Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-12 09:49

http://www.dehoefslag.nl / http://www.dressage-news.com


Afbeelding
Luiza Tavares Almeida & Samba
Foto: www.sjoert.com
De Dominicaanse Republiek heeft een officieel protest ingediend bij de FEI wegens de verleende toestemming voor CDI3* wedstrijden in Brazilië met een grotendeels nationaal jurykorps. Precies hetzelfde jurykorps gaf afgelopen weekeinde een Braziliaanse amazone persoonlijke recordscores zodat zij de enige individuele combinatie is voor Centraal en Zuid Amerika op de Olympische Spelen van Londen.

Luiza Tavares Almeida reed met de dertienjarige Lusitano hengst Samba een persoonlijk record in zowel de Grand Prix en de kür op muziek. Hiermee kreeg ze een voorsprong op de Dominicaanse Yvonne Losos de Muñiz and Liebling II.

Drie van de vijf aanwezige juryleden waren inderdaad Braziliaans. Alle Braziliaanse combinaties in de wedstrijd behaalden dan ook een score van minimaal 64 procent, om zich te kwalificeren voor de Olympische Spelen. De drie Braziliaanse juryleden in São Paulo waren Sabine Bilton, Salim Nigri en Claudia Moreiro de Mesquita.

De FEI heeft bevestigd dat er een klacht is ingediend en geeft aan de zaak serieus te nemen. De deadline voor individuele Olympische kwalificatie is 1 maart 2012.

- Offline -


Regallie
Berichten: 888
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:59

Ow ow ow...

Mocht het waar zijn dan is het echt om te ;(

ashley1

Berichten: 2616
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:02

Dat klinkt inderdaad wel vreemd... to say the least.
Hopelijk wordt het goed en onpartijdig uitgezocht, vind het heel slecht als dit inderdaad zo blijkt te zijn.

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

sassie81
Berichten: 592
Geregistreerd: 04-02-10

Re: Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:13

Jeujj en dan word je laatste op de OS .......das echt de moeite pfff.....

Atomic v. Sunny Boy Z2 verkocht+Versace v. Krack C Z2 verkocht+Legend of Loxley v. Lord loxley lichte tour psg +Liberty of Loxley v. Lord Loxley verkocht+Da Vinci v. Zizi Top verkocht+3jr Fatal attraction v. Vivaldo+4jr Excaliber v. Oscar verkocht + 3jr First impression v. Citango verkocht+ 3jr Light my fire v. Lord lucifer verkocht +Guus v. scen tao 3jr verkocht

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:25

sassie81 schreef:
Jeujj en dan word je laatste op de OS .......das echt de moeite pfff.....

Nou dat zou mij een worst wezen! :')

Volg mijn werk op mijn website http://www.grafies.nl/

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:58

knetterhard schreef:
sassie81 schreef:
Jeujj en dan word je laatste op de OS .......das echt de moeite pfff.....

Nou dat zou mij een worst wezen! :')

Idd, dat weet niemand meer over een paar maanden en kun je toch zeggen dat je op de OS bent geweest! (en je paard ook, waardoor die vast ook weer meer waard is...)

Maar als het bericht klopt is het natuurlijk wel echt schandalig! Eigenlijk zouden ze die uitslagen van die wedstrijd gewoon moeten schrappen. Dit kan toch gewoon niet?!

Tinus:Forever in my heart!
Zoë: L1+3! :D / B+9 / B+10 next stop: nog niet op de planning...

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:13

Misschien speelt de FEI dit deels ook zelf in de hand door de deadline al op 1 maart 2012 te stellen...

Maar inderdaad schandalig als het klopt.

/3 Volumia (OO Seven x Sultan) [color=#000080]Theeleuter :9k

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:45

het mot iets kosten maar dan heb je wel een ticket :D

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:46

purkie schreef:
het mot iets kosten maar dan heb je wel een ticket :D

Haha betaling in Natura :+

Volg mijn werk op mijn website http://www.grafies.nl/

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Re: Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:35

Als je bij de wereldbeker finale aan start kan komen, dan kan je toch ook wel zonder omkoping or anything else aan de start komen op de OS? :D

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:48

Olympische Spelen kwalificaties... het is me toch wat.

Laten we er eens wat dieper induiken:

Hoofdjury op C = Argentijns.
Jury E = Braziliaans
Jury H = Braziliaans
Jury M = Braziliaans
Jury B = Frankrijk

Luiza´s scores:
C Argentijns = 69,149% (1ste plek)
E Braziliaans = 66,489% (2de plek)
H Braziliaans = 68,830% (1ste plek)
M Braziliaans = 69,574% (1ste plek)
B Frankrijk = 66,6064% (1ste plek) (3,936% hoger dan de nummer 2)

De dag erna in de Kur op muziek heeft ze van de Argentijnse Jury de hoogste score van alle juryleden gekregen (72,875%) en ook de franse jury had haar duidelijk op de 1ste plek staan met 71,875%, wat 3,375% hoger was dan de nummer 2.

De Dominicaanse ruiter heeft op die wedstrijd niet eens gestart, er kwamen die 2 dagen alleen Braziliaanse ruiters aan de start. Weet niet of ze er wel bij was en met eigen ogen gezien heeft of de scores het waard waren, of dat de Dominicaanse Republiek het alleen puur naar aanleiding van de eindresultaten bepaald hebben.

Wat achtergrond:
- Het Braziliaanse team heeft zich niet geplaatst voor de Olympische Spelen. Het ging om individueel, en dan was het tussen Luiza en Yvonne. (Voor individueel namens Latijns America. Omdat Luiza momenteel op 1 staat in de olympische ranking voor deze regio.)
- Yvonne was met paard tijdelijk naar Wellington (USA) verhuisd om zo toegang te krijgen tot het winterseizoen aldaar, om zo meer kans te hebben op het ticket naar de OS. (aangezien daar 11 CDI wedstrijden georganiseerd werden in Palm Beach) Maar dit bleek net niet genoeg.
- Haar paard Liebling is zeker een goed paard. Won met Carl Hester team zilver in 2009 european championship, en later een andere zilveren medaille met Carl tijdens de WEG in Kentucky.
- Het was een nek aan nek race wie van de twee nu dit ticket zou krijgen. Yvonne scoorde in haar laatste wedstrijd 63.447% in the Grand Prix en 70.500% in de Freestyle.
Volgens Dressage News, zou dit haar alsnog de eerste plek boven Luiza gegeven hebben. Maar omdat Luiza een persoonlijk record had gereden, kreeg ze bonuspunten van de FEI, en dat maakte het verschil. (hoogste score kwam niet van een Braziliaanse jury.)

De FEI gaat nu bepalen of de jurysamenstelling correct was tijdens afgelopen CDI, is dit het geval dan gaat Luiza naar de OS, is dit niet het geval dan heb je grote kans dat Yvonne in haar plaats gaat.
Voor Latijns America is individueel dus niet PER LAND, maar voor de hele regio, en mag alleen nr1 naar de OS. Dit maakt de onderlinge landenstrijd dus extra hard.

En dan dachten jullie met Totilas en Sjef Jansen een OS commotie te hebben.. :P

Of deze commotie nu wel of niet terecht is mag de FEI oordelen, daar heb ik verder geen inzicht in of de punten nou wel of niet terecht waren, want ik was er niet bij.
Maar denk dat voor iets als de Olympische Spelen deze regelgeving dit in de hand werkt. Als je in Latijns Amerika in de dressuur ergens wil komen dan is daar veel geld mee gemoeid. En persoonlijke sponsors?!?! ( :') ) Alles moet je van "buiten" halen, of zoals Yvonne zelf naar 'buiten' gaan. (voor het idee, een normaal model Pikeur rijbroek kost hier omgerekend 380 euro per stuk, en een B wedstrijd 40 euro voor je 5 minuutjes of fame...) Wedstrijden zijn er sowieso erg weinig, laat staan goede trainers, goede paarden, expertise of de mogelijkheid om ervaring op te doen. (het is hier geen Nederland...)
Als je dan 1 ticket beschikbaar stelt voor een -heel- continent, dan krijg je dit. Voor wereldruiterspelen en dergelijke, daar moeten gewoon de besten ter wereld aan de start verschijnen, maar voor een OS:
Het olympische credo: "het belangrijkst bij de Olympische Spelen is niet de overwinning, maar de deelname, zoals ook in het leven niet de overwinning, maar het streven naar een doel het belangrijkst is. Het belangrijkst is niet, om veroverd te hebben, maar om goed gevochten te hebben."

Nou, vechten doen ze er zeker voor!! ;)

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Re: Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:31

Maar de hoogste score komt toch van een Braziliaan? En niet van een Argentijn? Staat hierboven in dat rijtje.

Mogen wel heel weinig van Latijns Amerika heen! 1 combinatie wat is dat nou...

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:53

Rivano schreef:
Het olympische credo: "het belangrijkst bij de Olympische Spelen is niet de overwinning, maar de deelname, zoals ook in het leven niet de overwinning, maar het streven naar een doel het belangrijkst is. Het belangrijkst is niet, om veroverd te hebben, maar om goed gevochten te hebben."

Nou, vechten doen ze er zeker voor!! ;)


Luiza heeft ook meegedaan aan de Military World Games
http://www.youtube.com/watch?v=TQuc5vWs ... re=related

dus gevochten wordt er vroeg of laat toch wel, cool....

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:11

Thomas schreef:
Maar de hoogste score komt toch van een Braziliaan? En niet van een Argentijn?


Ging over de Kur op muziek, daar gaf de Argentijn de hoogste score van 72,875%. (de Franse jury zat daar 1% onder.)
Als er iets mis zou zijn, dan zou 'wie dan ook' de franse en de Argentijnse jury er ook in betrokken moeten hebben:
- Op Dag 1 had elke jury deze combinatie op 1 gezet, behalve 1 Braziliaanse jury die haar op de 2de plek gezet had.
- Op Dag 2 had elke jury deze combinatie op 1 gezet, behalve 1 Braziliaanse jury die haar op de 3de (!) plaats gezet had.

Thomas schreef:
Mogen wel heel weinig van Latijns Amerika heen! 1 combinatie wat is dat nou...


Eens! Stel je voor dat binnen Europa er maar 1 mocht gaan...

purkie schreef:
Luiza heeft ook meegedaan aan de Military World Games
http://www.youtube.com/watch?v=TQuc5vWs ... re=related

dus gevochten wordt er vroeg of laat toch wel, cool....


Misschien is ze daarom bij het leger gegaan, voorbereiding voor het OS gevecht! En anders vallen we te paard de Dominicaanse republiek binnen..
(ben niet bevooroordeeld, ik hoop dat Nederland wint. Maar vond dat het stukje wel een beetje van 1 kant was en inderdaad neigde naar een sterke verdenking richting braziliaanse juryleden. Als de jurysamenstelling FOUT was dan is het inderdaad FOUT en heeft Luisa pech, hadden ze beter op moeten letten en het reglement in acht nemen, (maar zo´n programma wordt neem ik aan eerst aangevraagd bij de FEI, dus die zouden dan gezegd kunnen hebben dat het niet voldoet.) Maar om te twijfelen aan de punten van de juryleden zelf, zou kunnen, maar naar mijn mening valt dat wel (ERG) mee als je de punten vergelijkt met de niet-Braziliaanse jury.)

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Re: Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:32

Hoort Mexico er ook bij? Of is dat dan midden?

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:52

Thomas schreef:
Hoort Mexico er ook bij? Of is dat dan midden?


Denk het wel maar weet het niet zeker. Ze spreken over de enige plek voor"CENTRAL and LATIN AMERICA". Maar als dat ergens op een website foutief staat en anderen nemen dat weer over, hoeft het niet waar te zijn.
Bovenstaande gaat ook puur voor individuele deelname, voor Landen TEAM deelname kan het weer anders zijn omdat daar de resultaten van de Pan American games weer belangrijker zijn. Misschien is het voor de overige latijns/Midden amerikaanse landen die geen team hebben weten te kwalificeren. (blijft 1 plek natuurlijk erg karig...)

Het kan best zijn dat er van alles en nog wat aan de hand is wat het daglicht niet kan verdragen, het enige wat ik apart vind is dat wanneer je de scores vergelijkt met niet-braziliaanse juryleden er geen grote verschillen te vinden zijn. Verder heeft Yvonne zoals ze zelf zegt "door heel USA" gereisd om daar aan CDI´s deel te nemen, en heeft dus veel kansen gehad. Als dan alsnog alles afhangt van 1 wedstrijd van 1 Braziliaanse deelnemer, dan kun je inderdaad net pech hebben dat alle juryleden het die dag hoger inzetten.

Als het ergens over gaat is of de jury-samenstelling toegestaan was of niet, en of de FEI dit van te voren wist of niet.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Re: Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:23

Ik vind dat dit gewoon een resultaat is dat mee mag tellen, omdat de Braziliaanse jury's niet hoger zitten dan de andere juryleden, en luiza is gewoon jong, en leert veel met het paard dus daardoor ontstaan er vanzelf pr's ;).

Ik dacht dat de O.S. van elk werelddeel wel paar ruiters stuurde. Hoop niet dat Mexico bij Latijns-Amerika hoort, daar heb je namelijk Bernadette Pujals die ook wel op een O.S. thuishoort!

TemptationV
Berichten: 1036
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:30

Wat een gezeur! Hadden ze eerder aan moeten denken. Iedereen wist(ook de organisatie) dat die wedstrijd een kwalificatie wedstrijd was voor de spelen in London.

Hoop zo voor luiza dat ze gewoon kan gaan.
Overigens heb ik contact gehad met haar familie en heb niks gehoord over die hele gedoe.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:12

Thomas schreef:
Ik dacht dat de O.S. van elk werelddeel wel paar ruiters stuurde. Hoop niet dat Mexico bij Latijns-Amerika hoort, daar heb je namelijk Bernadette Pujals die ook wel op een O.S. thuishoort!


Dacht ik ook, dacht zelfs dat je per land individueel kon plaatsen. Nu zal europa wel erg oververtegenwoordigd zijn. Op sommige sites staan 1 plaats voor Latijns Amerika, op andere sites 1 plaats voor latijns en midden amerika, dus of Mexico daar nou wel of niet bij zit...

Verder mag een land niet zomaar een officiele CDI uitschrijven die telt voor de OS ranking, dat moet aangevraagd worden bij de FEI, en dan zien ze daar ook wel wie de juryleden zijn en waar ze vandaan komen, dus ben benieuwd hoe dat dan zit.

impi schreef:
Hoop zo voor luiza dat ze gewoon kan gaan.


Feitelijk heb ik eerder vermeld, maar persoonlijk gezien hoop ik ook dat zij doormag.
Ze komt in de pers en interviews bijzonder sympatiek over, en heeft haar paard zelf naar dit niveau getraind. Ze lijkt me ook helemaal "penny" van haar paard te zijn, en dan heb je een streepje voor. :D
Ze rijdt hem ook vriendelijk, niet alleen in de ring maar ook op het inrijterrein. Zou het vervelend vinden dan wanneer ze toch kan gaan, "iedereen" haar vervolgens als een 'waar rook is is vuur' zou behandelen. Dus ben benieuwd wat de FEI doet!

Citaat:
Overigens heb ik contact gehad met haar familie en heb niks gehoord over die hele gedoe.


Op de braziliaanse sites stond gister nog niets. Ben wel benieuwd naar de locale berichtgeving hierover.
Neem aan dat het nu wel zo overal bekend is! Heb hier nooit wat te klagen gehad over de braziliaanse juries, de enige keer dat ik mijn wenkbrauw optrok was toen ik van 1 van de juryleden ruim 10% minder kreeg dan de andere 2. (waren 3 juryleden) kijk, dan heb je het over een verschil, haha.

"Hey, I saw that..."
~ Karma

TemptationV
Berichten: 1036
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:39

Ik heb de familie gesproken en er zal vast snel bericht van de FEI verschijnen. Ik zeg; 'op naar London om Luiza in de ring te zien!!!!!'

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:03

impi schreef:
Ik heb de familie gesproken en er zal vast snel bericht van de FEI verschijnen. Ik zeg; 'op naar London om Luiza in de ring te zien!!!!!'


Zal tijd worden dat ze met een verklaring verschijnen!
Het gaat erom of de braziliaanse bond nou wel of niet toestemming van de FEI had om 3 van de 5 juryleden van braziliaanse nationaliteit in te zetten.
Als je als FEI je administratie op orde hebt, kun je in 5 minuten controleren of ze die toestemming hadden of niet. En hoef je er geen dagen overheen te laten gaan waardoor er allemaal spookverhalen de wereld in geholpen kunnen worden. Als de FEI het foutief goedgekeurd heeft, dan moeten ze daar wezen en niet dit land/de bond of met het vingertje naar de combinatie wijzen. De berichtgeving hierover is wel een beetje stemmingmakerij door de speculaties over te nemen en ook nog naam en toenaam van de 3 locale juryleden te noemen.

Sammie schreef:
Alle Braziliaanse combinaties in de wedstrijd behaalden dan ook een score van minimaal 64 procent, om zich te kwalificeren voor de Olympische Spelen


Wat een 'bijzonder' geformuleerde zin van de Hoefslag, zouden zich toch beter moeten informeren over de kwalificatie eis. Al haalden de andere deelnemers 80%, dan maakt het nog niets uit. Nu lijkt het net alsof de "Braziliaanse combinaties" met deze 64% opeens allemaal gekwalificeerd zijn. >;) Als landenteam kan Brazilie zich niet eens meer kwalificeren voor de OS, want dat kan alleen tijdens de PANAM games en dat hebben ze als team niet gehaald. Dus gaat het alleen nog over 1 individuele plaats voor heel Midden en Latijns America. Al haalde de rest 80%, dan zouden ze nog niet gekwalificeerd zijn. De strijd ging tussen Luiza en Yvonne.

Daarentegen:
- Heeft de bond toch de wedstrijd georganiseerd zonder toestemming wetende dat ze fout zaten. Dan erg fout, en hup aan de schandpaal.
- Waren die punten voor Luiza het waard? (het was haar persoonlijke highscore die ervoor zorgde dat ze bovenaan het OS kwalificatie klassement kwam te staan. Tja, dat is de eeuwige discussie met dressuur, en mochten alle 5 de juryleden hierbij betrokken zijn, dan ook bijzonder fout. Maar voor Dominicaanse republiek, als alles afhangt van 1 wedstrijd...)

Wel leuk, Colombia heeft zich geplaatst als Landenteam als enig Midden/Latijns Amerikaans team. Weet niet of ze ook een team af kunnen vaardigen, want ze hebben dit recht verworven door een medaille te winnen op de PANAM games, en dat is PSG.. Die regel heb ik nooit helemaal gesnapt. Want als je GP rijdt, mag je niet op de PANAM uitkomen in PSG, en als je dan met je PSG team bij de eerste 3 zit, hoe goed is je GP team of ga je in een paar maanden tijd je PSG team omtoveren tot ervaren GP team? Daarbij, de PANAM games is niet alleen voor Midden/Zuid Amerika maar ook voor Noord amerika en Canada.
Noord Amerika en Canada waren Goud en Zilver, en Colombia dus Brons. Dat was verwacht, dus heeft heel Midden en latijns amerika maar 1 kans op een landenteam, en zoals al eerder vermeld ook maar 1 kans op individuele deelname.
Nu is het niveau hier ook minder, maar voor een OS vind ik dat dit niet het uitgangspunt moet zijn (Jamaica bobslee team.). Daar zijn andere wereldbekers voor.

Sorry, weer lange tekst. Maar volgens mij weten niet veel mensen hoe het nou zit met de OS kwalificatie eis voor die eene ruiter uit, noem eens wat, Nicaragua ofzo...
"Wat doen er toch weinig ruiters uit Midden/Latijns Amerika mee?!?!?"

:+
Er mag er maar eentje komen...

"Hey, I saw that..."
~ Karma

TemptationV
Berichten: 1036
Geregistreerd: 23-02-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dominicaanse Republiek dient klacht in bij de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:19

Om het even duidelijk te maken, Luiza stond al een paar maanden boven aan in het klassement!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnoukS_, Boemklatsch, Isa_Sofie, maava, nano, SusanH, XladyX en 14 bezoekers