"Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
musiqolog
Berichten: 3329
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:41

troi schreef:
Paardrijden is toch niet alleen maar engels?? Western is er ook nog, daar speelt dit probleem totaal niet! Stoer zat, niet toevallig zie je daar ook veel meer mannen.

Daar gaat het nu niet om, we hebben het hier over kinderen en die beginnen normaal gesproken niet met Western...


_Natasja_

Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:47

66996236 schreef:
denk dat de trek voor mannen naar de paardensport vooral wordt afgeremd door het proces. in princiepe zijn alle middelen aanwezig om sommige takken van paardensport voor een man aantrekkelijk te maken. Mijn broer bv, zei laatst tegen mijn dat ik mijn paard hengst moet laten staat gaver! is zo, maar niet zo handig heb ik hem uitgelegd. hij vind het wel cool om bv een militry te zien. alles wat gevaarlijk is is toch zeker wel interessant. en dan moet je uiteraad geen penny paard hebben maar een dikke hengst die toont!
Probleempje bij paardrijden is toch wel dat je vaak bij de penny categorie moet beginnen om bij die dikke hengst uit te kunnen komen. en dan nog is het de bedoeling dat het eruitziet alsof alles makkelijk en vanzelf gaat ivp spectaculeer en heftig. Ik denk dat ze dat meer afremd dan het hele paardengebeuren op zich.



Ik sluit me hier bij aan.
Veel jongens (niet alle dus ;) ) willen spectaculair rijden, maar vergeten daarbij dat er wel enige basis moet zijn. Spelletjes en springen is veel stoerder dan dressuur maar als je nog niet kunt galopperen en sturen wordt dat of niet prettig voor de ruiter (lees: vaak vallen) of niet prettig voor t paard (lees: grof ruk en pluk werk).

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!

foxy80

Berichten: 7865
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: "Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:52

Tip aan de heren: Horka heeft een vrij uitgebreid aanbod aan herenbroeken.

Maar ik begrijp de opmerking wel. Onderzoek heeft laatst uitgewezen dat speelgoed sinds de jaren '60 steeds meer gepolariseerd wordt. Bv een minikeuken had vroeger alle kleuren van de regenboog, tegenwoordig moet je echt je best doen wil je geen roze/paars ding tegenkomen. Kinderen worden blijkbaar steeds vroeger onbewust in een rollenpatroon geduwd door de fabrikanten...

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:56

bulck schreef:
Ik moet nu wel eerlijk zeggen dat ik de outfit hierboven ook niet voor jongens/mannen vind. Een rooshalster met bijhorend touw (geef mij maar een gewone kleur en touw) dat deken met hartjes etc

Ieder zijn smaak, maar zo zou ik dus nooit met een paard rondgewandeld hebben als jonger



Die foto was van de pimp je paard aktie. Zoon had onze fries in het frysk gestoken: fries halster met zijn favo kleur rood, rood-wit-blauw halstertouw, fleecedeken van de friese vlag.... Die "hartjes" zijn pompkebladkes, HET kenmerk van friesland :)
Het ging mij met die foto meer om te laten zien dat ik zijn outfit, van zoon dus, wat stoerder heb geprobeerd te maken.

Ohja... Het was zoons eigen keuze, dat fryslan' boppe verhaal ;) en hij vond t zelf wel stoer. Met zijn grote Fries.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: "Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:06

Sowieso zou het leuk zijn als de hele industrie wat minder mainstream zou produceren. Er zijn ook zát meisjes (en vrouwen!) die het glittertje of het meisjesachtige printje verschrikkelijk vinden.

Aan de andere kant: waarom moet je zo nodig een shirt uit de ruitersport zaak hebben om in te rijden? Een shirtje van de hema oid werkt net zo goed.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:17

@zilfstar, mannen mogen ook met een witte stropdas rijden op wedstrijd. Mannelijker kan ik het niet maken. ;)

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:30

Als je naar de gewone sportwinkel gaat is dat toch net zo alleen dan precies andersom bij veel sporten. Ik denk dat het ook moeilijk is om meisjesachtige voetbalschoenen te vinden oid. Rijbroeken en schoenen moet je imo toch niet te fel kopen das toch alleen maar onhandig combineren, als er gewoon een zwart heren model is koop je de leuke shirts toch gewoon ergens anders.

Ik vind het trouwens ook wel wat weinig creatief om maar te zeggen dat dingen er niet zijn, als je het echt belangrijk vind om die rode jongensbroek te vinden of dat felgekleurde(niet roze) kinderkeukentje dan moet je maar gewoon een keer je mouwen opstropen (of opa, oma, oom, vriend de mouwen op laten stropen eigenlijk beter :P ) en zelf zorgen dat het er wel komt :)* .
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 06-11-13 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ironically common sense is not common...

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: "Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:32

Ik vind het wel een goed idee :j

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Mila11
Berichten: 1003
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:33

Vind dit toch eigenlijk nergens op slaan :?
Ik heb groene en donker blauwe borstels, zweepje etc. Mijn kleding is rood met blauw. Maar ik zie vaak genoeg ook jongenskleding verschijnen. In Sint Pancras is volgens mij ook apart jongens kleding te koop hoor :\

I do believe in second chances, I just don't think everyone deserves them

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:34

musiqolog schreef:
troi schreef:
Paardrijden is toch niet alleen maar engels?? Western is er ook nog, daar speelt dit probleem totaal niet! Stoer zat, niet toevallig zie je daar ook veel meer mannen.

Daar gaat het nu niet om, we hebben het hier over kinderen en die beginnen normaal gesproken niet met Western...


Wat een onzin, waarom zouden kinderen niet kunnen beginnen met western?

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:38

De keus voor jongens/heren is idd wel erg beperkt.

Mijn zoon van inmiddels 18 jaar rijdt sinds zijn 6e en vanaf zijn 10e jaar ook wedstrijden.
Rijbroeken kopen dat wil nog wel, hij zweert bij de Eurostars. Toen hij jonger was kocht ik de Klara en de Klarissa in zwart, grijs of donkerblauw. Kan prima voor een jongen.
Nu hij volwassener wordt is het lastiger. Kingsland heeft heel mooie broeken, maar halleluja wat zijn die duur! :$

En wedstrijdjasjes is helemaal een drama voor zo'n smal gebouwd joch. Herenmodellen zijn allemaal te groot en te wijd en damesmodellen te kort en te getailleerd. Een plastron is al heel snel vervangen door een witte stropdas!

Bij toeval op internet een mooi grijs jasje tegen het lijf gelopen maar hij wil nu ook graag een fijn, niet wollen, jasje. Ze zijn er wel, van Animo en Kingsland maar ik vertik het om E400 voor een jasje te betalen!

Hij heeft zich er nooit voor geschaamd dat hij paardrijdt maar hij gaat sinds zijn 13e nooooooit meer over straat in zijn rijbroek nadat hij er een keer een opmerking over heeft gehad.

En los van de kleding, vindt tegenwoordig maar eens een hoofdstel zonder bling bling frontriem..... -O-

Mark en Cézanne (Mistral x Bernstein), Dressuur L2 + 13, Springen B + 8, SGW B+11

Dagmar80

Berichten: 1848
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:41

Ik geloof best dat er veel meer voor meiden/vrouwen te vinden is dan voor mannen. Ik snap zelf alleen niet zo goed waarom je specifieke paardrijkleding moet hebben? Een rijbroek (of twee) ok, maar een gewoon shirtje, zoals hierboven al genoemd, voldoet ook prima. Een jas hoeft ook niet persé een paardrijjas te zijn. Trui idem dito.

Speciale paardensokken, ook zoiets, nooit gehad! Gewone lange sokken die mooi over de broek heengaan doen het prima! Met een jodhpur broek niet eens nodig.

Zoals in het artikel al aangegeven wordt, de markt is gewoon te klein... Ondernemers willen wel genoeg winst maken natuurlijk. Met een hele lijn komen die nauwelijks verkoopt schiet natuurlijk niet op.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: "Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:44

Het is wel zo dat er veel meer keus is voor vrouwen

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:50

Adrienne schreef:
musiqolog schreef:
Daar gaat het nu niet om, we hebben het hier over kinderen en die beginnen normaal gesproken niet met Western...


Wat een onzin, waarom zouden kinderen niet kunnen beginnen met western?


Tuurlijk kan je best beginnen met western, maar de meeste kinderen beginnen niet met western omdat er nu eenmaal minder western maneges zijn en al helemaal weinig op kinderen gericht volgens mij? Dus het over grote deel van de kinderen begint "gewoon" met engels rijden? Je gaat als ouder immers niet heel ver rijden voor western paardrijles als er een engelse manege in de buurt is en je als ouder vaak toch het verschil niet echt weet, waarschijnlijk denken de meeste dat je toch ongeveer hetzelfde leert maar in een ander pakje }:0

Ironically common sense is not common...

vordur

Berichten: 600
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:09

Als je bij de ijslanders kijkt rijden er meermannen dan vrouwen.
Daar is ook genoeg heren kleding te vinden en wijnig blingbling.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:23

foxy80 schreef:
Tip aan de heren: Horka heeft een vrij uitgebreid aanbod aan herenbroeken.

Maar ik begrijp de opmerking wel. Onderzoek heeft laatst uitgewezen dat speelgoed sinds de jaren '60 steeds meer gepolariseerd wordt. Bv een minikeuken had vroeger alle kleuren van de regenboog, tegenwoordig moet je echt je best doen wil je geen roze/paars ding tegenkomen. Kinderen worden blijkbaar steeds vroeger onbewust in een rollenpatroon geduwd door de fabrikanten...


Tja meisjes moeten kennelijk in het prinsessenmalletje gedramd worden. Kinderspeelgoed wordt niet alleen steeds meer jongens- of meisjesachtig, voor meisjes wordt het ook steeds 'sexyer'. Wat willen we kleine meisjes nou eigenlijk wijsmaken, behalve dat ze prachtige huisvrouwen en seksbommen moeten worden? :r

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... seum.dhtml Lees en :r

Maar of jongens niet rijden door de explosie van roze en lila in maneges... het is denk ik meer zo dat als iets gezien wordt als een 'meisjes-activiteit', het ineens not done meer is voor jongens om het leuk te vinden... Want mannen zitten ook behoorlijk vast in de seksismemalletjes hoor.... meiden mogen wel voetballen, jongens op ballet vinden we een stuk lastiger te verteren (er zijn balkanlanden waar ballet onder jongens zo populair is dat er wachtlijsten voor opleidingen bestaan. Hoe relatief. :+ )

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:40

Wow :wow: Ik heb net die link eens gelezen. Eigenlijk nooit zo over nagedacht maar dat komt misschien wel omdat ik zelf niet in de kinderen zit.

Ik had het eigenlijk alleen bij de ruitersport artikelen. En dat is begonnen toen ik een week of 2 geleden de pagina 'binnekort verkrijgbaar' bij eppeljeck zat te kijken en het mij opviel dat alles maar dan ook alles een glimmertje had.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:02

Zoals eerder al genoemd; westernrijden!?
Daar dacht ik gelijk aan. Dat is al wat 'stoerder'.
En dan heb je dat kleding 'probleem' ook niet :)

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: "Meisjeskleding" schrikt jonge ruiters af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:08

Ja, maar dan MOET je westernrijden omdat je niet in kleding kan slagen, is dat niet een beetje absurd? Je zou maar springruiter willen worden (waar de meeste jongens naar schijnen te neigen)

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:14

SensaHorses schreef:
Zoals eerder al genoemd; westernrijden!?
Daar dacht ik gelijk aan. Dat is al wat 'stoerder'.
En dan heb je dat kleding 'probleem' ook niet :)


Waarom zou dat eigenlijk stoerder zijn alleen omdat die broek wat losser zit? Western outfits zijn nu vaak ook niet echt vrij van tierelantijntjes ed :?

Ironically common sense is not common...

Mila11
Berichten: 1003
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:16

Bar schreef:
En los van de kleding, vindt tegenwoordig maar eens een hoofdstel zonder bling bling frontriem..... -O-


Een hoofdstel kopen en frontriem eraf halen misschien? Veel bitloze hoofdstellen hebben geen bling bling frontriem

I do believe in second chances, I just don't think everyone deserves them

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:20

SensaHorses schreef:
Zoals eerder al genoemd; westernrijden!?
Daar dacht ik gelijk aan. Dat is al wat 'stoerder'.
En dan heb je dat kleding 'probleem' ook niet :)


Heb ik gedaan en zo stoer vond ik dat nu eerlijk gezegd niet.
Buiten het niet wedstrijd gedeelte ga ik akkoord wat kleding betreft

L'embarras du choix

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:21

Missie_Maxie schreef:
Bar schreef:
En los van de kleding, vindt tegenwoordig maar eens een hoofdstel zonder bling bling frontriem..... -O-


Een hoofdstel kopen en frontriem eraf halen misschien? Veel bitloze hoofdstellen hebben geen bling bling frontriem


Zit ook waarheid in wat Bar zegt. Tuurlijk kan je die eraf halen, maar dan dien je nog een nieuwe te kopen, dus betaal je voor iets wat je eigenlijk niet wilt.
Bitloos rijd ik niet, dus niet van toepassing

L'embarras du choix

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:22

Soraya10 schreef:
Snap t probleem echt niet....Je koopt een rijbroek in een donkere kleur, een paar zwarte laarzen klaar! En mbt strakke broeken...ballet, turnen, schaatsen, hardlopen, wielrennen....... snappie

Maar die hebben wel speciale broeken voor mannen/jongens, die hebben nu eenmaal meer ruimte in het kruis.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

liedje89
Berichten: 7156
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:29

Weet niet waar jullie shoppen maar op de site van divoza staan echt zat hoofstellen zonder glitters? Ook gewoon voor met bit en stang & trens?

Ironically common sense is not common...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, bamisalami, carika, Durquia, ellepel, Femia, friezenfan2, Googlebot, Hannanasjuh, laura22, lukka63, maessie, Perros, Room_Soesje, secricible, Solmyrkvi, Swift, Texas02 en 96 bezoekers