Nu ook leverbot en cryptosporidia via mest te traceren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Nu ook leverbot en cryptosporidia via mest te traceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 16:16

http://www.gddiergezondheid.nl/



Sinds kort heeft de GD de onderzoeksmogelijkheden naar parasieteneieren bij paarden uitgebreid. Naast spoelwormen, lintwormen en maagdarmwormen kunnen nu ook leverbot en cryptosporidia in paardenmest aangetoond worden.

De leverbottest die de GD beschikbaar heeft voor runderen en schapen kan nu ook voor paarden ingezet worden. De leverbottest wordt gedaan op mest. Daarin wordt gezocht naar eitjes. Een leverbotinfectie verloopt vaak ongemerkt, maar kan ook klachten zoals een slechte conditie, vermagering, slechte prestaties en een wisselende eetlust veroorzaken. Omdat een besmet paard helaas toch vaak geen eitjes uitscheidt, is de test op individueel niveau vaak niet gevoelig genoeg, maar wel een optie voor een koppel paarden.
Op koppelniveau geeft deze test een indicatie van de besmetting. Kies altijd voor de gevoelige dieren: jong of met vage klachten. Ze dienen al wel een seizoen weidegang achter de rug te hebben voordat een monster genomen wordt. Het beste is om leverbotonderzoek na de winter te doen, hoewel de dieren het hele jaar eitjes kunnen uitscheiden.

Ook de cryptosporidiumtest werd al langer door de GD gebruikt en is sinds kort ook beschikbaar voor paarden. De Cryptosporidium is geen worm, maar een eencellig organisme dat ernstige en langdurige diarreeproblemen kan geven. Dat is een serieus probleem bij jonge dieren in de eerste levensweken.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nu ook leverbot en cryptosporidia via mest te traceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 18:13

Pfff, dus ook weer veel maren en mitsen aan. Goed dat er ontwikkelingen zijn, absoluut. Maar ik gooi nog altijd mijn vast ontwormschema niet weg.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:08

Gini schreef:
Pfff, dus ook weer veel maren en mitsen aan. Goed dat er ontwikkelingen zijn, absoluut. Maar ik gooi nog altijd mijn vast ontwormschema niet weg.


maar die helpen niet tegen leverbot...of ontworm je standaard elk jaar met Fasinex ?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nu ook leverbot en cryptosporidia via mest te traceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:35

Nee.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:02

Mist schreef:
Gini schreef:
Pfff, dus ook weer veel maren en mitsen aan. Goed dat er ontwikkelingen zijn, absoluut. Maar ik gooi nog altijd mijn vast ontwormschema niet weg.


maar die helpen niet tegen leverbot...of ontworm je standaard elk jaar met Fasinex ?


Houd je er rekening mee dat er ook nog "gezonde" dieren zijn.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:29

Mijn pony heeft geen last van wormen en die word nooit ontwormt.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:52

Fennadev schreef:
Mijn pony heeft geen last van wormen en die word nooit ontwormt.



Elk paard heeft wormen..

Mijn fjord heeft leverbot gehad dat toevallig via bloedonderzoek aan het licht kwam. De leverwaardes waren niet goed. Daarna aan de hand van mest onderzoek leverbot eitjes gevonden..

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:06


Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 00:11

Fennadev schreef:
Mijn pony heeft geen last van wormen en die word nooit ontwormt.


Geen last van nu, wil niet zeggen dat er op langere termijn ook geen last is he... ;)

Klaas15

Berichten: 331
Geregistreerd: 15-10-10
Woonplaats: home sweet home

Re: Nu ook leverbot en cryptosporidia via mest te traceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 08:26

Dat je pony op dit moment geen wormen heeft wil niet zeggen dat er geen eitjes (die met het blote oog helaas niet zichtbaar zijn) niet zeggen dat hij ze niet heeft ! Een paard moet altijd ontwormd worden !!!!!!! En zeer zeker als ze op de wei lopen/staan.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Nu ook leverbot en cryptosporidia via mest te traceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 16:13

Ik heb het gevoel alsof hij ze zelf wel wegwerkt en klopt hij heeft waarschijnlijk wel wormen, maar er gewoon geen last van, waarom zou ik er dan chemische rommel instoppen? Zodat hij zelf lui wordt met wormen bestrijden? Vroeger werden paarden ook niet ontwormt, dus, ja, waarom nu al dat gedoe. Bovendien is de manier waarop ik het kan doen ook nog eens superonbetrouwbaar volgens veel bokkers. Dat mestonderzoek is nog heel onbetrouwbaar, waarom dan nu dit systeem?

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Nu ook leverbot en cryptosporidia via mest te traceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 17:11

Dan blijf je gewoon lekker je gevoel volgen en hoop ik voor je dat je geen worminfectie krijgt bij je paarden :D