Calgary:Hoofdprijs van 325.000 dollar voor Jeroen Dubbeldam

Moderators: EvelijnS, Essie73, Muiz, NadjaNadja, xingridx, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sammie

Calgary:Hoofdprijs van 325.000 dollar voor Jeroen Dubbeldam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 11:37 Tip de Nieuwsredactie

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Jeroen Dubbeldam & Simon
Foto: www.sjoert.com
Met een miljoen dollar aan prijzengeld, waarvan 325.000 dollar voor de winnaar, is de Grote Prijs van Spruce Meadows de hoogst gedoteerde Grote Prijs voor springruiters in de wereld. Op zondagmiddag schreef Jeroen Dubbeldam samen met BMC Van Grunsven Simon deze prestigieuze wedstrijd op zijn naam. "Er zijn drie wedstrijden die iedere ruiter ooit eens wil winnen. Dat zijn individueel Olympisch goud, Aken en Spruce Meadows. Ik heb die drie wedstrijden nu op mijn staan en daar ben ik ongelooflijk trots op. Niet om mijzelf, maar wel om mijn paarden De Sjiem en Simon", aldus Jeroen Dubbeldam tijdens de huldiging in het bomvolle hippische stadion in het Canadese Calgary.

In de eerste manche van de Grote Prijs had parcoursbouwer Leopoldo Palacio het onderste uit de kan gehaald wat vernuft in bouwen betreft. "De laatste lijn was voor mij een nachtmerrie, met een uitermate zware driesprong gevolgd door een laatste hindernis die scheef aangereden moest worden", zei de Amerikaan Richard Spooner, die met Cristallo tweede werd. Dubbeldam deelde die mening. "Gisteren vond ik de landenwedstrijd al zwaar, maar toen ik vanochtend het parcours had gelopen wist ik dat de landenwedstrijd van gisteren kinderspel was vergeleken met het parcours van de Grote Prijs. Mijn paard BMC Van Grunsven Simon sprong echter fantastisch en net als in de twee kwalificaties voor deze wedstrijd en in de landenwedstrijd raakte hij het hout geen enkele maal aan", vertelde Jeroen, die deze elfjarige ruin twee jaar geleden ter beschikking gesteld kreeg door Eric en Wilco van Grunsven, broers van Anky van Grunsven. "De gebroeders wilden eens kijken wat hij echt in huis had en hebben hem samen met Whisper twee jaar geleden bij me gebracht. Sinds midden dit jaar heb ik het gevoel dat we door de problemen heen zijn en dat blijkt ook uit de resultaten die ik sinds het Rotterdamse CHIO met hem heb geboekt in het Duitse Hardenberg, Rio de Janeiro en San Patrignano. Ik betreur het dat ik met Simon niet op de shortlist sta, maar doe er verder niet moeilijk over, want misschien kwam onze vorm net te laat", aldus Dubbeldam.

In Calgary bleven in de Grote Prijs van de 31 starters in de eerste manche slechts vier foutloos, waaronder ook de Canadees Eric Lamaze met Hickstead, die derde werd. Gerco Schröder bleef foutloos, maar moest een strafpunt incasseren voor het overschrijden van de tijd met Eurocommerce New Orleans. Een dozijn ruiters mocht terugkomen voor de tweede manche. Daaronder geen Piet Raijmakers jr. met Van Schijndel's Lys de Patiere en ook Nathalie van der Mei wist zich niet met Heechhiems Tersina voor de tweede ronde te plaatsen. Raijmakers verliet de ring met 21 strafpunten (27ste) en Van der Mei verzamelde maar liefst 29 strafpunten (28ste).

In de tweede ronde stonden de hindernissen nog hoger en breder dan in de eerste en maar liefst drie combinaties werden in deze ronde gediskwalificeerd. Daaronder ook de Zwitser Pius Schwizer met Ulyesse. Zijn paard sprong over de staanders buiten de vlag langs en dat betekende diskwalificatie. Gerco Schröder leek lang op weg naar een foutloze rit, maar op de allerlaatste hindernis toucheerde de schimmel één van de palen net te zwaar, die dan ook prompt viel. Met nog een strafpunt voor het overschrijden van de tijd verzamelde Gerco zeven strafpunten over beide manches, waarmee hij als vierde eindigde en 75.000 dollar verdiende.
Nadat eerst de Brit Robert Spivey, die in de eerste manche met Romanov foutloos was gebleven, negen strafpunten verzamelde in de tweede manche, waardoor hij zakte naar de zesde plek in de eindrangschikking, maakte Richard Spooner met Cristallo, ook foutloos in de eerste ronde, op de laatste hindernis een fout. "Ik was bang voor tijdfouten en reed daardoor net iets te gehaast op deze hindernis aan", verklaarde Spooner zijn fout. Spooner zou als tweede eindigen en 200.000 dollar daarmee verdienen.

Toen was het de beurt van Dubbeldam en Simon sprong ongelooflijk goed. Daarbij wordt dit paard, dat over enorm veel vermogen beschikt, extra geholpen door zijn ruiter, die als geen ander in staat is om zijn paard steeds exact op de goede plek te laten afzetten, waardoor het voor een paard iets gemakkelijker wordt om foutloos te blijven. In dewending van triple naar een dubbelsprong van oxers, waaronder slootjes liggen, bleef BMC Van Grunsven Simon bij de les. Ook in de lange lijn naar de uiterst delicate fiets, bekend van de WEG Den Haag 1994, bleef de controle optimaal en in de driesprong toonde deze zoon van Mr. Blue aan enorm te kunnen rekken en strekken. Op de eindstreep bleek Dubbeldam foutloos met één strafpunt voor het overschrijden van de tijd. "Na mijn rit was ik negentig procent blij over de prestatie van mijn paard en mezelf en tien procent angstig, omdat Eric Lamaze met Hickstead na mij kwam. Dat is een uiterst ervaren combinatie, die ook snel kan zijn en zij zouden naar mijn mening geen moeite hoeven te hebben om binnen de tijd te rijden. Echt blij dus, en een beetje angstig", vatte Dubbeldam zijn gemoedstoestand direct na de rit samen. Die angst duurde niet lang, want in de wending na de triple ging het fout. Hickstead sprong erg groot en hoog over deze hindernis en Lamaze, die in Aken een botje in zijn linkervoet brak, probeerde juist dat linkerbeen in de landing te ontzien. Daardoor schoot juist zijn linkervoet uit de stijgbeugel en galoppeerde Hickstead langs de hindernis. "Ik rijd dan wel op Hickstead, maar stuur dit paard echt geen dubbelsprong in zonder mijn beide voeten in de stijgbeugels", aldus Lamaze. Uiteindelijk finishte de Canadees als derde en miste daardoor niet alleen de hoofdprijs van 325.000 dollar, maar ook nog eens de bonus van 425.000 dollar, die hij had kunnen verdienen door driemaal in één seizoen een Grote Prijs op Spruce Meadows te winnen.

Voor Sven Harmsen, die deze keer de taak van bondscoach Rob Ehrens had overgenomen, was er een uiterst comfortabele thuisreis. De coach reisde, in tegenstelling tot de ruiters, economy. "Vanmorgen stonden we op de stoep van ons hotel en toen zeiden Gerco en ik tegen Harmsen: als we bij de eerste vier rijden betalen wij het upgraden naar de businesclass. Die belofte lossen wij direct in", zei Jeroen Dubbeldam met een grijns van oor tot oor.

Uitslag Grote Prijs:

1) Jeroen Dubbeldam - BMC Van Grunsven Simon (Mr.Blue x Polydox) - 1/73.90
2) Richard Spooner (USA) - Cristallo - 4 / 72.26
3) Eric Lamaze (Can) - Hickstead (Hamlet x Ekstein) - 7 / 84.21
4) Gerco Schröder - Eurocommerce New Orleans - 6 / 77.46
5) Robert Smith (Eng) - Talan (Concorde x Burggraaf) - 5 / 75.17

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:43

Super gedaan van Jeroen en Simon +:)+ . Jammer voor Eric..

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Vio

Re: Calgary:Hoofdprijs van 325.000 dollar voor Jeroen Dubbeldam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:47

Wat een topprestatie van Jeroen. Hij heeft ze nu gewoon alle 3!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:03

wauw echt super knap!

#uutuunefokkerij op Instagram
24-3-21 Lowlands x Vilexa Elite v Ro-lex Elite pref prest v Hemmingway
Nigirilova Uut Uune D-OC: Just Wimphof x Elite eptm v Belissimo x elite pref NMK v Jazz
Pilexa Kilian x Wilexa elite ibop prest v Sir Sinclair x Elite pref prest v Hemmingway

sametje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:31

WHOW super hoor! De nederlanders komen weer terug in de race:D Helemaal geweldig.

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:35

Ge-wel-dig!! :D Super goed Jeroen! (en Gerco en de rest natuurlijk ook ;))

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:55

Jeroen is gewoon by far the beste Nederlandse springruiter van de laatste 10 jaar

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:35

Dus Albert Zoer en okidoki zijn alweer vergeten Beeeeeh?

Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:53

Leuk stuk. Geweldig dat deze gerenomeerde ruiters vooral plezier hebben en nog steeds de wil om te winnen. Dat laatste zou iedereen wel hebben voor die hoofdprijs maar dat eerste helaas niet.

Ouder worden is niet erg, niet oud worden, dat is pas erg!
W. Mellaer's Wamailin M (3, connemara), Indy (17) B ruin en Vip (19) Z2 dressuur met 2 amazones)

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:54

Iemand met Olympisch goud, Aken en deze op zijn erelijst is gewoon nu de beste springer, daardoor zijn de prestaties van anderen niet minder, ze zijn gewoon nog niet zo goed.
En een ruiter is zo goed als zijn paard want reken erop dat de buidels nu open gaan voor Simon, hopelijk houden de broers van Grunsven Simon bij Jeroen onder het zadel tot 2012, hebben we meteen een favoriet voor de OS.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:41

Top! Met zo'n prijs kan je wel thuis komen zeg. Vraag me af of dit nog ergens zal worden uitgezonden. Ik ben wel benieuwd naar dit zware parcours.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:10

Lekker bedrag zeg. We mooi dat nederland weer even zijn poepie laat ruiken na de bijna degradatie. En idd hopelijk blijft dit paard nog een tijd bij Jeroen zodat wij er nog een tijd van kunnen genieten.

Een  valt niet ver van de boom
Zoekt webdesigner!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:14

wauw! super!! :D :D

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:21

En die is dus niet geselecteerd voor de WEG kentucky ?????
mssn toch foutje v/d bondscoach ? 8-)

Mind over matter , if you don't mind it doesn't matter Lachen

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:52

Geen foutje, gewoon nu pas in vorm dus te laat voor de selecties en combinaties moeten voor een bepaalde datum doorgegeven worden.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:56

Echt geweldig van Jeroen en Simon!!!!

Stable Enable Dressuurstal voor ambitieuze ruiters met een handicap

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 07:27

Super prestatie!

Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:03

proudmama schreef:
Dus Albert Zoer en okidoki zijn alweer vergeten Beeeeeh?

Nee hoor, Albert Zoer en Okidoki waren een fantastische combinatie en tot nu toe ook veel beter dan Jeroen met Simon.

Ik had het echter niet over een combinatie maar over een ruiter. En als je kijkt wat Jeroen met meerdere paarden voor elkaar heeft gekegen de afgelopen jaren en hoe hij ook wordt gewaardeerd om zjin kunnen (andere topruiters brengen moeilijke paarden bv naar Jeroen) dan ben ik van mening dat Jeroen een ongelooflijk goede ruiter is

hanoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:16

Goed werk!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie