Italian scientists clone first horse

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Italian scientists clone first horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 18:25

Laatst bijgewerkt door Karin op 06-08-03 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 18:25

The development is reported in the journal Nature. It means that scientists have now cloned sheep, mice, cattle, goats, rabbits, cats, pigs and mules. The mule, called Idaho Gem, was born earlier this year in the US.

Afbeelding

The Laboratory of Reproductive Technology is in Cremona, an hour's drive from Milan. I went there to meet Prometea and her creator, Cesare Galli. Prometea is inquisitive and docile. She fed happily from my hand as we filmed her for television news. Rather like Dolly the sheep, the most famous clone of all, who I met a few years ago, she appears delighted to meet the public and is not at all camera-shy. The stables Prometea shares with her surrogate mother also houses two cow clones.

Cesare Galli is delighted with his achievement and believes it could have major implications for horse racing. He says in theory you could have a race full of clones of the greatest racehorses competing against each other. But the rules would need to change first. Thoroughbred horseracing is strictly controlled - it does not permit artificial insemination or any kind of fertility treatment.

The cloning technique could have a particular role, says Galli, in perpetuating the sporting success of male show and jump horses that have been castrated. Geldings, which have their testicles removed at an early age, have no ability to reproduce normally.

Afbeelding

Prometea was the successful outcome of 328 attempts to construct and implant a viable embryo.

(By Fergus Walsh, BBC science correspondent, in Cremona)

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:43

jemig wat ziek, sorry ik vind klonen nogal eng.......
overigens kun je zo wel een perfect 2 of meer span "fokken"

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:19

[PP] paard gekloond

ik vind het een vreemd en raar idee, dat klonen!
en zoals ik in t andere topic al zei, je ziet op die manier wel welke ruiter het beste is, want als iedereen dezelfde paarden heeft, wint de beste ruiter en niet het beste paard....

maar ik vindt het maar nix dat klonen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 19:25

Dan heb jij het waarschijnlijk ook om 7 uur op het 538-nieuws gehoord, Renske. Knipoog

Ik kon het op geen enkele Nederlandse (nieuws)site vinden, maar wel op die van de BBC, vandaar in het Engels.

Wat mij nog het meest tegenstaat aan klonen, is dat er cellen worden gebruikt die al enkele jaren oud zijn. Een kloon zal dus nooit zo lang meegaan als het origineel, immers de cellen zijn al verouderd. En wat is dan nog de lol van fokken als je toch al weet dat een dier het evenbeeld zal worden van een van zijn ouders?

Ik vind het wonderlijk dat het allemaal kan, maar ik plaats er toch wat vraagtekens bij.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:49

Elk paard is uniek en dat maakt paarden leuk...toch
Het klonen staat me heel erg tegen en achterin mijn hoofd heb ik dan altijd het idee dat er misschien "verkeerde" mensen dit gaan toepassen.
Nee hoor geef mij maar paardjes met een papa en een mama. Zoals Karin al zegt, wat is er dan nog voor een lol om te fokken...wordt allemaal dan wel een beetje saai.
Zoiets werkt toch ook de evolutie tegen, of ben ik nou gek?

heidiLOVER

Berichten: 9184
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:49

ik vind het klonen ook niks.
en renske heeft wel gelijk, want die paarden blijven natuurlijk allemaal hetzelfde en de ruiters niet!!

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Miracle

Berichten: 85
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:56

Tja, zoals ik al zei in dat andere topic... Klonen is gewoon niet natuurlijk, het is onzinnig om uit een eicel een ander paard te gaan klonen. Laat de natuur maar lekker zijn gang gaan! Daar moet de mens zich niet mee bemoeien

Think before you act...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:21

Wat ik me nou afvraag, zijn de aftekeningen van het gekloonde veulen nou helemaal hetzelfde als haar...uhm..oudere zelf? Haha!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:22

Heb het net gezien op BBC. Erg apart...

keep calm, I'm engaged!!! <3

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:37

Ik vind het echt griezelig, wat zal het volgende zijn wat ze gaan doen?

XANTHA

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:01

inderdaad Jolynn, tis zover.. waar gaat het naartoe...

Enya - Daya :-)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 22:03


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:24

Gezellig dat klonen, dan lopen dr over paar jaar allemaal zwarte super giga springende en met super aanleg dressuur paarden rond, zelfs voor recreatie Knipoog
Het is maar wat je leuk vind, je paard "bestellen".

Stel dat ze da binnenkort doen met mensen....
Je vriend(in) bestellen!

BLEEEEEHHH!!!!

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:30

Karin schreef:
Wat mij nog het meest tegenstaat aan klonen, is dat er cellen worden gebruikt die al enkele jaren oud zijn. Een kloon zal dus nooit zo lang meegaan als het origineel, immers de cellen zijn al verouderd.


Hoi Karin,

Een stamcel kan jonge nieuwe cellen aanmaken, stancellen zitten bijvoorbeeld veel in een navelstreng, huid etc.
Dus het hoeft niet zo te zijn dat het kopie niet zo lang als et origineel mee gaat. Het enige deel van het lichaam wat geen stamcellen bevat zijn de hersenen. Die kunnen geen nieuwe cellen aanmaken. De rest van het lichaam wel.

Misschien een geruststelling?

Triorette (Tiara) Z2+10 foto's *mama van L'Amourette*
Berghof's Faith L1+4 *mama van La Vie*
Op 6 november 2015 gepromoveerd tot mama van Laurens :D
Dressuurinstructie - Training - Sportmassage bij paarden - Meer info? Zie http://www.masja.net

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-03 22:53

Ik bedoel eigenlijk wat hier wordt gezegd over veroudering: http://www.knaw.nl/thema/kloneren01.html

KNAW schreef:
Veroudering
De meeste lichaamscellen verouderen wanneer ze delen, o.a. doordat de uiteinden van de chromosomen bij elke deling iets korter worden. Als de chromosomen te kort worden verliest de cel het vermogen te delen. Elke cel is dus voorzien van een inwendige klok die er voor zorgt dat deze niet onbeperkt kan doordelen (bescherming tegen ongeremde groei). De geslachtscellen zijn echter in staat hun chromosomen op de goede lengte te houden. Als kernen van volwassen individuen voor kerntransplantatie worden gebruikt, zijn de chromosomen al enigszins verkort door voorafgaande delingen. Het is onzeker of de verkorting van de chromosomen ongedaan gemaakt kan worden na transplantatie van een kern in een eicel. Gebeurt dat niet, dan bestaat het risico dat de cellen van het ontstane individu het delingsvermogen vroegtijdig verliezen.


Iets dergelijks is bij schaap Dolly destijds al geconstateerd. Uiteraard wordt er nog steeds veel onderzoek naar gedaan, er wordt pas sinds kort 'met succes' gekloond en nog niet alle gevolgen en resultaten zijn duidelijk, maar ik vind het toch iets om in gedachten te houden. Ik blijf het iets 'engs' vinden, dat klonen. Misschien gevoelsmatig, maar ik heb er toch hier en daar wat moeite mee.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

leoni

Berichten: 737
Geregistreerd: 27-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:07

ut ziet der echt te gek uit en ik heb het idd op de bbc gezien!! te gek!!! Lachen

profiel vernieuwt!! 24-08-06 Goh ben jij ook weer eens online? JA!!!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:27

Walgelijk gewoon!

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 05:40

Grandioos. !!
Kan ik eindelijk mijn paardje behouden totdat ik geklooid wordt.

Paarden straks op bestelling wat wil je nog meer voor de consument.
Een beetje bijklooien dat het ook nog van nature accepteerd dat ie
24 uur/dag in een manegebox van 40 graden zomers wordt opgesloten
en de zaak is voor elkaar.

Maar dit is wel de toekomst.!!

Toen ergens rond de dertiger jaren met KI op de proppen kwam ,was het ook overal verdoemenis . Toen men met vitro starten het zelfde.
Dit gaat ook gewoon door.
Na Dolly (schaap) riep men ook van alles.

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 05:52

Quellian schreef:
Walgelijk gewoon!


Dit zag in je profiel::


Voor Jessie zijn we een beetje aan het rondkijken naar een nieuw huis. Onze voorkeur gaat uit naar een boederij of landgoed waar hij de hele dag kan lopen. Jessie is een beetje een ADHD-geval. Altijd hyper en vrolijk. Hij is al gecastreerd, op training geweest en hij heeft prive training gehad. Hij wordt uitgelaten met een Gentle-leader en nog trekt hij je de hele buurt door.

Als men dit tegen mijn grootvader verteld hadden.
Dan had hij ook met zijn vinger naar zijn voorhoofd gewezen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 06:35

Walgelijk!

Om alle hiervoor genoemde redenen en omdat wij sinds Dolly weten (en kloners waarschijnlijk van nog veel meer gekloonde dieren) dat dit erg zwakke dieren zijn.
.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 07:54

Druist ook tegen mijn gevoelens in. De wetenschap lijkt geen grenzen te hebben en dat is griezelig, zeker in tijden waar heel veel nep is. De vraag wat is echt, wordt zo wel erg op de proef gesteld. Het is een echt veulen, op een natuurlijke manier geboren, alleen de conseptie is in een reageerbuisje gebeurd. Het wachten is natuurlijk op de eerste gekloonde mens en als daar iets mee gebeurd, dan staat de wereld echt op zijn kop, want met een mesn knoeien kan echt niet.....daar zijn beesten voor.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat de gedachte om mijn ruin te klonen naar een hengst en zo dus een veulen van hem te kunnen hebben met een leuke merrie..mmmm. gelukkig was dat maar heeeeeeeeel even.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

KellyH
Berichten: 541
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:57

Het is gewoon ZIEK!!!!!!!!

Een dag niet gelachen is een dag niet geleeft.
Geniet van het leven want je leeft maar een keer.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:59

masja"]
[quote="Karin schreef:
Wat mij nog het meest tegenstaat aan klonen, is dat er cellen worden gebruikt die al enkele jaren oud zijn. Een kloon zal dus nooit zo lang meegaan als het origineel, immers de cellen zijn al verouderd.


Hoi Karin,

Een stamcel kan jonge nieuwe cellen aanmaken, stancellen zitten bijvoorbeeld veel in een navelstreng, huid etc.
Dus het hoeft niet zo te zijn dat het kopie niet zo lang als et origineel mee gaat. Het enige deel van het lichaam wat geen stamcellen bevat zijn de hersenen. Die kunnen geen nieuwe cellen aanmaken. De rest van het lichaam wel.

Misschien een geruststelling?
[/quote]

nee maar dat schaap ?dollie? was ook zwakker als haar moeder, en de meeste klonen sterven wel eerder.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:02

ze hadden ook geprobeerd een hengst te klonen maar dat was niet gelukt, ik vraag me ook af hoe ze dat willen doen??
Ik dacht dat je eein eicel nodig had :S

Ik vind het sowieso niks dat klonen, ze gaan steeds een stapje verder, en ik denk dat dat gewoon geen goed iets is, de wereld word al steeds rotter.Laten we liever de natuur zn werk doen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Nolicapri en 35 bezoekers