jaarlingen 2 jarige en 3 jarige te confronteren. Ook een fokker dient gewoon hun aanfok de basisvaardigheden bij te brengen. Hierdoor komen er weer jaarlijks een berg jong grut uit de klei getrokken die "even " in 4 weken beleerd moeten worden met alle gevaren van dien. Nog maar zwijgen van de frustraties bij de dieren.
Sorry maar het is echt niet meer van deze tijd!!

Leuk zo'n kudde maar graag niet los over de weg!


Ook al zijn ze halstermak dan wil je nog niet met een jaarling over de straat aan een halstertje.
Die dieren komen van een zomer in de kudde met 13 paarden, die gaan echt niet braaf naast je stappend mee naar huis als ze gescheiden worden van de rest.

Heeft niets met de DA of hoefsmid te maken. Grote kans dat ze in het zicht van de kudde prima stil staan en aan een halster te zetten zijn. Maar dat los van de kudde dat nog een dingetje is.

Ken deze weg en deze mensen. Fokken al jaren en zijn zeer verantwoordelijk voor hun dieren en de manier van omgang. Die wagen ze er echt niet aan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:28

Vroeger waar ik reed deden ze het ook zo. Maar dat was op een klein land weggetje op de zondag morgen waar geen kip kwam :D

Leuk dat ze het hier gefilmd hebben :)

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:28

Ik heb eerder een filmpje voorbij zien komen met Friese paarden waarbij het op deze manier gedaan werd.

En idd ook een prachtig filmpje uit IJsland met ruiters die een kudde begeleidden.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:28

miss_lizje schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik snap dat ze het zo doen paard voor paard aan de hand zal lastig zijn, maar het argument dat ze geen halster gewend zijn snap ik niet.
Je leert zo'n dier toch als veulen al een halster om te doen en aan een touwtje mee te lopen?! Ze zullen toch ook geregeld bekapt moeten worden of bij pech aan een halster naar de dierenarts moeten kunnen.


Dit wilde ik ook echt net typen. Juist om veulens net na de geboorte te laten wennen aan een halster kan alles net even wat makkelijker maken.
Als ze deze veulens nu nog halstermak moeten maken, zou ik bedanken voor dat klusje :')


Hoe denk je dat ze dat in andere landen doen? Veulen lekker veulen laten, halstermak maken gaat prima als ze ouder zijn hoor.
Heb op IJsland vele 2-3 jarigen halstermak gemaakt, gaat prima. Binnen een paar dagen gepiept (incl. wennen aan aanrakingen want dat kennen ze ook niet echt, poetsen, voetjes geven en netjes meelopen aan het halster) en uiteraard zonder dwang, gewoon rustig aan laten wennen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 22-11-16 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:29

Foetsji schreef:
Je kunt als fokker natuurlijk ook gewoon tijd investeren en je aanfok leren aan een halster te lopen.
Wel zo eerlijk voor de dieren ook omdat op jonge leeftijd aan te leren. Ze zullen toch ook tussendoor bekapt moeten worden, geent etc..

Beetje niet zo netjes om je DA en hoefsmid met de ellende van onopgevoede jaarlingen 2 jarige en 3 jarige te confronteren. Ook een fokker dient gewoon hun aanfok de basisvaardigheden bij te brengen. Hierdoor komen er weer jaarlijks een berg jong grut uit de klei getrokken die "even " in 4 weken beleerd moeten worden met alle gevaren van dien. Nog maar zwijgen van de frustraties bij de dieren.
Sorry maar het is echt niet meer van deze tijd!!

Leuk zo'n kudde maar graag niet los over de weg!


Wat een onzin, mijn paard heeft bewust de eerste 3 jaar van haar leven in een groepsopfok gestaan en is zeer sociaal naar andere paarden. Toen ze naar huis kwam was ze dus geen halster gewend, maar dit was binnen de kortste keren geen probleem meer. Ze is beleerd met 4,5 jaar zodat ze overal rustig de tijd voor heeft gehad. Bij de opfok hadden ze een prachtig dierenarts/bekap plaats waar dus de groep in ging, 1 paard apart op dat stukje en als ie klaar was aan de andere kant eruit. Dit ging heel rustig omdat de hele groep in de buurt was en er niet eentje uitgeplukt werd.

Je paard uit de klei trekken en in 4 weken beleerd willen hebben is een keuze.

Het waren absoluut geen losgeslagen wilde paarden in de groep waar mijn merrie stond, je kon er als eigenaar gewoon tussen lopen, ook leerden ze dingen maar dan op een andere manier die veel rust met zich mee bracht als ze steun hadden aan hun kudde.

wilmers
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:39

Foetsji schreef:
Je kunt als fokker natuurlijk ook gewoon tijd investeren en je aanfok leren aan een halster te lopen.
Wel zo eerlijk voor de dieren ook omdat op jonge leeftijd aan te leren. Ze zullen toch ook tussendoor bekapt moeten worden, geent etc..

Beetje niet zo netjes om je DA en hoefsmid met de ellende van onopgevoede jaarlingen 2 jarige en 3 jarige te confronteren. Ook een fokker dient gewoon hun aanfok de basisvaardigheden bij te brengen. Hierdoor komen er weer jaarlijks een berg jong grut uit de klei getrokken die "even " in 4 weken beleerd moeten worden met alle gevaren van dien. Nog maar zwijgen van de frustraties bij de dieren.
Sorry maar het is echt niet meer van deze tijd!!

Leuk zo'n kudde maar graag niet los over de weg!


Ik ken deze stal heel goed en heus, de veulens zijn van kleins af aan halstermak en netjes opgevoed. Het naar stal brengen voor de winter gebeurt al jaren op deze manier en het gaat met beleid. Dit zijn mensen die al jarenlang met heel veel succes springpaarden fokken, die rommelen echt niet zomaar wat aan.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:49

Danique schreef:
Laten we nooit meer tegen onze paarden praten want ze verstaan het toch niet. :')


Lekker apart om het gelijk zo te overdrijven :')

De manier waarop hij dat bleef roepen leek mij niet doeltreffend. Het kalmerende of de bedoeling van die woorden kennen ze echt niet zomaar vanuit de opfok, zeker niet op dat grote volume, zodat het zijn doel denk ik echt wel mist.

Wellicht dat ze ho meekrijgen vanuit de baarmoeder of inderdaad de eerste 5 maanden bij mams met iedere dag in de hand komen. Dat is inderdaad een goede opmerking.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:26

wilmers schreef:
Foetsji schreef:
Je kunt als fokker natuurlijk ook gewoon tijd investeren en je aanfok leren aan een halster te lopen.
Wel zo eerlijk voor de dieren ook omdat op jonge leeftijd aan te leren. Ze zullen toch ook tussendoor bekapt moeten worden, geent etc..

Beetje niet zo netjes om je DA en hoefsmid met de ellende van onopgevoede jaarlingen 2 jarige en 3 jarige te confronteren. Ook een fokker dient gewoon hun aanfok de basisvaardigheden bij te brengen. Hierdoor komen er weer jaarlijks een berg jong grut uit de klei getrokken die "even " in 4 weken beleerd moeten worden met alle gevaren van dien. Nog maar zwijgen van de frustraties bij de dieren.
Sorry maar het is echt niet meer van deze tijd!!

Leuk zo'n kudde maar graag niet los over de weg!


Ik ken deze stal heel goed en heus, de veulens zijn van kleins af aan halstermak en netjes opgevoed. Het naar stal brengen voor de winter gebeurt al jaren op deze manier en het gaat met beleid. Dit zijn mensen die al jarenlang met heel veel succes springpaarden fokken, die rommelen echt niet zomaar wat aan.



Ok, dus omdat het het al jaren zo gaat is het dus goed? Dat is geen argument. Juist als de paarden halsters gewend zijn én gewoon netjes me lopen haal je ze met wat extra versterking gewoon AAN DE HAND naar huis. Hier lopen 13 paarden los op de openbare weg...sorry dat kan echt niet meer! Als je hond niet is aangelijnd krijg je een dikke boete en dit mag ineens wel? Omdat het een leuk gezicht is? het is 13 x 600 kilo losloop gevaar. Echt niet van deze tijd !

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:30

Dat gaat toch prima zo. :)

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:33

Foetsji schreef:
Ok, dus omdat het het al jaren zo gaat is het dus goed? Dat is geen argument. Juist als de paarden halsters gewend zijn én gewoon netjes me lopen haal je ze met wat extra versterking gewoon AAN DE HAND naar huis. Hier lopen 13 paarden los op de openbare weg...sorry dat kan echt niet meer! Als je hond niet is aangelijnd krijg je een dikke boete en dit mag ineens wel? Omdat het een leuk gezicht is? het is 13 x 600 kilo losloop gevaar. Echt niet van deze tijd !

Het wordt nog steeds bij veel meer paarden(opfok)bedrijven zo gedaan.
Dus hoezo niet van deze tijd?

Daarnaast... hoe denk je dat boeren hun melkvee naar de stal halen?
Die gaan soms 's morgens met de hele kudde (na het melken) ri wei en dezelfde dag voor de 2de ronde melken weer terug naar de boerderij.
En ja die gaan ook allemaal los over de weg.
Of is dat ook niet meer van "deze tijd"?
Ga jij 2x per dag met 50 koeien lopen aan de hand... :+

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:53

Ook ik ken de fam. van Straaten al meer dan 25 jaar, ging er zelf als kind al op ponykamp en later vele jaren begeleiding geweest. Als er iemand is die weet hoe ze met jonge dieren om moeten gaan is het deze familie wel. Veulens komen van jongs af aan heel veel in handen, vooral met de ponykampen worden de merries ook gewoon ingezet als poetspaard en het kan zo maar zijn dat je een fokmerrie in de les moet rijden. Halster en meelopen zijn ze dan ook gewoon gewend.
Er is volgens mij geen enkel opfokbedrijf dat de weide in gaat om de paarden te halsteren en daar te oefenen met het meelopen. De paarden mogen gewoon lekker paard zijn en krijgen hun dagelijkse controle. Daarbij is met jonge dieren drijven en meelopen als kudde veel vertrouwder, vooral als de leider voorop gaat. Deze familie weet heel goed waar ze mee bezig zijn en kiezen een rustig moment op de dag en regelen genoeg mankrachten om alles in goede banen te leiden.

Wat je hier ziet, komt in de zomer bijna dagelijks hier voor als de koeien van het land komen. Die lopen dan ook 1 km over een 80 km weg van en naar het land. En dan gaat het om een kudde van 200 koeien, als je pech hebt moet je een kwartier wachten, heb je geluk dan hooguit 10 minuten :D

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:07

Foetsji schreef:
Ok, dus omdat het het al jaren zo gaat is het dus goed? Dat is geen argument. Juist als de paarden halsters gewend zijn én gewoon netjes me lopen haal je ze met wat extra versterking gewoon AAN DE HAND naar huis. Hier lopen 13 paarden los op de openbare weg...sorry dat kan echt niet meer! Als je hond niet is aangelijnd krijg je een dikke boete en dit mag ineens wel? Omdat het een leuk gezicht is? het is 13 x 600 kilo losloop gevaar. Echt niet van deze tijd !


Schei toch uit met het verpesten van dit topic. Ga jij dit stuk 13x lopen met alle gevaren van dien omdat ze worden gescheiden van de groep?
En wat dacht je van de koeien oversteken. Die laten we ook los de brug over gaan. En ja ook daar lopen jongere dieren tussen. En nee dat is niet afgezet, maar jij mag zeker 60x in de ochtend en 60x in de middag lopen om ze op te halen hoor :+

Sorry maar je doet wel heel erg dramatisch over iets wat werkelijk perfect verloopt.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Familie van Straaten haalt opfok op bijzondere wijze binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:32

Of 56 schapen aan een halstertje :+

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:34

Ja super goed plan ze allemaal aan het halster uit de wei te halen! :roll:

Nee, slecht plan. Probeer het maar eens, gaat echt niet werken :')

Met koeien en schapen doen we het ook zo, paarden kan zo ook wel hoor. Tis geen snelweg waar ze overheen lopen.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:34

ilaan schreef:
Schei toch uit met het verpesten van dit topic. Ga jij dit stuk 13x lopen met alle gevaren van dien omdat ze worden gescheiden van de groep?
En wat dacht je van de koeien oversteken. Die laten we ook los de brug over gaan. En ja ook daar lopen jongere dieren tussen. En nee dat is niet afgezet, maar jij mag zeker 60x in de ochtend en 60x in de middag lopen om ze op te halen hoor :+

Sorry maar je doet wel heel erg dramatisch over iets wat werkelijk perfect verloopt.

_/-\o_ _/-\o_