Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 23:14

www.paardenlifestyle.com


Droom jij stiekem van een baan in de paarden? Dat je ‘iets’ met de paardensport kunt doen en daar dan ook nog je brood mee kunt verdienen? Dat je ’s ochtends begroet wordt door het gehinnik van je paard (ook al associeert hij jou met de voerton) in plaats van die collega op kantoor die zich afvraagt hoe ze vandaag in vredesnaam door de dag gaat komen?

Maar… in de paardensport is het hard werken en je verdient er niets mee. Bovendien bouw je niets op voor later. Conclusie: het is onverstandig om in de paarden te willen werken.

Dat was de conclusie die ik van jongs af aan al heb meegekregen. Ik ging daarom na mijn VWO een goede studie doen, want dat hoorde zo en dat was heel verstandig. (Dat het verstandig is geweest vind ik overigens nog steeds.)

Maar terwijl studiegenoten naar carrièredagen gingen, bleef ik fantaseren over het hebben van een eigen onderneming in de paardensector. Ik wilde namelijk wel iets doen waar mijn hart sneller van ging kloppen en dat deed het van de paardensport. Klein probleempje: als ruiter was ik niet goed genoeg en ik had geen grote zak geld om een stal te kunnen beginnen.

Na mijn studie ben ik dus niet in de paarden aan de slag gegaan. Wel heb ik een iets ander pad gekozen dan dat gebruikelijk was en ben als zelfstandige als projectbegeleider aan de slag gegaan. Maar ondanks dat ik daarmee het gevoel had dat ik zinnig werk deed, veel vrijheid had en goed verdiende, gaf het mij toch niet genoeg voldoening en bleef de paardensector door mijn hoofd malen.

Zo erg zelfs dat ik er regelmatig gefrustreerd door raakte, wakker door heb gelegen en wat tranen heb gelaten doordat ik niet datgene deed wat ik wilde doen. Al wist ik overigens niet goed wat ik precies wilde doen in de paardensector, als het maar iets met paarden was. Mijn onvrede probeerde ik te compenseren door ‘paarden te gaan sparen.’ Uiteindelijk had ik er vier staan, maar met de hoge lasten die dat met zich meebracht, kwam ik er achter dat dat niet het ultieme geluk bracht.

Die onrust werd afgewisseld met schaamtegevoelens dat ik dacht dat ik misschien wel verwend was of misschien wel lui? Ik wilde ‘leuker werk’ doen. Maarja, werk doen wat je leuk vindt. Bestaat dat eigenlijk wel?

Sommige mensen zullen zeggen dat dat helemaal niet kan, dat dat een illusie is. Werk is nu eenmaal werk en dat doe je niet voor je plezier. Ja, misschien in het begin, maar daarna is de lol er vanaf. Dat men die gedachte heeft is eigenlijk niet zo vreemd als je bedenkt dat een groot deel van de mensen hun werk helemaal niet zo leuk vindt.

Lees hier verder

M_D_H
Berichten: 17478
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:27

Nieuws is natuurlijk voor iedereen verschillend.
Ik vind dit best een interessant artikel, en ik denk dat het op dit moment (aangezien het realistisch geschreven is) best op de voorpagina mag.
Hoeveel meiden zijn nu niet net afgestudeerd of gaan naar de vierde toe en mogen een vervolgopleiding kiezen/zich oriënteren daar op?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:34

Gelukkig heb ik mijn droom kunnen waarmaken, ook ik had de droom aks klein meisje om in de paarden te werken.
Na tien jaar in de gehandicaptenzorg te hebben gewerkt en in die tien jaar zoveel hebben zien veranderen in de zorg waar ik totaal niet meer achter stond.
Heb ik ontslag genomen en ben gestart met de opleiding basis-instructeur, daarmee heb ik de eerste stap gezet naar mijn droombaan.

Nu na 7 jaar ben ik nog steeds blij dat ik die stap heb genomen. Ik geniet nog elke dag van m'n werk, de inkomsten die ik ermee krijg stelt idd niets voor. Wat erin komt gaat net zo snel weer eruit aan da, hoefsmid en fysio. Maar ik vind het allemaal waard.

Gelukkig zit ik in zo'n positie dat ik dit kan doen, m'n lespaarden staan bij mijn ouders, dus geen stal geld. Mijn vader betaald het stro en inkuilen van gras.
Mijn partner heeft een goede baan. Had ik dit alles niet gehad, was het mij ook niet gelukt.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:36

Ik heb ook mijn droombaan in de paarden gevonden, als je echt iets wilt en er voor wilt reizen kom je heel ver! :j

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:44

Herkenbaar artikel! Nog even mn studie afmaken en dan ga ik het ook proberen :D

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:49

Hm ja ik ben denk ik een half grijs en een half gekleurd muisje. Ik werk om geld te verdienen en vind het werk wat ik doe op zich leuk. Maar een passie is het ook niet. Maar ga wel met plezier naar mijn werk.
Vroeger was werken in de paarden een droombaan maar dat zou ik nu absoluut niet meer willen. De voors wegen niet meer op tegen de tegens. Ik heb nu behoefte aan zekerheid en die heb je in de paarden niet echt. Daarbij is het vaak risicovol en in loondienst verdient het zeer slecht. Pensioenopbouw en arbeidsongeschiktheid wordt nooit genoemd in de paarden. Het is heel hard werken onder vaak mindere omstandigheden (stof, ammoniak en in weer en wind) en het risico op ongevallen is groot.
In vergelijking met vroeger verdien ik mijn geld nu zo makkelijk. Ik zit op kantoor lekker droog. Koffieapparaat vlakbij, rustige pauzes, lekker veilig, goed klimaat en het verdient veel, heel veel meer dan ik ooit in de paarden had kunnen verdienen. Ik bouw pensioen op en heb zekerheid. En als ik wil kan ik de paarden ernaast als hobby doen. Beter kan toch niet?
Nee ik zou nooit meer in de paarden willen werken, daar ben ik echt van terug gekomen.
Er wordt wel aangegeven dat er meer banen in de paarden zijn dan alleen op stal of als ruiter/instructrice. Dat klopt wel maar dat zijn er maar heel erg weinig. Dan moet je zelf een bedrijfje beginnen met wat innovatiefs. Kan wel maar is weer risicovol.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:55

Vind dit ook geen voorpagina nieuws.... maar gewoon een blog oid..

Hier wel mijn droom waargemaakt,namelijk een eigen manege.
Verschrikkelijke bazen gehad in de paardenwereld.
De ene betaalde niet op tijd, maar standaard 2 maanden te laat , de ander betaalde mijn overuren niet, de ander haalde de pauzes eraf, die er niet waren ...
En weer een ander was sociaal gestoord.

Nu geen last meer van, en volop mijn passie leven.
Hard werken, heel hard, zit vaker achter dan in huis, en het is elke dag van de week.
Soms zie je door de bomen het bos niet meer, maar anderzijds ben ik dagelijks nog blij niet meer voor een baas te hoeven werken.

Mijn advies is om een goede opleiding te doen die niets met dierenverzorging te maken heeft, en een goede opleiding te kiezen, en dieren verzorging als bijbaan of hobby te doen.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:04

CM_ schreef:
Hier wel mijn droom waargemaakt,namelijk een eigen manege.
Verschrikkelijke bazen gehad in de paardenwereld.
De ene betaalde niet op tijd, maar standaard 2 maanden te laat , de ander betaalde mijn overuren niet, de ander haalde de pauzes eraf, die er niet waren ...
En weer een ander was sociaal gestoord.

.


Dit is zo herkenbaar, ik wilde ook werken in de paarden van jongs af aan en ben dat ook gaan doen. Maar je krijgt de meest idiote bazen inderdaad, cao bestaat niet dus de omstandigheden zijn vaak slecht. En als het je werk is dan is het inderdaad hard en zwaar werken...en toch heb ik het altijd fantastisch gevonden.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:29

Hier ook.... opleiding in de paarden gedaan, op diverse stallen en maneges gewerkt en daarnaast veel les gegeven.
Gestopt ermee vanwege het mindere salaris en bijna 24/7 klaarstaan er er weinig voor teugkrijgen.
Daarbij werd ik het zat om met name in de winter van hot naar her te rijden voor prive lessen en de onzekerheid...slecht weer en vorst = geen geld.
Ik werk wel al 20 jaar bij Chrysal in Naarden en soms met wat minder plezier dan anders maar het is een vast salaris en daarvan kan ik wel alles betalen, mijn huis, mijn auto, mijn paard.
Erbij les geven of paarden rijden heb ik een tijdje gedaan maar het werd me naast 40 uur werken toch teveel.
Nu geniet ik elke dag van mijn eigen paard en daar stop ik alle tijd in.

Denk niet dat het een droombaan is.... ja, als je jong bent, thuis woont en niet zoveel kosten hebt of wanneer je je eigen bedrijf hebt....maar met je vaste lasten "gewoon" in de paarden werken zou ik erg moeilijk vinden. Dat red ik financieel gewoon in.
Een illusie ?? zeker niet!!! Wanneer je dit wilt en je hebt er vrede mee prima, iedereen weet dat er geen miljonairs komn van met paarden werken en wanneer je gewoon tevreden bent met wat je doet en verdient is het toch okee.


Voor mij was het geen illusie... maar ook geen droombaan.
Wel een droombaan toen ik 18 was en alles nog kon.... niet meer toen ik alles zelf moest betalen...haha

DiscoDipp

Berichten: 2869
Geregistreerd: 29-09-14

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:04

Het is idd geen nieuws maar wel erg mooi geschreven! Vind het een interessant artikel :j

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:09

Momenteel is het lesgeven gewoon een bijbaantje naast m'n studie. Ik hoop dat ik het later kan combineren met een andere deeltijd baan die ik ook heel leuk vind. Want het lijkt me ook wel leuk, maar echt alleen maar het geld verdienen in de paarden is wel pittig. Zo fantastisch betaald het niet en de arbeidsomstandigheden zijn inderdaad niet zo goed als op menig ander plekje. Dat is prima te doen als je 21 bent, maar ik denk niet meer als je 45 bent ofzo. Het is natuurlijk maar net wat je droom dan precies is..

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:35

Geef mij maar mijn kantoorbaan. Het werk op zich is oke en niet mijn ultieme baan maar ik verdien goed mijn brood, mooie sociale voordelen en fijne uren. Iedereen vloekt wel eens op zijn werk. De kunst is om je niet gek te laten maken door je bazen. Voor mij is werk is werk en privé is privé.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:40

Nee, ik ben juist teruggekomen op het kantoorgebeuren.

Heb eerst Hippische Bedrijfskunde gestudeerd (en afgerond). Vervolgens ben ik nu zo'n 3,5 jaar werkzaam als kantoormiep bij verschillende banken. Ik moet zeggen dat ik daar niet gelukkig van word, zeker niet in een fulltime baan. Ik had steeds het gevoel dat er aan de werkweek geen einde kwam en dan knipperde je op vrijdagavond 1 keer met je ogen en het was opeens weer maandagochtend. :Y)

Ik heb wel geleerd dat geld niet gelukkig maakt. Liever parttime werken en minder verdienen dan meer verdienen maar te weinig tijd hebben om leuke dingen te doen.

Maar, luxepaardje als ik ben, zou ik graag het werk dat ik doe, ook leuk vinden. En daarom ben ik bezig met mij om te scholen tot paardensportmasseur (Happy Athlete). Daarvoor heb je ook de vooropleiding tot humaan Sportmasseur nodig. Dus die heb ik gedaan naast mijn huidige baan. Pittig, maar ik weet waar ik het voor doe.

Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik in de luxepositie zit dat mijn vriend een goede baan heeft. Als ik single zou zijn, zou zoiets wel moeilijker te realiseren zijn. Ook omdat ik dus verwacht niet bepaald te gaan cashen met mijn toekomstige baan.

De vrijheid van het zelfstandig ondernemerschap spreekt mij ook erg aan, hoewel de keerzijde natuurlijk is dat je o.a. geen vast inkomen hebt. Mensen kunnen wel zeggen dat je als ondernemer geen pensioen e.d. opbouwt, maar dat heb je natuurlijk zelf in de hand.

Maar ik kan in ieder geval zeggen dat ik werk maak van mijn droombaan. :)

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:48

Wat een fijn geschreven artikel!

Voor mij wel voorpagina nieuws waardig, omdat het iets is dat vaak terugkeert op bokt, en een realistische kijk geeft op "werken in de paarden". Vaak geen verstandige keus, maar soms moet je iets ook durven proberen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:57

En toch , na jaren hopen en dromen
Werk ik in en met de paarden .
En het verveelt geen dag ...
Zeg ik na ruim een jaar op huidige werkplek .
Salaris is geen vet pot maar het beetje verschil met bv een productie medewerker of magazijn bediende ...
Nee geef mij maar de paarden

PeertjeRijsa

Berichten: 1946
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:46

Ook ik dacht altijd dat een baan in de paarden niet voor mij weg gelegd was... Misschien wat les geven, maar verder als dat, nee... Tenslotte zijn er zo veel mensen die dit willen...
Ik had daarom al snel besloten naast de Orun geen verdere opleiding in de paarden te gaan doen. Ik volgde het CIOS (centraal instituut opleiding sportleider) en vervolgde met de opleiding SPH (sociaal pedagogische hulpverlener) in deeltijd vorm. Gedurende mijn deeltijdopleiding kreeg ik de mogelijkheid te werken bij een zorgboerderij en daar vielen de puzzelstukjes op zijn plek...
Inmiddels ben ik gewisseld van werkplek/ zorgboerderij en kan ik zeggen dat ik het gigantisch heb getroffen. Mijn salaris is misschien geen vetpot, maar dat heeft niemand in de zorg. Wel heb ik zekerheid en bouw ik een pensioen op. Mijn opleidingen sluiten heel goed aan op de functie die ik uitvoer. Ik begeleid de deelnemers in het paardrijden en de verdere activiteiten op de boerderij. Met een team van professionals word een fijne werksfeer gecreëerd waarbij de kwaliteit van zorg voorop staat. De deelnemers staan centraal, de paarden ondersteunen daarbij.
Wat is er nu mooier dan je eigen passie over te brengen op anderen. Paarden brengen zoveel moois. Ik heb mijn plek gevonden.

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:09

Heb het wel gedaan.
na verschillende baantjes en lange uren een stal gevonden waar ik kon werken wanneer ik wilde als het maar gedaan werd.
en in combinatie met kids was het super te regelen, lieve baas...goed verdiend.
maar zodra je rond de 40 word, word het steeds zwaarder, en om eerlijk te zeggen, je maakt niet meer veel nieuwe dingen mee.
dus gestopt met de droombaan volgens iedereen en nu in de honden.
Ook daar de droombaan gevonden, eigen baas deze keer , dus geen vast inkomen, en mijn eigen paard staat nu lekker op het land.

Als je echt iets wilt...lukt het!!
Ik ben het levende bewijs ervan.

gr
an

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:41

Leuk om ook positieve verhalen over werken in de paarden te lezen. Vaak komen in topics op Bokt over dit onderwerp alleen de negatieve kanten aan de orde.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:11

Ikzelf wordt er moedeloos van. Ik krijg op dit moment op wekelijkse basis aanvragen van mensen die ook een bedrijf in paarden willen opstarten, en god.. Wat zijn mensen naief :=
Ze willen dan van alles weten over hoe je opstart en wat je moet hebben etc. Nou ja.. Prima, wil uiteraard best informatie geven, want vond dit toendertijd ook prettig om aan anderen te vragen. Maar horror wat mensen denken van banen in paarden, en vooral hoe gemakkelijk men denkt dat zij vast en zeker wel volledig fulltime met een eigen bedrijf kunnen opstarten.

Heb je diploma's? Vaak niet de juiste..
Heb je eigen terrein/ faciliteiten; kom ze bijna niet tegen..
Heb je Uberhaupt enkele eigen paarden? Nou.. Een verzorgpaard is het beste wat ik ben tegengekomen :+

Maar ja.. Die droom he? En hard werken willen ze allemaal wel. Maar als ik doorvraag of ze zich wel beseffen dat ze voortaan 7 dagen per week minimaal 8 tot 12 uur moeten werken, OOK deels onbetaald, geen vakanties, en ze er waarschijnlijk een minimumloon aan over houden, wordt er vaak aangegeven dat dit vast en zeker wel zal meevallen :j

Ik had er enkele weke welgetelt 1 (!!!!!!) van de ongeveer 20 reacties ( mail en telefoon) van de laatste periode die de moeite had genomen om er echt over na te denken en dit via concrete vragen via een email te sturen. Die maakt nog kans zeg maar :')

Vreemd genoeg hoor ik nooit meer wat over bedrijven van zulke mensen die het ook echt redden, zo raar :+

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:28

Ik ben een beetje nieuwsgierig Lowara, hoezo doen mensen bij jou aanvragen? Verleen je vergunningen of werk je bij de kamer van koophandel?

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:31

"Volg je gevoel, volg je hart en ga 100% voor wat je wilt!"

tot nu toe heb ik mijzelf nog nooit "laten zitten" ;) .
Als je echt iets wilt, dan ga je er ook 100% voor en dan lukt het je ook.
Herkenbaar stuk, en zo leuk om te lezen!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:34

Sammyoo schreef:
Ik ben een beetje nieuwsgierig Lowara, hoezo doen mensen bij jou aanvragen? Verleen je vergunningen of werk je bij de kamer van koophandel?


Nee, ik heb een bedrijf in de paarden, en mensen vragen heel veel gesprekken aan de laatste maanden om ook zoiets te beginnen en willen dan informatie hoe dit in zijn werk gaat. ( ik weet ook niet waarom ik schijnbaar populair ben om te bellen/ mailen,maar ze komen massaal )
Vind de tendens hiervan best bizar als ik zie hoeveel mensen hier al hebben aangeklopt, terwijl ik nou ook weer niet zo bizar groot ben. Vraag mij af hoeveel starters er echt in de praktijk rondlopen.

Lil_shorty
Berichten: 222
Geregistreerd: 19-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:36

ik heb de agron gedaan landentuin bouwschool is dat .
ik heb jarenlang op stallen en zeer bekenden stallen gewerkt !
tijd van me leven niets mooiers als dat.
Helaas brak ik 4 jaar terug me rug op een aantal plaatsen en zit ik nu in de ellende .
ben op kantoor gaan werken en ben daar door diep ongelukkig .
maar werken met paarden is nu echt te zwaar.
zit nu volledig in de ziektewet en ga 2 e spoor volgen wat weer betekend dan werken met dieren en paarden niet meer gaat.
Geld is nog niet zo belangrijk het werken met paarden en dieren wel .
ik heb liever 1200 euro per maand met dieren en gelukkig .
dan 1800 en ongelukkig .

sik
Berichten: 194
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Werken in de paarden: droombaan of illusie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:54

Leuk om te lezen dat er meer mensen tevreden zijn met hun baan in de paarden! Nadat ik jaren in de paardensector heb gewerkt, heb ik vorig jaar mijn eigen bedrijf opgestart. Ik ben aan het werk gegaan als cranio sacraal therapeut voor paarden en zodoende heb ik nu ook mijn droombaan! Het is geweldig werk om de paarden te mogen en te kunnen helpen, en zo ook de ruiters en eigenaars meer bewust te maken van hun paard. Het is erg dankbaar werk! Het gewone werk in de paarden heb ik ook altijd volledig omarmd, maar dit past wel beter bij me. Ik denk dat het volgen van je hart, je altijd verder brengt dan het volgen van je gedachten...

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:13

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal berichten verwijderd die gingen over het feit of dit wel of geen nieuwswaarde heeft. Nieuws is voor iedereen verschillend en de een vindt iets wel nieuwswaarde en de ander niet. :) Mijn vraag aan jullie is om als jullie feedback hebben over nieuwsberichten dit zelfs met de Nieuwsredactie op te nemen via de TER (Tip een redactielid) of via PB om hier over te kunnen sparren. Hier in het topic is het niet toegestaan , omdat het ook nog eens offtopic is. Alvast bedankt!