Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 23:45

* http://www.bokt.nl / Facebook


Afbeelding
Foto: Clean Endurance

Opnieuw komt de internationale endurancesport negatief in het nieuws. Op de Facebookpagina van Clean Endurance zijn nieuwe opmerkelijke foto's opgedoken van een grote endurancewedstrijd in Abu Dhabi.

Het gaat om de President Cup, een 160 kilometer lange competitie door de woestijn. Op de opgedoken foto's zijn paarden waarbij het zicht en het gehoor ontnomen zijn. De dieren hebben oogkleppen op en watten in de oren. Op andere foto's van de wedstrijd zijn dezelfde soort maskers te zien terwijl de paarden zich midden in de wedstrijd bevinden, maar er is niet te zien of het zicht ook daar volledig weggenomen is. Daarnaast is er een video te zien waarbij de winnaar Saeed Mohd Kalifa Al Mehairi naar de finish rijdt terwijl hij gevolgd wordt door vele claxonnerende auto's, iets wat volgens de FEI reglementen niet zou mogen.

Eerder kwam de internationale endurancesport al in opspraak toen er een foto uitlekte van een endurancepaard dat beide voorbenen gebroken zou hebben tijdens de Al Reef Cup die tevens in Abu Dhabi gehouden werd. Volgens ooggetuigen zouden er tijdens diezelfde wedstrijd nog twee paarden zijn overleden. De FEI trok echter haar handen van de zaak af omdat de wedstrijd niet door de FEI gereguleerd werd en daardoor onder lokale regelementen gehouden werd, die volgens de FEI minder streng zouden zijn.

De President Cup is echter wel een door de FEI gereguleerde wedstrijd. De FEI meldt aan de redactie van de Hoefslag dat zij de zaak zullen onderzoeken. Aan de wedstrijd deden ook de Nederlandse amazones Joyce van den Berg, Harmke Westervelt en Marijke Visser mee. Alleen de laatstgenoemde wist de wedstrijd uit te rijden.


Gerelateerd nieuws:
[VN] Ophef om foto endurancepaard met gebroken voorbenen
[VN] Ooggetuigen: "Drie endurancepaarden overleden in Abu Dhabi"

Anoniem

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:50

t worden bijna auto's :n

Irma_Maandag

Berichten: 2215
Geregistreerd: 20-12-05

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:50

Wat een wazige vreemde bollen..... Zouden het zonnebrillen kunnen zijn?
't Lijkt inderdaad steeds vreemder te moeten....

Anoniem

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:51

Nee zijn kappen die ook in de srafsport worden gebruikt maarcdan hebben paarden wel zicht. Deze is met ducktape helemaal afgedekt. Of misschien zit ee onderin nog een klein gat.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:53

Wat is het nut van dit soort brillen?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:55

Triest heel triest, dat er mensen bestaan die voor zulke. ?...... Willen rijden.

Nut van blinderen, paard moet altijd door ongeacht wat, benen breken jammer dan

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:58

Ik hoorde zaterdag ook iets waar oren van klapperde. In de Divoza vroeg een meisje ( ik schatte haar 11 of 12) welk maar oornetje ze moest hebben en waarom alle netjes zulke grote oren hadden. De medewerker vertelde dat de oren zo ruim waren omdat sommige mensen ze opvullen met watten zodat het paard minder enge geluiden hoort. Maar ze waarschuwde het meisje wel dat het op wedstrijd ten strengste verboden is. Toen vroeg het meisje of het buitenritten dan wel zou kunnen.
Watten in de oren? Het lijkt mij riskant, wat als er 1 te ver in zakt en je hem er niet uit kan krijgen? En als je dan ook niet de veearts laat komen, kan het dan niet gaan ontsteken. Paarden hebben van nature haren in hun oren, scheer gewoon die oren niet helemaal uit laat gewoon wat haar zitten.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:07

De Fei trekt zijn handen er af want de wedstrijd viel niet onder hun programma!!!! Bullshit, dit soort landen met hun sheiks, daar komt een grote smak geld vandaan waar de Fei maar al te blij mee is.

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:10

Dit valt geen sport meer te noemen..
Gatverdamme.... Dit gaat alleen nog maar om geld...

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:13

Gekkenwerk! :n

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:16

Jolliegirl schreef:
Dit valt geen sport meer te noemen..
Gatverdamme.... Dit gaat alleen nog maar om geld...

Oh en jij dacht dat dat hier in NL niet gebeurde? Jij wil echt niet weten wat er soms achter de schermen gebeurt; als er maar genoeg geld in het geding is en ook in NL gaan regelmatig ongezonde bedragen rond.

san4nie
Berichten: 3563
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:18

Lijkt mij inderdaad ook een geld kwestie. Dit kan niet diervriendelijk zijn lijkt me, compleet afgesloten worden. Sommige paarden zijn ook veel te lief voor ons mensen..

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:18

ikke schreef:
Jolliegirl schreef:
Dit valt geen sport meer te noemen..
Gatverdamme.... Dit gaat alleen nog maar om geld...

Oh en jij dacht dat dat hier in NL niet gebeurde? Jij wil echt niet weten wat er soms achter de schermen gebeurt; als er maar genoeg geld in het geding is en ook in NL gaan regelmatig ongezonde bedragen rond.


Zeg ik dat het alleen daar gebeurt?

Marlou_

Berichten: 2826
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:20

Vreselijk dit heeft niks met sport en dier te maken. Walgelijk. Hierdoor kijk ik op een andere manier naar endurence, noet positief. Verre van...

Jolliegirl

Berichten: 32970
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:23

Vind je opmerking niet echt passend...
Ik zeg imo niets verkeerd...
Het gaat over dit onderwerp en daarop reageer ik.

Ik weet dondersgoed hoe het in paardentopsportland eraan toe gaat..en werk daar dus ook niet aan mee!

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:31

Het gaat ze daar niet om het geld, dat hebben ze genoeg het gaat ze om de eer....

Overigens zit er een wereld van verschil in hoe " ze daar" endurance rijden en hier in Nederland! Ik/wij balen ervan dat de endurance zo'n slechte naam krijgt... ;(

Anoniem

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 01:06

Op zo manier bevalt toch weinig eer te behalen?
Waarom niet met een motor door de woestijn crossen? Daar heb ik en stuk meer respect voor.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 01:37

Als er sprake is van 'mishandeling' dan zal ik dat zeker niet goedpraten. Maar heeft één van jullie ooit in de woestijn in een zand- of stofstorm gelopen? Zoiets is niet te voorspellen en kan opeens opsteken. Dan wil je niet dat paardenogen en oren niet beschermd zijn. Zie hier een klein voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=hnV514vSyM8
Of de paarden met de getoonde maskers niks kunnen zien kan ik niet beoordelen van de foto, maar is er nou werkelijk zo veel verschil met het gebruik van oogkleppen bij menpaarden? Een paard kijkt zijwaarts en met een oogklepziet een paard toch ook haast niks meer. En dat is volledig geaccepteerd en normaal. Dus..

Reen_
Berichten: 39
Geregistreerd: 12-10-11
Woonplaats: Utrecht en Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 01:40

Misschien een domme gedachte, maar zou het ook niet met stof te maken kunnen hebben? Er vanuit gaande dat ze nog door de doppen heen kunnen kijken... Ze zijn zelf ook helemaal ingepakt met sjaals.

Anoniem

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 01:44

Maar als ze dan ook niet de oren uitscheren dan hoeven er ook geen watjes in.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 02:04

Ik vraag me af of de paarden werkelijk niets zien? Wat voor voordeel zou je daar dan van moeten hebben? Het lijkt mij toch handiger als je paard iig wel kan zien waar ie heen gaat?

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 02:49

Reen_ schreef:
Misschien een domme gedachte, maar zou het ook niet met stof te maken kunnen hebben? Er vanuit gaande dat ze nog door de doppen heen kunnen kijken... Ze zijn zelf ook helemaal ingepakt met sjaals.


ik vindt dat geen domme gedachte ,Lijkt mij een mogelijkheid idd.

hopelijk weet iem het antwoord

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 07:30

Op een stal waar ik vroeger stond liep ook een paard met zo'n kap/zonnebril. Dit dier was overgevoelig voor fel zonlicht. Zoals al eerder aangegeven kan dit ook een bescherming zijn tegen stof en zand. Net als dat wij hier een uitrij dekentje gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 07:40

Gut gut wat een overdreven reacties weer :? . Ga eens bij een tuigpaarden wedstrijd kijken. Die dieren zien ook bijna niets meer door kleppen die alleen aan de voorkant nog en klein beetje open staan terwijl paarden het meeste aan de onderkant en schuin naar voren kunnen waarnemen. Gelukkig begint ook in de menwereld een beweging los te komen waarbij kleppen niet meer de norm zijn.

Ja in de arabische landen is heel veel mis met het welzijn van de paarden maar om alles wat ze doen nu meteen als mishandeling weg te zetten. Dat het tegen de regelementen is wil ook niet zeggen dat het per definitie dier onvriendelijk is.

Het lijkt me heel erg sterk dat deze paarden echt blind zijn gemaakt. Misschien heeft het wel een heel andere reden zoals inderdaad zandstormen of zijn het erg kijkerige paarden die onnodig energie verspillen door te slingeren.

In de oren lopen heel veel bloedvaten aan de oppervlak die bijdragen aan het afkoelen van het lichaam. In dat oogpunt is het uit- en kaalscheren van de oren helemaal niet zo gek maar moet de gehoorgang vervolgens met watten beschermd worden tegen het zand.

Dus voordat iedereen meteen moord en brand schreeuwt en alleen door een blinde of gekleurde bril heen kijkt..........probeer tactieken in de topsport eens te zien waarbij een paard juist geholpen wordt om die topprestatie neer te zetten.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9322
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Opnieuw ophef om internationale endurancesport door foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:39

Als ze nu alleen de kap gebruikt hadden de zogenaamde eye shields had je gelijk jannepauli.
Die zijn voor het tegengaan van zand ed. in de ogen.
Deze schelpen hebben ze echter met ducktape dichtgeplakt.
Dit gebeurt sims bij paarden die bijvoorbeeld blind zijn of ivm. een medische reden.
Maar het paard opzettelijk blind maken op zo'n lange rit vindt ik vreemd.
5