Fries stamboek zes goedgekeurde hengsten rijker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Fries stamboek zes goedgekeurde hengsten rijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-16 11:05

bokt / kfps
Fokkerij, Keuring, KFPS
Ingezonden door Kabayo en Friesfanaat


Zaterdag zijn er zes nieuwe hengsten ingeschreven bij het Friese stamboek KFPS. Eén via het verkorte onderzoek en vijf via het reguliere traject. Een mooie groep, die zich het best laat omschrijven als evenwichtig. Geen extreem hoge scores, maar wel stuk voor stuk gemakkelijk en royaal voldoend aan de criteria voor afstamming, exterieur en verrichting. De toegevoegde waarde van de hengsten ligt dan ook in de specifieke details van deze zes nieuwkomers.

Jorbert fan ‘e Sûderleane werd door juryvoorzitter Harrie Draaijer treffend omschreven als het lelijke eendje dat uitgegroeid is tot een prachtige zwaan. Als jonge hengst kon hij de jury nog niet bekoren. Als vijfjarige werd de Maurits 437-zoon aangewezen voor het verrichtingsonderzoek en afgelopen zomer imponeerde hij in tuig door voor de sjees overtuigend de KFPS-nieuwelingencompetitie te winnen. Het was dan ook geen verrassing dat hij van deze lichting de hoogste hengst was in de tuigproef, met 85 punten. Jorbert komt uit een eerste premie Stermerrie van Jasper 366 uit stam 25. De moeder en grootmoeder zijn respectievelijk een Stermerrie van Teunis 332 en een eerste premie Ster- en preferente merrie van Oege 267. Bij het gebruik van deze hengst moet rekening gehouden worden met het feit dat hij drager is van het waterhoofdgen. Jorbert is ingeschreven met de naam Jurre 495. Stokmaat 1.69

Ook Mees van Rijnwoude wist zich in de sport al in de schijnwerpers te plaatsen. Als driejarige werd deze eerste goedgekeurde zoon van Tymon 456 dit jaar tijdens de Hengstenkeuring winnaar van de Friesian Talent Cup, terwijl hij tijdens de Centrale keuring kampioen werd van de Pavo Fryso Bokaal bij de vierjarigen. Mees scoorde in deze jaargang CO-hengsten als beste in de rij- en menproef. Het achterbeen zag de jury voor een nog hogere score graag iets ‘scherper’ maar hij imponeert desondanks door veel natuurlijke balans en souplesse. In de moederlijn van Mees vinden we achtereenvolgens een Stermerrie van Dries 421, een Ster Pref*5 van Oltman 317 en een eerste premie Stermerrie van Jakob 302 (stam 11). De hengst werd ingeschreven als Mees 497. Stokmaat 1.72

Het mag duidelijk zijn dat er meer wegen naar Rome leiden en dat deze wegen ook steeds beter worden gevonden. Bijzonder is in dit kader ook de route van Djorn van de Demrostables. Via het Centraal onderzoek wist hij tot twee keer toe het gewenste einddoel niet te bereiken, maar via de sport lukte dit uiteindelijk wel. Van de negen! Prix St. Georges hengsten die dit jaar door de jury werden beoordeeld werd Djorn als enige uitgenodigd. In de dressuur imponeert hij met scores (royaal) boven de 70%. Djorn is duidelijk weer een niveau hoger dan hengsten als Adel 357 en Anders 451 die Peter Spahn eerder in de Grand Prix uitbracht, zo geeft hij zelf aan. Djorn is bovendien qua exterieur een imponerende hengst, waarbij met name de hoge score voor rastype (9) in het oog springt. De combinatie vader moedersvader, Jorn 430 x Maiko 373 zou je voor een goedgekeurde hengst graag wat sterker zien, waarbij opgemerkt dat z’n moeder (uit stam 109) Kroon en Sport met bovendien een prima IBOP een kwaliteitsmerrie is. Z’n stamboeknaam is Elias 494. Stokmaat 1.72

Menno fan Oostenburg is een hengst die wel kan bogen op een uitstekende stamboom. Vader Norbert 444 behoort tot de sterkere verervers en z’n moeder is een eerste premie Stermerrie van Beart 411 met een IBOP van 82 punten, die al jong preferent werd en inmiddels al vijf sterkinderen heeft. De grootmoeder (Nykle 309) is ook een preferente eerste premie Stermerrie die preferent is. Ze is een volle zus van de Grand Prix hengst Ielke 382 en komt uit de bekende Preferente Prestatiemerrie Imkje. Menno is een opvallen correct gebouwde hengst die een mooi all-round verrichtingsbeeld gaf. Hij is ingeschreven als Menne 496. Stokmaat 1.69.

Rick van de Moeste Hoeve was bij diens aanwijzing tijdens de Hengstenkeuring al een ‘eye-catcher’. Een zeer royale driejarige met een imponerend achterbeengebruik. Het prima gebruik van het achterbeen was ook tijdens het verrichtingsonderzoek, in alle drie de disciplines, z’n belangrijkste handelsmerk. Dit zal hem in de toekomst wellicht het vermogen geven met nog iets meer houding te bewegen. Ook deze Norbert 444-zoon kan bogen over een sterke moederlijn (stam 70). Z’n Jasper 366-moeder werd al op jonge leeftijd preferent. Deze Stermerrie wordt gevolgd door een eerste premie Stermerrie van Oege 267 en ook de volgende merrie in de moederlijn is een eerste premie Stermerrie (Naen 264), die tevens preferent is. Z’n nieuwe naam is Rommert 498. Stokmaat 1.72.

Siert fan Wadway stamt uit een moederlijn met 5 preferente merries op rij van respectievelijk Sape 381, Jochem 259, Fokke 217, Nanne 197 en Hylke 186 (stam 38). De vierde merrie in rij is de bekende Model Preferente Prestatiemerrie Wijkje, de moeder van de stamboekhengsten Djurre 284 en Tsjerk 328. Zelf is Siert een opvallend jeugdige hengst, die van alle hengsten gedurende het onderzoek mogelijk het meeste progressie wist te boeken. Tot op de laatste dag verbaasde deze Dries 421-zoon hierin de jury, welke zijn cijfers dan ook voortdurend naar boven toe moesten bijstellen. Het leidde uiteindelijk tot een cijferlijst met in alle drie de disciplines een 80 plus score. Het bood hem ruim voldoende compensatie voor het feit dat hij op het hoofd en lichaam enige witte haren heeft. Een gegeven dat uiteraard liever niet gezien wordt, maar ook gezien het feit dat van vader Dries 421 bekend is dat hij zeer weinig ‘wit’ geeft, uiteindelijk voor de jury geen belemmering vormde. Hij is ingeschreven met de naam Siert 499. Stokmaat 1.66.


Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Fries stamboek zes goedgekeurde hengsten rijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:13

Gewoon een vraag hoor, maar waarom word een hengst ingeschreven ook als is die drager van waterhoofdgen (jurre 495)

S <3

banka
Berichten: 76
Geregistreerd: 26-06-14

Re: Fries stamboek zes goedgekeurde hengsten rijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:34

Ja. Apart. Dat willen ze er toch uit fokken. Nu komt het dus weer.

Aranel
Berichten: 20196
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:52

Oei dat is wel een slechte zaak.. ik dacht dat ze er juist zo mee bezig waren dat eruit te fokken.

Waar en grote paarden allemaal trouwens! Muv de laatste misschien.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:08

Ze zijn er inderdaad mee bezig om dat eruit te fokken, maar dat gaat niet in één of twee generaties. Ik vind het ook zonde om een hele goede hengst niet goed te keuren vanwege het dwerg- of waterhoofdgen. Uiteindelijk zijn er ook voldoende al goedgekeurde hengsten die een van die genen bij zich dragen. De verantwoordelijkheid ligt nu bij de fokkers om hun merries te laten testen. Zolang de merrie niet het foute gen heeft, kan er geen dwerg- of waterhoofdveulen geboren worden.

Ze bekijken het gewoon op de lange termijn. Je kunt nu eenmaal niet alle hengsten en alle merries met de "foute" genen uitsluiten. De genenpoel is al zo klein.

En op deze manier zijn de foute genen er alsnog over enkele generaties uit gefokt.

Rizette
Berichten: 4320
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Fries stamboek zes goedgekeurde hengsten rijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:07

Bestaat er een lijst met hengsten die bepaalde problemen in de genen hebben/ doorgeven?

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:14

Martine_R schreef:
Ze zijn er inderdaad mee bezig om dat eruit te fokken, maar dat gaat niet in één of twee generaties. Ik vind het ook zonde om een hele goede hengst niet goed te keuren vanwege het dwerg- of waterhoofdgen. Uiteindelijk zijn er ook voldoende al goedgekeurde hengsten die een van die genen bij zich dragen. De verantwoordelijkheid ligt nu bij de fokkers om hun merries te laten testen. Zolang de merrie niet het foute gen heeft, kan er geen dwerg- of waterhoofdveulen geboren worden.

Ze bekijken het gewoon op de lange termijn. Je kunt nu eenmaal niet alle hengsten en alle merries met de "foute" genen uitsluiten. De genenpoel is al zo klein.

En op deze manier zijn de foute genen er alsnog over enkele generaties uit gefokt.


https://www.youtube.com/watch?v=1-qDx5VfsPw

En als je hem ziet, in dit korte fragment, begrijp je de goedkeuring wel...

Het is binnen een gesloten stamboek nu eenmaal erg moeilijk. Dan is het goed om de verantwoordelijkheid ook bij de fokkers te leggen!

Kan iemand mij uitleggen waarom de combinatie vader/moedersvader van Elias/Djorn sterker gezien mag worden?

En waarom Norbert x Beart & Norbert x Jasper worden goedgekeurd in één jaargang? Over bloedspreiding gesproken?

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Re: Fries stamboek zes goedgekeurde hengsten rijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:15

Denk dat er veel Norbert aanbod was. Zal met name door de bij beide hengsten sterke moederlijn komen. Beart is een Jasper zoon, beide hengsten hebben dus voor een groot deel hetzelfde bloed.

Ik ben idd ook wel benieuwd waarom de combi vader/moedersvader sterker had gemogen bij Elias/Djorn.

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 14:21

Iris_92 schreef:
Denk dat er veel Norbert aanbod was. Zal met name door de bij beide hengsten sterke moederlijn komen. Beart is een Jasper zoon, beide hengsten hebben dus voor een groot deel hetzelfde bloed.

Ik ben idd ook wel benieuwd waarom de combi vader/moedersvader sterker had gemogen bij Elias/Djorn.


Natuurlijk is het Norbert aanbod groot geweest, hij is meerdere keren kampioen geweest en het is gewoon een goed paard. En hij heeft nog maar 3 ggk zonen, dat zijn er nu ineens 5. Daarbij voeren ze allebei Jasper bloed... En dat in een stamboek waarbij inteelt zo'n issue is. Dat bedoel ik er juist mee... Hartstikke mooi, dat het gewenst bloed is... Persoonlijk vond ik ze er vanaf de video (ik hoop dat er uitgebreidere verslagen op komen, net als vorig jaar) niet uit springen, maar dat is vast smaak.

Inteelt en twee hengsten met nagenoeg hetzelfde bloed... Ik begrijp dat inteelt een heel stuk is teruggedrongen, maar moeten hengsten dan nu wel gehypet worden?

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:04

Rizette schreef:
Bestaat er een lijst met hengsten die bepaalde problemen in de genen hebben/ doorgeven?


Nee, van de hengsten die de afgelopen (3, toch?) jaar goedgekeurd zijn is het bekend en is het ook gewoon te vinden. Bij gebruik van de "oudere" hengsten is het zaak dat je je eigen merrie laat testen en als ze een van beide genen bezit, dit met de hengstenhouder te overleggen waarvan de hengst is die je wilt gebruiken.

Dit om te voorkomen dat men opeens stopt met fokken met bijvoorbeeld hengsten die beide genen bezitten, als ik het goed heb begrepen.

frensje
Berichten: 721
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:48

Waarom worden de hengsten hernoemd? Djorn is bij het publiek toch bekend onder deze naam.

Hard work pays off

pillow
Berichten: 7769
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Fries stamboek zes goedgekeurde hengsten rijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:24

De Friezen worden ook steeds groter. Mooie hengsten dat wel

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:34

frensje schreef:
Waarom worden de hengsten hernoemd? Djorn is bij het publiek toch bekend onder deze naam.

Dan zal er al een goed gekeurde hengst zijn geweest met de naam Djorn.
Of de naam volgens het stamboek niet "Fries" genoeg zijn. Al twijfel ik dat bij de naam "Djorn" is vind dat meer 'hollands' dan Elias. :=

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Fries stamboek zes goedgekeurde hengsten rijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:08

Zijn vader heet Jorn dus misschien is dat te verwarrend?
En de vader van Jorbert is Norbert dus ook te verwarrend. En er is ook al een ggk (inmiddels overleden) hengst "Rik" geweest dus dat is ook vrij logisch.
Maar waarom Menno Menne moest worden....? Ik weet het niet :Y)

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Fries stamboek zes goedgekeurde hengsten rijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:18

Ik vind Jurre en Elias erg gaaf! Jammer dat de eerste het waterhoofd gen heeft.
De rest is naar mijn smaak veel te lang en loopt te veel met het achterbeen achter de massa.
Ik zou als ik een Friese merrie had echt voor Elias gaan. En dat is nou net degene die er eerst niet doorheen kwam.

https://www.stal-hereditas.nl
Bobby M2+1(RIP), Cantaor WH M2+4 (RIP), Galina Z1+1, Jerez L1+2, Nino M2 +2, Afanoso L2+1

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:53

Cyrina schreef:
Ik vind Jurre en Elias erg gaaf! Jammer dat de eerste het waterhoofd gen heeft.
De rest is naar mijn smaak veel te lang en loopt te veel met het achterbeen achter de massa.
Ik zou als ik een Friese merrie had echt voor Elias gaan. En dat is nou net degene die er eerst niet doorheen kwam.


Zelfde gedachte als jij over 'de rest'. Ben alleen benieuwd of het stamboek nog duidelijkere filmpjes laat zien. Van onder het zadel, de tuigproef en de menproef... Dat maakt wel eens heel erg veel verschil!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Amazonbot, Besje, Exorcizamus, Fling, Hhilde, IASCrawler, Maanon_, Mitch_Beauty, pol013, shannen6, tessaroos, WillemijnL en 64 bezoekers