Olympische teams bestaan mogelijk voortaan uit drie ruiters

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Olympische teams bestaan mogelijk voortaan uit drie ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-16 07:33

Bokt.nl / http://www.grandprix-replay.com
Afbeelding
Olympische Spelen Hong Kong. Foto door electronic_world


Bij een meeting deze week van het FEI-comité springen is volgens diverse bronnen een akkoord getekend dat met ingang van de Olympische Spelen in Tokyo in 2020 de hippische teams zullen bestaan uit drie ruiters. Dit houdt in dat de laagste score niet langer een streepresultaat zal zijn. De FEI heeft dit nog niet officieel bevestigd. Vermoedelijk zal dit gebeuren na de volgende algemene vergadering in Tokyo, van 19 tot 22 november. De hervorming is controversieel. Er is over dit voorstel bijna drie jaar overlegd.

Binnen de discipline springen is er een meerderheid akkoord, met name landen die sterk in opkomst zijn in de springsport. Veel van hen ontvangen financiële en materiële steun vanuit het FEI Solidariteitsprogramma. Diverse Europese bonden en diverse topruiters zijn geen voorstanders, waaronder Nederland, België, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Vermoedelijk zal de hervorming desondanks toch doorgevoerd worden. Het springen zal dan starten met een individuele kwalificatie en een individuele finale over twee manches. Het laatste onderdeel zal de landencompetitie zijn, ook met twee omlopen. Wanneer een paard of ruiter geblesseerd raakt tussen de rondes mag de chef d'équipe een reservecombinatie inzetten. Wordt een combinatie door een val of twee weigeringen uitgesloten op de eerste dag, dan krijgt het team een bepaald aantal strafpunten toebedeeld (er wordt gesproken over 16 strafpunten) maar mag wel verder rijden.

Binnen de eventing is het eerder gangbaar dat niet elke ruiter finisht, vanwege de cross country en de twee vetchecks. Dat is dan ook de reden dat er binnen de eventing veel weerstand is tegen het voorstel. In Rio waren er slechts twee van de dertien landen waarvan het complete team van vier ruiters finishte: Frankrijk en Groot-Brittannië. Het is nog niet duidelijk op welke manier dit opgelost zou moeten worden. De IOC is van mening dat door de kostenbesparing van het uitzenden van vijf paarden meer landen in staat zijn een eventing team uit te zenden, wat in overeenstemming is met het huidige beleid om zoveel mogelijk landen ter wereld een kans te geven.

Binnen de dressuur is het concept al eens toegepast: in Hong Kong (2008) en Londen (2012). Behalve Nederland en Duitsland, de twee landen die het grootste aantal combinaties op Grand Prix-niveau hebben, hebben er weinig deelnemende landen geprotesteerd.

Het protest van de oppositie is niet helemaal tevergeefs: Voor de overige kampioenschappen en Nation Cup-wedstrijden zal de hervorming niet worden doorgevoerd. Deze zullen doorgang blijven vinden met een team van vier ruiters en een streepresultaat voor de laagste score.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


Marjo

Berichten: 37145
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Olympische teams bestaan mogelijk voortaan drie ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 07:42

Waarom gaan ze niet eens kijken naar de jurering bij de dressuur? Ik ben nog altijd van mening dat ze de laagste en hoogste score moeten wegstrepen.

Ik zie het nut niet van het terugbrengen van de teams van 4 ruiters naar 3. Of word dat gedaan zodat er nog meer landen mee kunnen doen die het niveau eigenlijk niet aan kunnen?

    Sometimes, being lost is not knowing how to get from where we are to where we want to be, where we need to be. -Evan Buckley, 9-1-1

MB-Shots: Fotografie van mens & dier || Mijn fotografiejaar 2023
Bookstagram || Goodreads

Autumnn

Berichten: 8004
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Olympische teams bestaan mogelijk voortaan drie ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:44

Dus dat betekent wel dat de paardensport aanwezig is in Tokyo?

Roodvos

Berichten: 6615
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Olympische teams bestaan mogelijk voortaan drie ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:01

Ik lees iets over een kostenbesparing. Heb ook het bronartikel gelezen. Het wordt mij niet duidelijk waar die kostenbesparing op slaat. IOC of de deelnemende landen? Als het een besparing is voor het IOC kan ik de redenatie wel volgen. Voor de deelnemende landen niet. Want je bent als land niet verplicht met 5 combinaties te komen. Je kunt ook nu met 3 of 4 komen. Alleen dan is er geen reserve en/of geen streepresultaat.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Tendance

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Olympische teams bestaan mogelijk voortaan uit drie ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:02

Maar door de aantallen te beperken is het wel interessanter voor veel landen om mee te kunnen doen.
Nu hoef je maar 4 mensen mee te nemen in plaats van 5 en dat scheelt toch weer in de kosten.
Verder is de kans nu ook groter, dat je toch van die reserve gebruik gaat maken en dat je er dus ook echt iets aan kunt hebben.
Voorheen als de groep gestart was, dan stond de reserve kosten te maken, zelfs als een ander uitviel. Nu kan deze reserve dan alsnog ingezet worden en heeft dan ook echt nut.

Jork; weeskind (Fries), M1 + 9
Pureina; voorheen M springen, L2 dressuur, B eventing, nu nog gereden door mijn moeder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equinight, nano, Shettepret en 12 bezoekers