Drollenvanger op agenda in regio Zwijndrecht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Drollenvanger op agenda in regio Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-14 21:22

http://www.bokt.nl


De discussie om de drollenvanger voor paarden in Zwijndrecht en Heerjansdam verplicht te maken gaat voorlopig door. Dat meldt dichtbij.nl. De site heeft een stelling op hun website geplaatst met de vraag "Gemeente moet de paardenvijgenvanger verplichten". Op dit moment is 57 procent voor. Ook binnen de gemeenteraad is er reeds gestemd over het verplicht stellen van een zogeheten poepzak.

Dat voorstel kreeg toen niet genoeg stemmen. Vooral D66 heeft genoeg van de paardenpoep op straat. CDA en SGP-ChristenUnie zijn tegen. De overige partijen willen eerst graag met de maneges om de tafel zitten.

De landelijke paardensportbond KNHS zegt dat er genoeg andere oplossingen zijn. “Je kunt als ruiter ook heel makkelijk een bezem meenemen om de troep aan de kant te vegen. In de bak ruimen we het ook op”, aldus Liesbeth Bronckhorst, hoofd recreatiesport bij de KNHS tegenover Dichtbij.nl. Haar eigen paard heeft ze aangeleerd om de behoefte te doen voordat ze naar buiten gaan.

Tegenstanders zijn tegen, omdat het voornamelijk voor gevaarlijke situaties kan zorgen. “Als een drol in zo’n zak valt, schrikt het paard van het plotselinge gewicht.”, meent Esther van Noort, instructrice bij de Develruiters in Heerjansdam. Ook Carola Wiekeraad van een manege in Zwijndrecht bevestigd dit. “Als ik dat bij mijn merrie gebruik als ik ga rijden lig ik zo op straat.”

“Paarden worden heel zenuwachtig van een paardenvijgenvanger. Met een koets is het anders. Daar kun je de achterkant van de zak aan de boom van de wagen vastmaken en bovendien zijn die dieren getraind om nergens op te reageren”, aldus Bronckhorst. Het instellen van een opruimplicht lijkt haar een goed idee. “In Albrandswaard zijn op drukke punten ruiterpaden aangelegd. Buiten die paden geldt de opruimplicht. Ruiters ruimen dan zelf de troep op. Dat werkt goed."

Verder zeggen de tegenstanders van de zak dat de overlast van paardenpoep op straat in Heerjansdam en Zwijndrecht ook weer niet overdreven moet worden.

D66 gaat, volgens de website, weer proberen de discussie op de agenda te zetten.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 17-07-14 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

- Offline -


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:30

@Bronckhorst : Je kan je rijpaard toch ook trainen dat hij dat ding achter zijn kont accepteerd.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Annemiek184

Berichten: 323
Geregistreerd: 24-11-12
Woonplaats: Achterhuuuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:32

Sammie schreef:
“Je kunt als ruiter ook heel makkelijk een bezem meenemen om de troep aan de kant te vegen.”


Zo'n stok dat je mee moet sjouwen lijkt me nog stukken vervelender dan een poepvanger, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen. Kan er niet in de berm gereden worden?

Tasja, you never fail to put a smile on my face.

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:13

Annemiek184 schreef:
Sammie schreef:
“Je kunt als ruiter ook heel makkelijk een bezem meenemen om de troep aan de kant te vegen.”


Zo'n stok dat je mee moet sjouwen lijkt me nog stukken vervelender dan een poepvanger, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen. Kan er niet in de berm gereden worden?


De bezem zal je dan wel als zweep moeten gebruiken :Y) handig om auto's op afstand te houden :+
Poep opruimen lijkt me dan niet zo verkeerd toch? Wel zo netjes... Zo'n 'zak' ik ben daar wel tegen.
Maar dat poep een overlast kan zijn vooral in de mooi weer maanden is een feit.
Dan gaat het over het poep op straat.

"Het leven is ruiger met een tuiger" zegt men...
Je leven wordt meer verrijkt met welsh & shetland pony's :D

tamary

Berichten: 29083
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Drollenvanger op agenda in regio Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:23

Poep ruimen na je rit best, maar tijdens? Juist in het verkeer moet je paard niet plots in de ankers gaan om te mesten. Paard leert snel om te stoppen onder zulke omstandigheden, dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede.

Die drollenvanger is lastig en ronduit oncomfortabel voor het paard als die vol zit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

xDenies

Berichten: 13490
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:42

Ik ga vast een plek zoeken waar ik in godsnaam die bezem kwijt moet ... volgens Liesbeth kan het prima!

:Y) :+

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Re: Drollenvanger op agenda in regio Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:50

Haha de mijne doen alleen in berm ;') bezem mee nemen ik denk dat me paard dan op hol slaat haha

[RIJ-ITP] Sneeuwpret
Sinds 27-11-2011 trotse eigenaar van een Andalusiër PRE Pablo
Sins 30-11-2013 troste eigenaar van Winny *winnetou*
Bietjuhh : Is there a road I could follow, to bring you back home?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Re: Drollenvanger op agenda in regio Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:59

Ik ga gewoon nieuwe laarzen uitvinden. De linkerlaars is voorzien van bezem en de rechter is voorzien van een schepje hahs

MachoPablo
Berichten: 5281
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: In huis met dak boven me hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:10

piezze schreef:
Ik ga gewoon nieuwe laarzen uitvinden. De linkerlaars is voorzien van bezem en de rechter is voorzien van een schepje hahs



Dat zou nou is idiaal zijn hahaha...

[RIJ-ITP] Sneeuwpret
Sinds 27-11-2011 trotse eigenaar van een Andalusiër PRE Pablo
Sins 30-11-2013 troste eigenaar van Winny *winnetou*
Bietjuhh : Is there a road I could follow, to bring you back home?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Drollenvanger op agenda in regio Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:51

Ik denk als je een bezem meeneemt, moet er zo'n driehoekje aan omdat het uitsteekt :=
Of we krijgen een vlaggenhouderdinges aan het zadel?

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

IlseBr
Berichten: 16
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:52

Opruimplicht vindt ik prima maar zo'n drollenvanger vindt ik echt een idioot idee. Hoogst oncomfortabel voor het paard lijkt mij en idd best gevaarlijk als het paard schrikt. Ik zag laatst ergens een filmpje van een naar mijn mening betere oplossing. Een zak met karton aan de opening zodat je de drollen makkelijk met een ander stukje karton erin kan vegen. Erg makkelijk aan het zadel te bevestigen en zit niet in de weg. Weet iemand hoe dit heet?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:58

IlseBr schreef:
Opruimplicht vindt ik prima maar zo'n drollenvanger vindt ik echt een idioot idee. Hoogst oncomfortabel voor het paard lijkt mij en idd best gevaarlijk als het paard schrikt. Ik zag laatst ergens een filmpje van een naar mijn mening betere oplossing. Een zak met karton aan de opening zodat je de drollen makkelijk met een ander stukje karton erin kan vegen. Erg makkelijk aan het zadel te bevestigen en zit niet in de weg. Weet iemand hoe dit heet?



Poopy cat heet dat :+ Er kwam net een advertentie voorbij

Laten we trouwens ook een standaard vuilniszak aan onze broekriem hangen.. alle vuil wat de mens veroorzaakt...

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Snoraly

Berichten: 754
Geregistreerd: 31-10-10
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 01:01


Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 02:36

Gelukkig woon ik daar niet in de buurt. Ik word niet heel warm van dit kontzak idee :+ .

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 03:01

Citaat:
De landelijke paardensportbond KNHS zegt dat er genoeg andere oplossingen zijn. “Je kunt als ruiter ook heel makkelijk een bezem meenemen om de troep aan de kant te vegen. In de bak ruimen we het ook op”, aldus Liesbeth Bronckhorst, hoofd recreatiesport bij de KNHS tegenover Dichtbij.nl. Haar eigen paard heeft ze aangeleerd om de behoefte te doen voordat ze naar buiten gaan.

Tegenstanders zijn tegen, omdat het voornamelijk voor gevaarlijke situaties kan zorgen. “Als een drol in zo’n zak valt, schrikt het paard van het plotselinge gewicht.”, meent Esther van Noort, instructrice bij de Develruiters in Heerjansdam. Ook Carola Wiekeraad van een manege in Zwijndrecht bevestigd dit. “Als ik dat bij mijn merrie gebruik als ik ga rijden lig ik zo op straat.”


Bijzondere quotes voor paardeneigenaren...
Een bezem mee op buitenrit? Makkelijk... Hmm, ik heb er nog geen beeld bij, hoe ik lekker 30 km een bezem achter mij aan sleep...
Je paard helemaal overstuur van een poepzak? Trainen met die hap!

Uiteraard vind ik dat je als ruiter je netjes moet gedragen, inclusief poep opruimen/opzij schuiven op 'ongunstige' plaatsen.
Maar deze reacties vind ik bijzonder... :=

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 06:26

Kurk dr in.. :=

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:38


' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Bernoe

Berichten: 1502
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:37

Cowgirl schreef:
xdoraly schreef:



Dat stukkie karton gaat hem niet worden. Dat word vochtig van de stront en slap.
Dan krijg je geen drol meer in de zak.


Uuuhm het is zelfs een mestboy to go, speciaal ontwikkeld voor het opruimen van paardenpoep.....

Dimona Tamboerijn x Hoogheid
Wenslady Sirius x Wilhelmus
Rosaly O2 Mandienio WL x Alexandro P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:43

IlseBr schreef:
Opruimplicht vindt ik prima maar zo'n drollenvanger vindt ik echt een idioot idee. Hoogst oncomfortabel voor het paard lijkt mij en idd best gevaarlijk als het paard schrikt. Ik zag laatst ergens een filmpje van een naar mijn mening betere oplossing. Een zak met karton aan de opening zodat je de drollen makkelijk met een ander stukje karton erin kan vegen. Erg makkelijk aan het zadel te bevestigen en zit niet in de weg. Weet iemand hoe dit heet?
[/quote]
En vervolgens geen prullenbak te vinden waardoor die zaken massaal in natuur belanden.

Mijn paard heeft geleerd om in de bermen te mesten. Gaat toch fout dan schuif ik het wel berm in.

petraaken

Berichten: 44191
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:10

Weet je wat ideaal zo zijn? roep het beroep van ouderwetse drollenraper weer in het leven. Je haalt dan weer een of meerdere personen uit de werkloosheid. Dat is nuttiger werk dan met belastingsgeld een of ander kunstwerk aankopen zogenaamd ter verfraaiing van het een of andere plein. :)

Anoniem

Re: Drollenvanger op agenda in regio Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:16

Goed idee, zitten genoeg mensen thuis die best wel eventjes een bezem in hand kunnen nemen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:23

Die van die bezem die is getikg :+ , dat gaat hem niet worden.
En dan heb je een bezem en dan? Je moet het ook nog ergens in doen.

Dat koesten paarden ervoor getraind zijn om met poepzak te lopen, ja duh!
kan je je rijpaard ook leren er is ook geen koetspaard geboren met een zak aan zijn kont.

Dat ding met dat kartonnetje het ik een keer gezien, maar ze zijn vrij prijzig.
Hier gaan gewoon 2 trekband vuilniszakken mee.
Zeer klein op te ruimen, past in iedere broekzak, weegt niets, kost geen drol.
Hoopje gevallen? Afstappen en kleien maar.
Waar naar toe.. Nou stuk plantsoen, kliko bedenk het maar, ben het altijd nog snel kwijt geraakt.

Goodwill ten opzichte van paarden komt het ernstig ten goede als je je drollen opruimt.

(Overigens hebben hier aantal bewoners opruim materiaal staan, van emmer met schep tot sneeuwschuiver. Die laatste is het handigs, past grote drol in 1 x op.)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Brechtjee
Berichten: 773
Geregistreerd: 09-07-13

Re: Drollenvanger op agenda in regio Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:19

Ik hoop niet dat dit een vertraagde 1 april grap is?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LISA_L, Poosje81 en 18 bezoekers