Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:09

oomens schreef:
Beretto schreef:
Ik heb t over dat de nvwa heel vaak roept dat ze actie gaan ondernemen en mijn ervaring is dat ze dat meestal niet doen maar wel graag een wit voetje halen in de media

Zou het niet kunnen dat de meeste acties gewoon niet naar buiten (hoeven) te komen? Opgelegde boetes, het indelen in een 'zwaarder' controleregime (grotere kans dat dat bedrijf gecontroleerd wordt), schriftelijke waarschuwingen, etc. kun je nu niet gelijk aan de buitenkant van een bedrijf zien als buitenstaander.

Dat je niet meteen een grote ketting op de poort ziet vanwege een bedrijfssluiting, betekent niet dat er geen actie wordt ondernomen.


Dat klopt maar in dit geval is dit dus anders. Ik beschik nl wel over die informatie en weet dus dat er geen maatregelen zijn genomen. Pas nadat ik bij andere instanties deze bewijzen heb aangeleverd is er een onderzoek ingesteld naar de werkwijze van de van de inspecteurs die daar de eerste 2 keer zijn geweest.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:35

Maar waarom zouden ze jou aan je neus hangen dat ze een boete gehad hebben Beretto?
Immers als je zo close met ze zou zijn dat ze je op de hoogte stellen van financiele sancties, dan zou je niet de persoon zijn geweest de ze aan had gegeven voor couperen.

en als ze het al hebben gezegd, dan kan het ook nog 'stoerdoenerij' zijn.. nah, nee hoor we hebben geen boetes gehad, niets aan het handje.. enige manier waarop je daar echt zeker van kan zijn is als je in hun brievenbus zit te neuzen ;)

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:39

Wat een interessante discussie. Ik ben echt heel benieuwd wat er nu verder gaat gebeuren. Blijkbaar heeft 'de oude garde' een hele grote vinger in de pap als het over couperen van staarten gaat.

Welsh Cobs werden vroeger ook vaak gecoupeerd. Toen dat niet meer werd toegestaan kwam er ook een hele discussie op gang heb ik eens ergens gelezen. Nu kunnen we ons geen gecoupeerde Welsh Cob meer voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:44

oomens schreef:
safina schreef:
@suffie ze kunnen die keuringen toch gewoon door laten gaan en gecoupeerde paarden uitsluiten? Dan kunnen mensen met een niet gecoupeerd paard hem fijn laten opnemen in het stamboek. Of begrijp ik het nou niet goed? :?

Hun punt is nu net dat ze geen grond zouden hebben waarop ze paarden met een gecoupeerde staart kunnen uitsluiten van de keuringen, en dat daarom die opgelegde dwangsom onterecht zou zijn. Als ze vervolgens alsnog gecoupeerde paarden gaan uitsluiten, dan schieten ze zichzelf een beetje in hun eigen voet.


Ja, en dat beweren ze op grond van een stokoude rechtszaak, die ooit gevoerd is over honden. Waar ze dus zelf helemaal geen partij in waren.... En op grond waarvan je in ieder geval minimaal zou kunnen afleiden dat ze in Nederland geboren paarden die gecoupeerd zijn gewoon kunnen uitsluiten. Als je de lijn van die uitspraak überhaupt kunt doortrekken naar trekpaarden. Maar zelfs Nederlands gefokte gecoupeerde dieren uitsluiten doen ze niet, toch?

Nee, mijn club is het niet.

Foetsji
Berichten: 196
Geregistreerd: 16-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:10

Bitchy schreef:
Korte aanvulling: (http://www6.lexisnexis.com/publisher/En ... Em=&start=)

„We zijn een relatief kleine vereniging en kunnen zo’n financieel risico niet nemen”, reageert voorzitter Ton Reijnders van de afdeling Limburg van de KVTH. „Daarom is de keuring in Panningen afgelast.”
Bij het landelijke bestuur was niemand voor commentaar bereikbaar.

Ook het toelaten van paarden met afgehakte staarten is verboden, schrijft de NVWA.
De KVTH bestrijdt dit en schermt met jurisprudentie.
De vereniging kan beroep aantekenen tegen het besluit van de NVWA. Dat is volgens Reijnders inmiddels gebeurd.



Nu kunnen ze natuurlijk een eindeloze juridische strijd blijven voeren maar uiteindelijk zullen ze toch de regelgeving moeten gaan naleven. Het is allemaal tijd rekken om niets. De oude garde moet er gewoon óf mee stoppen óf tot inzicht komen.

De rest zijn allemaal smoesjes, excuses, leugentjes, luiheid en gebrek aan lef. Tijd voor een jonge vernieuwende generatie!

Bitchy
Berichten: 314
Geregistreerd: 29-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:49

Foetsji schreef:
Nu kunnen ze natuurlijk een eindeloze juridische strijd blijven voeren maar uiteindelijk zullen ze toch de regelgeving moeten gaan naleven. Het is allemaal tijd rekken om niets. De oude garde moet er gewoon óf mee stoppen óf tot inzicht komen.

De rest zijn allemaal smoesjes, excuses, leugentjes, luiheid en gebrek aan lef. Tijd voor een jonge vernieuwende generatie!



_/-\o_

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:04

Een tijdje geleden met een fokker ook deze discussie gehad. Deze man heeft meerdere goedgekeurde hengsten gefokt en is echt van de "oude garde". Hij was er faliekant op tegen dat de staarten er niet meer af mochten. Waarom? Omdat het zo altijd is geweest, dat hoort bij het ras.

Van het weekend iemand gesproken die in het bestuur zit van één van de afdelingen. Hij wilde echt de keuring eens organiseren met alleen maar langstaarten, omdat ze goed weten dat het daar toch op uit draait. Alleen wederom één iemand van de oudere garde in het bestuur die het absoluut niet wil.
Hij zei ook: het is écht alleen die oude garde die niet wil, wij willen heus wel! Dus het is echt niet iedereen binnen deze club die er absoluut niet aan wil :)

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:36

FrankavdT schreef:
Een tijdje geleden met een fokker ook deze discussie gehad. Deze man heeft meerdere goedgekeurde hengsten gefokt en is echt van de "oude garde". Hij was er faliekant op tegen dat de staarten er niet meer af mochten. Waarom? Omdat het zo altijd is geweest, dat hoort bij het ras.



Uuuuhmmmm......als het bij het ras hoorde dan werden deze paarden toch zonder staart geboren?

FrankavdT
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:21

Cowboy55 schreef:
FrankavdT schreef:
Een tijdje geleden met een fokker ook deze discussie gehad. Deze man heeft meerdere goedgekeurde hengsten gefokt en is echt van de "oude garde". Hij was er faliekant op tegen dat de staarten er niet meer af mochten. Waarom? Omdat het zo altijd is geweest, dat hoort bij het ras.



Uuuuhmmmm......als het bij het ras hoorde dan werden deze paarden toch zonder staart geboren?


Dat zei ik dus ook, nou dat heb ik geweten... :+ _O-

Wat ik maar wil zeggen, er zijn echt wel mensen binnen het stamboek die het anders willen, alleen die oude garde is er zo op tegen. En volgens mij is er echt wel een meerderheid binnen het stamboek die vernieuwing wil hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 15:19

FrankavdT schreef:
Van het weekend iemand gesproken die in het bestuur zit van één van de afdelingen. Hij wilde echt de keuring eens organiseren met alleen maar langstaarten, omdat ze goed weten dat het daar toch op uit draait. Alleen wederom één iemand van de oudere garde in het bestuur die het absoluut niet wil.
Hij zei ook: het is écht alleen die oude garde die niet wil, wij willen heus wel! Dus het is echt niet iedereen binnen deze club die er absoluut niet aan wil :)


Gelukkig dat er binnen die club blijkbaar ook mensen zijn die er anders over denken. Als die verstandige mensen de fossielen in het huidige bestuur nou eens gaan vervangen? En er een fijne club van maken die welzijn van paarden boven oubollige, achterhaalde tradities stelt? Zou mooi zijn als de leden daar de handen eens voor op elkaar krijgen....

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 20:36


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 21:51

Ze mogen al 16 jaar niet couperen, en nu denken ze ineens oh... Misschien een probleem?
Hopeloos...

Anoniem

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:26


orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:50

Heel goed! nu de overheid stricte regels opstellen en sanctie's treffen bij niet naleven.

Moet je eens kijken hoe de populatie er over 10 jaar bij loopt (ik schat 99.9% met staart)

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:50

safina schreef:
Het kan dus wel, een keuring organiseren met uitsluitend paarden met staart....

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... taart.html

+:)+ al is het helaas wel met de reden omdat ze geen boete willen riskeren.
Ik ben benieuwd wat het verschil met inschrijvingen is en of er nu mensen komen met hun paarden die anders thuis blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:50

Grit schreef:
safina schreef:
Het kan dus wel, een keuring organiseren met uitsluitend paarden met staart....

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... taart.html

+:)+ al is het helaas wel met de reden omdat ze geen boete willen riskeren.
Ik ben benieuwd wat het verschil met inschrijvingen is en of er nu mensen komen met hun paarden die anders thuis blijven.


Ik heb eens een kijkje genomen op de website van de voorzitter van die KVTH. Stonden niet veel eigen fokproducten met een staart op. Ja, dat soort lui kunnen nu dus mooi thuis blijven. En stiekem vind ik dat wel lollig. Hoop dat het zo blijft na die rechtzaak. Dan hebben ze zich mooi in hun eigen staart gebeten. :P

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:42

En wat moet er bijv. gebeuren als de jury moet kiezen uit slechte paarden? Dan wordt er straks een paard 1e omdat er zo weinig meedoen.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:45

yvje86 schreef:
En wat moet er bijv. gebeuren als de jury moet kiezen uit slechte paarden? Dan wordt er straks een paard 1e omdat er zo weinig meedoen.

Er word met premies gewerkt. Dan zou er een 1e kunnen worden met een 2e premie

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:45

Dat kan, maar dan wordt ie eerste met een tweede of derde premie.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:14

I know...heb al vele keuringen meegemaakt en meegedaan. Maar dat is dus waar ik bang voor ben.
Dan wordt er straks 1 eerste terwijl het keuringtechnisch niet oké is.
Maar de keurmeesters kunnen niet anders dan uit slecht de beste kiezen.
Ik snap ook dat dit worst case scenario is maar niet geheel ondenkbaar.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:16

Maar het is toch niet erg dat een lelijke dan 1e wordt met een 3e premie. Ik vind de premie meer zeggen dan de plaatsing.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:21

Het worst case scenario lijkt mij dat er elk jaar weer paarden onnodig verminkt worden. Een paar keer een iets mindere kampioen is misschien jammer. Maar daar heeft het stamboek het zelf op aan laten komen, door gewoon echt geen gehoor te geven aan de wens om de mutilatie te stoppen.
(Niet alleen in het weren van paarden zonder staart van de keuring, maar ook in allerlei communicatie, of bijvoorbeeld al dan niet het goede voorbeeld te geven.)

De KVTH straalt aan alle kanten onwil uit. Iedere communicatie die ik van ze lees gaat erover hoe ze niks kunnen doen. Als het stamboek daaronder zou lijden (en dat lijkt me onzin want al die paarden die er nu zijn kunnen gewoon veulentjes met staart krijgen, dus over een paar jaar zou je weer prima volle bak kunnen hebben), dan is dat het gevolg geweest van hun eigen onwil. Weg dus met dat soort excuses en ontwijking. Iedereen die dat nu nog verdedigt, verexcuseert of nuanceert draagt zelf bij aan deze problemen, en niet aan de oplossing.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:27

Je kan mij niet wijsmaken dat trekpaarden MET staart het slechtse deel van de trekpaarden heeft. Kwaliteit van een fokproduct kan je niet baseren op het hebben van een staart. Dus er zullen ook heus wel goede fokproducten MET staart zijn. Immers, elk paard wordt in eerste instantie met staart geboren. Die worden dus pas "goed" als de staart eraf is? :roll: Dat er de komende jaren minder deelnemers zijn is dan maar zo. Maar er wordt dan hopelijk niet meer meegewerkt aan bewuste verminking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:32

yvje86 schreef:
I know...heb al vele keuringen meegemaakt en meegedaan. Maar dat is dus waar ik bang voor ben.
Dan wordt er straks 1 eerste terwijl het keuringtechnisch niet oké is.
Maar de keurmeesters kunnen niet anders dan uit slecht de beste kiezen.
Ik snap ook dat dit worst case scenario is maar niet geheel ondenkbaar.


Dat lijkt me helemaal geen ramp. Laat ze dan de komende tijd maar veel mooie veulens fokken uit die goede staartloze dieren. Kunnen die nakomelingen komende jaren, met staart, weer voorop staan op de keuring.

Die staartloze dieren gaan niet verloren voor de fokkerij he? Ze gaan alleen niet meer naar de keuring.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Keuringen KVTH afgelast na dreiging coupeerboete *UPDATE*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:41

Er wordt genoeg gefokt met trekpaarden mét staart, maar het is gewoon niet leuk om er mee naar een keuring te gaan omdat paarden zonder staart altijd vooraan komen te staan omdat de jury dat liever ziet.
Mijn belg heeft een staart, én een eerste premie. Maar het heeft gewoon geen zin om meerdere keren voor de lol er heen te gaan, want je eindigt altijd achter wat stompjes-paarden..
Als die niet meer mee mogen doen dan verwacht ik juist dat er meer en meer paarden mét staart van oa particulieren/hobbyisten mee zullen doen, waaronder ook zat dieren met mooie bouw/gangwerk etc.