Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-10 19:32

http://www.horses.nl



Aequor stelt in het nieuwe erkenningsreglement het bezit van een veiligheidscertificaat van de Stichting Veilige Paardensport verplicht voor hippische bedrijven die een stageplek willen bieden aan leerlingen uit het middelbaar beroepsonderwijs. Het nieuwe reglement wordt per 1 januari 2011 van kracht.

Leerlingen van het MBO mogen alleen stage lopen op een erkend leerbedrijf. Aequor is verantwoordelijk voor de erkenning van deze bedrijven in de paardensector. Volgens Aequor lopen stagiaires op hippische bedrijven meer risico’s op ongevallen dan overig personeel. Dit komt doordat ze jong en onervaren zijn. Ze zien gevaren vaak niet of reageren er anders op. Daarom is in nauw overleg met de FNRS en de KNHS besloten het veiligheidscertificaat verplicht te stellen.

De bedrijven die al erkend zijn door Aequor krijgen vanaf 1 januari 2011 twee jaar om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen. Bedrijven die zich in het nieuwe jaar aanmelden moeten onmiddellijk aan de eisen uit het nieuwe erkenningsreglement voldoen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


OlympusN
Berichten: 1224
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:48

Oh goed zo!
Ik heb een paar weken op een stal stage gelopen (heb nu gelukkig een ander adres), en het is me echt een raadsel dat ze überhaupt erkent zijn door Aequor.. :n

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:51

En er is weer een melkkoe gevonden :+
Net alsof stagaires ineens zichtbaar minder risico lopen wanneer een bedrijf het 'veiligheidscertificaat' heeft behaald / gekocht.

Kiichi

Berichten: 1026
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: De Goorn

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:54

Dus, nu kom je op een trainingsstal en mag je alleen op de superbrave paarden rijden ofzo? Ik vraag me af hoe dit gecontroleerd gaat worden.

Dressuur B+12 / L1+12 / L2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:56

Ongelukken blijven in kleine hoekjes zitten, hoe goed je ook op let. En zelfs Anky is wel eens van haar paard gevallen. Volgens mij houd je ongelukken hiermee niet tegen.
Volgens mij is routine ook een risico op ongelukken en nonchalance ook.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:56

Heel goed bezig bij het Aequor.. denk dat mensen nu helemaal niet meer aan hun stage plek kunnen komen :)

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

AmyJamess

Berichten: 2106
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:56

je laat een onervaren stagiare toch niet op een paard rijden??
maar ik vindt het wel een goede regeling ;)

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Celinee_
Berichten: 4629
Geregistreerd: 25-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:01

Zou het niet meer een certificaat zijn voor de eigenaar/vast personeel van het bedrijf? Dat hij/zij moet laten zien dat hij/zij eerste hulp kan bieden op het moment dat er iets gebeurd met een stagiaire.

Foto is idd op het goede moment genomen.

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:01

En hoe zit dat met bedrijven die niet bij de fnrs of knhs zijn aangesloten?
Wat een belachelijke zaak!

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Aieshja
Berichten: 2135
Geregistreerd: 11-03-10
Woonplaats: Roswinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:02

Ik vind het wel een goeie regelement, want om het veiligheidscertificaat te behalen moet je eerst je BHV behalen.
Bij je BHV leer je hoe je met handelen in ongevallen, hoe te herkennen wat een persoon heeft, reanimatie etc.

Dit heeft trouwens ook een meerwaarde als je bij een ander bedrijf later wilt gaan werken!

http://www.stalmerodia.nl/
Voor meer info graag een Bp'tje.

Niicole__
Berichten: 3242
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:06

En hele goede zaak!
Ik heb zelf helaas met 1 stagebedrijf een zeer slechte ervaring.
Heb toen een stageongeval gehad..
We moesten toen de paarden uit paddock halen, waarbij hij niet kon wachten tot ik het paard wat ik mee moest nemen vast had, en liep weg, maar die 2 paarden werden gek als de ander uit beeld was, dus toen ik haar vast had, begon ze te steigeren, maakte daarna een sprong, waarbij ze mij omver sprong, sprong daarbij met 2 hoeven op mijn rug, en 1 op mijn been.
Ik kreeg te horen; Ja sta maar weer op (maar kon me op dat moment niet bewegen), en uiteindelijk hielp hij mij overeind, kreeg even wat ijs op mijn been, en moest maar weer gaan mesten en longeren (terwijl ik amper kon lopen), uiteindelijk na veel moeite mocht ik naar huis, maar kreeg te horen; Als je morgen niet weer komt, hoef je nooit weer te komen.
Daarna heb ik 2 weken thuis op bed gelegen, op een stoel onder de douche, moest overeind getilt worden etc..
Hun uiteindelijk tegen iedereen ontkennen dat het gebeurd was, doen alsof ze van niets wisten en zeggen dat ik loog.
Ook tegen school zeiden ze dat er bij hun op stal niets gebeurd was met mij..
:=

Onderschriftloos..

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:07

Betekent dit niet dat heel veel pensionstallen die af en toen een stagiaire hebben voor 1 dag in de week nu met dat veiligheidscertificaat al hun klanten moeten verplichten met cap te rijden?
Ben zelf BHV-er en dat stelt imo heel weinig voor, zeker het EHBO gedeelte. Ze kunnen beter niet meer zo maar iedereen aannemen op zo'n paardenopleiding. Heb genoeg bange stagiaires of stagiaires gezien die nog nooit een paard hadden vastgehouden. Denk eerder dat dat de rede is voor ongelukken, en het is bovendien ook niet zo'n goede basis om in te paarden te willen werken.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:07

xNOUSS schreef:
Oh goed zo!
Ik heb een paar weken op een stal stage gelopen (heb nu gelukkig een ander adres), en het is me echt een raadsel dat ze überhaupt erkent zijn door Aequor.. :n


Helemaal mee eens... Pff wat zijn er slechte bedrijven..

verander wat je niet accepteren kan en accepteer wat je niet veranderen kan

Aieshja
Berichten: 2135
Geregistreerd: 11-03-10
Woonplaats: Roswinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:14

Zo'n certificaat kan nooit kwaad en misschien leert men er wel iets van.

& volgens mij word het ook nog eens vergoed of gedeeltelijk.

http://www.stalmerodia.nl/
Voor meer info graag een Bp'tje.

M3lisss

Berichten: 2526
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:17

amy_luna schreef:
je laat een onervaren stagiare toch niet op een paard rijden??
maar ik vindt het wel een goede regeling ;)

Nou, als het bijvoorbeeld een net zadelmak paard is... Het is voor het bedrijf gunstiger als de stagiair eraf valt dan hun vaste personeel.

Waarvan akte!
Me? Sarcastic? Never.

crazyshar

Berichten: 1985
Geregistreerd: 07-09-10
Woonplaats: z-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:17

ik vind het goed dat ze in ieder geval bewust zijn dat er dingen beter kunnen,
maar er zijn zoveel bedrijven en het is zo makkelijk om te sjoemelen, jammerjammer.

goed initiatief de uitwerking zal nog moeten blijken

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:18

pfff zo word het moeilijker en moeilijker om een stageplek te vinden.. !! Ik hoef dat gelukkig niet in de paardensector te zoeken (maar wel in de dieren sector (huisdieren etc.).
Tuurlijk snap ik 't ook wel waar dat is... Maar het bedrijf is ooit goedgekeurd, en is dus veilig (vaak),, en je kan er voldoende leren (meestal)..

.

silfie35

Berichten: 2025
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:19

T zal mij een raadsel zijn hoe ze dat gaan controleren!
Echt een geweldige foto!

Je kan beter spijt hebben van iets dat je wél gedaan hebt, dan van iets dat je niet gedaan hebt!

maj0

Berichten: 6564
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:20

Wij hebben er op school ook al last van.
Verschikkelijk gwoon, en dan heb je ook nog dat je op het goede niveau een bedrijf moet zoeken. Want niet allebedrijf zijn geschrikt voor elk niveau.

Tis nog nooit zo'n gezoek geweest naar een goed bedrijf.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:22

Aan de ene kant een goede zaak. Veiligheid staat voorop! Maar een certificaat betekend natuurlijk niet gelijk een goed/slecht stageadres.

Ik vrees wel dat het nog lastiger gaat worden om een stageplek te vinden. Het is denk ik niet rendabel voor de kleine bedrijfjes om hierin mee te gaan. Dat zou wel jammer zijn want juist die bedrijfen zijn zeer geschikt om de basis goed te leren.

Ook zou een leerlingenstop/loting ideaal zijn voor dit soort studies. Er is te veel vraag en te weinig stageplek.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

AmyJamess

Berichten: 2106
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:23

Citaat:
Nou, als het bijvoorbeeld een net zadelmak paard is... Het is voor het bedrijf gunstiger als de stagiair eraf valt dan hun vaste personeel.


dan zou ik niet die stagiare willen zijn :P

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

M3lisss

Berichten: 2526
Geregistreerd: 13-05-09
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:24

Ik ook niet, maar ik ken een dressuurstal (noem geen namen) waar dit wel gebeurd ;)

Edit: foutje!
Laatst bijgewerkt door M3lisss op 08-11-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Waarvan akte!
Me? Sarcastic? Never.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:25

Aan de ene kant heel goed dat ze meer veiligheid willen creeeren op die stallen, ik denk dat dit hoogstpersoonlijk niet zou helpen.

Ik ben van mening dat een scholier ook op school een gedeelte opleiding moet krijgen met hoe te reageren op een paniekerig paard of een dominant paard in die situatie. Ik heb een heel stuk van de opleiding paardenhouderij doorlopen, en heb heel veel ervaring, ook voor die opleiding nog op verschillende handelstallen. En heb alleen maar de basisdingen geleerd op deze opleiding, bijvoorbeeld hoe je de tanden moet bekijken, hoe je de leeftijd kan schatten etc, maar er werd totaal geen aandacht aan besteed dat een paard ook paniekerig kan reageren en ook bijvoorbeeld met zijn voorbenen kan gaan slaan. Dit zijn echt gewoon punten waar ze in de algehele opleiding ook aandacht aan moeten besteden, en zeker ook wat ze kunnen verwachten op een stagebedrijf.

Sommige stagieres komen binnen en weten totaal niet van wanten, weten niet wat ze van een paard kunnen verwachten, en helemaal niet wat ze van het vak kunnen verwachten en dat de algehele paardensector met wat je ook doet vol vele risico's zit.

www.dressuurstalseren.com

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Zonder veiligheidscertificaat geen stagaires voor bedrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:26

bij ons op school moeten de bedrijven equorerkent zijn anders mogen we niet eens daar stage lopen..

A_Pallieter

Berichten: 4059
Geregistreerd: 01-01-06
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:27

Ik heb bij heel wat bedrijven stage gelopen,
maar ben ten alle tijden blij geweest dat ze erkend moesten zijn! Heb wat bedrijven gezien die niet erkend waren, en dat was vaak ook duidelijk waarom.

Tijdens het behalen van het certificaat word er ook gekeken of het wel een juiste werkplek is voor een stagaire, ik ben er zelf bij geweest toen er iemand van de aeqor kwam om een bedrijf te bekijken en ze kijken daadwerkelijk naar alle veiligheid, is er iets niet in orde dan moest dat worden verbeterd.

dat kan natuurlijk verschillen per regio, maar hier ben ik blij dat het er is!
daarbij helpen ze je ook goed zoeken naar een juiste stage als je de site een beetje door hebt, scheeld je een hoop bladeren in een telefoonboek ( al moet ik eerlijk zeggen dat ik bij veel stageplaatsen de aeqor heb laten aanvragen )

Pallieter van weremere B+1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aliida, Facebook, GoogleAdsense, Googlebot, Lalladidoo, Lanoca, Petra_O, Plop1997, Sabbientje, YvonneV en 37 bezoekers