Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Rider01

Berichten: 3053
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oudkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:20

Vervelend voor de eigenaren als dit je overkomt
Die jonkies van mij blijven lekker buiten tussen de boompjes zonder bijvoeding (voor zolang ze in hun voedselbehoefte worden voorzien dan he)
Denk dat m'n jongens eerder 'ziek' worden als ik ze ga bijvoeren (dus te dik) of ze afscherm van hun favoriete schuilplaats, te veel eikeltjes laten eten is ook niet goed, zie het al voor me dat ik alle boompjes moet afschermen want ze hebben allemaal wel iets waar te veel van niet goed is.

Goed dat er gewaarschuwd wordt om alert te zijn maar ik ben altijd bang dat dit soort berichten overdreven voorzichtigheid oproept.
Paarden lopen al eeuwen buiten, met of zonder de mens.

Massie <3


NeverGiveUp

Berichten: 7266
Geregistreerd: 23-12-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:10

44Myrthe44 schreef:
NeverGiveUp schreef:
Nee maar alsnog, gelijk zo angstig je paarden niet op de wei zetten is toch overdreven.
Even wat meer onderzoek is ook wel handig, dan kan je een overwogen beslissing maken, ipv gelijk uit angst heel impulsief je paarden niet meer op het gras te zetten.

Ze kunnen zoveel krijgen op de wei, en het is niet dat ze met bosjes neervallen dus ik vind het ook onzin om ze niet meer op het gras te zetten.


Waarom denk je dat er mensen zijn die daarom hun paarden niet meer op de wei zetten?
Waar haal je die informatie vandaan?


De eerste reactie;

fanta2 schreef:
hoeveel dient een paard daar binnen van te krijgen dan? Ik zet ze dan maar niet meer op de wei


daar reageerde ik op, en er zullen wel meer zijn die zo denken.

http://www.demestkever.nl/

We'll run wild
We'll be glowing in the dark


Y;(

sarahJB
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-03-08

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:16

Ik denk dat de hoeveelheid die een paard binnen moet krijgen om AM te krijgen per paard zal verschillen. Ook hier worden de paarden heel goed bijgevoerd en toch twee gevallen van AM.
Opvallend vind ik wel dat er gesteld wordt dat er een infuus moet worden gegeven minimaal totdat de urine weer een normale kleur heeft. In het geval van Heidi is deze van heel donker naar normaal gegaan, maar ook weer terug naar heel donker en alles daar tussen in. Dus het terugkeren van de normale kleur van de urine houdt niet in dat alles uit het lichaam is.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 13:58

dat vroeg ik me nou ook al af,is een enkel blad al genoeg om ziek te worden? of eten ze er dan echt veel van voor ze ziek worden, ik heb zelf 6 minipaardjes waarvan 2 veulens van dit jaar, bij de buren staan een aantal esdoorns , eiken, beuken, linden in een soort houtwal, daartussen zit een schouwsloot en dan is er mijn paddock en de wei die eraan vast zit, dus ik haal zoveel mogelijk blad weg, maar alles kan je nooit wegkrijgen -O- de paardjes gaan 's morgens rond half 10 de wei op en komen tegen 17 uur terug in de paddock, waar ze de nacht blijven met een ruime inloopstal, ze krijgen onbeperkt hooi en 's avonds krijgen ze voer, allemaal hun eigen bakkie

Sprinkle kindness around like confetti <3

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:46

Ik denk dat als je paarden genoeg ander ruwvoer bijkrijgen én krachtvoer er niets aan de hand is. Op mijn weide staan ook eiken en mijn paarden zijn dol op die eikels.
4 jaar geleden ben ik mijn veulen aan AM verloren, ze kregen jammer genoeg niets bij (stonden bij een opfok en ik dacht dat ze wel krachtvoer bijkregen...), geen idee of daar esdoorns stonden, heb nogal problemen gehad met de eigenaar vd opfok...
Ik weet alleen dat het akelige ziekte is. Mijn veulen lag 's ochtends dood, maar had vooraan nog amper hoeven, omdat hij 's nachts zo had liggen spartelen om toch nog maar recht te raken, zijn ene oogkas was ook dik en hoofd geschaafd ook waarschijnlijk door het spartelen.
Ander veulen hebben we met veel moeite op de vrachtwagen gekregen richting kliniek, veulen leek erg stijf en kon niets meer bewegen. Is 1dag later overleden aan AM. Ander veulen was vd eigenaar vd opfok en is daar gebleven en kreeg continue suikerwater toegediend en is na 1 week overleden en stonk (naar horen zeggen) naar rottend vlees...

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

YvetteeX
Berichten: 34
Geregistreerd: 11-02-13
Woonplaats: Zuidland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:22

gelukkig staan mijn oude verzorgshetjes nu niet meer op wei.
Ben blij dat ik dit lees want zoals de wei bij de shetties eruit ziet is het erg nat en helemaal kaal gegeten

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:24

Goh, ik schrik hier wel van zeg.
Ik heb hier eerlijk gezegt nog nooit van gehoord.
Mijn Shet staat op dit moment overdag op het gras vanwege Bronchitis.
Ik zal morgen even kijken of daar ook esdoornbladeren aanwezig zijn.
Zo ja, zal ik hem dan van de weide halen?
Hij staat 's nachts trouwens in een uitloop (met onbeperkt hooi) maar omdat in een weiland staan toch beter is voor zijn luchtwegen staat hij dus overdag op het gras.

Beeker

Berichten: 504
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:35

Paard van een vriendin is paar jaar terug aan deze ziekte overleden. De ene dag nog fit op buitenrit de andere dag doodziek en ingeslapen. Dat wil je echt niet meemaken, heel triest. Daar ook weinig bijvoeren, nat weer en esdoornbladeren. Goed bijvoeren van hooi en krachtvoer voorkomt de ziekte volgens mij..... Eng dat het steeds vaker voorkomt.
Laatst bijgewerkt door Beeker op 05-11-13 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ostrea (Zeoliet)
Korine (Ulft)
Fabriz (Johnson)

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:43

Titsia schreef:
Ik denk dat als je paarden genoeg ander ruwvoer bijkrijgen én krachtvoer er niets aan de hand is. Op mijn weide staan ook eiken en mijn paarden zijn dol op die eikels.
4 jaar geleden ben ik mijn veulen aan AM verloren, ze kregen jammer genoeg niets bij (stonden bij een opfok en ik dacht dat ze wel krachtvoer bijkregen...), geen idee of daar esdoorns stonden, heb nogal problemen gehad met de eigenaar vd opfok...
Ik weet alleen dat het akelige ziekte is. Mijn veulen lag 's ochtends dood, maar had vooraan nog amper hoeven, omdat hij 's nachts zo had liggen spartelen om toch nog maar recht te raken, zijn ene oogkas was ook dik en hoofd geschaafd ook waarschijnlijk door het spartelen.
Ander veulen hebben we met veel moeite op de vrachtwagen gekregen richting kliniek, veulen leek erg stijf en kon niets meer bewegen. Is 1dag later overleden aan AM. Ander veulen was vd eigenaar vd opfok en is daar gebleven en kreeg continue suikerwater toegediend en is na 1 week overleden en stonk (naar horen zeggen) naar rottend vlees...


Wat naar zeg :(:)

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:00

hoe zou het kunnen dat het steeds meer voorkomt? zou het met ziektes in de esdoorns te maken hebben?

Sprinkle kindness around like confetti <3

Sardis

Berichten: 2004
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:05

jolandje schreef:
hoe zou het kunnen dat het steeds meer voorkomt? zou het met ziektes in de esdoorns te maken hebben?


Dat zou best kunnen.
Misschien doordat er meer koolstofdioxide in de lucht komt?
Of zeg ik nou iets heel raars?

Of meer mensen zijn van het -24/7 buiten het gehele jaar door- geworden?

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:13

Rotziekte ook ik heb verleden jaar mijn 2 jarige hengstje in moeten laten slapen, het ging zo snel savonds op stal gezet niks aan de hand totdat ik de volgende ochtend ging voeren.

27-11-2015 Welkom home Cruising
13-05-2011 Rust maar zacht lieve Dynamiek, eindelijk kan je nu gaan genieten van de groene weides.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:22

Uit het andere topic begreep ik dat hooi bijvoeren ook niet alles zegt. Daar is een paard overleden die volop hooi kreeg bijgevoerd op de weide (zo goed als onbeperkt hooi/voordroog).

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:10


Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:29

Dakotah schreef:
Sowieso ook veel hooi voeren, dan zijn de symptomen minder zwaar en komen ze er gauwer weer bovenop.

De meeste paarden die het krijgen worden ook bijgevoerd, als er symptomen zijn dan is de kans heeeel klein dat ze er nog bovenop komen, tenminste ik weet weinig gevallen.

Hier staan ze nu wel even binnen, ik heb (nog) geen paddocks en het land is gewoon doornat, daarbij heb ik esdoorns midden in het land staan, 4 stuks, naast het land nog stuks. dus neen ik neem geen risico. Ze krijgen binnen onbeperkt hooi van goede kwaliteit, alleen de beweging is nu wat minder, maar liever dat dan dode dieren. Ik heb nl alles <5 jaar.
zodra het land wat afdroogt kunnen ze weer de benen strekken.

Dat het alleen esdoornbladeren zijn is niet bewezen, ook niet dat het een schimmel zou zijn. de zaadjes van de esdoorn bevatten een gifstof die wel bij dode paarden gevonden is. maar ik denk dat het vnl een combi is van... nu in een keer met het hele natte weer zijn er gewoon heel veel gevallen weer, terwijl het hiervoor nog stil was, dus vocht, temperatuur, blad en zaden, misschien wordt de gifstof wel giftiger (of meer aanwezig) onder bepaalde condities.

Ik heb ze nu gezond op stal staan en dat hou ik liever even zo

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

ladydarkness
Berichten: 565
Geregistreerd: 22-08-05

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 16:32

Weet iemand of de De Spaanse aak/Veldesdoorn (Acer campestre) dit ook kan veroorzaken?

its_me_xx
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:05

Wist ik niet, ik ga er nu goed op letten!

**De wondere wereld van de paarden is mij op het lijf geschreven **

Tieneke

Berichten: 21670
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:08

Sinds 19 oktober zijn er blijkbaar al 24 gevallen bekend bij de dierenkliniek van Gent. Zo zeg, dat gaat snel :\

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 18:53

ladydarkness, het is nog niet precies bekend welke vormen van esdoorn wel en niet zo giftig zijn, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en er geen paarden bij in de buurt laten.

Die bomen geven zoveel zaadjes af dat het al snel genoeg is voor een paard om een dodelijke dosis binnen te krijgen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

chocobroodje

Berichten: 15420
Geregistreerd: 31-12-08
Woonplaats: Beek

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:09

Ik kreeg een heel boeiende nieuwsbrief doorgemailt via het vlaams paardenloket, ik zal hem hier even zetten omdat ik denk dat het wel heel interressant is:

PGELET
UGent waaschuwt voor sterk verhoogd risico op Atypische Myopathie (esdoornvergiftiging) bij paarden op de weide


Momenteel is er een grote uitbraak van de ernstige en vaak fatale spierziekte atypische myopathie aan de gang. Sinds 19 oktober 2013 werden er aan de Faculteit Diergeneeskunde te Gent reeds 24 gevallen opgenomen met deze ziekte. Meer dan 80 gevallen werden op 5 november gemeld aan het internationale meldpunt voor atypische myopathie.


Indien uw paard op een weide staat waar mogelijks esdoornzaden in terecht kunnen komen, raadt de UGent dan ook aan om maatregelen te nemen.

Atypische myopathie is een zeer erge en vaak fatale spierziekte die jaarlijks optreedt bij paarden op de weide tijdens het najaar en in het voorjaar. Sterfte treedt meestal op binnen de drie dagen na het begin van de symptomen en minstens driekwart van de aangetaste dieren sterven aan deze aandoening. Dit jaar lijkt de uitbraak erger te zijn dan in de vorige jaren: Waar de gevallen vroeger vooral in Wallonië aangetroffen werden, worden nu ook meerdere gevallen gemeld in Vlaanderen.

Recent onderzoek heeft aangetoond dat de oorzaak van deze aandoening een vergiftiging is door een stof (hypoglycine A) die aanwezig is in de zaden van de gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus) of de vederesdoorn (Acer negundo).
Indien dergelijke bomen in of rond de weide staan of indien er zaden van deze bomen in de weide liggen, is het ten sterkste aangewezen om preventieve maatregelen te nemen. De beste maatregel is de paarden op te stallen of te verplaatsen naar een andere en esdoorn-vrije weide. Indien dit onmogelijk is, moeten de paarden bijgevoederd worden, bijvoorbeeld via een hooiruif, om te verhinderen dat ze de zaden opnemen bij het grazen.

Nauwlettende observatie van paarden op de weide blijft in deze periode van het jaar aangewezen: in geval van twijfel wordt best de dierenarts gecontacteerd. Vooral bij paarden die veel neerliggen, moeilijk rechtkomen en zeker wanneer rode urine opgemerkt worden, moet onmiddellijk ingegrepen worden. De vorige uitbraken stopten meestal na de eerste vorst. Momenteel lijken de temperaturen nog een tijd hoog te blijven en blijft het risico op atypische myopathie bijgevolg aanwezig.

Meer informatie over deze aandoening kan onder andere gevonden worden op de volgende website: www.myopathieatypique.fr/en

Meer informatie / auteur
Piet Deprez
Vakgroep Inwendige Ziekten Grote Huisdieren
Faculteit Diergeneeskunde
Universiteit Gent

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

Tieneke

Berichten: 21670
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:11

Chocobroodje, dat artikel circuleert ook op Facebook :)

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:24

Het gaat eigenlijk niet of de paarden bijgevoerd worden of niet. Als de wei kaal ligt, hebben de paarden niets anders te doen dan snuffelen en alles opeten wat ze vinden.
Is er nog genoeg gras op de wei (grote parcelen van+ha), zullen ze het gras opeten, en niet zoeken naar iets anders.
Dus paarden op een paddock, zonder gras, maar wel bijgevoerd, als die esdoorn fruitjes daar zijn, zullen ze die misschien wel opeten gewoon om zich bezig te houden.

Gone with the Wind, IPS Andretti x Onze Fons geboren op 30 mei 2011
Sorry voor de fouten, ik ben franstalig

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:32

ptiteblue schreef:
Het gaat eigenlijk niet of de paarden bijgevoerd worden of niet. Als de wei kaal ligt, hebben de paarden niets anders te doen dan snuffelen en alles opeten wat ze vinden.
Is er nog genoeg gras op de wei (grote parcelen van+ha), zullen ze het gras opeten, en niet zoeken naar iets anders.
Dus paarden op een paddock, zonder gras, maar wel bijgevoerd, als die esdoorn fruitjes daar zijn, zullen ze die misschien wel opeten gewoon om zich bezig te houden.

ben ik niet helemaal met je eens, ze vinden die bladeren gewoon erg lekker, ik heb een grote wei, waar flink gras op staat, maar als ik 's morgens het hek opendoe naar de wei , willen ze eerst allemaal blaadjes pakken , tegenwoordig klap ik in mijn handen en stuur ze verder de wei op, dan kan ik blaadjes harken, maar ze willen juist die blaadjes eten :j

Sprinkle kindness around like confetti <3

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:26

Ptetiteblue ook niet eens waar mijn veulen stond ook nog veel gras net als bij mijn paarden nu en die vliegen als zot op eikeltjes

Als je faalt, ben je misschien teleurgesteld, maar je bent gedoemd als je het niet probeert.
RIP San Giorgio 24/03/2008-30/11/2009

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:34

bedankt voor de informatie chocobroodje.
Overal lees ik, weide.
wat als de paarden op een paddock staan waar de zaadjes ook liggen?
Wij voeren nu absoluut niet op de grond, het stuk paddock waar direct contact is met de esdoorn, is afgesloten, maar er waaien wel blaadjes en zaadjes in de paddock.
Het is voor ons een onmogelijke opgave om deze allemaal weg te halen.
De paarden krijgen bijgevoerd hier, paar keer per dag hooi uit slowfeeders op stal en 1 keer per dag krachtvoer of mineralen, afhankelijk van het dier.

In hoeverre moet ik mij zorgen maken?
op de wei komen ze hier nu niet, we hebben een PP, ze hebben ruim voldoende beweging, daar maak ik me totaal geen zorgen over.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alenthe05, Ania, Anna79, Blue_flower, Cookie2222, DeGelukkige4, Duran123, Emj_23, Gooiske, Kimberly520, moralian, nonnekee, Paardennamen, Roxatte, RubyRed, zoedeloe en 100 bezoekers