Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:02

Eciara schreef:
Iemand trouwens bekend met dit spul electrolyten? Moet je dat altijd geven of alleen als ze veel gezweten heeft??

Iemand???


Nee alleen als ze veel zweten want dan zweten ze het grootste gedeelte electrolyten eruit.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:02

smokey17 schreef:
Jij zei dat na een quote van mij... wellicht moet je beetje duidelijk zijn.

Ik ben dus niet volwassen omdat ik een mening heb over de manier hoe jullie wedstrijdruiters met jullie paard om gaan??

Of zit ik er nou weer naast.

Vertel mij dan even waarom ik niet volwassen ben.


Je verdraait dingen, mijn paard zou niets waard zijn als hij geen lastigere oefeningen kan. Terwijl ik bedoel te zeggen dat ik mijn paard niet zo uit het land pak om verder te gaan met waar ik ben gebleven. Spieren moeten getraind worden, en als je dan meteen over de grens gaat, is de conditie van je paard niet meer zo fijn. Met een beetje pech heb je dan een spierbevangen paard.
Ik vertik het mijn paard weg te zetten, dat is wat je zegt. Terwijl ik mijn paard niet weg wil zetten, simpel weg omdat ik een andere denkwijze en omgangswijze heb met paarden dan jij.

Enniewee, het minst volwassen is het omvormen van mijn uitspraken. Als ik ergens niet helemaal uitkom, trek ik meestal geen conclusies, maar vraag ik wat iemand precies bedoelt.

Dussss
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:04

smokey17 schreef:
Eciara schreef:
Iemand trouwens bekend met dit spul electrolyten? Moet je dat altijd geven of alleen als ze veel gezweten heeft??

Iemand???


Nee alleen als ze veel zweten want dan zweten ze het grootste gedeelte electrolyten eruit.


Oke thnx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:04

Het is belachelijk dat de wedstrijden tijdens hittegolven gewoon door gaan. Er zijn er zat die met 30 graden gerust op hun paard stappen...

Dan zijn er hele volksstammen die niet weten hoe ze moeten handelen bij een paard dat zo overmatig zweet, die kopen geen electrolyten omdat het zo "duur", gooien er desnoods nog een zweetdeken op.

Dan die volksstammen, zie ze nu ook weer op de wei staan, die hun paard een zomerdeken op leggen omdat hij anders verkleurd. :(

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:05

Eciara schreef:
Iemand trouwens bekend met dit spul electrolyten? Moet je dat altijd geven of alleen als ze veel gezweten heeft??

Iemand???


Wij geven nu alle paarden die doorwerken en veel zweten electrolyten. verder moet je gewoon goed blijven observeren. Zit je in een wedstrijd seizoen? Train dan ook op de warmste momenten (kan zijn dat je op zo'n moment moet starten) en kijk en voel je paard goed aan. Pas veel intervallen toe en koel je paard met LAUW water. Geen koude douche. Test maar eens bij jezelf. Als je een koude douche neemt, reageert je lichaam op de snelle afkoeling met opwarmen, heb je het zo weer snikheet.

En inderdaad, weg met dekens!!! Geen coolers of wat dan ook.
Laatst bijgewerkt door StableEnable op 29-06-10 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:06

smokey17 schreef:
Melanie_B schreef:
Ja, wij wedstrijdruiters zijn ook zo slecht.. Ik kan hier niet goed tegen, dat wij als 'wedstrjdruiters' allemaal over 1 kam getrokken worden.. Want, ja.. Wij wedstrijdruiters zorgen niet goed voor onze paarden, laten de paarden in de hitte lopen, en nemen ze mee op pad.. Slecht hoor..
Maar, wat denk je van een paard dat heel de dag in de wei loopt, met deze temperaturen?
Mijn paard(en) komen nu gemiddeld 2 uur per dag op de weide, en verder op stal, aangezien het daar nu koeler voor ze is.
We hebben beperkte beschutting dus hij kan ook niet in de schaduw staan dan.. Nou, dat vind ik ook geen pretje voor mij paard om hem daar heel de dag te laten staan :n


Nee dat is ook zeker geen pretje nee...

zou ik hem tussen 12-16 binnen zetten.... loopt hij toch 20 uur buiten


Mijn paarden gaan niet dag en nacht naar buiten ;)

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:06

Melanie_B schreef:
Ja, wij wedstrijdruiters zijn ook zo slecht.. Ik kan hier niet goed tegen, dat wij als 'wedstrjdruiters' allemaal over 1 kam getrokken worden.. Want, ja.. Wij wedstrijdruiters zorgen niet goed voor onze paarden, laten de paarden in de hitte lopen, en nemen ze mee op pad.. Slecht hoor..
Maar, wat denk je van een paard dat heel de dag in de wei loopt, met deze temperaturen?
Mijn paard(en) komen nu gemiddeld 2 uur per dag op de weide, en verder op stal, aangezien het daar nu koeler voor ze is.
We hebben beperkte beschutting dus hij kan ook niet in de schaduw staan dan.. Nou, dat vind ik ook geen pretje voor mij paard om hem daar heel de dag te laten staan :n


Helemaal mee eens.
Veel wedstrijdpaarden vinden het helemaal niet zo straf om op concours te gaan, zelfs niet met hitte.

En dat je je paard niet overbelast is natuurlijk normaal! Dat wil niet zeggen dat je hem bij warmte maar meteen stil moet laten staan.

Dussss
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:08

StableEnable schreef:
Eciara schreef:
Iemand trouwens bekend met dit spul electrolyten? Moet je dat altijd geven of alleen als ze veel gezweten heeft??

Iemand???


Wij geven nu alle paarden die doorwerken en veel zweten electrolyten. verder moet je gewoon goed blijven observeren. Zit je in een wedstrijd seizoen? Train dan ook op de warmste momenten (kan zijn dat je op zo'n moment moet starten) en kijk en voel je paard goed aan. Pas veel intervallen toe en koel je paard met LAUW water. Geen koude douche. Test maar eens bij jezelf. Als je een koude douche neemt, reageert je lichaam op de snelle afkoeling met opwarmen, heb je het zo weer snikheet.


Oke dank je wel! Ja ik zit ook in wedstrijd seizoen. Heb over 2 weken kampioenschappen en hoop dat ik toch wel optijd moet want vind het ook voor mezelf ook niet echt prettig, maar ik zal inderdaad dan ook soms met wat warmer weer gaan rijden. Ik deed altijd al met lauw water, leek mij ook niet meer dan logisch ook voor de spieren.
Laatst bijgewerkt door Dussss op 29-06-10 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:09

En daarom ga ik gewoon op een hete dag (meestal nog in de avond of in de ochtend) lekker zonder zadel erop zitten en een stuk stappen. Of ik was haar en laat haar dan lekker in de wei staan. :)

edit; mij kun je ook niet vertellen dat paarden het nou lekker vinden om hard aan het werk te gaan terwijl het dik 25 graden of hoger is, waarbij je zelf al staat ze zweten als je alleen al aan het poetsen bent.. En dan ook nog op wedstrijd gaan.. Wedstrijden kun je altijd nog doen, laat ze dan gewoon een keer staan... toch niks mis mee?
Laatst bijgewerkt door MyHorseGirl op 29-06-10 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:10

MelB, wat is er nou weer mis met paarden die de hele dag op het land lopen en gewoon veel water tot hun beschikking hebben en schaduw? :?
Mijn paard krijgt geregeld beweging (heb al aangegeven hoe belangrijk dat is voor de mijne) en nu effe ietsje minder vanwege de hitte. En dus????

Zal van de week anders eens wat foto's maken, wat sielug is hij allerminst, hoor. :D ;)

Dussss
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:11

Twiggy2008 schreef:
MelB, wat is er nou weer mis met paarden die de hele dag op het land lopen en gewoon veel water tot hun beschikking hebben en schaduw? :?
Mijn paard krijgt geregeld beweging (heb al aangegeven hoe belangrijk dat is voor de mijne) en nu effe ietsje minder vanwege de hitte. En dus????

Zal van de week anders eens wat foto's maken, wat sielug is hij allerminst, hoor. :D ;)


Je kan zelfs schaduw hebben maar die van mij staan daar ook niet in hoor, zelfs niet als ze een rust pauze hebben met eten.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:11

Janine1990 schreef:
smokey17 schreef:
Jij zei dat na een quote van mij... wellicht moet je beetje duidelijk zijn.

Ik ben dus niet volwassen omdat ik een mening heb over de manier hoe jullie wedstrijdruiters met jullie paard om gaan??

Of zit ik er nou weer naast.

Vertel mij dan even waarom ik niet volwassen ben.


Je verdraait dingen, mijn paard zou niets waard zijn als hij geen lastigere oefeningen kan. Terwijl ik bedoel te zeggen dat ik mijn paard niet zo uit het land pak om verder te gaan met waar ik ben gebleven. Spieren moeten getraind worden, en als je dan meteen over de grens gaat, is de conditie van je paard niet meer zo fijn. Met een beetje pech heb je dan een spierbevangen paard.
Ik vertik het mijn paard weg te zetten, dat is wat je zegt. Terwijl ik mijn paard niet weg wil zetten, simpel weg omdat ik een andere denkwijze en omgangswijze heb met paarden dan jij.

Enniewee, het minst volwassen is het omvormen van mijn uitspraken. Als ik ergens niet helemaal uitkom, trek ik meestal geen conclusies, maar vraag ik wat iemand precies bedoelt.


Hij verleert de oefeningen echt niet hoor, je moet ze alleen rustig aan weer opbouwen.. Maar wat maakt dat uit? Wat is daar het probleem van?

Spierbevangen wordt hij maar zo niet, je moet het rustig opbouwen. Net als voer.

Vroeger kregen de trekpaarden maandagziekte doordat ze 6 dagen werkte maar wel 7 dagen krachtvoer. Daar werden ze spierbevangen van.
Maar pas je alles aan op een maandje rust, dan is er niets aan de hand.
Het enige dat er gebeurd is dat hij zich niet in het zweet hoeft te werken en aan de kook raakt.

Als straks bij 30 graden de boel aan de kook gaat ben je veel verder van huis.

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:13

Waarom zou je dan niet gewoon rustig kunnen rijden? ;)

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:14

Eciara schreef:
Je kan zelfs schaduw hebben maar die van mij staan daar ook niet in hoor, zelfs niet als ze een rust pauze hebben met eten.


Onze kudde staat ook in de bloedhete zon inderdaad. De Shets zijn wel slim, die gaan in de schaduw van de grotere paarden staan, hahaha....... :D

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:14

xSaarSaar schreef:
Waarom zou je dan niet gewoon rustig kunnen rijden? ;)



Rustig stappen noem ik met een los teugeltje door het bos stappen....maar daar koop je als wedstrijdruiter vrij weinig voor.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:15

Indeed, rustig rijden ben ik meer voor dan volledig stilzetten.
Het ging overigens om de uitspraak: Een goede conditie behoudt het paard wel. En daar ben ik het dus niet mee eens. Spieren moet je opbouwen en spieren zijn van enorm belang als het gaat over de conditie.

Ik ken mijn paarden, ik ken mezelf... Ik vraag niet te veel van mijn paarden, en ook niet van mezelf. Rustig doorrijden kan dan prima. :)

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:16

Twiggy2008 schreef:
Eciara schreef:
Je kan zelfs schaduw hebben maar die van mij staan daar ook niet in hoor, zelfs niet als ze een rust pauze hebben met eten.


Onze kudde staat ook in de bloedhete zon inderdaad. De Shets zijn wel slim, die gaan in de schaduw van de grotere paarden staan, hahaha....... :D


Staat jou paard toevallig in de kudde moet Koekie en Henkie? :D

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:16

*iedereen gaat naar de winkel en koopt electrolyten :Y) *

sorry mag ik cru zijn, waarom is er vroeger nooit zoiets gezegd dan?
of was die technologie er toen nog niet?

ik rijd ook gewoon liever 's avonds en 's ochtends dan in de middag!
en wedstrijden ben ik ook niet van plan om in de hitte te gaan rijden..
tenzij het in de ochtend of avond is..

verder gaat mijn paard van 's avonds 7 uur tot ongeveer 10 a 11 uur het land op!
maar dat heeft ook een dubbele reden!

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:16

xSaarSaar schreef:
Waarom zou je dan niet gewoon rustig kunnen rijden? ;)


Nou, je mag bij ons de bak wel eens aanvoelen, het is daar echt bloedheet. Ik zou dan nog een relaxt ritje in het bos verkiezen, want die bak is echt geen lol. Oh, hij wordt bij ons dagelijks nat gespoten en weet je dan hoe zwaar het voor je paard is? Nee, ik zie er echt het nut niet van in om nu te gaan rijden. Komt over een paar dagen wel weer, hoor. ;)

(ik doe overigens wel grondwerk of ga wandelen ofzo en verder krijgt die van mij zijn beweging wel op het land, hoor).

Doerakje_

Berichten: 356
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:16

Ik snap niet waarom wedstrijdruiters altijd over één kam geschoren worden, als zijnde slecht :roll: Volgens mij heb ik een redelijke kijk op wat mijn paard aan kan. En ja ik ga op concours midden in de zomer en midden op de dag, ik train op warme dagen ook wel eens overdag, maar doe vooral interval training.. Ach ja, ieder zijn ding, mijn paard is gezond en is graag aan het werk. Voordeel bij ons is dat de buitenbak voor een groot deel van de dag in de schaduw ligt, en er vrijwel altijd wel wat wind is..

Met electrolyten heb ik zelf geen ervaring. Ik weet wel dat mijn schoonzus dat gebruikt voor marathonwedstrijden. In het seizoen dat ze deze wedstrijden rijdt en het paard hier naartoe getraind wordt, doet ze dit door het voer. Misschien toch maar zo'n bus halen. De rest van het artikel pas ik eigenlijk al toe :)

xSaarSaar

Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:17

Janine1990 schreef:
Indeed, rustig rijden ben ik meer voor dan volledig stilzetten.
Het ging overigens om de uitspraak: Een goede conditie behoudt het paard wel. En daar ben ik het dus niet mee eens. Spieren moet je opbouwen en spieren zijn van enorm belang als het gaat over de conditie.

Ik ken mijn paarden, ik ken mezelf... Ik vraag niet te veel van mijn paarden, en ook niet van mezelf. Rustig doorrijden kan dan prima. :)


:j

Geen galoperen en wissels enz, dat doe ik normaal wel.
Maar nu stap ik gewoon en draaf ik wat, en dat gaat prima! :)
En na het rijden lekker onder de douche, vinden ze heerlijk!

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:17

xSaarSaar schreef:
Staat jou paard toevallig in de kudde moet Koekie en Henkie? :D


Hahaha, yep, die staan in dezelfde kudde. :D
Kleine wereld, he, dus je kent A ook wel? Wilde het haar inderdaad vragen, hihi..... Zij woont vast om de hoek bij jouw kudde of niet? ;)

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:19

Janine1990 schreef:
Indeed, rustig rijden ben ik meer voor dan volledig stilzetten.
Het ging overigens om de uitspraak: Een goede conditie behoudt het paard wel. En daar ben ik het dus niet mee eens. Spieren moet je opbouwen en spieren zijn van enorm belang als het gaat over de conditie.

Ik ken mijn paarden, ik ken mezelf... Ik vraag niet te veel van mijn paarden, en ook niet van mezelf. Rustig doorrijden kan dan prima. :)


Conditie= uithoudingsvermogen.

Heeft niets met spieren te maken.

En met een los teugeltje stappen en geen oefeningen behoudt je die spieren echt niet... dus waarom niet op land en lekker zelf laten lopen.
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 29-06-10 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Paarden raken tien keer zo snel oververhit als mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:21

sorry maar ik snap wel wat je bedoeld hoor Janine!

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 20:24

Ik snap ook best wat Janine bedoelt, maar met een paar dagen rust op het land zijn die spieren echt niet zomaar weg, hoor. ;)

Ik sport zelf nu ook even nauwelijks trouwens.... Kan het echt ff niet opbrengen in deze hitte. :+