Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaphneR93
Berichten: 823
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:43

Ik vind dat er wel wat in zit hoor. Ook ik klim op de rug van een paard, maar mij zal je nooit horen zeggen ''het is zonde om dit paard niet in de sport uit te brengen'' Hoezo zonde?? Voor wie?? Dat is iets wat ik veel hoor in de sport. Er staat er in de bokmarkt ook een te koop waarover gezegd wordt dat het zonde is om de potentie niet te benutten..........Dat zou niet eerlijk zijn, schiet mij maar lek dan.

En de meeste van onze paarden zouden het al lang niet meer alleen op de prairie redden, dat is er in de loop der jaren wel uit gefokt. Maar sommige kunnen wel een beetje doordraven. Neemt niet weg dat er genoeg dressuur ruiters zijn waarbij ik de harmonie erg goed in balans vind.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:43

In principe waren en zijn paarden ook gewoon prooidieren, dus als wij het heel natuurlijk gaan bekijken moet je er niet op zitten, maar ze gewoon opeten :) dan benader je de natuur het beste.

Ik klim ook op de rug van het paard in de eerste plaats echt voor mijn eigen plezier :j

Brievenbus
Berichten: 2116
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op z’n rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:46

Ik meld mijn paard ook als hij iets niet leuk vind dat het toch echt míjn hobby is en niet de zijne :')

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:46

Grotendeels heeft 'ie gelijk, alleen vraag ik me of Bonfire vergeleken kan worden met het doorsnee recreatiepaard. Dat is toch wel iets heel anders. Bonfire had zwaardere trainingen, veel op stal staan, veel op reis etc. terwijl een doorsnee recreatiepaard 4x per week basis bereden wordt of een bosritje maakt en veel buiten staat.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:47

Ik vond Koelman altijd een goeie columnist maar stap daar nu toch een beetje vanaf -O-

Ik vraag me af of hij ooit een paard getraind heeft zien worden op een vriendelijke manier. Wbt willen werken.. Ja, als je paard vriendelijk is getraind en hij laat alles toe, ondanks dat hij qua kracht en omvang in staat is je ernstig te verwonden, dan zit daar toch wel iets van eigen wil achter misschien :)

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:48

Narita schreef:
Grotendeels heeft 'ie gelijk, alleen vraag ik me of Bonfire vergeleken kan worden met het doorsnee recreatiepaard. Dat is toch wel iets heel anders. Bonfire had zwaardere trainingen, veel op stal staan, veel op reis etc. terwijl een doorsnee recreatiepaard 4x per week basis bereden wordt of een bosritje maakt en veel buiten staat.


Aan de andere kant zijn het juist de amateurruiters die de paarden veel "onrecht" aandoen, vaak onbewust omdat het hoort bij het leerproces. (onduidelijke hulpen, te veel/weinig hulpen, niet in balans zitten etc etc etc...)

EDIT: ik vind de column trouwens erg goed. Niet leuk om te horen, maar zit naar mijn idee een grote kern van waarheid in
Laatst bijgewerkt door connepon85 op 31-10-13 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:48

Ik vind de vergelijking tussen een gedresseerde tijger een een dressuurpaard kant noch wal raken. Ik heb een tijger nog nooit in het wild door een hoepeltje zien springen of op een ton zien zitten, een paard daarintegen voert de hogeschooloefeningen doorgaans al uit als veulen in de wei.

Daarnaast vind ik het echt onwijs ongepast om Bonfire als voorbeeld te nemen.

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:48

Mijn boogschiettrainer heeft precies dezelfde mening. Hij vindt paarden prachtig, en dáarom wil hij er niet op zitten. Ik heb me het ook afgevraagd toen ik begon met paardrijden: is dit wel diervriendelijk? Ik ben er zelf ook nog niet volledig over uit.
Aan de andere kant: ik moet ook werken om te leven, geld te verdienen, eten te kunnen kopen, etc. Een (recreatie)paard moet in het algemeen veel minder werken dan ik. Daarnaast is het de bedoeling dat de training goed voor zijn lichaam is.
Voor beide is wat te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Century op 31-10-13 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:50

Century zo denk ik er ook wel eens over :+
Ik moet werken voor mijn brood. Dan kan paard ook wel werken voor zijn voer :+
Daar kunnen ze natuurlijk niet over nadenken maar goed haha

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:51

Hij raakt een kern van waarheid, maar ik denk aan de andere kant ook zeker dat een deel van de paarden het prima vind om met mensen samen te zijn.
Zo is er een veulen dat gelijk aan komt wandelen als hij mij ziet, terwijl ik hem vanaf het begin af aan iedere keer pijn heb gedaan. Hij had namelijk een enorme wond op zijn been (doordat hij in het draad was gevallen) die schoongemaakt moest worden en opengehouden moest worden zodat het van binnenuit kon helen. Ik weet zeker dat hij het niet prettig vond, en toch kwam hij iedere keer weer naar me toe om te knuffelen. En dan liep hij weer weg om grasjes te eten. En als ik bleef staan, dan kwam hij na vijf minuten toch weer naar me toe om een knuffel te halen.

Dus op zich heeft die man gelijk, maar ziet hij het naar mijn mening een beetje TE zwart wit.

Caelum
Berichten: 1044
Geregistreerd: 24-04-13
Woonplaats: Zie profiel voor routebeschrijving

Re: Column: “Als je van dieren houdt, klim je niet op hun rug”

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:52

Laat me raden heeft hij thuis een huisdier zitten die elke dag enkele uren alleen zit ? Dat is net zo slecht want ze horen ook in het wild te lopen en 'echt' voedsel te krijgen i p v brokken 8)7

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:53

Narita schreef:
Grotendeels heeft 'ie gelijk, alleen vraag ik me of Bonfire vergeleken kan worden met het doorsnee recreatiepaard. Dat is toch wel iets heel anders. Bonfire had zwaardere trainingen, veel op stal staan, veel op reis etc. terwijl een doorsnee recreatiepaard 4x per week basis bereden wordt of een bosritje maakt en veel buiten staat.


Zwaardere training oké, maar ik geloof toch dat de paarden van Anky erom bekend staan om meer buiten te komen van het gemiddelde paard :)
De aanleiding van het artikel, het overlijden van Bonfire, vind ik ook niet gepast :n

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:53

Wat maakt hij ons zwart zeg... Een paard geeft wel degelijk vriendschap, als het dit ook krijgt. Als mijn paard me zo verschrikkelijk zou vinden zou ze vandaag vast niet naar me toe komen lopen over het land als ik haar roep. En nee het was geen etenstijd :')

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:53

connepon85 schreef:
Narita schreef:
Grotendeels heeft 'ie gelijk, alleen vraag ik me of Bonfire vergeleken kan worden met het doorsnee recreatiepaard. Dat is toch wel iets heel anders. Bonfire had zwaardere trainingen, veel op stal staan, veel op reis etc. terwijl een doorsnee recreatiepaard 4x per week basis bereden wordt of een bosritje maakt en veel buiten staat.


Aan de andere kant zijn het juist de amateurruiters die de paarden veel "onrecht" aandoen, vaak onbewust omdat het hoort bij het leerproces. (onduidelijke hulpen, te veel/weinig hulpen, niet in balans zitten etc etc etc...)

EDIT: ik vind de column trouwens erg goed. Niet leuk om te horen, maar zit naar mijn idee een grote kern van waarheid in

Daar heb je idd gelijk in, maar als je als paard zou kunnen kiezen tussen een leven grotendeels op stal, veel op reis en weinig contact met andere paarden, strenge training of een leven waarbij je veel buitenstaat met soortgenoten en 3/4 x per week een ritje moet maken (soms krijgen ze dan idd veel onduidelijkheid, maar de meeste ruiters willen hun paard toch wel begrijpen en zich proberen te verbeteren), waar zou jij dan als paard voor kiezen? Ik denk het tweede.
Al is dit natuurlijk niet het punt want in de ideale situatie zou je gewoon niet op je paard moeten zitten, dat klopt. Er zijn altijd wel misverstanden als je rijdt, als je die wil voorkomen heb je een paard om lekker naar te kijken, meer niet.

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:54

Aranel schreef:
Narita schreef:
Grotendeels heeft 'ie gelijk, alleen vraag ik me of Bonfire vergeleken kan worden met het doorsnee recreatiepaard. Dat is toch wel iets heel anders. Bonfire had zwaardere trainingen, veel op stal staan, veel op reis etc. terwijl een doorsnee recreatiepaard 4x per week basis bereden wordt of een bosritje maakt en veel buiten staat.


Zwaardere training oké, maar ik geloof toch dat de paarden van Anky erom bekend staan om meer buiten te komen van het gemiddelde paard :)
De aanleiding van het artikel, het overlijden van Bonfire, vind ik ook niet gepast :n

Ja, maar alsnog heeft een sportpaard minder weidegang en contact met andere paarden als een gemiddeld recreatiepaard.

koetje01
Berichten: 79
Geregistreerd: 14-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:54

Hmm, het zeker wel iets om eens over na te denken. Toch ben ik van mening dat paarden die bereden worden het niet altijd slechter hebben dan wilde paarden. Mits natuurlijk goed verzorgd, voldoende eten, soortgenoten, en veel buiten. Want ookal heeft het leven van een paard 'in gevangenschap' nadelen, het leven van een wild paard is ook niet altijd geweldig. Doodzieke paarden hebben daar niet de luxe om in een spuitje van hun pijn ontdaan te worden, soms liggen ze dagen langzaam te verhongeren. Dus nee, ik ben niet tegen het berijden van paarden. Hun hoofden tegen hun borst 'vastbinden' met kilo's ijzer in hun mond en ze vervolgens de hele wereld overslepen zodat ze jaren geen weide meer zien daarentegen...

edit: tiepfoutje
Laatst bijgewerkt door koetje01 op 31-10-13 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lunaleut

Berichten: 38
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:54

mmm.... Je hebt eigenlijk gewoon gelijk. Maar je geeft een paard wel een hoop dingen die hij niet in het wild zou krijgen. zoals, Genoeg hooi een warme stal, beweging, en een fijne poetsbeurt. met name genoeg hooi is toch erg belangrijk, Dit heeft een paard nodig.
In het wild is de kans op overlijden groter als bij mensen. En zolang de slechte mensen onder ons
van deze dieren afblijven hebben ze het juist goed. /3 :j

marleeentje

Berichten: 983
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Aan de zuid hollandse kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:55

Century schreef:
Mijn boogschiettrainer heeft precies dezelfde mening. Hij vindt paarden prachtig, en dáarom wil hij er niet op zitten. Ik heb met het ook afgevraagd toen ik begon met paardrijden: is dit wel diervriendelijk? Ik ben er zelf ook nog niet volledig over uit.
Aan de andere kant: ik moet ook werken om te leven, geld te verdienen, eten te kunnen kopen, etc. Een (recreatie)paard moet in het algemeen veel minder werken dan ik. Daarnaast is het de bedoeling dat de training goed voor zijn lichaam is.
Voor beide is wat te zeggen.


Mee eens!
Om de dood van Bonfire als aanleiding voor deze column te gebruiken is misschien niet zo goed, maar aan de andere kant maakt dat het wel extra prikkelend. Bonfire is een paard dat iedereen kent, ook niet-paardenmensen hebben daar een beeld bij.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:00

Caelum schreef:
Laat me raden heeft hij thuis een huisdier zitten die elke dag enkele uren alleen zit ? Dat is net zo slecht want ze horen ook in het wild te lopen en 'echt' voedsel te krijgen i p v brokken 8)7


Precies wat ik ook dacht :+

OneFellSwoop
Berichten: 592
Geregistreerd: 05-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:01

Ik ben ook niet gemaakt om mijn hele leven te werken volgens mij, maar moet geld verdienen.. Wie komt mij redden? |(

Nee even zonder dollen, wat hij zegt vind ik ergens wel waar. Maar ik weet niet of ik het heel realistisch vind.. Zet een beetje aan het denken

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:02

Hij heeft eigenlijk wel gelijk denk ik. Als er filmpjes naar buiten komen over hoe olifantjes en tijgers en beren "opgeleid" worden voor een circuscarrière schreeuwt iedereen moord en brand. En ik weet zeker dat er ook in dressuur- en springtrainingen dingen gebeuren die wij als de "normale paardenmens" al sterk afkeuren, laat staan de gemiddelde dierenliefhebber. Ik rijd zelf ook paard, prestatiegericht zelfs, ik denk zelf dat ik een hele goede band heb met de paarden die aan me zijn toevertrouwd, maar ik denk dat deze columnist wel een punt heeft. Het blijft moeilijk hierin een balans te vinden maar het is belangrijk dat we ons toch steeds meer in het paard gaan verplaatsen ipv aan ons eigen ik en ego....

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:02

Ik ben het grotendeels met hem eens....

Als je dwangmiddelen terzijde gooit (zwepen/ sporen.... mmm, verfijning?! ;-) ), en de tijds- en prestatiedruk eraf haalt en alleen leeft voor de best mogelijke band en een diepe samenwerking die beiden lol en een fit lichaam biedt... prima.
Wanneer rijden ook niet een primair doel is, maar een onderdeel van de samenwerking, en je het dier buiten jullie gezamenlijke tijd ook een fijn leven biedt (buiten/ vrienden)... dan heeft het paard een bestaansreden en kunnen wij zonder schuldgevoel genieten :-)


Maar op wedstrijden en pensionstallen zie ik veel paarden die niet erg content lijken met hun bestaan... en dat zijn de momenten dat ik het rijden en alles wat daarmee samenhangt verafschuw.

Telpeva

Berichten: 14708
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:03

Leuk stukje, ik kan zoiets ook wel waarderen.

Caelum: het doel van je post snap ik niet helemaal, waarom de aanname dat de columnist thuis een dier heeft zitten dat uren alleen is en verkeerd gehouden wordt? Dat weet je toch helemaal niet of ken je de columnist persoonlijk

_Femkeeex
Berichten: 3463
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:04

Hmm, ik vind dat deze man wel overdrijft. Paardensport is niet zielig, het KAN zielig zijn, als je een paard behandeld als een paard en er voorzichtig mee omgaat is er niks zieligs aan. Okay, stang en trans, sporen, slofteugel enz, dat vind ik allemaal onzin en overbodig. Maar heeft die man ooit gehoord van NH of terwel het natuurlijk omgaan met paarden! Een paard is niet gemaakt om een ruiter te dragen, dat klopt id. Maar er zijn oefeningen waardoor je het paard voorbereidt om de ruiter te dragen! en een geresseerde tijger is absoluut niet te vergelijken met een gedresseerd paard!, in het wild, in de wei o.t.w in vrijheid, voeren paarden deze oefening al vanaf veulen af aan uit. Daarbij komt dat dressuur erg gezond is voor het paard. Wat tegenwoordig het meest aan de hand is, is dat mensen paarden gaat behandelen als mensen, een paard is een paard en bahandel hem dan ook zo!

Ik vind het verschrikkelijk onbeschoft, dat hij het overlijden van Bonfire als voorbeeld gebruikt :n

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:05

koetje01 schreef:
Hmm, het zeker wel iets om eens over na te denken. Toch ben ik van mening dat paarden die bereden worden het niet altijd slechter hebben dan wilde paarden. Mits natuurlijk goed verzorgd, voldoende eten, soortgenoten, en veel buiten. Want ookal heeft het leven van een paard 'in gevangenschap' nadelen, het leven van een wild paard is ook niet altijd geweldig. Doodzieke paarden hebben daar niet de luxe om in een spuitje van hun pijn ontdaan te worden, soms liggen ze dagen langzaam te verhongeren. Dus nee, ik ben niet tegen het berijden van paarden. Hun hoofden tegen hun borst 'vastbinden' met kilo's ijzer in hun mond en ze vervolgens de hele wereld overslepen zodat ze jaren geen weide meer zien daarentegen...


Helemaal mee eens!
Die column is erg zwart/wit, maar er zit zeker een kern van waarheid in. :j

Ninx schreef:
Ik ben het grotendeels met hem eens....

Als je dwangmiddelen terzijde gooit (zwepen/ sporen.... mmm, verfijning?! ;-) ), en de tijds- en prestatiedruk eraf haalt en alleen leeft voor de best mogelijke band en een diepe samenwerking die beiden lol en een fit lichaam biedt... prima.
Wanneer rijden ook niet een primair doel is, maar een onderdeel van de samenwerking, en je het dier buiten jullie gezamenlijke tijd ook een fijn leven biedt (buiten/ vrienden)... dan heeft het paard een bestaansreden en kunnen wij zonder schuldgevoel genieten :-)


Maar op wedstrijden en pensionstallen zie ik veel paarden die niet erg content lijken met hun bestaan... en dat zijn de momenten dat ik het rijden en alles wat daarmee samenhangt verafschuw.


Precies wat ik ook wilde zeggen, maar dan beter verwoordt. :)