De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:19

Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal "desensibiliseren": ongevoelig maken voor een (bepaalde) prikkel.

Je kan dat op verschillende manieren doen: kleine stapjes of grote stappen, wel of niet naar het gedrag van het paard kijken (dus doorgaan met de vlag ongeacht wat je paard ervan vind/er mee doet of juist wel kijken naar hoe het paard ermee omgaat en daar op inspelen).

Ik ben zelf een voorstander van een methode met zo min mogelijk stress: kleine stapjes en het paard zo trainen dat hij zelf actief het antwoord kan vinden ipv het maar ondergaan.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:20

joyce B schreef:
Super helder filmpje! De informatie ken je in theorie vaak wel, maar nu kon je echt even zien hoe hij het in de praktijk uit voert. Dus niet alleen een compliment aan Tristan Tucker, maar ook aan de mensen die het filmpje ge"edit hebben!


Dank je wel Joyce :) Ik heb mn best gedaan :+


Suzanne F. schreef:
Raar want ik kan me herinneren dat hij zelf de term gebruikt heeft. Maar het komt er meer op neer dat het paard moet leren hoe te reageren. Dus niet afstompen maar leren welke reactie het moet geven.


Misschien bedoelt hij met afstompen het desensibiliseren?

EDIT: ik zie dat er hierboven al reacties zijn gekomen waarin het mooi wordt uitgelegd

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:08

Hij zegt zeker goede dingen. Zoals: als het paard er relaxt uitziet voelt hij zich ook zo.
Maar wat ik dan niet kan rijmen, is dat ik bij het lange teugelen een ontzettend geirriteerd paard zie, zwiepen met de staart etc... Dus daar zitten dan nog een hoop verbeterpunten lijkt mij.
Maar hij zegt goede dingen. ik hoor dit liever dan sommige andere methoden waar ik verder niet over zal uitwijden, want daar is dit topic niet voor ;) .

LeenC
Berichten: 588
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:41

Zowat alles wat Tristan zegt, is ook wat Warwick Schiller aanleert. Warwick werkt met zowel dressuur-, western- als springpaarden en is toevallig ook Australiër. Het horsemanship van die Australiërs is lang nog zo gek niet!!! *\o/*

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:23

ik vind het een mooie manier van werken, niks dwingen forceren of what ever maar gewoon vanuit rust met veel dingen bekend maken..

Snoekiej
Berichten: 7629
Geregistreerd: 28-06-05

Re: De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:25

Heeft iemand hier een idee waar hij zit? heeft hij een eigen locatie waar je bijvoorbeeld langs zou kunnen komen voor een les of clinic ofzo? lijkt me super interessant!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 14:33

Snoekiej schreef:
Heeft iemand hier een idee waar hij zit? heeft hij een eigen locatie waar je bijvoorbeeld langs zou kunnen komen voor een les of clinic ofzo? lijkt me super interessant!


In Leur, bij Nijmegen. www.trtequestrian.com
Ze houden ook regelmatig clinics daar.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 16:02

Binnenkort vind je op de nieuwe website equiclinics (nog niet online) een overzicht van clinics, waar hij ook op te vinden zal zijn :) Je kunt je dan gelijk inschrijven

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:35

Nou, ik wil wel zo,n clinic volgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:29

Cer schreef:
Ninx schreef:
Volstrekt logisch....
Ook het 'leiden' van een paard naar een enge situatie. Maar 9 uit 10 mensen op Bokt roepen toch altijd heel hard dat "je er niet af moet gaan want dan heeft het paard gewonnen, of heb je niets te vertellen".
Het zal nog wel even duren voordat iedereen de logica van deze man begrijpt.

Precies, want dat is niet wat hij zegt..dat je eraf moet gaan ;-)
je moet m leiden en niet dwingen, maar leiden is niet hetzelfde als afstappen..


Ten eerste sorry het is misschien een heel oud topic maar toch heb ik een vraag. :o
He zien jullie het verschil tussen leiden en dwingen?

Ik heb gisteren een filmpje van hem gezien waar hij vreemde objecten laat wennen aan paarden. (pavo dag) daar ging het object pas weg toen het paard kalmeerde. Is dat ook niet dwingen? Hij had verder geen druk op het touw en liep gewoon met het paard mee als het er van door ging.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:59

op een gegeven moment krijg je volgens mij de situatie dat het paard het gevoel krijgt dat hij de controle heeft. Want als hij lichamelijk kalmeert, gaat het "enge object" weg. Het paard bepaalt wat er gebeurt; je geeft hem een keuze.

Anoniem

Re: De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:05

Maar het is geen dwingen omdat je met het enge in de buurt blijft bij het paard terwijl het weg wilt rennen?

Anoniem

Re: De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:15

Dit is een heel intressant en duidelijk stuk over de manier van Tristan Tucker: http://www.paardvisie.nl/2014/02/de-tec ... uitgelegd/

Ik heb het gisteren ook toegepast met een paraplu en het werkt erg goed, alleen ik snap het verhaal er achter niet helemaal. Hoe kan je paard jou vertrouwen als jij met het obstakel in de buurt blijft? Of is het meer als jij met het obstakel in de buurt blijft tot dat je paard rustig blijft en in ziet dat het niet eng is, dat er bij je paard een lichtje gaat branden "Het is helemaal niet eng!" Maar waar ben "jij" dan in het verhaal?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:17

AmoorM schreef:
Dit is een heel intressant en duidelijk stuk over de manier van Tristan Tucker: http://www.paardvisie.nl/2014/02/de-tec ... uitgelegd/

Ik heb het gisteren ook toegepast met een paraplu en het werkt erg goed, alleen ik snap het verhaal er achter niet helemaal. Hoe kan je paard jou vertrouwen als jij met het obstakel in de buurt blijft? Of is het meer als jij met het obstakel in de buurt blijft tot dat je paard rustig blijft en in ziet dat het niet eng is, dat er bij je paard een lichtje gaat branden "Het is helemaal niet eng!" Maar waar ben "jij" dan in het verhaal?


Jij bent de stabiele factor. Degene die hem leidt en rustig blijft, als een leider. :)
De druk (het enge ding) gaat weg als het paard de gewenste reactie vertoont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:22

Suzanne F. schreef:
AmoorM schreef:
Dit is een heel intressant en duidelijk stuk over de manier van Tristan Tucker: http://www.paardvisie.nl/2014/02/de-tec ... uitgelegd/

Ik heb het gisteren ook toegepast met een paraplu en het werkt erg goed, alleen ik snap het verhaal er achter niet helemaal. Hoe kan je paard jou vertrouwen als jij met het obstakel in de buurt blijft? Of is het meer als jij met het obstakel in de buurt blijft tot dat je paard rustig blijft en in ziet dat het niet eng is, dat er bij je paard een lichtje gaat branden "Het is helemaal niet eng!" Maar waar ben "jij" dan in het verhaal?


Jij bent de stabiele factor. Degene die hem leidt en rustig blijft, als een leider. :)
De druk (het enge ding) gaat weg als het paard de gewenste reactie vertoont.



Dus: Jij als rustige leider blijft bij het enge object om te laten zien dat het enge niet eng is? Dus als paard uiteindelijk toegeeft ziet het in dat het niet eng is omdat jij het ook niet eng vind? En daardoor krijgt het paard meer zelfvertrouwen en vertrouwen in de ruiter? Als de leider het enge weg haalt als het paard nog gespannen is geeft het teken aan het paard dat het enge echt eng is?
En, door zelf rustig te blijven het paard te laten weg rennen en enkel mee te lopen geef je je paard de keuze om zich te laten overgeven? Waardoor het geen dwang is?

Je ziet hem ook nooit echt belonen, is daar ook een reden voor?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:24

AmoorM schreef:
Dus: Jij als rustige leider blijft bij het enge object om te laten zien dat het enge niet eng is? Dus als paard uiteindelijk toegeeft ziet het in dat het niet eng is omdat jij het ook niet eng vind? En daardoor krijgt het paard meer zelfvertrouwen en vertrouwen in de ruiter?
En, door zelf rustig te blijven het paard te laten weg rennen en enkel mee te lopen geef je je paard de keuze om zich te laten overgeven? Waardoor het geen dwang is?


Het paard rent niet weg. Jij hebt controle over het paard. Daar zijn alle grondoefeningen voor. Daar begint het mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:29

Bij dit filmpje laat hij het paard niet stilstaan, daar laat hij het paard weg lopen van het enge en als het stil blijft staan haalt hij het enge weg. https://www.youtube.com/watch?v=sJa3aHB1r1M

En door dat het paard stil staat en uiteindelijk ontspannen staat en het enge weg gaat, dan ziet het paard uiteindelijk toch in van "He, mijn baasje heeft gelijk, het object is niet eng en ik kan gewoon ontspannen dan gaat het object van zelf weer weg"? Daardoor kan het paard meer op de leider vertrouwen?

En bij dit filmpje bij het groene "gras"matje https://www.youtube.com/watch?v=zOy0pPMsQCM
Hij zegt dat hij het paard zelfde keuze laat maken en het paard alleen in de goede richting leid. Dus dan laat de leider aan het paard zien dat er niks engs is en leert het paard uit de leider te vertrouwen? Door het paard zelf de keuze te laten maken? Maar wat als het paard in dat filmpje echt helemaal flipt? Moet je dan net zo rustig blijven als hij nu doet? En het gewoon opnieuw proberen? En dus iedere keer zelf de keuze geven? (Of vluchten of de leider volgen?)

Wie kan mij trouwens uitleggen wat hij doet met de pavo vlag? Mijn engels is best wel heel erg slecht. :')

Anoniem

Re: De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:07

Niemand?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: De nummer 1 fout die wij volgens Tristan Tucker maken[video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:29

Het lijkt mij dat als t paard echt flipt je de stappen kleiner moet maken en bij de eerste tekenen van acceptatie stopt en het zo uitbouwt. Daarom zou ik dus dolgraag een keer gaan. Ik heb zo'n flipper en paniekzaaier en ben dus erg benieuwd hoe hij dat dus aanpakt. Heb t geluk nog niet gehad om uitgenodigd te worden. En zelf een afspraak maken lijkt niet meer te kunnen :? ( iig niet gevonden )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:37

Sammie schreef:
Het lijkt mij dat als t paard echt flipt je de stappen kleiner moet maken en bij de eerste tekenen van acceptatie stopt en het zo uitbouwt. Daarom zou ik dus dolgraag een keer gaan. Ik heb zo'n flipper en paniekzaaier en ben dus erg benieuwd hoe hij dat dus aanpakt. Heb t geluk nog niet gehad om uitgenodigd te worden. En zelf een afspraak maken lijkt niet meer te kunnen :? ( iig niet gevonden )


Ik zou zeggen blijf rustig en probeer het gewoon opnieuw ipv het enge weg te halen. Maar ik weet ook niet of dat juist is.. :o

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:39

Sammie schreef:
Het lijkt mij dat als t paard echt flipt je de stappen kleiner moet maken en bij de eerste tekenen van acceptatie stopt en het zo uitbouwt. Daarom zou ik dus dolgraag een keer gaan. Ik heb zo'n flipper en paniekzaaier en ben dus erg benieuwd hoe hij dat dus aanpakt. Heb t geluk nog niet gehad om uitgenodigd te worden. En zelf een afspraak maken lijkt niet meer te kunnen :? ( iig niet gevonden )


Same here! Wat zou ik graag enkele lessen van hem volgen, zeg! Ik heb ook nog nergens kunnen vinden hoe je een afspraak met hem kunt maken. En een clinic van een uurtje dat je kunt winnen, dat vind ik de moeite niet. Moet al gauw een aantal uur reizen, dus wil ik meer dan 1 uurtje ;)

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:52

Sammie schreef:
Het lijkt mij dat als t paard echt flipt je de stappen kleiner moet maken en bij de eerste tekenen van acceptatie stopt en het zo uitbouwt. Daarom zou ik dus dolgraag een keer gaan. Ik heb zo'n flipper en paniekzaaier en ben dus erg benieuwd hoe hij dat dus aanpakt. Heb t geluk nog niet gehad om uitgenodigd te worden. En zelf een afspraak maken lijkt niet meer te kunnen :? ( iig niet gevonden )


Haal er een parelli instructeur bij, die doen het vrijwel op dezelfde manier. Veel western instructeurs kunnen je ook hierbij helpen, die gebruiken ook vrijwel dezelfde manier.

Hoef je niet te wachten tot je uitgenodigd wordt, of je wel uitgenodigd wordt zelfs, kan je gewoon een afspraak maken en volgende week aan de slag.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 16:55

In dit zin heb ik er geen hulp bij nodig. Ik was alleen benieuwd hoe hij dát aanpakt.

AmoorM schreef:
Ik zou zeggen blijf rustig en probeer het gewoon opnieuw ipv het enge weg te halen. Maar ik weet ook niet of dat juist is.. :o

Rustig blijven is een must, anders raakt ie nog meer over de zeur. := Heel simpel voorbeeld. Golfkarretjes kleur groen doodeng.. Daar is ie nu aan gewend.. Nu rijdt er een rode rond.. Ja vergeet het maar :')

Het is een kwestie van herhalen en herhalen en kleine stappen nemen. In het algemeen. Maar in skihouding erachteraan hangen is niet fijn zeg maar :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 17:10

Sammie schreef:
In dit zin heb ik er geen hulp bij nodig. Ik was alleen benieuwd hoe hij dát aanpakt.

AmoorM schreef:
Ik zou zeggen blijf rustig en probeer het gewoon opnieuw ipv het enge weg te halen. Maar ik weet ook niet of dat juist is.. :o

Rustig blijven is een must, anders raakt ie nog meer over de zeur. := Heel simpel voorbeeld. Golfkarretjes kleur groen doodeng.. Daar is ie nu aan gewend.. Nu rijdt er een rode rond.. Ja vergeet het maar :')

Het is een kwestie van herhalen en herhalen en kleine stappen nemen. In het algemeen. Maar in skihouding erachteraan hangen is niet fijn zeg maar :+


Haha zand skiën met je paard! Dat is geen aanrader Hahahaha! :P

Ik zag net een filmpje van Joyce Heuitink over Tristan Tucker, wat zij van hem geleerd heeft. Dat als je een eng object tegen komt dat je eigenlijk tegen je gevoel moet in gaan zeg maar. Normaal als je voelt dat je paard wilt schrikken dan hou je je teugels strak en hou je fanatiek been er bij, maar nu moet je juist ontspannen houding aan nemen en geen extra druk geven wat weer spanning veroorzaakt. Als je een proef rijdt en je doet een onderdeel, je voelt dat je paard schrikt dan neem je al snel een gespannen houding aan waardoor de hele proef meestal minder word. Neem je een ontspannen houding aan en voer je zelf geen spanning op word alleen dat onderdeel minder en niet je hele proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:56

Ik las een artikel over Tristan Tucker op paardvriendelijk.nl en daar kwam deze tekst in voor:

Optie 2 is het desensibiliseren (ongevoelig maken) voor het object waar hij angst voor heeft. Een rechtlijnige manier om dit aan te pakken is je paard net zo lang confronteren met 'het gevaarlijke object' tot hij er niet meer op reageert. Heeft hij angst voor trekkers? Zet hem in de paddock en laat een boer net zo lang heen en weer rijden met een trekker tot je paard er niet meer op reageert. Is je paard bang voor plastic zakjes? Wapper net zo lang met een plastic zak om hem heen, tot hij het geritsel negeert.
Dit kan goed werken, wanneer het om één specifiek voorwerp gaat, maar het vergroot niet direct het zelfvertrouwen van je paard. Je paard leert wel dat hij in deze situatie, met deze voorwerpen, niets anders kan dan ze negeren. Op een nieuwe plek of met een groene trekker in plaats van een rode kan hij opnieuw schrikken.

Er is nog een 3e optie. Deze heeft het meeste effect op de lange termijn en in verschillende situaties: leer je paard nadenken en nieuwsgierig worden naar dát waar hij angst voor heeft.
Als je weet dat een paard leert, door het vinden van comfort, kun je dit inzetten om hem dapperder en nieuwsgieriger te maken.
Het werkt als volgt: je brengt 'iets' in de buurt van je paard waar hij een klein beetje nerveus van wordt (let op: zodra je paard echt bang wordt neem je een te grote stap!). Dit kan een plastic zakje zijn waar je zachtjes mee wappert, of een paraplu, of misschien wel een trekker. Zodra je paard een klein teken geeft van ontspanning of interesse, haal je het 'enge' uit zijn buurt. Door op het juiste moment te belonen, leert het paard actief naar de ontspanning zoeken wanneer hij van iets schrikt. Juist dit proces, het aanleren van het zoeken naar ontspanning, werkt vervolgens in andere situaties, met nieuwe voorwerpen.

Maar wat nu het verschil tussen optie 2 en 3? Tristan blijft ook met het enge voorwerp in de buurt van het paard tot dat er niet meer op gereageerd word. Optie 3 is wat Tristan toe past.