Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:48

Nou, weet wat je zegt. Ik had pas avondwedstrijd, en ik kookte zowat uit mijn wintertenue. (Zomertenue mocht niet...)

Ik vind het heel goed dat ze dit onderzoeken! :)

Nance


crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:49

Er zijn ook electrolyten voor paarden, al jaren dus ik neem aan dat die goed afgestemt zijn op de behoeftes.

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:51

BBreedveld schreef:
Ik ben toch wel benieuwd hoe dat dan gaat in warme landen zoals Australie. Daar werken paarden toch al eeuwen in de felle zon zonder ernstige schade op te lopen?

Ik merk aan mijn Fries wel dat hij niet zo goed tegen warmte kan. Hij gaat dan snel hyperventileren, maar wordt daar gek genoeg dan heel loperig van.



Daar weten de paarden niet veel beter en zijn er aan gewent.

Staat ook duidelijk in de tekst dat je de paarden eraan moet laten wennen om er tegen te kunnen.

En daarbij is het in Australiƫ heel anders warm dan hier... net als in andere landen waar het normaal is dat temperaturen rond de 30 graden liggen.

Hier in NL ben ik met 25 graden niets meer waard... maar in Spanje had ik er aanzienlijk minder last van. En daar was het ook 25 graden.

80% van de wedstrijdruiters verdient echt hun plak brood niet met de paarden.. alleen de top van de top... en die rijden niet elke zaterdag en zondag 2 proeven in de hitte in Nederland.
En zoals gezegd werd. Zij verdienen hun brood ermee... en die gaan echt wel een beetje anders om met hun paarden.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 29-06-10 17:55, in het totaal 2 keer bewerkt

crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:54

Er staat ook op een warme vochtige dag, hier in nederland met ons zeeklimaat is het nu eenmaal gauw vochtig.

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:56

smokey17 schreef:
80% van de wedstrijdruiters verdient echt hun plak brood niet met de paarden.. alleen de top van de top... en die rijden niet elke zaterdag en zondag 2 proeven in de hitte in Nederland.
En zoals gezegd werd. Zij verdienen hun brood ermee... en die gaan echt wel een beetje anders om met hun paarden.


Waarom zouden mensen anders met hun paarden omgaan als ze hun brood ermee verdienen? :?

Nance

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:07

xSaarSaar schreef:
smokey17 schreef:
80% van de wedstrijdruiters verdient echt hun plak brood niet met de paarden.. alleen de top van de top... en die rijden niet elke zaterdag en zondag 2 proeven in de hitte in Nederland.
En zoals gezegd werd. Zij verdienen hun brood ermee... en die gaan echt wel een beetje anders om met hun paarden.


Waarom zouden mensen anders met hun paarden omgaan als ze hun brood ermee verdienen? :?


Euhm omdat die hun brood ermee moeten verdienen... zij zullen dan ook veel sneller aanpassingen doen in hun stallen/bak o.i.d. het beste van het beste voer, poedertjes zalfjes. electrolyten aan water toevoegen enz enz en die zullen ook beter hun best doen om hun paarden aan de warmte te laten wennen..

Hier op bokt gaat mening ruiter 's ochtends of 's avonds rijden.. maar in het weekend gaan ze op wedstrijd en zal het r..t roesten dat het paard het bijna begeeft van ellende.... het smoorheet heeft en aan de kook raakt...
Maar wel zelf mekkeren dat ze in vol tenue moeten... maar dat hun paard aan de kook raakt maakt ze niet uit.

Daarom ben ik erg blij met dit topic... hoop dat een heleboel ogen open gaan, en dat mening ruiter die voor de lol wedstrijden rijdt eens een beetje aan hun paarden gaan denken. En niet aan de eventuele prijsjes die hoogstens 2 keer hun inleg bedragen.

Het is toch raar dat menig sport stil ligt in de zomer.. maar de paardensport gaat gewoon door.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 29-06-10 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:09

En wat te denken van t feit dat heel veel mensen hun paarden lekker op de trailer laten staan...... :n

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

Janine1990

Berichten: 43774
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:09

smokey17: Ik denk dat je nu wel heel erg negatief denkt hoor. Een paard is voor de meeste bokkers ook een vriend waar je veel om geeft.

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:09

Mijn paarden staan 24/7 op het land. Ze hebben een schaduwplekje onder de bomen, maar nee, ze kiezen er zelf voor om in de zon te gaan staan eten.
Ze zijn dus goed gewend aan de warmte. :)

Nance

__Nicky

Berichten: 2434
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:10

Interessant stuk :j
Bij ons in Italie rijden we dagtochten van 11 uur met 30/35 graden waarbij de paarden maar 1 keer de kans krijgen tussendoor om te drinken en te rusten in de schaduw. Dat zijn ze gewend dus dat trekken ze makkelijk :)

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:11

Janine1990 schreef:
smokey17: Ik denk dat je nu wel heel erg negatief denkt hoor. Een paard is voor de meeste bokkers ook een vriend waar je veel om geeft.



Als je paard je lief is laat je hem staan met dit weer.... lekker op de wei met wat schaduw... Als je je brood er niet mee hoeft te verdienen dan doe je het voor je lol.... maar in de bloedhete volle zon rondjes rennen is geen lolletje voor een paard.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 29-06-10 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:13

xSaarSaar schreef:
Mijn paarden staan 24/7 op het land. Ze hebben een schaduwplekje onder de bomen, maar nee, ze kiezen er zelf voor om in de zon te gaan staan eten.
Ze zijn dus goed gewend aan de warmte. :)



euhm..... grazen is wel wat anders dan met je kop in de krul rondjes galopperen....

Mijn paard stond ook grotendeels in de zon, maar ging ik rijden dat zweette hij als de ziekte en stond te hijgen en te puffen van ellende..... en dat was een relatief jonge volbloed met goede conditie

Janine1990

Berichten: 43774
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:13

smokey17 schreef:
Janine1990 schreef:
smokey17: Ik denk dat je nu wel heel erg negatief denkt hoor. Een paard is voor de meeste bokkers ook een vriend waar je veel om geeft.



Als je paard je lief is laat je hem staan met dit weer.... lekker op de wei met wat schaduw... Als je je brood er niet mee hoeft te verdienen dan doe je het voor je lol.... maar in de bloedhete volle zon is geen lolletje voor een paard.


Wellicht is op de wei laten staan juist veel slechter op termijn.
Ik laat m'n paard niet staan vanwege het weer. Gewoon goed aanpassen, 's ochtends vroeg of 's avonds laat gaan rijden. Als het te warm is niet rijden. Maar een zomer laten staan? No way. Paard heeft meer aan rijden dan alleen mij plezieren. Een goede conditie is niet geheel onverstandig met dit weer...
Ik verdien er mijn brood niet mee, maar ik rij niet alleen voor m'n eigen plezier. Het is evengoed een manier om mijn paard in conditie te houden en dus gezond te houden. Net zoals wij zelf sporten.
Overigens staat m'n paard al wel anderhalve week stil, omdat ik ziek ben en een tentamen aan het leren ben.

Er zijn overigens heel wat dieren die vrolijk in de zon gaan staan...

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:15

Mijn paard zweet al van het op het land staan. :D
Hij kan gelukkig genoeg drinken en schaduw? Hmmmm, ze blijven altijd in de volle zon staan, de slimmerds. :D

Maar nu gaan rijden met dit weer? Nee, ik vind het respectloos naar je paard toe. Ik was gisterochtend om 9 uur bij mijn paard en het was al bloedheet. Heb wel grondwerk gedaan, want mijn paard kan ook niet zomaar stilstaan (hij heeft insuline resistentie), hij moet bewegen, maar rijden doe ik bewust niet nu. Ik doe niemand daar een plezier mee..... Ik vind dat wedstrijden met dit weer gewoon afgelast moeten worden, eerlijk gezegd.

Janine, de zomer is echt niet alleen maar heet, hoor. Ik kan helaas niet 's morgens heel vroeg of 's avonds laat rijden, want dan moet ik elke keer een oppas voor mijn kind gaan regelen. :+

Over hoeveel dagen hebben we het nou helemaal? Van het weekend wordt het alweer wat koeler. ;)

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:16

mmm, ik denk juist dat als je puur voor de lol paardrijd, je dan ervoor moet kiezen 's ochtends heel vroeg of 's avonds laat te gaan rijden, mits je normaal ook elke dag traint.
uiteraard doe je in je training een flinke stap terug, en zorg je voor voldoende stapwerk.
rijd je je paard 1x in de week in het bos, dan maakt het niet zoveel uit of ze nu 1 of 3 weken stilstaan(uiteraard wel op de wei, zodat ze wel aan hun beweging komen)

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:17

Janine1990 schreef:
smokey17 schreef:



Als je paard je lief is laat je hem staan met dit weer.... lekker op de wei met wat schaduw... Als je je brood er niet mee hoeft te verdienen dan doe je het voor je lol.... maar in de bloedhete volle zon is geen lolletje voor een paard.


Wellicht is op de wei laten staan juist veel slechter op termijn.
Ik laat m'n paard niet staan vanwege het weer. Gewoon goed aanpassen, 's ochtends vroeg of 's avonds laat gaan rijden. Als het te warm is niet rijden. Maar een zomer laten staan? No way. Paard heeft meer aan rijden dan alleen mij plezieren. Een goede conditie is niet geheel onverstandig met dit weer...
Ik verdien er mijn brood niet mee, maar ik rij niet alleen voor m'n eigen plezier. Het is evengoed een manier om mijn paard in conditie te houden en dus gezond te houden. Net zoals wij zelf sporten.
Overigens staat m'n paard al wel anderhalve week stil, omdat ik ziek ben en een tentamen aan het leren ben.

Er zijn overigens heel wat dieren die vrolijk in de zon gaan staan...


Als je paard goed gezond is dan heeft hij van zichzelf een prima conditie. Al grazende leggen ze ook een flinke afstand af.
Mijn paard stond rustig een maand stil als het bloed heeft was...na die maand was zijn conditie echt niet jankend slecht hoor, verre weg van. bij temperaturen tussen de 20-25 reed ik 's avonds.... maar ik ging mijn paard niet martelen door op wedstrijd te gaan....

Mijn paard stond ook in de zon... maar met rijden maakte ik hem niet blij(zie post onder jou)

wendietjuhhh

Berichten: 1043
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:18

ik las wat meer rustdagen voor mijn paard en mij in. Probeer wel zoveel mogelijk 's avonds te rijden. Maar dit gaat niet altijd.
Zondag ga ik ook gewoon naar concour. Moet twee dressuurproeven en springen tussen half 1 en half 2. Dit heb ik vaker gedaan maar gewoon iets minder lang inrijden of veel stappen. Komt goed... wel goed luisteren naar je paard

Destination (2008)
Pino (2007)

Janine1990

Berichten: 43774
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:19

Twiggy2008: Haha, nee, maar het zou best een zomer kunnen worden van een graad of 25 gemiddeld. En als je dan twee weken warm weer hebt en niet gaat rijden, vervolgens weer een paar dagen koel weer. Dan vind ik het niet eerlijk om in die koele periode weer te gaan trainen. Als je wilt trainen, dan wel stabiel. Gewoon de training aanpassen is voldoende.

Janine1990

Berichten: 43774
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:21

smokey17 schreef:
Als je paard goed gezond is dan heeft hij van zichzelf een prima conditie. Al grazende leggen ze ook een flinke afstand af.
Mijn paard stond rustig een maand stil als het bloed heeft was...na die maand was zijn conditie echt niet jankend slecht hoor, verre weg van. bij temperaturen tussen de 20-25 reed ik 's avonds.... maar ik ging mijn paard niet martelen door op wedstrijd te gaan....

Mijn paard stond ook in de zon... maar met rijden maakte ik hem niet blij(zie post onder jou)


Je hebt conditie en conditie ;)
Een paard in een gezonde conditie, en een paard die getraind wordt in een gezonde conditie. Is een wezenlijk verschil hoor, zeker voor de paarden.

Daarbij is het een vluchtdier, de meeste paarden gaan wel door onder het zadel, zonder te protesteren. Het is aan de ruiter om op te merken of er iets met de conditie is of niet.

Twiggy2008
Berichten: 21236
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:22

Mijn paard trekt trouwens regelmatig sprintjes op het land, dus inderdaad, hij krijgt echt zijn beweging wel, hoor. :j
Maar omdat hij insuline resistent is en zijn stofwisseling goed op gang moet blijven, is extra beweging bij ons wel noodzakelijk. Dus ik zorg nu dat hij een aantal keren in de week toch een half uurtje draaft/galoppeert bij het los werken en/of doe gerichte grondwerkoefeningen. Of gewoon een stuk wandelen buiten zonder je paard al te erg te belasten, is ook lekker....... :)
Zolang we maar niet gaan rijden, dat vind ik nu te belastend in die heftige hitte.......

Janine, ook in die koele periode kun je je training weer rustig wat opbouwen, als er even een pauze of vermindering van beweging gezeten heeft. Toch? Zo doe ik het, hoor, want ik wil die van mij ook in conditie en op gewicht houden. :j ;)

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:22

tja.. de Engelsen die de winter op een graad na volledig juist voorspeld hebben, hebben nu gezegd dat temperaturen van 25 niets is... dus met andere woorden... het wordt een bloedhete zomer.

Ik ben dus ook volledig van mening dat wedstrijden gecanceld moeten worden.....
En zeker geen 2 dressuurproeven en springen..... bah wat bruut.

Marliee

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:23

Ik heb gisteravond nog les gehad op mn paardje. Ik dacht eerst nee, het is veels te warm maar het viel reuze mee! Stond een aardig windje en ik had het niet warm, en hij liep gewoon lekker door zonder al te zwaar te ademen etc. ...

Denk dat het er ook veel vanaf hangt of het erg benauwd en vochtig is, en hoeveel wind er staat!

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:25

Janine1990 schreef:
smokey17 schreef:
Als je paard goed gezond is dan heeft hij van zichzelf een prima conditie. Al grazende leggen ze ook een flinke afstand af.
Mijn paard stond rustig een maand stil als het bloed heeft was...na die maand was zijn conditie echt niet jankend slecht hoor, verre weg van. bij temperaturen tussen de 20-25 reed ik 's avonds.... maar ik ging mijn paard niet martelen door op wedstrijd te gaan....

Mijn paard stond ook in de zon... maar met rijden maakte ik hem niet blij(zie post onder jou)


Je hebt conditie en conditie ;)
Een paard in een gezonde conditie, en een paard die getraind wordt in een gezonde conditie. Is een wezenlijk verschil hoor, zeker voor de paarden.

Daarbij is het een vluchtdier, de meeste paarden gaan wel door onder het zadel, zonder te protesteren. Het is aan de ruiter om op te merken of er iets met de conditie is of niet.


een paard heeft van nature een prima conditie, en kan je hem na een maand prima weer zo oppakken.

Een paard die van nature geen goede conditie heeft is OF ziek OF wordt 24 uur per dag op stal gehouden.

Janine1990

Berichten: 43774
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:25

smokey17 schreef:
tja.. de Engelsen die de winter op een graad na volledig juist voorspeld hebben, hebben nu gezegd dat temperaturen van 25 niets is... dus met andere woorden... het wordt een bloedhete zomer.

Ik ben dus ook volledig van mening dat wedstrijden gecanceld moeten worden.....
En zeker geen 2 dressuurproeven en springen..... bah wat bruut.


Nou, om eerlijk te zijn begrijp ik niets van dat beginstukje, daar heb ik namelijk niets van gehoord... Wat ik heb gezegd was iets wat in me opkwam hoor...

Wedstrijden cancelen heeft nogal wat consequenties voor een organisatie. Volgens mij zijn verenigingen verplicht twee wedstrijden per jaar uit te schrijven. Kan me vergissen.

Je kan het bruut vinden, ik vind het niet heel ernstig. De OS in 2008 waren in principe zwaarder voor de paarden dan de omstandigheden hier in Nederland at the moment.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 18:27

Janine1990 schreef:
smokey17 schreef:
tja.. de Engelsen die de winter op een graad na volledig juist voorspeld hebben, hebben nu gezegd dat temperaturen van 25 niets is... dus met andere woorden... het wordt een bloedhete zomer.

Ik ben dus ook volledig van mening dat wedstrijden gecanceld moeten worden.....
En zeker geen 2 dressuurproeven en springen..... bah wat bruut.


Nou, om eerlijk te zijn begrijp ik niets van dat beginstukje, daar heb ik namelijk niets van gehoord... Wat ik heb gezegd was iets wat in me opkwam hoor...

Wedstrijden cancelen heeft nogal wat consequenties voor een organisatie. Volgens mij zijn verenigingen verplicht twee wedstrijden per jaar uit te schrijven. Kan me vergissen.

Je kan het bruut vinden, ik vind het niet heel ernstig. De OS in 2008 waren in principe zwaarder voor de paarden dan de omstandigheden hier in Nederland at the moment.


Dan moet de KNHS daar wat aan gaan doen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ginny135, Ies_, moos1984, Pierus, silverwind, Travel_me en 12 bezoekers