Ongehoorzaam paard meest bekeken fragment 'TV Draait Door'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ongehoorzaam paard meest bekeken fragment 'TV Draait Door'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:06

ja, er niet zo'n drama van maken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:08

Ik vond het hoofd en de ogen van het paard waanzinnig, zo mooi zoals hij bokte, bijna elegant. Die bosjes, dom paard, de lol was er snel af. De ruiter, ik doe het hem niet na, jammer van die commentaren, het zou zo leuk kunnen zijn

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:09

Waar niet zo'n drama van maken? Dat het paard het heft in eigen handen neemt? Dat hij een sprong in de bosjes neemt? Vervang bosjes eens voor snelweg? Een treinrails? En dan een trein die op je afkomt?

Ergens geen punt van maken is een prachtig advies op het moment dat je in een omgeving bent waar een paard echt geen kwaad kan. Een afgesloten bak bijv. Maar op het moment dat je buiten bezig bent , en met name in Nederland, is de eerste weg, spoorwegovergang, kruispunt of kanaal/sloot die op je pad komt echt geen inbeelding. Het is gewoon jammer als een dier, en de ruiter die erop zit, het leven moeten laten omdat iemand van mening is dat de ORS compleet overbodig is en je ergens "niet zo'n drama van moet maken". En serieuze ongehoorzaamheid als "grappig" wordt bestempeld. Omdat het zo leuk zou kunnen zijn als mensen eens niet erbij stilstaan wat er had kunnen gebeuren. Ja humor. Leuk als iemand valt. Heel erg grappig. NOT!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ongehoorzaam paard meest bekeken fragment 'TV Draait Door'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:11

Vervang je computer door een bom en je mening typen is ook al gevaarlijk. Als we zo gaan beginnen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:14

In dit geval weten we dat ruiter en paard beiden in orde zijn. Je hebt gelijk als je heel serieus op het onderwerp in gaat en gaat kijken waar de fouten allemaal zitten. Maar dat is toch niet de bedoeling van dit filmpje. We hebben allemaal wel eens te maken met een blooper met ons paard, in welke vorm dan ook. Maar in dit geval ga je denk ik te serieus hier op in

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:15

Een mening - al dan niet gefundeerd - neerkwakken gaat geen levens kosten. Het niet opvolgen van advies helaas wel. Van dichtbij meegemaakt dat mijn advies niet werd opgevolgd bij het uittesten van een dier, met als gevolg de dood van de ruiter. Wie meer info wil kan me via PB benaderen. Dit haalt helaas weer hele diepe wonden open. Geen zin om hier mee door te gaan. Degenen die dit "funny" vinden weten niet waar ze het over hebben. Ga ze hier in dit forum ook niet wijzer maken. Doe wat je zelf wilt. En hoop dat er niemand serieuze gevolgen van ondervindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:21

Cassidy schreef:
Een mening - al dan niet gefundeerd - neerkwakken gaat geen levens kosten. Het niet opvolgen van advies helaas wel. Van dichtbij meegemaakt dat mijn advies niet werd opgevolgd bij het uittesten van een dier, met als gevolg de dood van de ruiter. Wie meer info wil kan me via PB benaderen. Dit haalt helaas weer hele diepe wonden open. Geen zin om hier mee door te gaan. Degenen die dit "funny" vinden weten niet waar ze het over hebben. Ga ze hier in dit forum ook niet wijzer maken. Doe wat je zelf wilt. En hoop dat er niemand serieuze gevolgen van ondervindt.


Het gaat er toch niet om wat we zelf zouden doen ? Het is een filmpje, het is gebeurd, alles is in orde, bekijk het filmpje zoals het gebracht wordt zonder na te denken wat er allemaal had kunnen gebeuren. Dat moeten we in het dagelijks leven al zo vaak.
Ik begrijp dat jij een traumatische ervaring hebt meegemaakt en daarom voor de ors pleit, wat niet onverstandig is als dat werkelijk een noodstop is, ik ken hem alleen vaag van horen zeggen. Het geeft wel weer waarom je zo op dit filmpje reageert en mensen probeert te behoeden voor zo'n ervaring. Lief van je, maar probeer het allemaal wat luchtiger te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:22

Ach kom op, wie rijd er nou naast een vangrail van de snelweg? Als je dat doet ben je sowieso niet goed bij je hoofd.
Daarnaast speelt er dan een sterker stukje instinct mee omdat je je er van bewust bent dat je je met je paard in een gevaarlijke omgeving begeeft, manier van reageren kan dan heel anders zijn.
Dus dat kan je niet met een paar bosjes vergelijken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:25

Ik snap dat dit is geweest en dat hier niets meer aan veranderd kan worden.
Ik kan echter wel analytisch naar dit filmpje kijken en zien wat er verkeerd is gegaan.
Ik kan leren van de fouten van een ander en hoef niet alles zelf te maken. Kan een ander anders over denken. En ik ben van mening dat je een ander ook zelf fouten moet laten maken, omdat dingen anders niet doordringen.
Waar ik over val is de opmerking "weer die ORS". En ik ben van mening dat je dat niet vaak genoeg kunt opnoemen, omdat er nog veel te weinig mensen van weten, en als men er van heeft gehoord zich niet helemaal realiseert hoe je dit correct aanleert en wat het doet.
Dat het filmpje het meest bekeken filmpje van het jaar is, niks mis mee, heel veel van de mensen zijn dan geen paardenmensen en weten niet beter.
De hoop van mij is alleen dat paardenmensen zich realiseren wat er allemaal fout had kunnen gaan, en een dergelijke situatie gaan proberen te voorkomen. Door idd het aanleren van "weer die ORS".

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:26

dees_daan schreef:
Ach kom op, wie rijd er nou naast een vangrail van de snelweg? Als je dat doet ben je sowieso niet goed bij je hoofd.
Daarnaast speelt er dan een sterker stukje instinct mee omdat je je er van bewust bent dat je je met je paard in een gevaarlijke omgeving begeeft, manier van reageren kan dan heel anders zijn.
Dus dat kan je niet met een paar bosjes vergelijken.


Ooit op een paar gezeten die serieus aan de kletter ging? Nee? Want dan ziet hij echt niets meer. Ook niet de vangrail naast de snelweg. En als je paard de snelweg oprent, impliceert dat automatisch daar je daarnaast aan het rijden was?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:30

Ik heb deze discussie al eens met je gevoerd Cassidy maar ik probeer het nog maar eens.
Als ie zo blind is gaat ie ook niet meer reageren op een ORS. Het is geen instinct, het is aangeleerd net als alle andere dingen die we een paard aanleren.
Deze is niet blind of in paniek, hoogstens eigenzinnig. Dus sowieso is de hele discussie al off topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:31

Cassidy schreef:
dees_daan schreef:
Ach kom op, wie rijd er nou naast een vangrail van de snelweg? Als je dat doet ben je sowieso niet goed bij je hoofd.
Daarnaast speelt er dan een sterker stukje instinct mee omdat je je er van bewust bent dat je je met je paard in een gevaarlijke omgeving begeeft, manier van reageren kan dan heel anders zijn.
Dus dat kan je niet met een paar bosjes vergelijken.


Ooit op een paar gezeten die serieus aan de kletter ging? Nee? Want dan ziet hij echt niets meer. Ook niet de vangrail naast de snelweg. En als je paard de snelweg oprent, impliceert dat automatisch daar je daarnaast aan het rijden was?


Ja dat heb ik, en nee dat is geen pretje.
Ben uiteindelijk met paard en al onderuit gegaan, kwam door een hond die achter haar aan zat, had haar al terug tot die hond voor de 2e keer de achtervolging inzette, toen ging ze echt en kon ik niks meer op dat moment behalve blijven zitten en hopen dat het goed zou gaan.
ORS had toen ook echt niet gewerkt.

Het gaat mij om jou opmerking vervang de bosjes door de snelweg of treinrails met een aanstormende trein, dat kan je niet met een paar bosjes vergelijken, je reactie zal in een gevaarlijke omgeving andere zijn dan in een vertrouwde omgeving zonder direct zichtbaar gevaar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ongehoorzaam paard meest bekeken fragment 'TV Draait Door'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:37

ORS werkt altijd. Bij bosjes, snelweg en hond die achter een paard aangaat. Het moet een aangeleerd reflex worden. En dat vraagt heel veel en grondige training. En daar ontbreekt het weleens aan.

Verder trek ik met terug uit dit topic. Het haalt dingen naar boven die ik dacht een plekje te hebben gegeven maar dat valt nog vies tegen. Stipje gaat van het topic af. Wie me bereiken wil kan me via PB bereiken.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:38

Caatje87 schreef:
Was wel echt een gevalletje: Doet hij anders nooit

Haha ja daar lijkt het wel op :D . Ik schrok wel even toen hij plots helemaal verdween, ik dacht die gaat gewoon weghuppelen maar dit had ik ook niet verwacht _/-\o_ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:42

Cassidy schreef:
ORS werkt altijd. Bij bosjes, snelweg en hond die achter een paard aangaat. Het moet een aangeleerd reflex worden. En dat vraagt heel veel en grondige training. En daar ontbreekt het weleens aan.

Verder trek ik met terug uit dit topic. Het haalt dingen naar boven die ik dacht een plekje te hebben gegeven maar dat valt nog vies tegen. Stipje gaat van het topic af. Wie me bereiken wil kan me via PB bereiken.


Ik ben het niet met je eens.
In deze situatie had dat niet gewerkt.
Links een smalle sloot met steile berm, rechts het fietspad (asfalt en paard op ijzers) kon dus niks met de zijkanten, zag de vrij scherpe bocht aan het einde van het fietspad steeds dichterbij komen en ik was al bang dat ze die niet zou halen.
3 opties: naar links omtrekken, met het grote risico dat we beide in de sloot zouden belanden.
Naar rechts omtrekken met het risico dat ze onderuit zou gaan met een noodgang.
Zitten blijven en hopen dat ze bocht haalt, vaart mindert en dan handelen, ook met het risico dat ze het niet gaat halen.
Laatste optie gekozen en ze haalde het niet. Wel iets vaart geminderd en paard en ik hebben er niets aan over gehouden.
Stoppen zat er niet in, ze was blind op dat moment en ging gewoon.
Logisch ook met een hond op de hielen die zodra ik haar de eerste keer terug had meteen weer de achtervolging inzette.
Dan kan je een aangeleerd reflex hebben maar als ze gaan dan gaan ze, en de eerste keer 'rustig worden' leverde haar geen resultaat op dus het knopje ging om.

Lynnepinny

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:46

Haha, oh geweldig!
Hop, weg de bosjes in :')

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:47

Snap je wel wat de ORS inhoudt? Je hebt echt geen ruimte nodig. En je moet niet wachten tot je op volle snelheid bent, reflex bij jouw om hem toe te passen moet met een fractie van een seconde, maximaal één of twee seconden komen. Neusje naar de stijgbeugel toe en achterhand wegzetten. Paard moet niet nadenken of hij wel of niet gaat reageren maar als in een reflex reageren. Moet jij nadenken als jij je hand verbrandt? Nee toch? Je trekt je hand terug (in een reflex) als jij je verbrandt. En dat moet ook de reactie worden op de ORS. Die reflex kun je aanleren. Kwestie van heel veel meenemen. Dus omtrekken? Tijd om rustig te worden? Waar heb je het over?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ongehoorzaam paard meest bekeken fragment 'TV Draait Door'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:52

stipje weghalen is niet gelukt precies.
Je kan een dergelijke reflex niet aanleren, waar jij over spreekt vindt enkel op instinctief niveau plaats en een instinct aanleren is geen optie. Plus dat er paarde zijn die zo gewoon doordenderen. Met 't neusje tegen de stijgbeugel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ongehoorzaam paard meest bekeken fragment 'TV Draait Door'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:57

Laatste reactie in het topic. Blijf lekker bij je mening dat een reflex niet aan te leren valt. Het is bewezen bij de menselijke martial arts sporten, het is bewezen bij de ORS bij paarden. Aangezien je er niet in geloofd denk ik niet dat je ooit in een situatie terecht gaat komen waarop je hem toe kunt passen en hij erger voorkomt. Ik behoor tot de mensen die zien en hebben meegemaakt wat het doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 23:58

Cassidy schreef:
Snap je wel wat de ORS inhoudt? Je hebt echt geen ruimte nodig. En je moet niet wachten tot je op volle snelheid bent, reflex bij jouw om hem toe te passen moet met een fractie van een seconde, maximaal één of twee seconden komen. Neusje naar de stijgbeugel toe en achterhand wegzetten. Paard moet niet nadenken of hij wel of niet gaat reageren maar als in een reflex reageren. Moet jij nadenken als jij je hand verbrandt? Nee toch? Je trekt je hand terug (in een reflex) als jij je verbrandt. En dat moet ook de reactie worden op de ORS. Die reflex kun je aanleren. Kwestie van heel veel meenemen. Dus omtrekken? Tijd om rustig te worden? Waar heb je het over?


Heb jij enig idee hoe snel een paard reageert als er voor de 2e keer gevaar dreigt?
Ik had haar de eerste keer al terug, snel al, en had haar 'rustig' (vandaar het rustig worden, ik had haar terug, had haar in stap, tot de hond voor de 2e keer kwam)
Dat stukje rustig worden, waarin ze min of meer op mij vertrouwde en dus terug kwam had voor haar geen resultaat, en toen zij de hond weer hoorde (die hoorde ze eerder dan ik) ging die knop om en ze ging, ik kon niks, en de ORN had gewoon niet gewerkt, zij hoorde de hond eerder dan ik, knop ging om en ze ging, en op dat moment kreeg ik haar (hoe verrassend) niet meer terug.
Het omtrekken, dat was een optie geweest als er aan de ene kant geen sloot zat en de andere kant een fietspad, dan had ik voor die optie gekozen (als dat überhaupt gelukt was, knopje ging snel om) maar die 2 opties waren sowieso fout afgelopen.
ORN is niet altijd dé oplossing, was het maar waar, dan had je geen ongelukken meer met paarden onder het zadel.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:00

dees_daan schreef:
ORN is niet altijd dé oplossing, was het maar waar, dan had je geen ongelukken meer met paarden onder het zadel.


ORS, mits goed aangeleerd en toegepast, en daar ontbreekt het maar al te vaak aan, is de oplossing voor alle problemen. Ook als een paard voor de tweede, of derde of tiende keer schrikt.

Paard terug naar stap is niet hetzelfde als rustig. De motor zit achter. Neusje naar stijfbeugel toe, achterhand wegzetten. Achterhand is de motor, als de achterhand wegzet kan het paard geen vaart maken, dus al helemaal niet aan de kletter.

Omtrekken is helemaal niet aan de orde. Je hebt duidelijk NIET begrepen wat de ORS doet.

Oh, en eigenzinnig of in paniek, aangeleerd reflex is aangeleerd reflex, en mits goed aangeleerd, kan hij niet anders dan daarop reageren. Ook als het dier eigenzinnig is.

I rest my case. Wie me bereiken wil kan dat via PB doen. You may lead a horse to water but you cannot make him drink. You may lead a human to knowledge but you cannot force him to accept it.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-12-13 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:02

In ieder geval is het niet zijn eigen paard, dus je kunt het de ruiter niet verwijten dat er die ors knop niet op zit. En tot het moment dat ie plots de struiken in springt heb je niet het idee dat deze situatie niet gewoon op te lossen is, dus dan zou ik ook niet grof willen inkomen.

Goed te horen dat paard en ruiter er zonder veel schade vanaf zijn gekomen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:04

nicolanca schreef:
In ieder geval is het niet zijn eigen paard, dus je kunt het de ruiter niet verwijten dat er die ors knop niet op zit.


Mee eens.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:05

Dat moment dat hij in de bosjes verdwijnt. Ik kom niet meer bij! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 00:06

Wat is ORS? :o