KNHS en KWPN gaan samen het NHC Nederland realiseren

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sammie

KNHS en KWPN gaan samen het NHC Nederland realiseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 11:43 Tip de Nieuwsredactie

www.knhs.nl

De Ledenraden van het KWPN en de KNHS hebben deze week beide unaniem ingestemd met de op 19 augustus 2010 door de voltallige besturen van het KWPN en de KNHS ondertekende intentieovereenkomst. Deze overeenkomst behelst de samenwerking tussen het KWPN en de KNHS om het Nationale Hippisch Centrum (NHC) van Nederland in Ermelo te gaan realiseren.

De Ledenraad van de KNHS heeft ingestemd met de intentieovereenkomst en heeft het Federatiebestuur gemachtigd tot het aangaan van de afspraken conform deze intentieovereenkomst. Daarnaast heeft de Ledenraad ingestemd met de plannen en het Federatiebestuur gemachtigd tot het aangaan van een Erfpachtovereenkomst.

De basis om te gaan samenwerken is gelegen in het gegeven dat sport en fokkerij onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en veel sporters en fokkers lid zijn van beide organisaties. Daardoor leeft bij de achterban en beide Ledenraden de behoefte om te gaan samenwerken. Tevens kan de organisatorische samenwerking beide verenigingen versterken. En, last but not least, met het uitbouwen van ‘Ermelo’ krijgt hippisch Nederland een centrum voor sport en fokkerij met een internationale uitstraling.

Er is lang tussen beide partijen gesproken, en uiteindelijk heeft de zakelijke aanpak van de beide besturen geleid tot deze samenwerking. Vooral in dit traject heeft de heer Kees Visser een belangrijke rol gespeeld. Daarnaast hebben de besturen vanuit de beide achterbannen een positieve druk gevoeld om tot overeenstemming en samenwerking te komen. KNHS-directeur John Bierling: "De KNHS blijft eigenaar van alle gronden en geeft de grond onder de door het KWPN gekochte gebouwen op basis van een erfpachtcanon uit”.

KWPN-directeur Johan Knaap vult aan: "Het KWPN gaat op de in erfpacht verkregen grond een eigen accommodatie bouwen, bestaande uit 40 welzijnsvriendelijke stallen, een overdekte stapmolen, een longeercirkel en het KWPN-kantoor. Via een corridor wordt een doorgang gerealiseerd van de stallen naar de aangekochte Prins Willem-Alexanderhal. Er worden paddocks aangelegd en op de weidegrond voor het kantoor wordt een buitenterrein gerealiseerd voor de dagelijkse training. Er zijn met de KNHS reeds afspraken gemaakt over de huur van de nieuw te bouwen evenementenhal voor een aantal van onze evenementen.” Knaap stelt dat het totale investeringsbedrag voor het KWPN ruim € 3.700.000,- bedraagt. "Het KWPN heeft mede dankzij goed financieel beleid een liquiditeit opgebouwd waaruit deze investering volledig gefinancierd kan worden. Er blijft een goede liquiditeitspositie bestaan, mede door het aantrekken van beperkte kredietfaciliteiten bij de bank, en het KWPN heeft voldoende financieel weerstandsvermogen. De nieuwe situatie zal ten opzichte van de huidige zwaardere lasten kennen. Besloten is om deze lastenverzwaring te laten dragen door een algemene contributieverhoging van € 15,-. Kern is dat het nieuwe centrum de kwaliteit van dienstverlening zal verhogen, mede door de moderne faciliteiten en optimale omstandigheden voor training en testen”.

De Ledenraad van de KNHS heeft met een enthousiast applaus ingestemd met de intentieovereenkomst, inclusief de nieuw door de KNHS te bouwen evenementenhal. De komende periode zullen de KNHS en het KWPN in onderling overleg de specificaties van de evenementenhal vaststellen. John Bierling: "We staan bij het realiseren van deze evenementenhal voor een aantal uitdagingen. Zo moet het gebouw op een goede wijze worden ingepast, waarbij de bouwstijl in harmonie dient te zijn met de omgeving. Er zullen restauratieve voorzieningen dienen te komen, met zicht op het evenemententerrein. We gaan vooralsnog uit van een maatvoering van de rijbaan van 40 bij 100 meter, waardoor er internationale wedstrijden gehouden kunnen worden. Deze hal wordt opdeelbaar in twee trainingshallen, waardoor de hal ook geschikt is voor evenementen met kleinere bezoekersaantallen. Wij gaan uit van een tribuneaccommodatie van ruim 1650 zitplaatsen. Daarnaast zal er ruimte zijn voor staanplaatsen”.

Uit de contacten met de Gemeente Ermelo en de Provincie Gelderland blijkt dat beide overheidsinstanties zeer positief staan ten opzichte van de plannen van de KNHS en het KWPN. "Wij hopen op korte termijn de bouwplannen voor de nieuwbouw van de KWPN-accommodatie en de evenementenhal bij de Gemeente Ermelo ter goedkeuring te hebben ingediend. Als dat traject voor de winter succesvol is afgerond kan de aanbesteding van de bouw van de evenementenhal plaatsvinden. In dat geval kan in december 2011 de evenementenhal gereed zijn", aldus Bierling.

Het KWPN heeft een kleine voorsprong. "Wij hadden de plannen reeds rond hoe wij ons centrum graag vormgegeven zagen worden en het voorlopig ontwerp is gereed. Wij zijn nu bezig met de verdere voorbereiding om tot aanbesteding te komen", aldus Knaap. “Het streven is om in 2012 de aanlegtesten voor de hengsten en de EPTM-testen voor merries in Ermelo te houden”.

Charly1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:07

Yeah *\o/* Eindelijk het zou eens tijd worden..

Alleen 2012 pas..
Nouja vooruit :P.. Het is een hele vooruit gang dat de sport en fokkerij nu eindelijk eens goed gaan samenwerken.

*-:) http://www.kellykarduxfotografie.nl Gezinnen en dierenfotografie

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:09

Mooi initiatief!
15 euro contributieverhoging is echter best fors.

Ulissa

Citaat:
Naast de Prins Willem Alexander-hal en veertig welzijnsvriendelijke stallen van 4 bij 3 meter komen er ook een boerderij/kantoorgebouw en trainingsveld met diverse paddocks.

Waar is de Boerderij gebleven, die noemt Knaap nml. niet meer.

onderschriftloos

Ulissa

Moeni11 schreef:
Mooi initiatief!

Zeker voor als je alleen een paard over wil schrijven.

onderschriftloos

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:18

Ik vind het een super inititiatief. Beetje jammer alleen dat wij 15 euro extra contributie moeten gaan betalen maar goed, dat zat er wel in natuurlijk. Het moet ergens vandaan komen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Anoniem

Re: KNHS en KWPN gaan samen het NHC Nederland realiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:31

Ik zou eerder kiezen voor óf contributie verhoging óf de gebruiker van de accomodatie laten betalen, niet en en. Maargoed. Weet niet hoe de contributie verhogingen de afgelopen jaren zijn geweest?

Igg fijn dat het in Stegeren weer weg gaat, Ermelo is een stuk centraler!

Ben benieuwd waar de gehele hengstenkeuring zich af gaat spelen!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:50

wonderboy schreef:

Alleen 2012 pas..
Nouja vooruit :P.. Het is een hele vooruit gang dat de sport en fokkerij nu eindelijk eens goed gaan samenwerken.

ik huiver hier juist een beetje van, er zijn nl. meer stamboeken in in nederland dan alleen het KWPN, hoe zit het met belangenverstrengeling??????

♡Cool Willow Spring♡

Mootje

Re: KNHS en KWPN gaan samen het NHC Nederland realiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:55

Ik zie het visueel niet helemaal voor me... Dat stuk grond waar ze het over hebben is toch helemaal niet zo groot om dit hierop te kunnen realiseren?

ninz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:09

nuka schreef:
wonderboy schreef:

Alleen 2012 pas..

ik huiver hier juist een beetje van, er zijn nl. meer stamboeken in in nederland dan alleen het KWPN, hoe zit het met belangenverstrengeling??????

dat vind ik dus ook..Ik bedoel je hebt ook al de knhs jonge dressuurpony competitie, pavo cup e.d. groot gelijk!
Er zijn meer rassen dan alleen het KWPN. Ik vind dat de KNHS en het KWPN eigenlijk al veel te veel samen werken, maar dat is mijn mening..

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:02

Moeni11 schreef:
Mooi initiatief!

Koop je nog geen half zadeldekje voor :(:)

Holsteiner verband bijv. 256 euro plus een eenmalige bijdrage voor hun accommodatie.
KWPN wordt 101 euro.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 06:54

Ik vind het een prachtig project van ( ik denk ) internationale allure als het klaar is.

De vraag is alleen wel wat dit hele gebeuren voor een toegevoegde waarde heeft voor het overgrote gedeelte van de Nederlandse ( KWPN )fokkers en de gemiddelde KNHS ruiter. En de KNHS is er niet alleen voor het KWPN. Ik mis in dit stuk de positie van de andere stamboeken.

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:37

janderegelaa schreef:
Ik vind het een prachtig project van ( ik denk ) internationale allure als het klaar is.

De vraag is alleen wel wat dit hele gebeuren voor een toegevoegde waarde heeft voor het overgrote gedeelte van de Nederlandse ( KWPN )fokkers en de gemiddelde KNHS ruiter. En de KNHS is er niet alleen voor het KWPN. Ik mis in dit stuk de positie van de andere stamboeken.

Ach KWPN en KNHS zijn altijd al samen een kliek geweest. Andere stamboeken hebben nooit zo'n rol gespeeld. Dat zal op dezelfde voet doorgaan. Ze huren gewoon het centrum voor een dag af als ze een evenement of keuring hebben.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:23

Ja hoor, eerst is er altijd kritiek op dat KNHS en KWPN te weinig samen werken en nu is het ineens een kliek :+
Ik kan me juist voorstellen dat de andere stamboeken mee profiteren, als zij een groot evenement hebben is die nieuwe evenementenhal toch ook door hun te huren?

Culemborg here I come!!

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:29

Gail schreef:
Ja hoor, eerst is er altijd kritiek op dat KNHS en KWPN te weinig samen werken en nu is het ineens een kliek :+
Ik kan me juist voorstellen dat de andere stamboeken mee profiteren, als zij een groot evenement hebben is die nieuwe evenementenhal toch ook door hun te huren?

huren kan altijd, maar dat kon nu ook al op het knhs centrum.
maar ik vind dat het knhs onafhankelijk moet blijven, je kan ook wedstrijden rijden met een fries of haflinger oid.
het knhs moet er zijn voor iedereen en alle paarden die wedstrijden lopen en niet alleen voor het kwpn.

de wedstrijd sport moet onafhankelijk zijn, dus niet een stamboek en een wedstrijd organisatie die samen gaan, ik vind dat je dat moet scheiden :))

♡Cool Willow Spring♡

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:17

Gail schreef:

Klopt, KNHS en KWPN waren altijd al samen een kliek maar werkten te weinig samen. Klopt helemaal. Ze organiseerden regelmatig evenementen samen en profileerden zich naar buiten toe ook vaak al samen. Maar echt samenwerken in een gemeenschappelijk centrum was er niet. Ik vind het super dat dit nu wel gebeurd.

Situatie voor andere stamboeken blijft gelijk, ze huren gewoon dat centrum af zoals ze nu ook al doen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie