Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 16:25

http://www.horsetalk.co.nl / http://www.bokt.nl


Afbeelding
Przewalski paarden in een dierentuin. Foto: Henk Kosters

Een vier maanden oude Przewalski hengst is overleden in de Smithsonian National Zoo. Waarschijnlijk brak hij zijn nek toen hij in de omheining rende.

De jonge hengst werd gevonden in het 800 vierkante meter grote verblijf, waar hij leefde met zijn moeder, een andere merrie en haar veulen. De verzorgers vonden het paard liggend bij de omheining, die naar buiten gebogen was. Een autopsie van het lichaam wees uit dat hij een fractuur in zijn nek had.

De dierentuin zegt dat de kudde ook toegang had tot een groot buitenverblijf. De dierentuin houdt naast deze groep ook nog een aantal andere Przewalski paarden maar deze staan afgescheiden van de rest. De jonge hengst werd het laatst gezien rond 14.30 uur op dinsdag en was toen nog in goede conditie, zegt de dierentuin. De dag erna werd de hengst dood gevonden.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 23-12-13 18:00, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: typo



Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Vier maanden oude Przewalksi hengst overleden in dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:35

he bah.

zal wel een naar klein ongelukje zijn geweest, met grote gevolgen.

sterkte voor de mensen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:40

hmm ze hadden wel 800 hele vierkante meters tot hun beschikking met z'n vieren... Gek he dat ie zich in het hek stort... :n
da's een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden door die beesten niet in een soort hele grote box te zetten. :x

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:42

Ayasha schreef:
hmm ze hadden wel 800 hele vierkante meters tot hun beschikking met z'n vieren... Gek he dat ie zich in het hek stort... :n
da's een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden door die beesten niet in een soort hele grote box te zetten. :x

Goed lezen, ze hadden buiten het verblijf van 800 vierkante meter ook de beschikking over een groot buitenverblijf.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:47

Als dat "grote" buitenverblijf zo groot is als de meeste buitenverblijven bij dierentuinen verbaast het me nog niks dat dit gebeurt. Die zeldzame keren dat ik de dierentuin bezocht heb (vind het eigenlijk een verschrikkelijke attractie) is het schrijnend wat daar onder "groot buitenverblijf" valt. :n

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Re: Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 16:58

Nou sowieso groter dan 800m2 iig.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:13

Zo klein is het toch niet voor 2 volwassen en 2 veulens? Lijkt me geen reden voor zo'n ongeluk, zal wellicht eerder gewoon een inschattinsfout zijn tijdens het spelen

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Upgrade1
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:20

Citaat:
De jonge hengst werd gevonden in het 800 vierkante meter grootte verblijf, waar hij leefde met zijn moeder, een andere merrie en haar veulen. De verzorgers vonden het paard liggend bij de omheining, die naar buiten gebogen was. Een autopsie van het lichaam weest uit dat hij een fractuur in zijn nek had.


Schrijf je grootte in de 1e zin hier niet als: grote?

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:22

Upgrade1 schreef:
Citaat:
De jonge hengst werd gevonden in het 800 vierkante meter grootte verblijf, waar hij leefde met zijn moeder, een andere merrie en haar veulen. De verzorgers vonden het paard liggend bij de omheining, die naar buiten gebogen was. Een autopsie van het lichaam weest uit dat hij een fractuur in zijn nek had.


Schrijf je grootte in de 1e zin hier niet als: grote?

Nee.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:28

opisop_shop schreef:
Zo klein is het toch niet voor 2 volwassen en 2 veulens? Lijkt me geen reden voor zo'n ongeluk, zal wellicht eerder gewoon een inschattinsfout zijn tijdens het spelen

idd shit happens, gebeurd bij gewone paarden ook, maar een deel die gezond en wel de 3 halen!


ongelukken, extern trauma, ziekte zijn daar ook aan de orde....ik zou er geen drama van maken!

L1 + 24 PR 209 / L2 + 28 PR 211 / M1 + 21 PR 210 / M2 + 13 PR 204 / Z1 + 14 PR 225 / Z2 + 11 PR 224 / ZZ-L + 5 PR 223 *\o/* / RIP lieve Aqanto

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:31

Ayasha schreef:
Als dat "grote" buitenverblijf zo groot is als de meeste buitenverblijven bij dierentuinen verbaast het me nog niks dat dit gebeurt. Die zeldzame keren dat ik de dierentuin bezocht heb (vind het eigenlijk een verschrikkelijke attractie) is het schrijnend wat daar onder "groot buitenverblijf" valt. :n



begrijp je helemaal :)
raad je aan eens richting Gaja te gaan, daar vind ik dat de dieren wel echt mooie en terecht grote verblijven hebben :)

wat dit dier betreft?
je weet nooit wat precies gebeurd is en 800vierkante meter is klein,maar inschatten van het grote verblijf is helaas onmogelijk..

sneu diertje..
gelukkig is de nek gebroken en heeft hij wss niet de hele nacht moeten pijn lijden..

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:34

Amiigo schreef:
Upgrade1 schreef:


Schrijf je grootte in de 1e zin hier niet als: grote?

Nee.


Volgens mij wel ;)
Als het een bijvoeglijk naamwoord is, is het gewoon 'grote'.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 17:36

Volgens mij heet Upgrade1 gelijk, ik zal het even aanpassen.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:51

amber15 schreef:
Upgrade1 schreef:


Schrijf je grootte in de 1e zin hier niet als: grote?

Nee.


Volgens mij wel ;)
Als het een bijvoeglijk naamwoord is, is het gewoon 'grote'.[/quote]

totaal irrelevant dit maar ja, dat klopt :P het hoort in die geval bij 'verblijf' en niet bij '800 vierkante meter'. Dan had er moeten staan: 'in het verblijf van 800 m2 grootte' of eigenlijk gewoon 'groot', dat is mooier. :+

En nu weer iets relevanter: 800m2 is gelijk aan een fatsoenlijke rijbak.. voor zo'n veulen zat ruimte om lekker z'n ding te doen, en als er dan ook nog is een ander verblijf aan vast zit kunnen ze elkaar ook nog is gewoon ontwijken als het nodig is, dus zo slecht hebben ze het daar echt niet.. ik ken wel kleinere paddocks waar meerdere ponies in staan de hele dag. Ongeluk zit in een klein hoekje helaas. op een hectare grond kan een paard ook een rare sprong maken en z'n nek breken. Voor het zelfde geld heeft dat beestje een of andere rare toeval gehad en daardoor tegen het hek aan geknald.

I'm a reasonable girl, get off my case..

Altijd al een originele kür op muziek willen rijden? *klik* voor meer info!

Anoniem

Re: Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:53

Heel sneu hoor :( Arm dier.

Ik denk alleen niet dat dit de plek is om alle dierentuinen de bekritiseren, zijn genoeg dierentuinen die in orde zijn. Ben van de zomer in de Zurich Zoo geweest en die hadden écht hele mooie ruime verblijven hoor.. Ze zijn niet allemaal rot.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 17:58


Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-13 18:00

Jemig, heb ik zitten typen met m'n neus ofzo.... :o Bedankt iig voor de opmerkzaamheid.

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 19:21

800 vierkante meter is misschien in onze ogen 'groot', maar een paard loopt in de natuur makkelijk 50 km op een dag... Lijkt het grote stukje toch op eens een stuk kleiner dan :x

Wat ik dan weer niet snap.... Om 14.30 is hij voor het laatst gezien?? De volgende dag kwamen ze er pas achter :? Uhh jongens, waar zijn de verzorgers in de tussentijd???

Pride en Kay
~ Tell a gelding. Ask a stallion. Discuss with a mare. Pray if it's a pony ~ :D

oneill1996
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:17

weet jij veel wat er is gebeurd ,misschien is die wel geschrokken. Een trap gehad ? Gestruikeld ?
Wel zonde

ProudOfPride

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-12-07
Woonplaats: Bij de paarden ;)

Re: Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:51

Tuurlijk, snap ik wel hoor, een ongelukje is zo gebeurd. Je kan er immers niet 24/7 bovenop zitten. En toch was er tijdens mijn stage in een dierentuin altijd wel een verzorger die ff zijn oog liet vallen op de verblijven met de jonge dieren... Zeker nog voordat we ('s avonds) naar huis gingen.

Pride en Kay
~ Tell a gelding. Ask a stallion. Discuss with a mare. Pray if it's a pony ~ :D

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:54

Ayasha schreef:
hmm ze hadden wel 800 hele vierkante meters tot hun beschikking met z'n vieren... Gek he dat ie zich in het hek stort... :n
da's een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden door die beesten niet in een soort hele grote box te zetten. :x



Jij hebt altijd lading commentaar op bokt.
Hoe groot is een gemiddelde paddock van een paard..... Juist vele malen kleiner.

30-11-2015
03-07-2018

Ayasha
Blogger

Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:22

tita schreef:
Ayasha schreef:
hmm ze hadden wel 800 hele vierkante meters tot hun beschikking met z'n vieren... Gek he dat ie zich in het hek stort... :n
da's een ongeluk dat voorkomen had kunnen worden door die beesten niet in een soort hele grote box te zetten. :x



Jij hebt altijd lading commentaar op bokt.
Hoe groot is een gemiddelde paddock van een paard..... Juist vele malen kleiner.

Er komt iets met pot en ketel in me op... De gemiddelde paddock is ook te klein.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Vier maanden oude Przewalski hengst overleden in dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 10:39

off topic.Maar op 800m2 hoor je geen paarden te houden.Mijn tuin is groter en geen haar op mijn hoofd die er over denkt mijn paard in de tuin te zetten,laat staan 4 paarden.

Dat mensen dieren op kleinere stukken zetten is alleen maar triest.In principe kunnen ze op een plek van 1.5 op 2 meter ook staan,maar dat wil niet zeggen dat je het moet doen ook.Een dierentuin hoort een voorbeeld te zijn voor het houden van dieren en er zijn maar weinig dierentuinen die dat kunnen laten zien.Alhoewel ik Planckendael in mechelen best goed bezig vind.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 13:39

ProudOfPride schreef:
800 vierkante meter is misschien in onze ogen 'groot', maar een paard loopt in de natuur makkelijk 50 km op een dag... Lijkt het grote stukje toch op eens een stuk kleiner dan :x


Erg grappig dit soort opmerkingen op een ruiterforum waar de paarden van de meest leden nog geen fráctie van 800 vierkante meter hebben omdat ze zeker de winter niet/nauwelijks buiten komen.

Wat voor Przewalskis aan welzijnseisen geldt, geldt voor alle paarden.

www.homocaballus.net


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cemlys, ellepel, miisshOrse, Trendiction, Vagabondo en 60 bezoekers