Nick Skelton: Liever Olympisch goud dan 15 miljoen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Nick Skelton: Liever Olympisch goud dan 15 miljoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-16 15:05

Bokt.nl / uk.sport.yahoo.com
Afbeelding
Nick Skelton en Big Star. Foto gemaakt door Grandslamjumping


Nick Skelton is, met zijn 58 jaar, de oudste Brit die Olympisch goud binnen wist te halen. De oudste sporter ter wereld die Olympisch goud won, is schutter Oscar Swahn op een leeftijd van 64 jaar. Yahoo Sport interviewde Skelton, die al sinds 1988 meegereden heeft bij elke editie van de Olympische Spelen.

Skelton vertelt onder meer dat Big Star, geboren als What a Quickstar K, in topvorm terugkwam uit Rio. De hengst, goedgekeurd bij AES, KWPN, SF en het Holsteiner Verband, heeft al veel gereisd. Daarnaast zijn de lange afstanden in vliegtuigen comfortabeler voor de paarden dan bijvoorbeeld een rit naar Rome in de vrachtwagen. Voor Big Star is ongeveer 15 miljoen euro geboden vóór de Olympische Spelen, maar het Olympisch goud lonkte en de hengst werd niet verkocht. Een goede keuze, zo bleek achteraf, want Big Star bezorgde zijn ruiter zijn eerste en laatste individuele Olympische gouden medaille. In Londen 2012 haalden ze al teamgoud binnen. Skelton heeft geen ambities voor Tokio in 2020. Hij vindt zichzelf te oud en ook Big Star is dan 17 jaar.

Nick Skelton onderging twee knieoperaties, liet zijn heup vervangen en brak zijn nek. Dit hield de ruiter in hart en nieren niet uit het zadel: "Dit is wat ik doe, wat ik kan, en waar ik van houd. Je moet in deze sport een doorzetter zijn. En als de juiste paarden op je pad komen, is het gemakkelijker om je doel voor ogen te houden en niet op te geven."

Ook de twee zonen van Skelton zijn actief in de paardensport, de een als trainer, de ander als jockey, in national hunt racing, een vorm van steeplechase. Nick Skelton zelf is ook daarmee begonnen, maar ontdekte dat hij meer succes had in het springen. Skelton vindt het fijn dat de hele familie paardrijdt en is voorlopig nog niet van plan om te stoppen. "Big Star is pas 13, geestelijk zelfs pas een jaar of 10, en zolang hij gezond blijft, blijf ik hem rijden."

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Anoukjuuuhh, Mirjam79 en 59 bezoekers