Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-15 23:03

http://eqi-nieuws.nl


Het internationaal paardensportevenement Outdoor Gelderland, dat vandaag van start is gegaan, treft maatregelen tegen de hoge temperaturen voor de deelnemende paarden. Op het losrijterrein is er een tent over 100 m2 geplaatst zodat de paarden in de schaduw kunnen staan voordat ze moeten presteren, er zijn vernevelaars geplaatst en op stal zijn er grote ventilatoren.

“Warm zal het dit weekend alsnog zijn, maar deze aanpassingen moeten enige verkoeling brengen. De paarden kunnen op het voorterrein door de vernevelaars met koud water lopen en ook op stal hebben we een tien meter lang straatje met sprinklers gerealiseerd. Verder is er volop gelegenheid om de paarden met water te koelen”, vertelt Chris van Dam namens de organisatie.

Het zal niet voor het eerst zijn dat de paarden bij 35 graden presteren, aangezien ze wekelijks afreizen naar concoursen in landen als Spanje, Italië en Zuid-Frankrijk waar de temperaturen ook hoog kunnen oplopen. Tijdens de Olympische Spelen in Atlanta, Sydney en Hongkong liep het kwik eveneens hoog op, wat volgend jaar ook zal gebeuren in Rio de Janeiro.

De afkoeling van de paarden is essentieel na de training of wedstrijd. Het meest effectief is dat de grooms en ruiters ze dertig seconden lang met koud water afwassen van hoofd tot staart, gevolgd door een korte wandeling van zo’n vijftien seconden om de bloedcirculatie te bevorderen, waarna het paard opnieuw gekoeld wordt. Tevens zullen de paarden extra elektrolyten krijgen om het ontstane zout tekort weer aan te vullen en om snel te herstellen na een inspanning.

Voor de toeschouwers zijn er extra schaduwplekken en watertappunten geregeld. Een voordeel is dat het op Papendal vrijwel altijd iets waait, waardoor Outdoor Gelderland heerlijke zomeravonden zal kennen.

Zie eerder:
[VN] Outdoor Gelderland live te zien via Clipmyhorse

:)F Erkend Control Freak :)F !!

"Arguing with a Narcissist is like getting arrested. Everything you say can and will be used against you"


Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 09:38

Ik had het inderdaad gelezen. Als gast bij OG zat ik daar wel mee. Ook gelezen dat er voldoende verkoeling is voor het publiek en de gasten.

Waar ik me meer zorgen om maak is het onweer, de hagel en zware windstoten doe ook voor zaterdag verwacht worden.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 10:24

Gem schreef:
[Tijdens de Olympische Spelen in Atlanta, Sydney en Hongkong liep het kwik eveneens hoog op, wat volgend jaar ook zal gebeuren in Rio de Janeiro.


Rio de Janeiro... In de wintermaanden juni, juli en augustus liggen de temperaturen tussen de 15 en 25°C.

:(:)

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

DigiDiede
Berichten: 763
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Rietmolen

Re: Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:06

ik ga vrijdag ook naar OG ben benieuwd

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:30

Agossie schreef:
Ik had het inderdaad gelezen. Als gast bij OG zat ik daar wel mee. Ook gelezen dat er voldoende verkoeling is voor het publiek en de gasten.

Waar ik me meer zorgen om maak is het onweer, de hagel en zware windstoten doe ook voor zaterdag verwacht worden.


Ik denk dat je gelijk hebt, die ken ik nog van een aantal jaar geleden een concours hemelsbreed nog geen 5 km verderop. De stuwwal bij Arnhem schijnt daar tot extra hevigheid te leiden.

life is a roller coaster, you just gotta ride it

Linnie050

Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:38

Als de voorspellingen kloppen is het geen weer om te starten.
Voor jezelf en zeker voor je paard niet.
Hoop dat alles goed verloopt.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:07

Belachelijk dat het doorgaat met dit weer

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:42

Fijn dat er zoveel maatregelen zijn genomen.

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 16:29

Voor mij onbegrijpelijk dat door gaat. Zaterdag voorspellen ze 40 graden in Gelderland. Daar kan je niet tegen op vernevelen. Daarbij moeten die paarden ook nog op transport met die hitte. Ik had zelf lekker afgezegd. Van zo'n organisatie verwacht je dat ze mens en dier tegen zichzelf beschermen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:59

Vernevelen :?
Maak je op die manier niet nog veel benauwder? (Warmt + vochtige omgeving)

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:12

Tja, de OS worden ook niet afgezegd omdat het 40° is... (paar keer geweest). Dit is wel classificatie voor de OS, dus ik denk dat veel ruiters wel gaan rijden, maar heel goed op hun paard letten. Die topatleten (de paarden) worden zo ontzettend goed gemonitord dat ik daar wel vertrouwen in heb. Ik ben wel bang voor het publiek en voor het mogelijke onweer.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:14

Tessa_93 schreef:
Belachelijk dat het doorgaat met dit weer


Ik vind t ook belachelijk, terwijl heel veel wedstrijden zoals cross etc word afgelast vanwege de warmte

Marije_jiplover

Berichten: 25224
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:22

Ik sprak laatst een groom van internationale springpaarden, die hadden dat weekend in Qatar ook in 30+ concours gehad en stonden toen weer net terug in hun eigen stal waar t buiten net boven nul was.
Die topsportpaarden zijn wel wat gewend kwa temperaturen, ze komen (van) over de hele wereld en in Italie of Spanje is het ook regelmatig zo warm als er concoursen zijn.

Ik denk dat het wellicht voor het publiek zwaarder is.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Vernevelaars verkoelen paarden op Outdoor Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 16:30

Glock heeft zijn paarden teruggetrokken. Goede keuze!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kim1300, LiannePuthzy, OmgiliBot en 10 bezoekers