Opvang Wapserveen verkoopt paarden door

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Opvang Wapserveen verkoopt paarden door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-14 20:50

Dagblad van het Noorden 05-08 / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Destination



Op internet wordt gewaarschuwd voor Ellie G. uit Wapserveen. Ze biedt opvang aan voor oudere en geblesseerde paarden, maar de beloofde rust duurt zelden langer dan een paar dagen. Dan zijn de dieren verkocht.

Inez Mooijman was 13 toen ze hem kreeg. Haar eigen paardje, pas een jaar oud op dat moment. De droom van elk tienermeisje. Jarenlang reed de nu 22-jarige vrouw uit Steenwijkerwold vervolgens op Mylo. Ze hield zielsveel van de Haflinger. ,,Maar twee jaar geleden zijn mijn ouders gescheiden en werd hij helaas te duur.'' Verkopen was geen optie: De ruin had inmiddels artrose, een kraakbeenziekte. Inez zette daarom een oproep op Marktplaats. Ze vroeg of iemand Mylo een prettige oude dag kon bieden. Prompt kreeg ze mail. ,,En die vrouw kwam de volgende dag ook zelf kijken. Ze zei dat ze helemaal verliefd was op Mylo.'' Drie dagen later werd het dier naar de boerderij in Wapserveen gebracht. ,,Maar toen ik een week later belde om mijn paard nog een keer te mogen zien, kon dat niet. Mijn moeder en ik zijn er toch heen gereden. Na veel vijven en zessen kregen we te horen dat Mylo intussen elders stond. Maar het telefoonnummer klopte niet. Toen hebben we aangifte gedaan bij de politie
in Steenwijk.''

Ellie G.
De vrouw uit Wapserveen is Ellie G. Op internet staat het ene na het andere bericht dat voor haar waarschuwt. G. bedacht een uitgekookte manier om snel aan geld te komen. Ze reageert op oproepen van eigenaren die opvang zoeken voor hun paard of pony. Doorgaans binnen een paar dagen geeft ze het haar toevertrouwde dier echter mee aan een opkoper. Omdat niets zwart op wit staat en alles meestal met gesloten beurzen is gegaan, valt er weinig tegen G.'s praktijken te doen. Met waarschuwingen op internet maken de slachtoffers anderen nu attent op de zwendel.

,,Breng hem gerust, je paard kan bij mij oud worden'', vertelde G. in mei van dit jaar aan Ietje Bouma uit Uffelte. Ook zij had een oproep geplaatst. ,,Ik heb amper nog tijd voor mijn paard. De boerderij in Wapserveen kwam op mij over als een stabiel adres. Maar op de dag dat ik hem zou brengen, wilde ik mijn advertentie van Marktplaats halen. Tot mijn stomme verbazing zag ik de foto van mijn paard toen ook in een nieuwe advertentie, opgegeven door deze mevrouw. Vraagprijs: 750 euro.'' De geschrokken Bouma zegde meteen af.

Kissing Spine

Ziezo heet de 10-jarige ruin van Debbie Goedemans uit het Noordhollandse Vijfhuizen. Het paard heeft kissing spines, een rugaandoening. ,,Met rust is dat te genezen'', vertelt de eigenares. ,,Daarom zocht ik een tijdelijk opvangadres.'' Zo kwam eind oktober ook Goedemans in Wapserveen uit. Nadat ze Ziezo had achtergelaten, informeerde ze in eerste instantie steeds via de mail hoe het met haar paard ging. Keer op keer kreeg de Noordhollandse te horen dat het ‘super' ging. Deze zomer werden de mails opeens niet meer beantwoord. G.'s telefoon bleek afgesloten. Afgelopen maand besloot Goedemans zelf poolshoogte te nemen. In Wapserveen zag ze dat de boerderij verlaten was. Van Ziezo geen spoor. Van G. aanvankelijk evenmin. De vrouw blijkt de boerderij een aantal jaren te hebben gehuurd. De eigenaren hebben haar er per 1 augustus vanwege een huurachterstand uitgezet.

Goedemans heeft 1.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip die haar bij haar paard kan brengen. Ziezo, weet ze intussen, is door G. verkocht aan een opkoper in Lemele. Die bevestigt Dagblad van het Noorden dat hij het paard al ‘ergens voorin november' in Wapserveen heeft opgehaald. Goedemans laat mails van G. zien, die nog tot ver hierna verzekerde dat Ziezo het goed maakte bij haar. De handelaar zou het paard op zijn beurt hebben doorverkocht. Goedemans: ,,Het laatste dat ik weet is dat hij nu ergens in België staat. Als hij in godsnaam maar niet bij een slager is geëindigd.'' Inez Mooijman vond Mylo recentelijk terug bij een handelaar op het Groningse platteland. ,,Maar die vroeg er zó veel voor, dat kan ik gewoon niet betalen.''

- Offline -


Suzanne F.

Berichten: 49154
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 20:57

Slechte praktijken maar neem dan gewoon zelf je verantwoordelijkheid als eigenaar en laat zo'n dier inslapen als je er niet meer voor kan zorgen.
Voor niks gaat de zon op. Ze hadden al kunnen weten dat het niet kon kloppen.
Maar goed, die mevrouw heeft het vertrouwen wel beschaamd natuurlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:01

De quoot van kiwiko is me hierop altijs bijgebleven, blijft van alle tijden...

Citaat:
ach gewoon je ouwetje verkopen voor een goed tehuis, gewoon een goed tehuis zoeken voor je kapotte paard............. en (behoudens enkele gelukkige uitzonderingen) komen ze uiteindelijk na van hand, tot hand te zijn gegaan zo tot hun einde.........

Heeft het mens die de verantwoordelijkheid niet wilde nemen goed gedaan toch!

Die man is niet vreselijk, die man heeft opgekocht wat er over is gebleven op de markt, dus de dieren die niemand wilde...... hij heeft ze op het land gezet (ik schat dat hij zo een 50 euro het paard heeft betaald) Degene die over een maand of 4 a 5 nog leven en wat kilotjes zijn aangekomen gaan naar de slager....... sommige die het goed doen mogen het traject opnieuw in.......... de gelukkige gaan op het land dood!!

Is die man niet verkeerd mee........... maar degene die zijn/haar ouwetje de handel in douwde, of het kapotte paard voor een prikkie verkocht........

En iedereen die een ouwetje koopt, of een kapot paard koopt heeft altijd een goed tehuis, en het paard is altijd voor kinderen/kleinkinderen of gezelschap......

het is een misselijke handel, de handel in kapotte/ oude paarden.......... maar die handel is er......... en die is er alleen omdat mensen paarden willen kopen voor een appel en een ei..........

dus wie is er de boosdoener........... Juist ... WIJ!!!!


Hier gaat het niet om verkopen, maar om weggeven, maar het blijft hetzelfde. Als je een oud paard hebt moet je je verantwoordelijkheid nemen. Mijn paard staat ook iedere maand een bedrag op te vreten, maar ik weet wel dat hij het goed heeft en het leven heeft dat hij verdient heeft na zoveel jaren gewerkt te hebben.
Laatst bijgewerkt door secricible op 06-08-14 21:03, in het totaal 2 keer bewerkt

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:02

en zo duiken er nog veel meer slachtoffers op die een oproep plaatsen op facebook... :'(
echte gruwelverhalen :(

xSBSx
Berichten: 239
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:04

Suzanne F. schreef:
Slechte praktijken maar neem dan gewoon zelf je verantwoordelijkheid als eigenaar en laat zo'n dier inslapen als je er niet meer voor kan zorgen.
Voor niks gaat de zon op. Ze hadden al kunnen weten dat het niet kon kloppen.
Maar goed, die mevrouw heeft het vertrouwen wel beschaamd natuurlijk.


een gezond paard of waar geen nood bij is in laten slapen? dat vind ik eigenlijk niet kunnen... geef je paard voor een klein prijsje of gratis aan iemand die je kent... een vriendin van mij heeft haar pony ook aan mij gegeven omdat hij iets te oud werd en er geen stallen meer over waren.

Love The Life You Live, Live The Life You Love <3

Mendy1984
Berichten: 979
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:07

secricible schreef:
De quoot van kiwiko is me hierop altijs bijgebleven, blijft van alle tijden...

Citaat:
ach gewoon je ouwetje verkopen voor een goed tehuis, gewoon een goed tehuis zoeken voor je kapotte paard............. en (behoudens enkele gelukkige uitzonderingen) komen ze uiteindelijk na van hand, tot hand te zijn gegaan zo tot hun einde.........

Heeft het mens die de verantwoordelijkheid niet wilde nemen goed gedaan toch!

Die man is niet vreselijk, die man heeft opgekocht wat er over is gebleven op de markt, dus de dieren die niemand wilde...... hij heeft ze op het land gezet (ik schat dat hij zo een 50 euro het paard heeft betaald) Degene die over een maand of 4 a 5 nog leven en wat kilotjes zijn aangekomen gaan naar de slager....... sommige die het goed doen mogen het traject opnieuw in.......... de gelukkige gaan op het land dood!!

Is die man niet verkeerd mee........... maar degene die zijn/haar ouwetje de handel in douwde, of het kapotte paard voor een prikkie verkocht........

En iedereen die een ouwetje koopt, of een kapot paard koopt heeft altijd een goed tehuis, en het paard is altijd voor kinderen/kleinkinderen of gezelschap......

het is een misselijke handel, de handel in kapotte/ oude paarden.......... maar die handel is er......... en die is er alleen omdat mensen paarden willen kopen voor een appel en een ei..........

dus wie is er de boosdoener........... Juist ... WIJ!!!!


Hier gaat het niet om verkopen, maar om weggeven, maar het blijft hetzelfde. Als je een oud paard hebt moet je je verantwoordelijkheid nemen. Mijn paard staat ook iedere maand een bedrag op te vreten, maar ik weet wel dat hij het goed heeft en het leven heeft dat hij verdient heeft na zoveel jaren gewerkt te hebben.


en ja ook je quote verteld waarheid...
maar als je dan een verhaal voorbij ziet komen dat "slachtoffer" haar paard daar tot rust had staan bij visite 100 kilo TE KORT kwam en achterin een stalletje stond weg te kwijnen onder het mom van: ja hij moet zn eigen maar gedragen buiten, daarom staat ie binnen en krijgt ie geen eten...???
sorry maar ook bovengenoemde verdient de straf en verbod op het houden van paarden!

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:10

Als de eigenaar zijn verantwoordelijkheid had genomen was dat niet nodig geweest. Maar dat kost geld. En betekend misschien dat je een paar jaar geen ander eigen paard kan hebben waar je wel op kan rijden.
Als je zelf de verantwoordelijkheid niet meer kan nemen voor de kosten van een kapot paard moet je iig de verantwoordelijkheid nemen zo'n dier in te laten slapen, om hem een erger lot te besparen.
En er zijn genoeg gevallen waarin het wel goed gaat. Maar ook teveel slechte en daar is het paard de dupe van, die komt in de markt terecht met alle gevolgen van dien.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:14

Zal aan een vreemde nooit zomaar mn pony geven, juist om zo doorverkopen te voorkomen. Als je er een klein bedrag voor vraagt laten dit soort mensen zo een dier aan zich voorbij gaan.

Neemt niet weg dat ik het heel erg vind voor degene die hun paard daar in goed vertrouwen hebben achtergelaten.

<3 Mijn shet is liever dan lief.... zoeter dan zoet... hij kan er niets aan doen maar blijft voor altijd een boef <3
MiniLoe @ [ITP] Hop hop Shetty Minime heeft de zomer in de kop
[SPR-ITP] Vlieg mee met onze pret shet
[ITP] Shet Minime geeft bokt een kleurige kijk in zijn klerenkast

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Opvang Wapserveen verkoopt paarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:18

en dan vraag ik me af hoe moeilijk het is een stukje land voor je paard te vinden waar hij voor 50 euro in de maand zijn oude dag kan slijten? na al die jaren stalling moet dat er nog wel af kunnen zou je denken. en anders de beslissing nemen het paard zelf naar zijn einde te brengen.

oooh, kom maar eens kijken! wat ik in mijn schoentje vind :D
<3 unicepower unihorses @ [ITP] fotoshoot met uni! voltige rijden en meer :D
10-9-'13 scooby Y;( 20 jaartjes oud geworden

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:35

Is een mooi nummer van oud en afgedankt van Marco Borsato!

Mijn oudjes blijven bij mij tot de dood ons scheid heb mijn oudste 27 jaar en zijn laatste adem blaast hij bij mij uit.

Neem je verantwoordelijk tegen het dier weggeven is de makkelijkste weg!

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:40

dat een paard oud(er) wordt is geen onvoorziene omstandigheid. Meestal moet het "trouwe maatje, de soulmate" wijken voor een jonger exemplaar :r Op boktmarkt zie je dit ook , walgelijk vind ik dit persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:42

unihorses schreef:
en dan vraag ik me af hoe moeilijk het is een stukje land voor je paard te vinden waar hij voor 50 euro in de maand zijn oude dag kan slijten? na al die jaren stalling moet dat er nog wel af kunnen zou je denken. en anders de beslissing nemen het paard zelf naar zijn einde te brengen.



Helaas valt dat dus nog niet mee. Hier in de buurt ben je zelfs voor een paard met pensioen, 24/7 buiten, al gauw 100 euro kwijt. Ik heb het er voor over zolang mijn paard geen pijn lijdt maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat niet willen of kunnen.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:44

Meisje van ziezo zocht een plekje voor een jaar als ik het goed heb. Overigens onzin dat ks met jaar rust genezen is. De andere gevalleb naief. Wereld kei verrot..

kimberley82

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:00

Onze Haf van 20 met artrose staat hier in een natuurgebied opa te wezen voor jonge paarden...
Voor tadaaaaa... 50 euro in de maand (al zouden het er 100 zijn, ook prima).
Ik denk dat het toch wel een geval van 'waar een wil is, is een weg' is.
Het is vreselijk sneu voor die mensen en zeker voor die paarden!
Maar ga ik wel mee in de gedachtengang dat ze het (te) mooie verhaal ook graag WILDEN geloven.
Zeker in de gevallen dat voor hunzelf dan weer de weg vrij was naar het kopen van een jonger, fitter paard. Sorry.
Je hoort vaker verhalen dat het mis gaat, dan dat er een oudje echt nog mooi terecht komt.

Anoniem

Re: Opvang Wapserveen verkoopt paarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:07

Dan heb jij geluk. Natuurlijk zal er vast wel ergens een plek te vinden zijn maar ik zou haar dan toch in de buurt willen hebben en regelmatig willen bezoeken. Haar ergens aan de andere kant van het land dumpen en 2x per jaar opzoeken vind ik persoonlijk net zo erg als äfdanken", na al die jaren trouwe dienst. Maar goed, ik zou het geld er ook wel voor over hebben maar je moet niet vergeten dat er ook mensen zijn die om financiele redenen niet meer voor het beestje kunnen zorgen en er dan een ander plekje voor zoeken voor de laatste jaren.

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Opvang Wapserveen verkoopt paarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:11

Als ik het geld niet meer heb voor mijn paard wordt hij gewoon afgemaakt. Liever dat als dat hij straks de handel in gaat en weet ik wat nog moet meemaken. En dan heb ik nog een paar ddat prima te berijden is, alleen een hge leeftijd (25)

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:14

secricible schreef:
Als ik het geld niet meer heb voor mijn paard wordt hij gewoon afgemaakt. Liever dat als dat hij straks de handel in gaat en weet ik wat nog moet meemaken. En dan heb ik nog een paar ddat prima te berijden is, alleen een hge leeftijd (25)



Dat is ook mijn idee secricble maar niet iedereen denkt er zo over. Ieder mag doen met zijn of haar paard dat diegene het beste lijkt toch?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:19

Ik heb ervaring met deze mevrouw... Ben flabbergasted...

Voor mijn 19-jarige merrie zocht een meisje wat er nog lekker een tijdje mee kon omkeutelen. Ik hoefde er geen geld voor, maar wel dat degene die haar in bruikleen nam de kosten van het houden van het paard op zich zou nemen.
Ellie nam contact met mij op voor haar dochter E. Het leek allemaal hartstikke leuk, ze zijn een keer komen kijken en een week later bracht ik mijn paard naar ze toe.
Uiteraard heb ik een contract opgesteld en die heeft Ellie getekend. We hebben regelmatig contact gehad over hoe blij dochterlief met mijn paard was en kreeg regelmatig foto's van de mooie buitenritten die gemaakt werden.

En toen kreeg ik een appje: wil je je paard wel weer ophalen? Ik ben nu alleen met de kids en kan het niet meer doen allemaal.
Prima, ik mijn paard weer opgehaald (stond ook in het contract; als zij het paard niet meer wilden/konden hebben, dan ging ze terug naar mij).

De reden dat ik haar weer op moest halen; Ellie's man zat in de gevangenis in Denemarken en Ellie wilde weg van de boerderij in Wapserveen. Alle paarden moesten weg.

Ik schrok me wild toen ik deze verhalen op internet tegenkwam. Denk dat mijn contract me heeft gered, dat dat toch iets te officieel werd voor Ellie.

Van de week appte ze me of mijn paard wel weer naar haar toe kon, ze hadden nog wel een mooi stalletje. Heb dus een telefoonnummer, als dat iemand kan helpen...

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:21

Het is heel triest, dit soort verhalen, maar je hoort het (veel) vaker. Voor niets gaat de zon op mensen; er gaat echt niemand uit liefdadigheid bergen geld spenderen aan andermans afgekeurde/oude paard.

Dus of je zorgt er zelf voor (en ja, oud en niet meer berijdbaar kosten ze net zoveel, soms wel meer nog, dan toen ze jong en fit waren! Mijn lieve oude weide-ornament ;) kost me zo 400e per maand!),of je neemt een moeilijke beslissing en laat het paard afmaken. Maar zó voor niks of bijna niks 'naar een goed adresje': tenzij het familie of vrienden van je zijn (en dan nóg): sprookjes bestaan niet...

*\o/* www.dierfysio.nu voor dierfysiotherapie en chiropractie paard *\o/*
trotse mama van twee knappe zonen!

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:24

op een weiland pleuren voor 50euro per maand is wel "done".... ;( juist oudere paarden hebben extra zorg nodig, niet minder zorg!

secricible

Berichten: 25692
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:35

kleiduiker schreef:
secricible schreef:
Als ik het geld niet meer heb voor mijn paard wordt hij gewoon afgemaakt. Liever dat als dat hij straks de handel in gaat en weet ik wat nog moet meemaken. En dan heb ik nog een paar ddat prima te berijden is, alleen een hge leeftijd (25)



Dat is ook mijn idee secricble maar niet iedereen denkt er zo over. Ieder mag doen met zijn of haar paard dat diegene het beste lijkt toch?



Helemaal mee eens, maar dan niet komen huilen als diegene die jou verantwoordelijkheid over heeft genomen niet zo tof bleek als je dacht.

En op een weiland pleuren klinkt erg negatief. Nogal een aanname dat een paard dat op een weiland van 50e staat ineens geen zorg meer krijgt...
Mijn oude man is ook op een weiland "gepleurd", maar krijgt iedere dag brokjes, onbeperkt hooi, een geïsoleerde schuilstal en iedere dag controle.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

kimberley82

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:37

Wie zegt dat je ze gelijk maar helemaal niet meer verzorgt als je ze op een weiland 'pleurt' voor 50 per maand?
Het gaat er meer om dat je zorg en verantwoording hoort te dragen voor je oude paard juist op zijn oude dag.
Ook als je niet meer rijden kunt.
Heb je niet eens persé een dure stal, met bak, solarium en longeercirkel voor nodig :)

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:37

Ja Mist dit snap ik dus ook niet het zal misschien niet verhongeren maar de verdere verzorging dan en eventuele medicatie.
Paardje blijft toch geld kosten en tijd vragen.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:41

Je weet dat een paard een levend wezen is, dat ook ouder word en op een gegeven moment niet meer kan wat jij wilt. Wees dan in elk geval eerlijk naar jezelf. Als je echt van je paard houdt, hou hem dan ook of breng hem naar de slager als je er klaar mee bent. Paard merkt er niets van en beseft ook niet dat ie vroegtijdig sterft.

Wil je dat niet, dan moet je hem zelf houden. Dan weet je zeker wat er met hem gebeurt. Kan dat om wat voor reden dan ook niet, even goede vrienden. Maar besef wel dat eenmaal weg, gegeven of verkocht, ook weg is en jij er niets meer over te zeggen hebt. En de nieuwe eigenaar er letterlijk alles mee kan doen en jou niet eens gerantwoording verschuldigd is. Ook niet als die hem doorverkoopt of laat slachten.

Denk dus goed na wat je met je oude paard doet voor je hem verkoopt of weggeeft. Voor je het weet heb je spijt, en is je paard wel definitief weg.

Ik heb op zich niets tegen de handel, ook niet die in oude paarden. Maar die hoeft er niet te zijn als mensen tijdig hun vrrantwoordelijkheid nemen.

Ik beantwoord geen PB's. Ik hou dingen graag openbaar dus bespaar je de moeite als je me niets persoonlijks te vertellen hebt!

Voor eigenzinnig geknutsel en geklieder: http://www.facebook.com/mirjamsart.art

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:41

Mist schreef:
op een weiland pleuren voor 50euro per maand is wel "done".... ;( juist oudere paarden hebben extra zorg nodig, niet minder zorg!


Dat is natuurlijk onzin, natuurlijk wordt zo'n paard nog wel verzorgt. Alles gaat gewoon door he, de hoefsmid, inentingen enz. En vaak hebben ze juist nog meer zorg nodig in de zin van medicijnen e.d.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boris, doezel2, GoogleAdsense, Knollboll, Mondy, othelloster en 104 bezoekers