EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:02

Hoppaaa!

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:02

ralphtdw schreef:
Aller eerst mooi voor je nicole dat special ggk is.

Maar ik hoor wel veel om mij heen dat er met dit stamboek niet echt een meer waarde op je pony of paard is. Omdat alle voor gestelde hengsten ggkworden en dat lijkt in mijn ogen dan ook niet helemaal te kloppen want normaal gesproken moet je eerst een aantal rondes door komen voor dat je paard of pony ggk word. En hierbij vallen al heel veel paarden en pony's af.
En ja het kost ook duur. Maar dat mag ook wel anders krijg je ieder paard op de keuring.

Het stamboek is erkend dus een meerwaarde heb je altijd.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:04

GJ9 schreef:
Maar bestaan de Arabische invloeden niet meer in hun oorspronkelijke vorm dan? Dan kan je die toch beter importeren? Want bij de rijpaardkruisingen krijg je ook steeds dat xx er gratis bij, dus als je 6 generaties arabisch bloed verder bent, ben je met de xx even hard opgeschoten.

Is het idee dus om een modern sportpaard te fokken met zo weinig mogelijk xx maar wel met arabisch veredelingsbloed? Want als het alleen om het evenwichtsmodel gaat kan je ook Geldersen fokken. Dan heb je ook gezonde sterke paarden die oud worden en die kunnen en willen presteren. Alleen niet zo modern als de huidige rijpaarden.

Ik bedoel tekening inderdaad, al dan niet met de pc gemaakt.

Wel met een Shagya arabier dan.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:07

Pletje123 schreef:
Joh, Gelders x AV.. :)*

:D

Dan ben je vrij van XX. Althans, in veel gevallen.


Dat is helemaal noet zo'n gekke gedachtte en wordt ook al wel gedaan. Of met een gedeelte ox bloed.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:10

Heb je daar ook foto's van Alike?

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:12

Nicole schreef:
quote van Suelza

Suelza schreef:
Jawel, maar ze hebben er langer tijd voor... Ook een reden dat een bekende NRPS hengstenhouder, ook al 2 hengsten EASP heeft laten keuren. Voor veel ponyfokkers is het verrichtingenverhaal een probleem omdat er niet altijd even eenvoudig ruitertjes voor te vinden zijn. Bij het EASP moet het ook, maar je kunt vrijstelling krijgen op basis van een sportprestatie en anders moeten ze voor hun 7e levensjaar een verrichtingsonderzoek lopen. Iets wat ik zelf een voordeel vind, aangezien ik geen voorstander ben van het zwaar belasten van 2,5 a 3 jarige paarden.

Een ander voordeel van NRPS en EASP tov Welsh vind ik dat rontgen- en spermaonderzoek een verplichting is bij de hengsten. Ik meen dat dit bij het Welsh (en alle andere ponystamboeken) geen verplichting is. In ieder geval het rontgenverhaal niet...

Het was een bewuste keuze om voor EASP te gaan, het scheelt dusdanig veel in de kosten, dat het voor ons, ponyfokkers, een logische stap is. HEt is niet zo dat wij (we hebben onze eigen hengst ook voorgebracht tegelijk met Special) een stal vol hengsten hebben en dat je de kosten er eenvoudig uithaalt. Zo'n pony mag wel 20 merries dekken wil je al je onkosten eruit hebben bij het NRPS. En dan moet het nog wat op gaan leveren. Met al het aanbod wat er is in de ponys, vind ik dat niet echt de moeite voor ons... Daarnaast kunnen de veulens gewoon partbred of nrps ingeschreven worden desgewenst en ook naar de bijbehorende keuringen gaan. Vriendinnetje van mij had uit een EASP hengst vorig jaar een veulentje bovenin op de NRPS NK meelopen. Dus ja... als de nafok goed is worden ze er niet op afgerekend.

Zou het nu om een paard gaan vind ik het een ander verhaal... Daar waar bijv. een NRPS hengst vaak rond de 800 euro oplevert aan dekgeld, levert dezelfde hengst met een KWPN papier soms al het dubbele op. Maar bij ponys is dat verschil niet zo enorm...

En ach, die paar fokkers die onze hengsten laten staan omdat ze niet bij het Welsh zijn aangeboden. Geloof niet dat wij daar een boterham minder van zullen eten. Uiteindelijk zullen de hengsten zich vanzelf bewijzen in de sport als rijdier en de nafok zal hun kwaliteiten moeten bewijzen als vaderdier...

Ik heb niet de illusie dat wij op deze hengsten, 3 jaar oud en Welsh gekeurd ineens een stormloop hebben aan aanvragen waarbij we meer dekgeld zouden ontvangen als nu. Dus wie ga je voor de gek houden? Aanbod zat en de liefhebber wist ons al te vinden, nog voordat onze hengsten prok en/of ggk waren :j

Dus nogmaals, hele bewuste keuze... Met geld smijten doe ik alleen bij de Divoza.


Het is dus puur echt om de kosten gegaan. Ik als jonge meid van 21 moet dit allemaal maar eventjes zien te bekostigen, maanden dure training, het vele keren heen en weer rijden naar Ermelo, opnieuw röntgen kuren al had hij zijn Röntgen predicaat al sperma onderzoek en dan volgend jaar de dure verrichtingen.

Veulentjes kunnen gewoon welsh (partbred en wanneer ze eerste premie gehaald hebben alsnog NWR) en NRPS ingeschreven worden. En wanneer het misschien eens beetje financieel mee zit dat ik hem alsnog aanbied bij het NRPS maar nu eerst lekker de sport in en afwachten wat de eerste veulentjes zullen gaan doen :)


Van harte gefeliciteerd! *\o/*
Ik snap je best! Als de mensen hier problemen mee hebben kunnen ze Nicole beter geld overboeken, zodat ze naar jullie inzien, Keep it Special ook bij het NRPS/Welsh Stamboek aan kan bieden!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:39

Pletje123 schreef:
Heb je daar ook foto's van Alike?

Ik heb je een pb gestuurd

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 22:58

Pletje123 schreef:
Grafische weergave= een tekening. Daarmee stoot je niemand tegen het hoofd ;)


De foto's die ik normaliter bij mijn uitleg gebruik hebben nog nooit tot reacties geleid. Kennelijk begrijpt men de educatieve waarde.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:40

GJ9 schreef:
Maar bestaan de Arabische invloeden niet meer in hun oorspronkelijke vorm dan? Dan kan je die toch beter importeren? Want bij de rijpaardkruisingen krijg je ook steeds dat xx er gratis bij, dus als je 6 generaties arabisch bloed verder bent, ben je met de xx even hard opgeschoten.

Is het idee dus om een modern sportpaard te fokken met zo weinig mogelijk xx maar wel met arabisch veredelingsbloed? Want als het alleen om het evenwichtsmodel gaat kan je ook Geldersen fokken. Dan heb je ook gezonde sterke paarden die oud worden en die kunnen en willen presteren. Alleen niet zo modern als de huidige rijpaarden.

Ik bedoel tekening inderdaad, al dan niet met de pc gemaakt.


Ik quote mezelf even Arie, aangezien ik hier meerdere inhoudelijke vragen stel en geen aantijgingen doe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 07:55

arie53 schreef:
Pletje123 schreef:
Grafische weergave= een tekening. Daarmee stoot je niemand tegen het hoofd ;)


De foto's die ik normaliter bij mijn uitleg gebruik hebben nog nooit tot reacties geleid. Kennelijk begrijpt men de educatieve waarde.


Volgens mij lees je dan wel erg selectief, want ik heb nu al in verschillende topics op verschillende fora (!) gelezen dat men not amused is omdat je steeds foto's uit profielen steelt.

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:10

arie53 schreef:
Het EASP legt zich, naast de Shagya en de AA, toe op de bevordering van het Shagya-Arabisch (ShA) en het Arabisch bloed (ox). De kruisingsprodukten kunnen een verschillende warmbloedorigine of ponyorgine hebben waarbij gestreefd wordt om tot een uniform evenwichtsmodel met alle voorgeschreven in- en outs (zie fokdoel) te komen. En daar zijn met de huidige gevarieerde en hoge xx-bloedopbouw, vooral bij de paarden, verschillende generaties voor nodig.
Het hoge xx-bloed heeft in de rijpaardenfokkerij het nadeel dat het ook tot een racemodel leidt met de voor een sportpaard nadelige op de voorhand gebouwde en bewegende paarden.


Als XX zo negatief is, waarom heeft het EASP dan ook engels volbloeden goedgekeurd?

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:18

Ik ben niet de enige die er geen touw aan vast kan knopen dus.
Wat ik me ook nog afvraag, wat is het verschil met het nrps aangezien die ook graag Arabisch bloed zien?

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:20

Ik heb ook een ggk gehad was bij het nrps ggk
En die had 96% Arabisch bloed.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:31

fokfanaat schreef:
arie53 schreef:
Het EASP legt zich, naast de Shagya en de AA, toe op de bevordering van het Shagya-Arabisch (ShA) en het Arabisch bloed (ox). De kruisingsprodukten kunnen een verschillende warmbloedorigine of ponyorgine hebben waarbij gestreefd wordt om tot een uniform evenwichtsmodel met alle voorgeschreven in- en outs (zie fokdoel) te komen. En daar zijn met de huidige gevarieerde en hoge xx-bloedopbouw, vooral bij de paarden, verschillende generaties voor nodig.
Het hoge xx-bloed heeft in de rijpaardenfokkerij het nadeel dat het ook tot een racemodel leidt met de voor een sportpaard nadelige op de voorhand gebouwde en bewegende paarden.


Als XX zo negatief is, waarom heeft het EASP dan ook engels volbloeden goedgekeurd?


arie53 schreef:
Het EASP legt zich, naast de Shagya en de AA, toe op de bevordering van het Shagya-Arabisch (ShA) en het Arabisch bloed (ox). De kruisingsprodukten kunnen een verschillende warmbloedorigine of ponyorgine hebben waarbij gestreefd wordt om tot een uniform evenwichtsmodel met alle voorgeschreven in- en outs (zie fokdoel) te komen. En daar zijn met de huidige gevarieerde en hoge xx-bloedopbouw, vooral bij de paarden, verschillende generaties voor nodig.
Het hoge xx-bloed heeft in de rijpaardenfokkerij het nadeel dat het ook tot een racemodel leidt met de voor een sportpaard nadelige op de voorhand gebouwde en bewegende paarden. Niettemin moet ook het EASP roeien met de huidige warmbloedriemen waarbij overigens de voorkeur uitgaat naar de klassieke modellen.

De AA= Anglo-Arabische Volbloedfokkerij (eventing) is altijd een combi van xx, ox en ShA. Daarbij hanteert EASP de filosofie om als basis een ox of ShA- merrie in te zetten omdat met die formule de genoemde nadelige invloeden niet (Ramzes x bv) of minder sterk tot uitdrukking komen. Bovendien wordt voor de AA-fokkerij de voorkeur gegeven aan Engelse Volbloeds die op de steeplebaan hebben gelopen omdat die minder onderhevig zijn aan het racemodel van de vlakkebaanrenners.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41579
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:52

fokfanaat schreef:
arie53 schreef:
Het EASP legt zich, naast de Shagya en de AA, toe op de bevordering van het Shagya-Arabisch (ShA) en het Arabisch bloed (ox). De kruisingsprodukten kunnen een verschillende warmbloedorigine of ponyorgine hebben waarbij gestreefd wordt om tot een uniform evenwichtsmodel met alle voorgeschreven in- en outs (zie fokdoel) te komen. En daar zijn met de huidige gevarieerde en hoge xx-bloedopbouw, vooral bij de paarden, verschillende generaties voor nodig.
Het hoge xx-bloed heeft in de rijpaardenfokkerij het nadeel dat het ook tot een racemodel leidt met de voor een sportpaard nadelige op de voorhand gebouwde en bewegende paarden.


Als XX zo negatief is, waarom heeft het EASP dan ook engels volbloeden goedgekeurd?


Ze zijn erkend, dacht ik?

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:05

zag ze op de site staan bij goedgekeurde hengsten, en vond ik opmerkelijk, gezien Arie altijd negatieve eigenschappen bij paarden altijd aan het aandeel xx wijt.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:08

arie53 schreef:
Pletje123 schreef:
Grafische weergave= een tekening. Daarmee stoot je niemand tegen het hoofd ;)


De foto's die ik normaliter bij mijn uitleg gebruik hebben nog nooit tot reacties geleid. Kennelijk begrijpt men de educatieve waarde.


Citaat:
Volgens mij lees je dan wel erg selectief, want ik heb nu al in verschillende topics op verschillende fora (!) gelezen dat men not amused is omdat je steeds foto's uit profielen steelt.


Dat is er slechts één geweest en dat was een antwoord met glasharde feiten op een user die meent continu en ongefundeerd tegen het mij aan te schoppen. Daar mag de betrokken user over nadenken, had ik gezegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41579
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:09

Oh, oké. Ik had een tijd terug namelijk dezelfde vraag en toen waren ze erkend. Of ik heb het verkeerd begrepen, dat kan ook.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:11

arie53 schreef:
Dat is er slechts één geweest en dat was een antwoord met glasharde feiten op een user die meent continu en ongefundeerd tegen het mij aan te schoppen. Daar mag de betrokken user over nadenken, had ik gezegd.


Ik heb het hier niet over alleen dit topic, maar over de afgelopen jaren, inclusief foto's uit mijn eigen profiel die ik nu maar allemaal heb verwijderd om herhaling te voorkomen.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:20

fokfanaat schreef:
zag ze op de site staan bij goedgekeurde hengsten, en vond ik opmerkelijk, gezien Arie altijd negatieve eigenschappen bij paarden altijd aan het aandeel xx wijt.


Dat doet Arie aantoonbaar en onderbouwd met voorbeelden. Die negatieve invloeden voor sportpaarden zijn ook voor het EASP niet wenselijk.

De AA fokkerij is een genetische combinatie van dezelfde Oriëntaalse genen waarbij de van origine gelijke genen en typen minder snel naar het racemodel doorslaan omdat die bij de ox/ShA-genen minder of geen aansluiting vinden. Met name als die aan moederszijde met ox/ShA begint (Ramzes x).

Citaat:
Het EASP legt zich, naast de Shagya en de AA, toe op de bevordering van het Shagya-Arabisch (ShA) en het Arabisch bloed (ox). De kruisingsprodukten kunnen een verschillende warmbloedorigine of ponyorgine hebben waarbij gestreefd wordt om tot een uniform evenwichtsmodel met alle voorgeschreven in- en outs (zie fokdoel) te komen. En daar zijn met de huidige gevarieerde en hoge xx-bloedopbouw, vooral bij de paarden, verschillende generaties voor nodig.
Het hoge xx-bloed heeft in de rijpaardenfokkerij het nadeel dat het ook tot een racemodel leidt met de voor een sportpaard nadelige op de voorhand gebouwde en bewegende paarden.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 29-11-13 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: EASP geeft twee ponyhengsten groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:42

Gefeliciteerd met de goedgekeurde hengsten!

Ik denk dat de discussie die hier gevoerd wordt een gebed zonder eind is. Ik begrijp dat arie53 de voorzitter van dit stamboek is. Dan zou ik zeggen als je achter je eigen fokdoel/stamboek staat hou dan de eer aan je zelf en je stamboek en bemoei je op de social media nergens mee. Laat men dan lekker praten. De voorzitter van kwpn springt toch ook niet in elk topic waar het fokbeleid van kwpn afgekraakt wordt?

Leven en laten leven!

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:45

GJ9 schreef:
Ik ben niet de enige die er geen touw aan vast kan knopen dus.
Wat ik me ook nog afvraag, wat is het verschil met het nrps aangezien die ook graag Arabisch bloed zien?


Het NRPS is destijds afgestapt van de oorspronkelijke doelstelling van de oprichters. Het evenwichtsmodel met de Arabische opdruk was niet meer gewenst en op paardengebied wilde men het KWPN volgen. Als gevolg van het veranderde fokbeleid moest bij de pony's het percentage ox fors naar beneden.
Terwijl de behaalde Europese kampioenschappen van de nog bij het APS-geregisteerde halfbloedpony's juist aan de oorspronkelijke filosofie en fokbeleid te danken waren. Met het veranderde fokbeleid zijn die successen ook nooit weer herhaald.

Het gaat dus bij het EASP niet sec om Shagya/Araber bloed maar ook om de specifieke fenotypische kenmerken die deze genen vertegenwoordigen. Overigens kunnen de Shagya's niet bij het NRPS geregistreerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:31

arie53 schreef:
Shenanigans schreef:
Omdat het topic over de Nationale Keuring van het EASP al oud is, wilde ik graag wat vragen wat er 'mis' is met de donkerbruine hengst, Phaeton geloof ik. Daar werd op eerdere pagina's gesteld dat je zo'n hengst niet op je merrie wil hebben.

Ik ken het EASP ook niet zo goed, maar er zijn dus verschillende richtingen begrijp ik, binnen het stamboek.


Tja, dat men tot zulke uitspraken komt getuigt eerder van gebrek aan ervaring en deskundigheid om te kunnen bepalen wat de functionele kenmerken van een gebruikspaard moeten zijn.

Er zijn inderdaad verschillende fokrichtingen.

Hier de betrokken hengst onder het zadel.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Is deze hengst goedgekeurd? Ik kan hem niet vinden op de site.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:33

zoals de hengst hierboven, op de foto die onder het zadel is,
zie ik nou niet echt een mooie verschijning voorbij komen,
maar goed dat zal wel weer mening verschillend zijn,
( ik zou zo paard nog nie eens willen kopen als het op marktplaats stond met deze foto's)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:37

Totaal niet toevoegend aan de discussie, maar, ze hebben bij EASP dus ook een hengst die connemara x iets volbloedsachtig is. Princeton van de Beekerheide, die vindt ik gaaf zeg!!!