Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:43

NatasjavE schreef:
Ik moet zeggen dat ik alleen van bokt de slechte verhalen ken...ik ken niemand in mijn omgeving die slechte ervaringen hebben. ook niet bij een fokker die er meer dan 20 in de wei heeft staan en waarvan ze bijna allemaal wel een keer op de keuring komen...en dus gecontroleerd worden.

Precies je hoort het enrgens behalve op bokt of bij de groep Nijhof, vind het allemaal van die niet te controleren verhalen, en allerlei zogenaamde onderzoeken die van internet getrokken worden waarvan de conclusies vaak verkeerd worden geciteerd of verkeer geintrepeteerd

CaPrIoLe`79

Re: Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:48

Diegene die ik ken waarbij het paardenlijf de chip niet accepteerde, met veel ellende als gevolg die wilde een klacht indienen, maar werd daarbij heel erg gehinderd en tegengewerkt. Dat soort verhalen proberen ze in de doofpot te laten verdwijnen.
Ik denk dat je het best aan de eigenaar kan overlaten wat ze met hun paard willen doen. Uiteindelijk wil iedereen het beste en iedereen ziet dat anders. Al dat verbieden en verplichten werkt alleen maar betuttelend. Net zoals die verplichte piercingen met kaartjes eraan in de koeienoren tegenwoordig. Wat was er mis met het oude systeem en waarom heeft de boer er niks meer over te zeggen???

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:52

Ik dacht al waar blijft hij, de beroemde doofpot :+

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:58

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over het brandmerken in Duitsland en niet over de voor- en nadelen van het chippen. Vanaf hier graag weer on topic. Bedankt alvast.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:04

Dus afschaffen dat brandmerken, ter identifikatie van een paard is het niet geschikt. Met welk doel dan, alleen als levende reclame voor het stamboek zoals duitse stamboeken beargumenteren?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:18

Adil schreef:
Ik heb niks tegen brandmerken dus het mag van mij gewoon verder doorgaan...

Wat ik niet helemaal snap: Ik meende toch echts dat in Dld sinds (relatief) kort het chippen verplicht is...?

Is het ook, en daarnaast kan de fokker dan kiezen het paard toch te brandmerken, dus én chip én een brandmerk. En dat brandmerk wil men nu verbieden, ene merkteken als statussymbool niet als identificatiemiddel.

Het nadeel van het brandmerk is dat het aan te passen is, niet altijd af te lezen en als je alleen het paard ziet niet of nauwelijks te koppelen aan een levensnummer, dus te identificeren. en soms zelf helemaal niet zichtbaar.

Vriesbranden, de haren worden wit op een donker paard, en op een schimmel moet er een andere techniek worden toegepast zodat het litteken zwart wordt.
De plaats van het vriesbranden zou zijn op de schouder/schoft maar kan vervormen door de groei, waardoor het onleesbaar kan worden.

Onderzoeken hebben uitgewezen dat chippen toch de meest betrouwbare identificatiemethode is, en de misser eigenlijk altijd te wijten zijn aan de/een chipper....
niet gecontrolleerd of er een transponder aanwezig was/is
niet gecontroleerd of de ingebrachte transponder uberhaupt doet, en geen nacontrole na het plaatsen (= transponder is verdwenen maar blijkt nooit ingebracht te zijn maar al uit de naald gevallen)

Tja de A op de schouder: Algemeen kampioen... A premie.. de mensen die bedonderd worden, worden ook dan bedonderd, die doen geen/onvoldoende onderzoek en zullen zich ook wel om de tuin laten leiden door fabeltjes over de A op de schouder. en dan nog, afgekeurd door de verzekering voor hetgeen het verzekerd was.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:23

NatasjavE schreef:
Tatoeage lijkt mij ook een goed alternatief. Zie je niet en blijft op dezelfde plek.

War wil je dan tatoeeren?
lip/tong dan heb je eigenlijk de plaatsen wel gehad waar het zichtbaar is bij een paard. En of dan het controleren zo fijn is voor het paard?

maar kan er worden uitgesneden of aangepast.... dat gebeurde 'vroeger' nogal eens, daarnaast kan een tatoeage vervagen en zelfs onleesbaar worden.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:28

Alane schreef:
NatasjavE schreef:
Tatoeage lijkt mij ook een goed alternatief. Zie je niet en blijft op dezelfde plek.

War wil je dan tatoeeren?
lip/tong dan heb je eigenlijk de plaatsen wel gehad waar het zichtbaar is bij een paard. En of dan het controleren zo fijn is voor het paard?

maar kan er worden uitgesneden of aangepast.... dat gebeurde 'vroeger' nogal eens, daarnaast kan een tatoeage vervagen en zelfs onleesbaar worden.

Oeh!!! Waar sommige lieden aan denken en ik blijkbaar niet...

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:53

Friezen hadden vroeger tongnummers, als een paard gestolen werd sneed men soms een stuk van de tong af of maakte het nummer onherkenbaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:54

Hè gatverdarrie... wat doen we toch allemaal met die beesten... :n

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 02:14

Mijn paard is ook gevriesmerkt, aan beide zijden.
Heb dus ook geen chiplezer nodig en kan zo via internet nagaan waar het paard vandaan komt en de van wie het afstamt. Dat gedoe met streepjes codes en chips... Ik vindt het een goed plan om vriesmerken weer in te voeren. Overigens gebeurt dat onder plaatselijke verdoving en duurt een paar seconden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 02:19

Ik vind brandmerken prachtig!!! (als een van de weinigen denk ik)

Mooie Brahma kuikens te koop!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 04:03

Ik heb wel eens bekijks, Mijn paard is gemerkt volgens het Nieuw Zeelandse systeem.
In NZ mag je nog zelf bepalen hoe je je paard identificeert. Die vrijheid zou in de Eu ook mogelijk moeten zijn.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:06

Kreeg vanmorgen volgend mailtje:
Der Hannoveraner Verband kämpft für den Erhalt des Brandzeichens bei Pferden

Der Hannoveraner Verband hat in Zusammenarbeit mit dem Holsteiner und dem Trakehner Verband sowie der FN einen Informationsfilm zum Thema Schenkelbrand erstellt. Der Film zeigt unter anderem die unproblematische Kennzeichnung von Fohlen mit dem Schenkelbrand und richtet sich gleichermaßen an Pferdefreunde wie Menschen, die sachliche Informationen einer emotional aufgeladenen Kampagne vorziehen.

[ Informationsfilm zum Thema Schenkelbrand ]

Leider lassen sich allerdings auch Personen mit behördlichem Auftrag offensichtlich von hetzerischen Kampagnen leiten. So hat der für die EQUITANA in Essen verantwortliche Amtsveterinär eine Informationsveranstaltung zum Thema Schenkelbrand auf der EQUITANA unterbunden. Er ließ ein Fohlen, welches zu dieser Informationsveranstaltung mit dem Schenkelbrand gekennzeichnet werden sollte nicht in die Halle. Die Tierschützer scheinen sehr viel Angst davor zu haben, dass Unbeteiligte erkennen könnten wie wenig ein Fohlen durch den Brand beeinflusst wird. Anders sind derartige Aktionen nicht zu erklären.

Mit einer Online-Signatur können Sie uns in dieser wichtigen Frage unterstützen.

Weitere Informationen zu diesem Thema finden Sie auf unserer Internetseite www.hannoveraner.com.

The Hannoveraner Verband is fighting for the maintenance of the hot branding system with horses

In co-operation with the Holsteiner and the Trakehner Verband and the German FN, the Hannoveraner Verband has produced a film to inform about the issue hot branding. The film shows the uncomplicated way of branding foals, and it approaches horse enthusiasts as well as people who prefer objective information instead of an emotionally loaded campaign.

[ Information movie about hot branding ]

But unfortunately, local authorities are obviously also influenced by the nasty, invidious campaigns. The official veterinarian, responsible for the EQUITANA in Essen, has prohibited an information session on the issue hot branding at the EQUITANA. He prevented a foal that was to be branded during this information session from entering the hall. Animal welfarists are obviously afraid that non-participants may realize how little foals are influenced by the brand. There is no other explanation actions like this.

You can support this important subject with your electronic signature online.

For further information please take a look at our homepage www.hannoveraner.com.

Möchten Sie diesen Newsletter abbestellen, klicken Sie hier
Would you like to unsubscribe from this newsletter, click here

Hannoveraner Verband e. V.
Lindhooper Straße 92
27283 Verden
Telefon 0 42 31/67 30
Telefax 0 42 31/6 73 12
www.hannoveraner.com
e-Mail mailto:hannoveraner(at)hannoveraner.com
USt.-Id. DE 116736314
Steuernr. 48/201/17679, Finanzamt Verden
Vereinsregister-Nr. 411, Amtsgericht Verden
Geschäftsführer: Dr. Werner Schade, 27283 Verden

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:16

funnyhorses schreef:
Ze moesten zelf es zo'n heet ijzer op hun reet krijgen! :(

Het geeft nochtans heel wat minder stress dan dat chippen. Heb al meerdere veulens en ook een aantal paarden gehad die gebrandmerkt werden. Was er zelf bij en de dieren reageerden totaal niet op het merken. Het chippen geeft echt veel meer miserie met zich mee. Heb ook liever brandmerken dan dat chippen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 11:35

Dat brandmerken gaat zoooooooo snel... ik denk dat het een beetje te vergelijken is met oorbellen schieten. Dat doen sommige mensen ook bij hun baby meisjes!

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:46

Jemig, van die info-mail van het hannoveraan-stamboek schrik ik wel! Ik dacht dat ze toch wel enige reden zouden hebben om vóór brandmerken te zijn, maar ze zijn slechts tegen tegen brandmerken!

"Het is niet zielig want het dier reageert nauwelijks, en de tegenpartij is de slechterik want die wil niet dat de wereld kan zien dat het dier nauwelijks reageert."

Waar halen wij het lef vandaan, om brandmerken goed te praten, gewoon omdat het mooi is? Het vriesmerken van unieke codes daargelaten, een stamboekteken is absoluut niet uniek en zou alleen voor het "mooie" zijn! Mijn tattoo deed ook nauwelijks pijn, maar was MIJN keus en niet die van een ander. Lees: het deed wel pijn, maar ik koos ervoor niet ertegen te vechten. Waarmee kopen wij het recht om over het lichaam van een ander te beslissen? Ter bevordering van gezondheid, vóór identificatie, of pijnloze ingrepen, oké, maar gewoon voor de sier?

Sorry, maar ik walg van de reacties "van mij mag het doorgaan want ik vind het mooi." Wanneer enige ingreep geen enkel nut dient dan de smaak van de mens, zou deze helemaal geen invloed op het paard mogen hebben. Koop maar een leuk dekje of een mooi halster! Of scheer een figuurtje in z'n vacht. Maar een brandmerk is een litteken en littekens ontstaan na verwonding!

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Maylea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:18

ja maar chippen is veel stresvoller als ik het van de verhalen hoor dus....

a ring is round and will never end and that's how long I'll be your friend (L)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:52

Ik heb meerdere paarden en veulens laten chippen, en behalve die ene (die ook al compleet gestresst raakte van een enting van een DA) geen reacties, geen stress helemaal niets...
Ook niet door een onervaren chipper.
Chippen is niet pijnloos, brandmerken evenmin, maar het brandmerken waar het in duitsland omgaat is niet meer met een nummerbrand, alleen een merkteken zodat je kunt zien dat het om ene stamboekdier gaat...
Dus eerst chip'pijn' dan nog een merkje erop voor het mooi.. .. .. ..

Ga je nummerbrand en transponder vergelijken
Heb je geen paspoort (meer) dan is een transponder simpel uitlezen, op internet nazoeken en je hebt een levensnummer, lang leve paardenfokken.nl en je kunt zelfs de afstamming achterhalen, PUI bellen en duplicaat regelen of verder navragen.
Heb je geen paspoort (meer) en je paard is brandmerkt... dan maar kijken welk stamboek (enig idee hoeveel stamboeken er in Duitland zijn die qua merk niet zo heelveel van elkaar verschillen?) nummer ontcijferen en dan maar kijken hoe je het helder krijgt met het stamboek (heb ik het niet over een taalbarriere) kleur, aftekeningen, geboortejaar...

"leuke" foto van de DB in Duitsland:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:22

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:16

Ach, waar iedereen zich druk om maakt.
Dankzij de EU te Brussel zijn er regels opgesteld om de voedselketen veilig te stellen.

Zolang een paard een slachtdier is moet het een identificatie hebben.
Vooral Duitsland is erg streng op dit gebied.
Gaat een paard naar de slachter, of gewoon dood dan is het procesverbaal erg hoog als er geen paspoort met bijbehorende identificatie aanwezig is.

Voorlopig mag je blij zijn dat we met de paarden nog geen administratie moeten bijhouden waar hij naar verkocht wordt, of verplaatst wordt naar een andere stal.
Zoals bij de koeien, geiten, schapen en varkens.

Net zoals het couperen van staarten bij de trekpaarden is brandmerken ook een oud systeem.
En oudere fokkers blijven een oud systeem aanhangen, omdat zij er in opgegroeid zijn.
Een beetje het broodje aap verhaal.

Voor de mensen kregen we ineens de verplichting om vinger afdrukken af te geven bij de aanvraag van een nieuw paspoort.
Valt me mee dat wij geen chip krijgen, of een brandmerk op de rug.

Kijk, heb je duizend koeien lopen op de grote steppe in Amerika, samen met de andere duizenden koeien van je buurmannen, dan is een brandmerk makkelijk om je eigen koeien er tuusen uit te halen.
Maar een fokker die een veulentje krijgt ????
Brandmerken, waarvoor??
Bij ons in Europa loopt er echt geen paardje van de buren op jouw wei.
Hooguit eentje als pensionklant.

Van mij mogen ze alle systemen afschaffen die pijn of leed veroorzaken aan een dier.
Dus ook die wagelijke oormerken op koeien en geiten.

De iris scan is de oplossing hiervoor.

Mannen zijn wat duidelijker en korter van gespreksstof.
Ook de paardentrailer moet wel eens een Bovag keuring ondergaan.
Cochise de eerste goedgekeurde en oudste hengst van het ICS Nederland.
Elina, K4 & K6 zoeken een goed tehuis.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:21

wahah een iris scen... zie je het voor je??? Dat werkt bij mensen al niet super, je moet je oog een aantal seconden stil en erg ver open houden anders werkt het niet Ik zie me dat nog niet doen bij mijn paarden!!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:33

suuzepuus schreef:
wahah een iris scen... zie je het voor je??? Dat werkt bij mensen al niet super, je moet je oog een aantal seconden stil en erg ver open houden anders werkt het niet Ik zie me dat nog niet doen bij mijn paarden!!!

Ff serieus, heb jij ervaring met de iris scan ?
Ben er benieuwd naar, op schiphol wordt het al vrijwillig toegepast.

Mannen zijn wat duidelijker en korter van gespreksstof.
Ook de paardentrailer moet wel eens een Bovag keuring ondergaan.
Cochise de eerste goedgekeurde en oudste hengst van het ICS Nederland.
Elina, K4 & K6 zoeken een goed tehuis.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:38

@Lamar
Ja, maar dat gaat over brandmerken, niet over vriesmerken.
Ik heb sterk het idee dat die 2 methodes door elkaar gehaald worden.
Media in het bijzonder zijn soms kampioen in kletskoek verkopen, of termen door elkaar halen, omdat een reporter of redactie geen verstand heeft van een onderwerp.
Brandmerken wordt niet veel meer toegepast bij paarden, vriesmerken wel. De eerste gebeurt vaak zonder verdoving en de andere met. Verder vindt ik de discussie wat het meeste pijn doet vrij zinloos. Er zijn paarden die niet blikken of blozen bij een prik en andere stuiteren door het dak. Ik vindt het belangrijker wat de gevolgen, voor en nadelen zijn na de ingreep. En dan kies ik voor vriesmerken.

@ Hester
Ze zijn ook voor brandmerken, de Engelse vertaling is alleen niet helemaal correct.
Er staat eigenlijk dat de hoofd-DA die verbonden is aan EQUITANA het brandmerken op een veulen niet toeliet, omdat hij bang was dat dierenactivisten stennis zouden gaan schoppen, anders kon het Hannoveraner Verband niet verklaren, waarom het niet toegestaan werd. Het Verband was dus boos op deze DA. En dat heeft ook te maken met de komende verkiezingen, wordt gezegd.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:44

Ariebren schreef:
Ach, waar iedereen zich druk om maakt.
Dankzij de EU te Brussel zijn er regels opgesteld om de voedselketen veilig te stellen.

Zolang een paard een slachtdier is moet het een identificatie hebben.
Vooral Duitsland is erg streng op dit gebied.
Gaat een paard naar de slachter, of gewoon dood dan is het procesverbaal erg hoog als er geen paspoort met bijbehorende identificatie aanwezig is.

Voorlopig mag je blij zijn dat we met de paarden nog geen administratie moeten bijhouden waar hij naar verkocht wordt, of verplaatst wordt naar een andere stal.
Zoals bij de koeien, geiten, schapen en varkens.

Net zoals het couperen van staarten bij de trekpaarden is brandmerken ook een oud systeem.
En oudere fokkers blijven een oud systeem aanhangen, omdat zij er in opgegroeid zijn.
Een beetje het broodje aap verhaal.

Voor de mensen kregen we ineens de verplichting om vinger afdrukken af te geven bij de aanvraag van een nieuw paspoort.
Valt me mee dat wij geen chip krijgen, of een brandmerk op de rug.

Kijk, heb je duizend koeien lopen op de grote steppe in Amerika, samen met de andere duizenden koeien van je buurmannen, dan is een brandmerk makkelijk om je eigen koeien er tuusen uit te halen.
Maar een fokker die een veulentje krijgt ????
Brandmerken, waarvoor??
Bij ons in Europa loopt er echt geen paardje van de buren op jouw wei.
Hooguit eentje als pensionklant.

Van mij mogen ze alle systemen afschaffen die pijn of leed veroorzaken aan een dier.
Dus ook die wagelijke oormerken op koeien en geiten.

De iris scan is de oplossing hiervoor.

_O- een irisscan... Hoe zie je dat voor je?
Als een paard een slachtdier is -wat je overigens zelf bepaald- dan wordt het tijd dat slachten ook hier verboden wordt, hebben we de chip ook niet meer nodig. En dan is vriesmerken een goed alternatief of een DNA registratie (dat is wat eenvoudiger en betrouwbaarder om de foklijnen te volgen).