Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 13:41

kaat12 schreef:
Ik denk, als de zebra in gevangenschap is opgegroeid dat er niks mis mee is... Anky weet best wel wat ze doet hoor :j
ik wil het best zien :)



Anky weet wat ze doet met paarden, en paardrijden... Een zebra is geen paard. Net zoals dat een wolf geen hond is. Er zit zoveel domesticatie tussen, die soorten zijn niet meer te vergelijken.
ik zeg niet dat een zebra niet te bereiden is, maar ik vind het onzin om dat speciaal voor tv te gaan doen. Misschien moeten ze dan ook even kijken of je een wolf of tijger als huis hond/ kat kan houden? Dat wordt dan vast spektakel!

Die jongens zullen het al moeilijk genoeg hebben om fatsoenlijk te rijden op een paard, laat staan een zebra temmen.

Dat Anky haar naar hiervoor laat gebruiken vind ik eigenlijk alleen maar triest en ik vind het een verlaging van haar niveau. Ze is een goed paarden mens, met hart voor dieren, en ik vraag me af of ze hier wel aan moet beginnen.
Maar ik ken het concept niet (precies), dus ik ga het zien, en dan kom ik hier terug voor mijn definitieve oordeel ;) /

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:44

Ceriadwen schreef:
Zebra's zijn slimmer dan paarden en ezels, die laten zich heel, heel lastig "temmen" Eigenlijk laten ze zich niet temmen. Ik geloof dat het ooit een keer iemand gelukt is om op een zebra te klimmen


Over de intelligentie valt heel wat meer op te merken.

Naar het ´temmen´ is gericht wetenschappelijk onderzoek gedaan. Ook mbt onagers etc.

Er zijn wel degelijk zebras ´getemd´; zelfs ingezet als rijdieren! voor tochtjes door een safari-park.

Het is geen enkele uitdaging om een zebra te ´temmen´, te dresseren. Het is geen enkel probleem om hen bepaald gedrag op specifieke signalen aan te leren.
Het probleem is het betrouwbaar veilig.
Volgens de in nl gangbare op afwingen gebaseeder methodes is dat helemáál riskant.

Het verschil tussen zebra en paard is dat door duizenden jaren van domesticatie het vecht-of-vlucht bij paarden een stuk verder weg zit na schrik dan bij niet gedomesticeerde paardachtigen.

www.homocaballus.net

LiVetime
Berichten: 4369
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:51

Ik vind het grappig dat zoveel mensen zich negatief uitlaten over het rijden van zebra's. Paarden zijn ook niet gebouwd om bereden te worden, maar omdat 'iedereen het doet' is het de normaalste zaak van de wereld geworden voor ons. Voor ons horen zebra's thuis in het wild. Daar komen onze paarden oorspronkelijk ook vandaan :)*
Maar een zebra temmen voor tv-entertainment vind ik persoonlijk ook echt stom. Dat zou ik ook vinden als er een paard of welk dier dan ook getemd zou worden voor precies hetzelfde doeleinde.

Starzu

Berichten: 455
Geregistreerd: 29-10-12
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:56

Dat touwtrekken lijkt me nog wel leuk :D

Trotse eigenaar sinds 2012~ Wil je nooit meer laten gaan! Hoe eigenwijs je ook bent, je zal altijd voor mij door het vuur gaan en ik ook voor jou!

~Gythana

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:32

LiVetime schreef:
Ik vind het grappig dat zoveel mensen zich negatief uitlaten over het rijden van zebra's. Paarden zijn ook niet gebouwd om bereden te worden, maar omdat 'iedereen het doet' is het de normaalste zaak van de wereld geworden voor ons. Voor ons horen zebra's thuis in het wild. Daar komen onze paarden oorspronkelijk ook vandaan :)*
Maar een zebra temmen voor tv-entertainment vind ik persoonlijk ook echt stom. Dat zou ik ook vinden als er een paard of welk dier dan ook getemd zou worden voor precies hetzelfde doeleinde.



Het verschil zit hem in het feit dat een paard gedomesticeerd is en een zebra niet. ik heb geen problemen met het rijden op zebra's, mits de voorwaarden goed zijn. Dus dat het dier 'emotioneel' in staat is de arbeid te verrichten en de overige voorwaarden goed zijn. Ik zie in de filmpjes die hier gepost zijn bijvoorbeeld vrij grote ruiters. Dat vind ik niet kunnen, niet voor een zebra, en niet voor een paard.

Het feit dat het dier voor een tv programma 'getemt' moet worden vind ik nergens over gaan, niet voor een zebra en niet voor een paard.

Er is een groot verschil in het gedrag etc van dieren die gedomesticeerd zijn en dieren die dat niet zijn.
Een onderzoek met wolven en honden: Een stuk vlees in een hondenbench leggen en de dieren laten kijken of ze erbij kunnen komen. De honden kijken naar de mens: "Kan jij mij helpen? Want het lukt me niet." De wolven bleven klauwen en knagen aan de kooi en zochten geen steun bij de mens.
Daaruit zou je kunnen concluderen dat een hond met een mens wil/kan samenwerken, maar dat een wolf dat anders ziet.

Paarden kunnen mensen zien als leider, gezelschap etc. Ik vraag me af of een zebra dat ook kan. Misschien kunnen ze het leren, maar ik vraag me af wat dat gaat doen met de hormonale stress levels van de dieren. Ze missen gewoon bepaalde genen die gedomesticeerde paarden wel hebben, waardoor bepaalde leer processen etc anders werken.

Voor mij is dat het enige struikelpunt. Mensen onderschatten dit vaak.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:35

Even voor de duidelijkheid
je hebt 2 soorten zebra's

- een soort daarvan is toe nu toe nog nooit rij tam geworden en is elke morgen als je op wil stappen een nieuw gevecht

- de andere soort is een soort zebra waarmee dit wel mogelijk is.v (deze hebben dus blijkbaar wel in zich dat de mens hun leider is, maar nog lange lange lange niet zo extreem als het paard!)

probleem?
ze zitten lichamelijk niet goed in het lichaam om op te rijden
ze zijn peper duur en al helemaal het soort dat tam genoeg kan worden...
ze zijn qua benodigheden zoals weide omvang, voeding etc, niet realiseerbaar om te houden
we hebben enorm veel te min kennis over deze dieren
ze zijn niet in staat om in de mens te vertrouwen

etc. etc.

Ik ben absoluut tegen het moeten rijden van deze dieren omdat ze enorm veel meer stress etc. en ongemakken in en om het lichaam.
ze zijn fysiek en in het koppie nog niet zo ontwikkeldn dat dit kan...

Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:00

Nou hoor ik tot diegenen die vermoeden, dat een zebra dit net zo goed kan als een paard.
En ik denk, dat heel veel brave paarden ons ab-so-luut niet zien als leider. (Ze zijn gewoon braaf op basis van 5000 jaar selectie. )
Qua genen en leerprocesen denk ik dat de verschillen klein zijn. (Net zoals dat voorbeeld van honden en wolven: de gedomesticeerde hond herkent een mensen ding en zoekt braaf oogcontact met de baas. De wolf zal idd geen mensending herkennen, dat is geen gebrek aan intelligente maar aan ervaring. De wolf herkent wel keurig een obstakel - en sloopt het vakkundig. )
Maar als je als mens je weet te gedragen als een betrouwbare leider, dan reageren paarden, zebra's en herten krek hetzelfde: als groepsdieren vinden ze het allang best als een ander die rotklus wil uitvoeren.
(Terwijl een kat principieel voor zichzelf zorgt, hoe leuk hij/zij jou ook vindt. )

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:09

haha hilarisch, ben benieuwd!
Kijk erg uit naar het nieuwe seizoen, Dennis en Valerio zijn zo'n leuk duo op tv.

We zullen zien wat er gebeurt. Waarschijnlijk valt het heel erg mee

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:24

KingYasFenn schreef:
Even voor de duidelijkheid
je hebt 2 soorten zebra's

- een soort daarvan is toe nu toe nog nooit rij tam geworden en is elke morgen als je op wil stappen een nieuw gevecht

- de andere soort is een soort zebra waarmee dit wel mogelijk is.v (deze hebben dus blijkbaar wel in zich dat de mens hun leider is, maar nog lange lange lange niet zo extreem als het paard!)

probleem?
ze zitten lichamelijk niet goed in het lichaam om op te rijden
ze zijn peper duur en al helemaal het soort dat tam genoeg kan worden...
ze zijn qua benodigheden zoals weide omvang, voeding etc, niet realiseerbaar om te houden
we hebben enorm veel te min kennis over deze dieren
ze zijn niet in staat om in de mens te vertrouwen

etc. etc.

Ik ben absoluut tegen het moeten rijden van deze dieren omdat ze enorm veel meer stress etc. en ongemakken in en om het lichaam.
ze zijn fysiek en in het koppie nog niet zo ontwikkeldn dat dit kan...
Er zijn wel meer soorten zebra's (goed, het zijn er 3), die allemaal al een keer beleerd zijn en waarvan gezegd werd dat het niet bijzonder moeilijk was om ze te beleren. Ze schenen alleen wat kijkeriger en schrikkeriger te zijn dan paarden.

    Νέων Χαμιου, στρατιότης τέρτη Κυρνακέ, ἐτῶν λʹ.

    — PPUAES IIA 3.349

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 11:54

_Summerly_ schreef:
Ze schenen alleen wat kijkeriger en schrikkeriger te zijn dan paarden.


..en de hengsten verdededigen, ´verzetten´, zich meer en vallen eerder aan.

Zoals ik al schreef is het vecht-of-vlucht niet minder scherp gemaakt door domesticatie; zeg zesduizend jaren van selectie.

Het is een volstrekt zinloze exploitatie van dieren voor kijkcijfers.
Wederom veroorzaakt het niet kunnen scheiden van werkelijkheid en Disney-idioterie (dieren)leed.

www.homocaballus.net

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:03


tja zack vind het geloof ik wel best.

wat nu de fuzz is weet ik niet, het is allang aangetoond dat het kan.
persoonlijk vind ik het gewoon leedvermaak. straks krijg je weer van die hypedieren, moet opeens iedereen een zebra hebben
"want het kan!" :)*

dieren zijn geen speelgoed.

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Maartenn

Berichten: 2976
Geregistreerd: 13-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:18

eilleen333 schreef:
ik zeg niet dat een zebra niet te bereiden is, maar ik vind het onzin om dat speciaal voor tv te gaan doen.


Het is Proefkonijnen he, niet 24kitchen :+

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 12:23


Janneke2

Berichten: 22651
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:30

En ik vind nadrukkelijk niet, dat zebra's (ik citeer)

"fysiek en in het koppie nog niet zo ontwikkeld (zijn) dat dit kan..."

Een zebra "mist" 5 of 6000 jaar selectie door de mens, dat klopt.
(Nu ja, het dier zelf mist daar niets aan, maar het is er botweg niet.)

Maar dat maakt ze niet slimmer of minder slim, beter of minder in staat om vertrouwen te ontwikkelen en noem allemaal maar op.
Het enige verschil is, dat als we als mens bot gaan denken "dat een paard vooral moet denken dat wij de baas zijn" je van een koude kermis thuis komt.
Een paard kan volgens mij denken.
Maar hij denkt pas, "dat jij de baas bent" als jij je daadwerkelijk weet te gedragen op een manier, dat het dier zich veilig kan voelen bij jou.

(Voorbeeld uit de topsport: Tineke Bartels vertelt van tijd tot tijd, dat haar paarden hun beste piaffes etc. in de ring lieten zien. Het dier interesseert z'n wedstrijd geen moer en of ze het echt leuk vinden is ook nog een grote vraag. Maar de dieren voelden, dat het voor haar belangrijk was, zo'n wedstrijd. Dus zetten ze letterlijk hun beste beentjes voor.
Triest tegenvoorbeeld bij mij op stal: grote, brave KWPN.er, kan leuk lopen, wint ook wel eens prijsjes enzo. Maar vindt zijn berijdster maar matig - en met recht. En tja, maakt zij een klein foutje met op een sprong aanrijden, breekt hij genadeloos uit, waarbij hij een blij gezicht trekt en zij nog wel eens op de grond beland.... Hij wil heus wel voor haar werken, maar hij trekt zeer duidelijk een grens.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:28

Citaat:
Zebras are not mean, but they are wild animals and require special care and attention.

beste disclaimer ooit :D

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Rex_Rolfo

Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:29

eilleen333 schreef:
Een onderzoek met wolven en honden: Een stuk vlees in een hondenbench leggen en de dieren laten kijken of ze erbij kunnen komen. De honden kijken naar de mens: "Kan jij mij helpen? Want het lukt me niet." De wolven bleven klauwen en knagen aan de kooi en zochten geen steun bij de mens.
Daaruit zou je kunnen concluderen dat een hond met een mens wil/kan samenwerken, maar dat een wolf dat anders ziet.

Paarden kunnen mensen zien als leider, gezelschap etc. Ik vraag me af of een zebra dat ook kan. Misschien kunnen ze het leren, maar ik vraag me af wat dat gaat doen met de hormonale stress levels van de dieren. Ze missen gewoon bepaalde genen die gedomesticeerde paarden wel hebben, waardoor bepaalde leer processen etc anders werken.

Voor mij is dat het enige struikelpunt. Mensen onderschatten dit vaak.

Even heel kort door de bocht: Is het niet zo dat een hond als het ware een wolf is die in het puppy stadium is blijven hangen? Waardoor het gedrag inderdaad heel anders is dan dat van een volwassen wolf?

Wat betreft de proefkonijnen, ik denk niet dat die naar Afrika gaan om even met een lasso een wilde zebra te vangen. Het dier zal dus uit een dierentuin, wildpark of circus komen en dikke kans dat ie ook in gevangenschap geboren is. Dan heb je al een hele kleine stap op weg naar domesticatie: de zebra's die het makkelijkste omgaan met de omstandigheden zullen het beste voortplanten.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:36

Wat een gezeik weer. Vraag me af of mensen hier uberhaupt proefkonijnen ooit wel hebben gezien. Zal allemaal best meevallen en Anky is er bij, die doet niets wat ze niet leuk vind hoor en die zal hun best wel wat tips geven. Bovendien zijn er inderdaad zebra's die tam te maken zijn. Volgens mij staat er ook nergens dat Dennis en Valerio zelf op een zebra gaan rijden of wel? Misschien eerst de aflevering afwachten voordat er hier weer word gezeurd. Zebra rijden is anders dan paardrijden ja, maar als je niet op een zebra mag rijden waarom dan wel op een paard? Die is er beter voor gebouwd ja maar op paarden 'hoort' ook niet gereden te worden? Een hond en cavia horen ook niet als huisdier gehouden te worden? Wacht nou maar eerst de aflevering af.

dodyg

Berichten: 1368
Geregistreerd: 31-07-09
Woonplaats: Hamont (belgië)

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:49


Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:59

naomi_g1998 schreef:
en Anky is er bij, die doet niets wat ze niet leuk vind hoor en die zal hun best wel wat tips geven. .


Zoals hulpteugels wat korter en als het echt niet gaat een streepje sedalin voor de bestwil van het dier...

Als er IEMAND niet gekwalificeerd is om een zebra te dresseren is het Anky (haar achterban) wel. Die maakt zelfs van speciaal voor dressuur gefokte paarden nog plof-individuen.

Het is simpel dierpesten voor kijkcijfers.

www.homocaballus.net

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:01

Valerio was al als de dood voor honden, wens hem succes met een zebra :+

Het zal sowieso geen wilde zebra zijn, ben benieuwd.

"Cause you never think it's the last time, you think there will be more. You think you have forever, but you don't"
Kerstmuts af, welkom kado [o]

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:23

Dus 2 mannen die nooit met paarden werken, gaan nu wel eens even een zebra temmen? Dat klinkt pas penny <<)

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:42

Ik vind Dennis sowieso al leuk, moet je nagaan met een paar stoere littekens. Laat maar komen!

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Proefkonijnen: Het temmen van een zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:43

Vanavond half 9 he mensen :)

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

liedje89
Berichten: 7154
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:50

fjordjes schreef:
Dat van dat touwtrekken heb ik gezien, ik weet wie er wint.


Wij hebben dat ook wel eens gedaan tegen een fries, maar helaas verloor het touw dus hoeveel man er nu nodig is weten we nog niet :')

Ironically common sense is not common...

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:54



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, B_Fokker, Duhelo, Emzel12, Eve_Nie, Grainey, lotte_dl, ManonGrr, meniekske, MerleSimone, Pardoesje, Selima, Tomboy0, Trendiction, WillemijnL, xPearl en 22 bezoekers