Duitsland: paardenbelasting dreigt voor gemeente Tangstedt

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

Duitsland: paardenbelasting dreigt voor gemeente Tangstedt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-16 11:30

www.reiterrevue.de/bokt.nl



Met vier stemmen voor en drie tegen was het een krappe meerderheid bij de stemming van de gemeenteraad in Tangstedt voor de invoering van de paardenbelasting. Zij zullen de eerste gemeente in de deelstaat Schleswig-Holstein zijn die deze belasting gaat heffen. Het is de bedoeling dat elke paardenbezitter voor zijn paard jaarlijks 150 euro belasting gaat betalen.

Ongeveer 500 tegenstanders van de paardenbelasting hadden zich woensdagavond verzameld voor de gemeenteraadsvergadering. Onder de aanwezige tegenstanders waren ouders van kinderen die een paardensport beoefenen, boeren, vertegenwoordigers van de sportjeugd en de FN (overkoepelende organisatie van de paardensport in Duitsland) Door het grote aantal belangstellenden werd de vergadering verplaatst naar de plaatselijk gymhal. Het benadrukken van het belang van paarden voor de ontwikkeling van kinderen werd nog eens naar voren gebracht. De maatregel betekent dat er voor het eerst een belasting komt op een sportonderdeel. De SPD (Sociaaldemocratische Partei Deutschland) was niet te overtuigen en stemde voor het heffen van de belasting.

De voornaamste reden om paardenbelasting te gaan heffen is het spekken van de gemeentekas, om zo de tekorten weg te werken. Dit zal echter een druppel op de gloeiende plaat zijn en de vraag is of er überhaupt wat binnen te halen valt. In de deelstaat Hessen heeft de gemeente Weissenborn bijvoorbeeld na twee jaar de beslissing om paardenbelasting te heffen weer teruggedraaid. De administratieve kosten waren hoger dan de opbrengst. Tangstedt wordt naast Bad Sooden-Allendorf en Schlangenbad de derde gemeente die paardenbelasting gaat heffen. In December zal de definitieve beslissing vallen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Urona447
Berichten: 2775
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Duitsland: paardenbelasting dreigt voor gemeente Tangstedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:23

Om de tekorten weg te werken , mooi verhaal.

Myrsky

Berichten: 4120
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:39

Urona447 schreef:
Om de tekorten weg te werken , mooi verhaal.

Dit inderdaad.

Als er overlast zou zijn geweest, kan ik me voorstellen dat er belasting wordt geheven om dat weg te werken en ruiterpaden enzo bij te houden. Alleen voor de kas spekken... jammer.

Raise a glass to freedom,
Something they can never take away,
No matter what they tell you.

Juliana1
Berichten: 149
Geregistreerd: 25-11-14
Woonplaats: Nederland

Re: Duitsland: paardenbelasting dreigt voor gemeente Tangstedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:19

Belachelijk. Dit zal mensen niet bepaald stimuleren om een paard te nemen... Bovendien zijn er al niet zoveel paardeneigenaren en voor sommige mensen zal het een dertiende maand stalling betalen zijn die ze net niet kunnen betalen.

De voorstemmers van de paardenbelasting zijn zeker alleen mensen die geen eigen paard hebben en die er dan alleen maar voordelen inzien!

Waarom wordt er dan niet ook gelijk hondenbelasting geheven? Ik denk dat dat meer zal opleveren...

Hi!

Anoniem

Re: Duitsland: paardenbelasting dreigt voor gemeente Tangstedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 06:51

Ik denk dat als iedereen weigert zomaar te betalen, dat de kosten dan al snel hoger zullen zijn dan de inkomsten :+
Want hoe weten ze alle eigenaren te vinden? En hoe willen ze het uit gaan voeren? Daar moeten inspecteurs/ controleurs en heel veel enveloppen en herinneringen e.d. aan te pas komen, kost ook niet niks!

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 20:53

Shanna schreef:
Ik denk dat als iedereen weigert zomaar te betalen, dat de kosten dan al snel hoger zullen zijn dan de inkomsten :+
Want hoe weten ze alle eigenaren te vinden? En hoe willen ze het uit gaan voeren? Daar moeten inspecteurs/ controleurs en heel veel enveloppen en herinneringen e.d. aan te pas komen, kost ook niet niks!


Bedenk goed dat dit Duitsland is ;) Waar het even anders werkt dan in NL. Ze weten je te vinden en anders is je stalhouder aan de beurt.
En ik voorzie dat precies hetzelfde gebeurd als in Bad Soode-Allendorf. Mensen die hun paard buiten de gemeentegrenzen gaan houden. Een hoop stalhouders die daardoor op de fles gaan. En einde liedje dat de opbrengst erg tegen gaat vallen.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Duitsland: paardenbelasting dreigt voor gemeente Tangstedt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:08

dit is een flinke klap voor de mensen daar!!
In het gebied waar zoveel Holsteiners en Trakehners gefokt worden, zal dit veel fokkers de kop kosten. Particulieren kunnen hun paard nog wel verhuizen, maar als jij 20+ paarden hebt gaat dat niet lukken. Plus dat meer paarden veel duurder is.. Dus zullen alle prijzen van stallingen omhoog gaan, want ja, vraag en aanbod. Vraag buiten gemeentegrenzen stijgt, binnen gemeente grenzen wordt duurder ivm belasting... Toch wel heel erg jammer.

Eigenaren vinden is echt geen ramp, doen ze denk ik gewoon via de stalhouder.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Facebook, Frummel01, funnypony11, grace1989, Hobbyhorse, Ilse_C, Ine_sa, Kabayo, kevinsky, Kidde, Lau07, LWDaisy, Majestic-12, Mediatoolkitbot, mika11, mooney, SJP, turtlelito, YvonneV en 50 bezoekers