EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingebokt

Berichten: 15
Geregistreerd: 11-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:07

@ Fleurtje100: ik had aangenomen dat je het over een B-rijbewijs had. Uiteraard mag het met een E wel (totale gewicht aanhanger meer dan ledig gewicht auto, mits die auto dan geremd zoveel mag trekken)!
Laatst bijgewerkt door ingebokt op 21-11-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:07

Tja, de een doet het meteen helemaal goed en volgens het boekje vanaf het allereerste moment dat-ie met een trailer rijdt, de ander moet het letterlijk leren.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:08

ingebokt schreef:
Aan iedereen die rondrijdt met een aanhanger/trailer: kijk goed na of je er echt mee mag rijden. Als je een ongeluk krijgt ben je NIET verzekerd. Besef je dat het om duizenden euro's kan gaan als je iemand gehandicapt rijdt? (dat is gauw gebeurd: een fietser naast je trailer zie je niet altijd even goed). Daarbij: rijd eens rond met je auto met een gewoon aanhangertje met stenen of hout, en rem eens een keer goed. Wat je dan voelt doorvertalen naar een trailer met levende dieren erin moet je eigenlijk niet zo makkelijk doen denken.


Ik mag toch aan nemen dat iemand zonder zijn E niet met een trailer gaat rijden want dan ben je idd knap zuur als je brokken maakt.
Als ik van mezelf uit ga, dan rijd je ermee als je weet dat het mag, dat je dat kan en dat je weet dat je extra alert moet wezen in het verkeer.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 14:10

Karin schreef:
Tja, de een doet het meteen helemaal goed en volgens het boekje vanaf het allereerste moment dat-ie met een trailer rijdt, de ander moet het letterlijk leren.


En daar is ook helemaal niets mis mee.
Zo zijn erook genoeg die vroeger wel hun E er al bij hadden, maar toch wat lessen genomen hebben omdat ze zich niet zeker voelen of omdat het gewoon niet echt lukt.
Dat juich ik dan alleen maar toe.
Vind ik dan ook een heel verstandige keuze.
Het gaat wel om het welzijn van jezelf, je paard en je mede weg gebruikers.
Veiligheid staat voorop!

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:38

Citaat:
Behalve als de maximale kogeldruk van je auto lager is dan die van je trailer dan mag je ook met je BE rijbewijs deze trailer niet trekken ook als staat er niks in.

Max. kogeldruk van de auto staat meestal bij de trekhaak en van de trailer in de papieren.


Citaat:
De maximale kogeldruk van m'n trailer = 150kg. De maximale kogeldruk van de auto = 100kg. Mag de auto deze trailer trekken?
Antw: Ja! Zolang je de maximale kogeldruk van de auto niet overschrijdt. ;)
Oftewel: Conejo, je praat poep! :){


Volgens mij is 150 kg toch echt meer dan 100 kg dus overschrijdt je deze. Mij is tijdens mijn lessen voor E verteld dat je moet aanhouden wat er bij de auto op papier staat EN wat er op papier staat bij de aanhanger.

En als dat dus niet zo is, hoe weet je dan dat je niet de maximale kogeldruk overschrijdt? hoe kun je dit meten, ben ik dan wel heel benieuwd naar want dan kan ik namelijk makkelijker aan een trailer komen om te lenen.

En je mag wel wat vriendelijker reageren hoor. Ik heb het zo geleerd tijdens mijn lessen 1,5 jaar geleden.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:48

Je hebt het zelf over Maximale kogeldruk. Als ik nou zorg dat die 100kg van de auto niet overschreden wordt? ;)
Dus stel dat ik een trailer heb met een maximale kogeldruk van 500kg? Dan zou die al helemaal niet achter de auto mogen?
Het zegt iets over wat de trailer als maximum mag hebben. Niet over hoeveel druk hij daadwerkelijk geeft.
Daar hoef je geen cursus voor gehad te hebben, gewoon boerenverstand gebruiken. ;)
Mijn auto mag in Duitsland op de snelweg 160km/u. Mag ik er dan niet mee binnen de bebouwde kom rijden waar de maximumsnelheid 50 is?

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:54

Ik denk dat dat hele rijbewijs dus echt geen reet uitmaakt. Je ziet nu toch ook heel veel mensen met een BE die absoluut niet met een trailer kunnen rijden? Het gaat er om dat je je verantwoordelijk genoeg kunt gedragen op de weg (met of zonder trailer trouwens) zodat je geen gevaar vormt voor andere weggebruikers.

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:16

Je moet inderdaad zorgen dat de maximale kogeldruk van de auto (of de trailer, laagste waarde aanhouden) niet overschreden wordt. Je zou het dus inderdaad moeten wegen om het zeker te weten. Met een volgeladen caravan gaat dit helaas wat makkelijker dan met een trailer met een paard erin...

Wat ze bedoelen met de max kogeldruk van de auto aanhouden is dat je moet zorgen dat de kogeldruk lager is dan wat de auto mag hebben, maar inderdaad een trailer met maximale kogeldruk van 100 kg zal niet per definitie 100 kg hebben, als ie leeg is al helemaal niet, dit heeft te maken met de lading en nog meer met de verdeling van de lading.

Dat wegen is imo een zeer moeilijke en gevaarlijke aangelegenheid als je er een paard in hebt staan, je moet namelijk losgekoppeld zijn en het wieltje op een weegschaal zetten, maar dit zou ik niet doen met een paard erin, een stap naar achter van het paard en de trailer kiepert naar achter...

conejo schreef:
Citaat:
Behalve als de maximale kogeldruk van je auto lager is dan die van je trailer dan mag je ook met je BE rijbewijs deze trailer niet trekken ook als staat er niks in.

Max. kogeldruk van de auto staat meestal bij de trekhaak en van de trailer in de papieren.


Citaat:
De maximale kogeldruk van m'n trailer = 150kg. De maximale kogeldruk van de auto = 100kg. Mag de auto deze trailer trekken?
Antw: Ja! Zolang je de maximale kogeldruk van de auto niet overschrijdt. ;)
Oftewel: Conejo, je praat poep! :){


Volgens mij is 150 kg toch echt meer dan 100 kg dus overschrijdt je deze. Mij is tijdens mijn lessen voor E verteld dat je moet aanhouden wat er bij de auto op papier staat EN wat er op papier staat bij de aanhanger.

En als dat dus niet zo is, hoe weet je dan dat je niet de maximale kogeldruk overschrijdt? hoe kun je dit meten, ben ik dan wel heel benieuwd naar want dan kan ik namelijk makkelijker aan een trailer komen om te lenen.

En je mag wel wat vriendelijker reageren hoor. Ik heb het zo geleerd tijdens mijn lessen 1,5 jaar geleden.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:25

nomes schreef:
Je moet inderdaad zorgen dat de maximale kogeldruk van de auto (of de trailer, laagste waarde aanhouden) niet overschreden wordt. Je zou het dus inderdaad moeten wegen om het zeker te weten. Met een volgeladen caravan gaat dit helaas wat makkelijker dan met een trailer met een paard erin...

Wat ze bedoelen met de max kogeldruk van de auto aanhouden is dat je moet zorgen dat de kogeldruk lager is dan wat de auto mag hebben, maar inderdaad een trailer met maximale kogeldruk van 100 kg zal niet per definitie 100 kg hebben, als ie leeg is al helemaal niet, dit heeft te maken met de lading en nog meer met de verdeling van de lading.

Dat wegen is imo een zeer moeilijke en gevaarlijke aangelegenheid als je er een paard in hebt staan, je moet namelijk losgekoppeld zijn en het wieltje op een weegschaal zetten, maar dit zou ik niet doen met een paard erin, een stap naar achter van het paard en de trailer kiepert naar achter...



Citaat:
De maximale kogeldruk van m'n trailer = 150kg. De maximale kogeldruk van de auto = 100kg. Mag de auto deze trailer trekken?
Antw: Ja! Zolang je de maximale kogeldruk van de auto niet overschrijdt. ;)
Oftewel: Conejo, je praat poep! :){


Volgens mij is 150 kg toch echt meer dan 100 kg dus overschrijdt je deze. Mij is tijdens mijn lessen voor E verteld dat je moet aanhouden wat er bij de auto op papier staat EN wat er op papier staat bij de aanhanger.

En als dat dus niet zo is, hoe weet je dan dat je niet de maximale kogeldruk overschrijdt? hoe kun je dit meten, ben ik dan wel heel benieuwd naar want dan kan ik namelijk makkelijker aan een trailer komen om te lenen.

En je mag wel wat vriendelijker reageren hoor. Ik heb het zo geleerd tijdens mijn lessen 1,5 jaar geleden.
[/quote]

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Mij is idd verteld dat je altijd van de laagste max. uit gaan wat er op pier staat omdat je het niet makkelijk kunt nagaan of het klopt.
En ik heb idd nooit gezegd dat een lege trailer die max. kogeldruk heeft.
Weet jij waarmee je dit kan wegen? Ben ik wel benieuwd naar (niet dat ik het dan ga doen met een geladen trailer)

nomes

Berichten: 281
Geregistreerd: 14-02-06

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:16

@conejo: Ik heb het me ook maar laten vertellen hoor, maar in principe moet je bij een caravan gewoon het wieltje op een (personen)weegschaal zetten en dan weet je wat de kogeldruk is. Met een aangekoppelde trailer wordt dat wat lastiger en zou je hem op de handrem moeten zetten en het wieltje uitdraaien en hem even heel snel loskoppelen. Mij lijkt het redelijk gevaarlijk en ik zou het zelf dan ook niet doen!! Ik weet ook niet hoe andere mensen dit doen want niemand weet volgens mij dus wat de kogeldruk is van zijn geladen trailer.... Mijn instructeur (BE) zei dat het met een paard wel goed zou zitten, lading is gelijk verdeeld en meestal staat een paard zelfs nog wat meer naar achter, maargoed dat was zijn mening...

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 01:14

Ik ben nu bezig voor mijn rijbewijs & wilde gelijk mijn E ook gaan halen.

Maar ga die alsnog lekker halen, kan ik in ieder geval veilig(er) op pad, haha,
want in 2013 rijdt ik nog maar 2 jaar auto, vind ik denk ik wat te weinig ervaring om er gelijk maar een trailer achter te gooien.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:35

Hm, mijn rijinstructeur adviseerde juist niet meteen na mijn B mijn E te halen. Maar lekker 1-2 jaar te wachten en wat rijervaring op te doen alvorens mijn E te gaan halen. Ik denk eerlijk gezegd dat als je in 2013 met een trailer gaat rijden dat veiliger is, dan wanneer je meteen je E haalt en er meteen mee gaat rijden.

RhealLover

Berichten: 1692
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:11

Eerlijk gezegd kon ik al met trailer (zonder paarden) rijden voor ik mn gewone rijbewijs had. Tja zowat geboren in een trekker dus kan ook niet anders :+

Vroeger kregen ze aanhanger rijbewijs direct al met het B en was er geen BE dus tja puur geldklopperij geweest om dat in te voeren :o

Heb hem nog steeds niet gehaald wilde dat na aanschaf van trailer gaan doen uitgerekend over 2 jaar ongeveer maar dat gaat dus niet gebeuren. Wacht wel even af tot het echt vastgelegd is, nu niet zozeer haast ermee.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:18

zou wel mooi zijn die regel. scheelt een hoop. en als je je er niet lekker bij voelt kan je toch evengoed trailerles nemen? hoef je alleen geen duur examen te doen.
vroeg me alleen af wat onze auto uberhaubt mag trekken. opel astra 1.8. tot 1250 kilo trekken kogeldruk 75. iemand enig idee?

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:20

Onze auto mag 1800kg trekken, als ik met 1700kg rij, Welk rijbewijs heb je dan nodig?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:44

Daarvoor moet je eerst weten wat je auto leeg weegt, maximaal mag wegen en wat je trailer maximaal mag wegen.
Maar zeer waarschijnlijk B + E.

Rhine_
Berichten: 3377
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:59

De trailer weegt (leeg) 950 en de auto 1700 kg.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: EU versoepelt over twee jaar de regels voor trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 07:22

Dan heb je inderdaad dus B + E nodig. Je komt in werkelijkheid misschien niet boven de 3400kg. maar je combinatie mag dat wel, volgens de papieren.