Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 11:42

www.levendehave.nl



Afbeelding
De Gelderse hengst Zethar
www.jw-fotografie.nl

De Gelderlander Paard Associatie (GPA) heeft de KWPN-notitie ‘Geschiedenis en toekomst van het Gelders paard’ beantwoord met een ‘Zwartboek’. Daarin wordt het KWPN beschuldigd van manipulatie, geschiedvervalsing en een beleid dat anti-Gelders paard is. De impasse rond het zeldzame paard lijkt compleet.

Het begint steeds meer op een ordinaire ruzie te lijken, de meningsverschillen van de GPA en het KWPN (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland) over de toekomst van het Gelders paard. De Tweede Kamer meende begin dit jaar dat het behoud van het Gelders paard uit het oogpunt van biodiversiteit wenselijk is. Het fokbeleid van paarden zou niet eenzijdig op topsport gericht moeten zijn, maar ook op karaktereigenschappen en op recreatieve inzetbaarheid, twee punten waarop het Gelders paard prima scoort. Zowel de GPA als het KWPN zijn het hier in de basis mee eens.

In de KWPN-notitie van afgelopen juli stond te lezen: “Om het Gelders type op een gezonde manier in stand te houden en uit te breiden, weegt het stamboek de exterieurkenmerken van een paard zwaarder dan de bloedafstamming.” Dit is ook de reden dat het KWPN het Gelders paard aanduidt als Gelders type en niet als Gelders ras. “Er is [echter] een groep liefhebbers die bijzondere waarde toekent aan de bloedvoering en exterieurkenmerken, zoals ze in de periode van het ontstaan van het F1-paard golden, en die situatie wenst te fixeren.” Het KWPN ziet dat anders: “Omdat het Gelderse type altijd al een mix van bloedlijnen is geweest, wordt de huidige geaccepteerde bloedmelange, met uitzondering van de eerder genoemde groep liefhebbers, binnen de Regio Gelders Paard breed gedragen. […] Ondanks levendige discussies, is er voor het aanwijzen van een beperkt aantal stamvaders en het bepalen van een ‘oorspronkelijk’ type onvoldoende draagvlak. De eisen voor de bloedvoering worden omwille van de bloedspreiding gehandhaafd. De niet toegestane bloedlijnen en percentages vreemd bloed zullen opnieuw en meer in detail worden omschreven om onduidelijkheid te voorkomen.” Verder neemt het KWPN zich voor meer aan promotie van het Gelderse type te gaan doen. Hiervoor wordt een speciale PR-commissie in het leven geroepen.

Vorige week veegde de GPA de KWPN-notitie met één hand van tafel. “Het verzet van het KWPN tegen de motie van de Tweede Kamer over het belang van de Gelderse bloedlijnen voor instandhouding van de karakteristieke eigenschappen, maakt het Gelders paard tot een testcase voor de prioriteit van het behoud van biodiversiteit,” schrijft GPA-secretaris Jan Soeter in een brief aan de minister. In het begeleidende ‘Zwartboek KWPN is anti-Gelders paard’ zijn de woorden nog harder. “Blijkbaar zijn voor het KWPN alle middelen geoorloofd als het gaat om het laten verdwijnen van de originele bloedlijnen van het Gelders paard”, heet het daar. “Het KWPN wil nu de originele Gelderse bloedlijnen laten ondergaan in een afvalbak van allerlei bloed.” De GPA beschuldigt het KWPN ervan ernstig tekortgeschoten te zijn in promotie van het Gelders paard, “anders was het Gelders paard momenteel geen zeldzaam huisdierras geweest”. Bovendien meent de GPA dat het KWPN “het Gelders paard in het verleden al zoveel schade heeft berokkend en daarvoor in de toekomst nieuwe mogelijkheden zal weten te vinden". Ook zou het stamboek de fokkers manipuleren en de Minister en de Tweede Kamer onjuist informeren. Volgens de GPA blijven er daarom maar twee mogelijkheden over: óf “de stamboekerkenning voor Gelders paard wordt volledig weggehaald bij het KWPN en toevertrouwd aan een nieuw stamboek”, óf “het KWPN wordt onder curatele gesteld door de instelling van een moederstamboek”.

In een reactie aan Levende Have meldt KWPN-woordvoerder Mathilde Brouwer “dat wij ons volledig distantiëren van de terminologie en beschrijvingen van de Gelderlander Paard Associatie”.

Verwant artikel:

[VN] Gelders paard is Ras van het Jaar 2009

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:57

Op het WK-vierspannen in Beesd stond GPA met een stand en daarin werd de "Gelderse" hengst Wilskracht (Argentinus x Elegant) gepromoot. Naar mijn idee is deze hengst dus ook niet gefokt zoals GPA het gelderse paard zou willen zien/behouden. Beetje vreemd.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:27


Westenwind

Berichten: 485
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:31

Wilskracht is idd een Amsterdam x Walser

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:19

Jord schreef:
Op het WK-vierspannen in Beesd stond GPA met een stand en daarin werd de "Gelderse" hengst Wilskracht (Argentinus x Elegant) gepromoot. Naar mijn idee is deze hengst dus ook niet gefokt zoals GPA het gelderse paard zou willen zien/behouden. Beetje vreemd.


Hij is toch ook niet Gelders gekeurd. Hij is IHW gekeurd.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:53


Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:55

janderegelaa schreef:
Jord schreef:
Op het WK-vierspannen in Beesd stond GPA met een stand en daarin werd de "Gelderse" hengst Wilskracht (Argentinus x Elegant) gepromoot. Naar mijn idee is deze hengst dus ook niet gefokt zoals GPA het gelderse paard zou willen zien/behouden. Beetje vreemd.


Hij is toch ook niet Gelders gekeurd. Hij is IHW gekeurd.


Gepromoot staat er toch, niet dat ie gelders goedgekeurd is. Ik wil dus zeggen dat ik het vreemd vind dat ze deze hengst promoten terwijl ze dus "staan" voor een gehele gelderse bloedlijn.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:28

De discussie loopt al een hele tijd. Omdat de basis van het Gelderse paard zo smal is (relatief weinig hengsten en merries) zijn er waarschijnlijk fokkers die willen inkruisen met ander bloed, omdat je anders richting inteelt gaat, waardoor het ras/type ernstig kan verzwakken. Als je een 100% Gelder kruist met 100% volbloed, krijg je een veulen wat 50% volbloed en 50% gelders bloed heeft. Als dit veulen een merrie is en je kruist die (na 3 jaar)vervolgens met een 100% Gelderse hengst, dan krijg je weer een veulen met 75% Gelders bloed. Dus je kunt wel van dit soort uitstapjes maken met ander bloed, als je dan weer terugkruist met Gelders bloed.
Ik kan niet goed inschatten of het nou de wens van de fokkers is om met ander bloed te "mogen" kruisen, of niet. Ik hoor wel eens dat sommige fokkers hun paarden niet kwijt kunnen. En aan de andere kant hoor ik mensen die een Gelder willen, maar niet weten waar de fokkers zitten. Vraag en aanbod kunnen dus zeker beter op elkaar afgestemd worden, alleen moet er dan wel "groot" gedacht worden, dus ook over de grenzen heen. Dat er meer promotie plaats gaat vinden, vind ik een heel goed idee. Alleen zo krijg je een betere markt voor deze geweldige paarden. Je moet alleen wel heel duidelijk zijn over waar een Gelders paard voor staat, anders valt er weinig te promoten. Ik denk dat er nu eens knopen doorgehakt moeten worden, gewoon een duidelijke keuze voor ras of type. Als het een ras wordt, maak dan een duidelijke rasstandaard en wijs hengsten en merries aan die voldoen aan dat beeld. Als het een type blijft, ga dan niet rommelen met de bloedvoering, of wijs gewoon heel duidelijk een paar rassen aan waarmee ingekruist mag worden en bepaal het percentage vreemd bloed wat er in een Gelder mag zitten een schroef dat niet steeds verder omhoog (wat nu dus gebeurt), maar zorg voor een uitgekiend en doordacht fokbeleid.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:33

Jord schreef:
Op het WK-vierspannen in Beesd stond GPA met een stand en daarin werd de "Gelderse" hengst Wilskracht (Argentinus x Elegant) gepromoot. Naar mijn idee is deze hengst dus ook niet gefokt zoals GPA het gelderse paard zou willen zien/behouden. Beetje vreemd.


Citaat:
Gepromoot staat er toch, niet dat ie gelders goedgekeurd is. Ik wil dus zeggen dat ik het vreemd vind dat ze deze hengst promoten terwijl ze dus "staan" voor een gehele gelderse bloedlijn


Momenteel kan men niets anders doen dan meegaan met het KWPN, anders wordt men nergens met hun paarden geaccepteerd. Men wil graag terug naar puur gelders bloed zonder dus de nu geldende bloedspreiding, wat op den duur weer een echt gelders paard moet opleveren. Niets mis mee toch, waarom moet het KWPN zijn neus altijd ergens bij in steken? en waarom is KWPN zijn wil een wet. Ieder heeft het recht op zijn of haar mening aan ons middels een referendum te bepalen waar wij voor staan en hoe verder te moeten gaan. En nu??..................................

Anoniem

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:41

Agnes: gelderse fokkers die voor bloedverruiming kiezen, nemen geen volbloed hoor, dat is een slecht voorbeeld. Een volbloed heeft namelijk geen gelderse eigenschappen zoals front en massa. Veel gebruikt zijn rijpaardhengsten uit een gelderse moederlijn en dus met een flinke dosis gelders bloed. Zoals Special D, Cabochon, Negro, Farrington etc.

Het GPA maakt zichzelf met zulke dingen als in Beesd compleet belachelijk.
Ze geven een show met paarden die ook niet aan 'hun' gelderse eisen voldoen, sterker nog, niet eens aan de eisen van het KWPN voor een gelders paard. Een ras is een gesloten fokkerij zoals bij Ijslanders en Friezen, dat is bij het gelders paard nooit het geval geweest. De geloofwaardigheid van deze club slinkt met de dag.

Ik denk dat we als gelderse fokkers een prima plek hebben bij het KWPN. Er blijven altijd punten van discussie, maar dat is normaal in een fokkerij. Het KWPN heeft goed bezochte discussieavonden georganiseerd. In Didam en Hengelo heb ik kapitale gelderse paarden gezien waar we mee verder kunnen. Fokkers worden niet gedwongen om bij het KWPN aangesloten te zitten, maar willen dat graag. Ik wel tenminste.

De notitie van het KWPN over het gelders paard

http://www.kwpn.nl/uploads/nieuws_algemeen/GP.pdf

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:57

[***], dat is precies wat ik ook bedoel. Ik zie ook graag een gelders paard en vind ook dat het type in stand gehouden moet worden. Maar GPA staat dus voor puur gelderse bloedvoering en geeft dus idd in Beesd een show met paarden die hier niet aan voldoen (heb de film ervan in hun stand gezien). Overigens een geweldige hengst Wilskracht.

Hilden1971, waarom het KWPN zijn neus ergens bij in moet steken? De gelderse paarden vallen onder KWPN dus het lijkt me logisch dat hun de "regels" bepalen. Toch?

Anoniem

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:24

Hilden kan maar beter de notitie even lezen, daar staat de geschiedenis ook in uitgelegd.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:11

Het probleem is dat de KWPN-notitie geen eerlijke informatie geeft. Daarom is het Zwartboek opgesteld dat de ernstigste onjuistheden aan de kaak stelt.
Het Zwartboek is door de Gelderlander Paard Associatie naar het KWPN-bestuur gestuurd met het verzoek om het ongwijzigd in In de Strengen te publiceren, zodat de fokkers en liefhebbers van het Gelders paard onder hun leden er kennis van kunnen nemen.
Het Zwartboek is al integraal geplaatst in het blad PaardenSpul dat op diverse plaatsen in Nederland gratis verkrijgbaar is.
Wie de KWPN-notitie en het Zwartboek vergelijkt kan zelf de conclusies trekken.

Anoniem

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:16

AWvL: het KWPN is dan meteen niet de enige die ernstige onjuistheden en oneerlijke informatie geeft.

Plaats dat zwartboek hier ook even dan, ik heb dat blad Paard en Spul niet.
Kan ik conclusies trekken.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:07

[***] schreef:
AWvL: het KWPN is dan meteen niet de enige die ernstige onjuistheden en oneerlijke informatie geeft.

Plaats dat zwartboek hier ook even dan, ik heb dat blad Paard en Spul niet.
Kan ik conclusies trekken.

Voor jou staat blijkbaar al vast wat er in staat als het een Zwartboek over het KWPN is. Ga je het Zwartboek door een eerlijke bril lezen?
Er wordt zonder wollige taal heel duidelijk man en paard in genoemd, dus kom maar op met onjuistheden.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:08

Wie het Zwartboek KWPN is anti-Gelders paard wil ontvangen, kan een e-mail sturen naar info@gelderlanderhorse.nl met daarin de woorden "toesturen Zwartboek". Die e-mail wordt geretourneerd met het Zwartboek + de eerdere brief aan de minister over de KWPN-informatie-avonden waarnaar in het Zwartboek wordt verwezen.
Het Zwartboek is bijna even groot als de KWPN-notitie. Dus erg groot om hier te plaatsen.

Anoniem

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:26

AWvL schreef:
Voor jou staat blijkbaar al vast wat er in staat als het een Zwartboek over het KWPN is. Ga je het Zwartboek door een eerlijke bril lezen?


Hoe kom je daar nou bij? Ik heb het toch nog niet gelezen?
Mail komt er aan. Je kan een hoop van mij zeggen, maar niet dat ik bevooroordeeld ben of een tunnelvisie heb.

Ik begreep in de eerste instantie de argumenten van de GPA wel, ik maak me ook zorgen om de bloedvoering en de instandhouding van het gelderse type. Maar de uitvoering van jullie 'plan' verdient geen schoonheidsprijs, ook omdat jullie dezelfde fouten begaan als degene die jullie zwart proberen te maken. Wat ik al zei, weg geloofwaardigheid. Jullie wekken bij veel mensen aversie terwijl het Gelders paard wel wat sympathie kan gebruiken.

Het Gelders paard zou gebaat zijn bij meer promotie en afzetmogelijkheden binnen een brede aanpak, dus in samenwerking met het KWPN en dan op een positieve manier. De keuringen, IBOP, FSP e.d. zijn goed bezocht en prima geregeld. Dat zie ik het GPA nog niet organiseren op zo'n professionele manier, jullie hebben zo ruzie onder elkaar, dat is al te zien aan de manier waarop jullie nu communiceren. Met zo'n club hoef ik niet in zee. We hebben er een prachtig voorbeeld van en dat is bij de Groningers het GrP, NeWP en IHW. Daar heeft niemand wat aan, en het Gelderse paard al zeker niet.

Dus ik zou zeggen, ophouden met wijzende vingertjes, handen in elkaar en met zijn allen voor het Gelders paard.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:47

Maar dan moet er wel een Gelders paard blijven. Waarom zouden er ook zoveel verschillende Gelderse stamboeken moeten ontstaan?
Als met het Groninger paard was gebeurd wat het KWPN wilde, was er al lang niets meer geweest om van mening over te verschillen.

(citaat uit het Zwartboek KWPN is anti-Gelders paard):

KWPN-fokbeleid
Het KWPN zegt in haar notitie onder De toekomst: "De eisen voor de bloedvoering worden omwille van de bloedspreiding gehandhaafd."
Dat houdt het volgende in:
In de petitie die in 2006 door de GPA aan de Tweede Kamer is gericht wordt vermeld:
"Dit jaar heeft de reserve-kampioene van de 3-jarige Gelderse paarden als afstamming Fabricius (Tuigpaard) x Aktion (Rijpaard) x Afrikaner (Engelse Volbloed). Zelfs wanneer deze genetische toverbal wordt bevrucht door de hengst Gribaldi (Trakehner) kan het veulen Gelderse afstammingspapieren krijgen."
In de KWPN-notitie staat echter: "Om inteelt te voorkomen is het toegestaan om in beperkte mate met andere dan Gelderse bloedlijnen te kruisen." Dat is dus onjuiste informatie en dit jaar heeft de oud-voorzitter van de KWPN-fokkerijraad Gelders paard, Teus Jansen, zelfs een dochter van de hengst Jazz op de keuring voorgebracht als Gelders veulen. Van het beroemde karakter en de bloedlijnen van het Gelders paard blijft door het tegenwoordige/toekomstige KWPN-fokbeleid niets over.
Laatst bijgewerkt door AWvL op 21-10-08 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:48

Amen Janne!!!! Helamaal mee eens.

Anoniem

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:03

Ik heb geen behoefte aan een citaat, doe mij dat hele zwartboek maar.

AWvL schreef:
Als met het Groninger paard was gebeurd wat het KWPN wilde, was er al lang niets meer geweest om van mening over te verschillen.


Sjonge sjonge zeg, nou laat je je wel kennen, dat is er al niet meer. Als er één stamboek (of 3) niet meer naar bloedvoering kijkt en de term ras misbruikt dan zijn het de Groningers wel. Grootste deel van die paardenstapel is duits, pools of zelfs gelders. En dan een sticker er op met 'Groninger'.
Wat ik dit jaar in Hengelo heb gezien bij de Groningers vond ik zowel wat betreft kwantiteit als kwaliteit om te huilen!
(nouja, behalve die halve Parcival dan Knipoog ) En de GrP stamboekkeuring bij ons was al niks beter!

AWvL schreef:
Maar dan moet er wel een Gelders paard blijven. Waarom zouden er ook zoveel verschillende Gelderse stamboeken moeten ontstaan?


Omdat jullie het nooit eens worden.
Als het Gelderse paard wegraakt bij het KWPN betekend dat de doodsteek en is er binnen no time geen Gelders paard meer over, behalve in musea.
Stop toch eens met verwijten maken en steek energie in een nuttige tijdsbesteding om het Gelderse paard te behouden.

Cayenne schreef:
De Tweede Kamer meende begin dit jaar dat het behoud van het Gelders paard uit het oogpunt van biodiversiteit wenselijk is. Het fokbeleid van paarden zou niet eenzijdig op topsport gericht moeten zijn, maar ook op karaktereigenschappen en op recreatieve inzetbaarheid, twee punten waarop het Gelders paard prima scoort. Zowel de GPA als het KWPN zijn het hier in de basis mee eens.


Focus hier je aandacht op!
De tijd voor het Gelderse paard komt er aan, verdoe je tijd dan niet met een ordinaire ruzie.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:15

[quote="[***]"]Ik heb geen behoefte aan een citaat, doe mij dat hele zwartboek maar.

Stuur maar een e-mail.
Durf je te zeggen wat je vindt van het KWPN-fokbeleid waarin de in het voorbeeld genoemde bloedvoering al jaren toegestaan is. Moet dat niet ingrijpend anders. Want anders staan we voor twee heel verschillende dingen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:16

Wat is er tegen op het gebruik van Gribaldi in de Gelderse fokkerij? Dat geeft weer mooi aansluiting op Amor, tenslotte zijn het allebei nakomelingen van de hengst Hyperion Haha! Haha!

Het gelderse paard dat de GPA zo graag een ras noemt is nou eenmaal een type en door met z'n allen heel hard te herhalen dat het een ras is maakt het nog geen ras.

Anoniem

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:19

Ik had laatst toch allang een topic over die notitie?! Geen reacties op. Ik houd mijn mond niet hoor, maar probeer het wel op een opbouwende en positieve manier te brengen zodat mensen hopelijk nog eens met me praten willen. Dat werkt beter dan aversie oproepen.

Ik heb al een uur geleden een email gestuurd.

Karl66: doe niet zo flauw. Ik hoor je hiervandaan gniffelen.

AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:31

[***] schreef:
Ik had laatst toch allang een topic over die notitie?! Geen reacties op. Ik houd mijn mond niet hoor, maar probeer het wel op een opbouwende en positieve manier te brengen zodat mensen hopelijk nog eens met me praten willen. Dat werkt beter dan aversie oproepen.

Ik heb al een uur geleden een email gestuurd.

Karl66: doe niet zo flauw. Ik hoor je hiervandaan gniffelen.

[***], ik heb je e-mail niet ontvangen anders had je al lang antwoord gehad. Zou je die nog een keer willen sturen.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:31

[***], het is helemaal niet flauw bedoeld. Maar het toont in mijn ogen de onzin aan van het ras Gelderse paard. Je kan toch moeilijk met droge ogen Amor als 100% gelders bestempelen en tegelijkertijd er schande van spreken dat er nieuw bloed toegevoerd wordt.

En natuurlijk is Gribaldi niet de meest geschikte hengst om het gelderse type te behouden. Maar er zijn genoeg hengsten die wel heel geschikt zijn om het type te verankeren, zonder dat ze aan de eis van 75% gelders bloed voldoen. Net zoals Amor in zijn tijd en dat was gewoon een holsteiner met 25% trakhener bloed.