USA: wilde paarden niet beschermd als bedreigde diersoort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liesd
Berichten: 3879
Geregistreerd: 04-07-11

USA: wilde paarden niet beschermd als bedreigde diersoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 10:08

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz



In de Verenigde Staten is een voorstel om wilde paarden te beschermen onder de Wet op Bedreigde Diersoorten verworpen door de US Fish and Wildlife Service.

Vorig jaar ontving het agentschap een verzoekschrift van een aantal lobbygroepen die de wilde paarden in Noord-Amerika op de lijst met bedreigde diersoorten wilden.

Volgens de lobbygroepen was er een duidelijk onderscheid tussen die groep paarden en andere paardenpopulaties. Ze claimden dat de wilde paarden op federaal en openbaar land (dat zich uitstrekt over tien westelijke staten) een unieke ecologische habitat hadden. De paarden zouden ook op fysiologisch vlak verschillen vertonen, waardoor ze geschikter zijn voor het leven in het wild dan gedomesticeerde paarden. De wilde paarden zouden zich ook anders gedragen dan gedomesticeerde paarden.

Het agentschap onderzocht de zaak 90 dagen lang en kwam tot de conclusie dat de lobbygroepen geen substantiƫle informatie hadden aangeleverd, die zou bevestigen dat mustangs heel anders zijn dan andere paarden.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: USA: wilde paarden niet beschermd als bedreigde diersoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:29

Ik denk dat ze inderdaad niet heel anders zijn dan andere paarden, het zijn immers gewoon nakomelingen van verwilderde dieren die daar door mensen heen gebracht zijn. Ik zou ze wel graag beschermd zien, gewoon omdat ik het mooi vind dat die beesten daar lopen. Ze zijn toch een stukje levende Amerikaanse geschiedenis.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:32

Proberen aan te tonen dat een verwilderd gedomesticeerd paard een andere diersoort of desnoods subspecies geworden is, in slechts een paar honderd jaar hooguit, kan natuurlijk ook niet :D

Als je een slimme lobbygroep bent, dan gooi je het op: "het Amerikaanse paard, partner van onschatbare waarde, die de pioniers meegeholpen heeft om 'this great land of ours' op te bouwen" oftewel, dan gooi je het op cultureel erfgoed - hoewel dat woord ongetwijfeld te moeilijk is voor Amerikaanse politici :))

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:51

Goh en die mustangs die ze vangen om de populatie op hetzelfde peil te houden verkopen ze als rijdieren nadat ze aan mensen en zadel zijn gewend. Oh ja ze verschillen enorm van de gewone huis, tuin en keuken paard. :+

Ibbel ze zullen nog ver niet hebben nagedacht dat ze het wel eens op cultureel erfgoed moesten gooien. :P

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: USA: wilde paarden niet beschermd als bedreigde diersoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:54

Denk dat ze het idd meer op het principe "cultureel erfgoed" moeten gooien. De mustang is wereldwijd beroemd als het symbool van de zo typische Amerikaanse vrijheid.

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: USA: wilde paarden niet beschermd als bedreigde diersoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:22

Ik denk het inderdaad ook.
Toen ik de titel las dacht ik meteen: logisch toch?