Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 21:33

* http://www.knhs.nl / http://www.bokt.nl


Afbeelding
Laurens van Lieren met Ulysses La Haya.
Foto: Jumping Indoor Maastricht/Luifoto.nl

Op de zaterdagmiddag van Jumping Indoor Maastricht werd een voor de dressuursport inspirerende try-out getoond. Het was een Knock-Out dressuurwedstrijd, waarbij twee ruiters tegelijkertijd in de dressuurbaan verschenen en als het ware in spiegelbeeld hun twee minuten durende en 15 onderdelen tellende proef reden. Deze proef werd beoordeeld door vier juryleden, waarbij steeds twee juryleden zich met enige nadruk op de ene dan wel de andere combinatie richtten. Laurens van Lieren was met Ulysses La Haya de winnaar van deze experimentele wedstrijd.

Voor Laurens van Lieren was het voor het eerst dat hij tijdens een dressuurwedstrijd in de dressuurbaan een andere combinatie tegenkwam. "Dat was best vreemd en ik betrapte me er op dat, ik toen ik merkte dat ik iets achter liep op de combinatie tegen wie ik streed, ik iets harder begon te rijden. Daarnaast was ik af en toe meer gefocust op mijn tegenstander om te pogen synchroon te blijven, dan op mijn paard. Toch vind ik dit een hele leuke formule, die van toegevoegde waarde kan worden voor onze sport. Kijk eens naar de Kür: toen die werd geïntroduceerd was daar zeer veel kritiek op. Nu is het 't belangrijkste onderdeel van onze sport", aldus Laurens.

Bondscoach Wim Ernes en sportdirector Frank Kemperman zijn de geestelijke vaders achter dit experiment en waren na afloop positief gestemd. "Dit is niet de formule voor kampioenschappen, maar het brengt wel spanning mee, omdat van de twee ruiters er één afvalt en één doorgaat naar de tweede ronde. Daarnaast laten de combinaties in twee minuten echte hoogtepunten uit de dressuur zien, waardoor deze wedstrijden steeds attractief blijven om naar te kijken. Luisterend naar de eerste reacties van ruiters, juryleden en publiek heb ik nog niemand horen zeggen dat dit niets is. Sterker nog, de reacties waren positief!", vertelde Wim Ernes, die direct wilde toegeven dat er aan de proeven voor de volgende testwedstrijd zeker nog gesleuteld moet worden.

Ernes en Kemperman hadden hun experiment graag met een achttal combinaties willen uitvoeren in plaats van met de vier van nu. "Ik zie dit niet als een te grote belasting voor de paarden. Met acht paarden zouden de paarden driemaal twee minuten in actie moeten komen en dat is goed te doen. We gaan nu hard studeren op andere proeven, want er blijken toch best een paar kleine onvolkomenheden in te zitten. Zo zou je in het nadeel kunnen zijn als je steeds de binnenbocht moet rijden", aldus Ernes. De kans lijkt aanwezig dat tijdens Indoor Brabant deze wedstrijd opnieuw als experiment op het programma wordt gezet, terwijl uit opmerkingen van Kemperman kan worden geconcludeerd dat er ook in Aken over wordt gedacht om deze wedstrijd bij wijze van test in het programma op te nemen.

Gerelateerd bericht:

[VN] Nieuwe vorm van dressuurwedstrijd op JIM: Knock-Out
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 03-12-13 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

De kunst is om zo snel te vallen
dat je jezelf voorbij vliegt
en nog net op tijd bent
om jezelf op te vangen.


kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:03

Is dit ook nog ergens terug te zien?

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:26

Ben er geweest (en heb gefilmd) Was leuk om te zien. Nog hoop verbeterpunten, maar daar zijn ze druk mee bezig.

tijdens het rijden op een paard lenen we voor even ultieme vrijheid
Mijn GoPro Hero actioncam en Cambox isi3 filmpjes: https://www.youtube.com/user/fellow204
FB pagina : As Seen Through Horses' Ears Nederland en België

http://solvej.eu/

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:29

Ben ook geweest met wat aanpassingen hier en daar kan dit best leuk worden

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:31

kleinvosje schreef:
Is dit ook nog ergens terug te zien?


Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Aline, Hiantoes, Lalissimo en Passion
Instagram: https://www.instagram.com/boerderievanfie/

mrieeek
Berichten: 522
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:36

Klinkt als een aangepaste versie van het knock out systeem van studentenwedstrijden! Zou het wel leuk vinden als dit principe ook bij de gewone dressuur worst toegepast zou worden, hoeven we niet telkens uit te leggen hoe onze wedstrijden gaan!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:16

marieke_irma schreef:
Klinkt als een aangepaste versie van het knock out systeem van studentenwedstrijden! Zou het wel leuk vinden als dit principe ook bij de gewone dressuur worst toegepast zou worden, hoeven we niet telkens uit te leggen hoe onze wedstrijden gaan!


Alleen rijd je dan de proeven na elkaar op hetzelfde paard, in plaats van met 2 combinaties tegelijkertijd.

Ben benieuwd hoe het eruit zag!

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Re: Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:17

Ik had het toch wat spectaculairder of zo in mijn hoofd :+ Vond het wel grappig om te zien!

Imala204

Berichten: 2474
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: Parkstad/Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 09:11


tijdens het rijden op een paard lenen we voor even ultieme vrijheid
Mijn GoPro Hero actioncam en Cambox isi3 filmpjes: https://www.youtube.com/user/fellow204
FB pagina : As Seen Through Horses' Ears Nederland en België

http://solvej.eu/

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 12:55

En zijn de proeven nu ook ergens te zien? Het interview met Laurens en de juryleden nu gezien.

Upgrade1
Berichten: 109
Geregistreerd: 06-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 13:14


femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 15:12

Dank u, Upgrade1!

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:51

Wat leuk om te zien.

You just want to tag along so you can go all Jane Goodall on me at my high-school reunion because you got imprisoned in an all-girls school
DFTBA! Shiny! The game is on!
Instagram Twitter Tumblr Youtube Goodreads

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:08

Het was inderdaad leuk om te zien en er waren wat verbeterpunten. 1 verbeter punt vind ik dat ze misschien echt in spiegelbeeld rijden. Want als je kijkt naar de pirouette zaten ze elkaar bijna in de weg ondanks de ruimte.

Sponsor Passion4Horses Genghis Khan:
Horseflex supplementen
Partner Alex VB:
FitLine supplementen

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Re: Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:58

En aangeven op het digitaal bord waar de jury op beoordeeld nu zag je dat pas na de punten. Dus je wist niet waar je op moest letten vond ik jammer.

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**

AlexVB

Berichten: 915
Geregistreerd: 11-09-12
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Van Lieren wint Knock-Out dressuurwedstrijd op JIM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 09:01

Dat klopt.. Maar ze zijn ermee bezig..

Sponsor Passion4Horses Genghis Khan:
Horseflex supplementen
Partner Alex VB:
FitLine supplementen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aelin, nijnthju en 51 bezoekers