Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-10 09:17

http://www.horseandhound.co.uk / Nieuwsredactie


Een negen jaar oud renpaard is slechts enkele minuten na zijn overwinning op de Toals Ulster Grand National, in elkaar gezakt en overleden.

Chief Oscar, getraind door Brian Hamilton en Bobby Donaldson, had tijdens de race vijf hindernissen overwonnen en daarmee 16.000 Engelse ponden geincasseerd, maar toen hij over de finishlijn ging, zakte het dier opeens in elkaar.

"Terwijl hij de laatste heg sprong wees niets er op dat dit zou gebeuren," aldus jockey Andrew Lynch.

"Zodra we over de finishlijn gingen hield ik hem in en gingen we terug naar het startpunt. Opeens verloor hij zijn ritme en viel om."

Volgens de aanwezige veterinairen heeft het paard waarschijnlijk een slagader gescheurd en een hartaanval gehad.

"We kunnen er verder geen aanwijsbare reden voor vinden. Dit paard heeft gewoon letterlijk zijn hart eruit gerend. Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt."

Trainer Brian Hamilton: "Dit is een verschrikkelijke manier om de dag te moeten eindigen. Ik wilde altijd al de Ulster national winnen, maar deze dag is in een tragedie geeindigd."

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:25

Hmm ik weet niet wat ik hier op moet zeggen,
ik ben niet zo op de rensport, maar het is wel sneu dat het zo heeft moeten lopen..

Maks :+:

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:27

Tja, paar maanden geleden stortte een pensionpaard bij ons in elkaar. Tijdens losrijden voor de les BAM!!!!
ad ook de Aorta gescheurd, dit geeft aan dat het zomaar kan gebeuren en niks met de rensport an sich te maken heeft.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:32

Gribaldi zelfde verhaal.

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:38

Stomme rotsport...
Die paarden rennen zich dus letterlijk dood! Naar mijn idee is dit voor geen enkel paard een plezierige sport...

RheaNisan

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:40

Zooo dit is wel heftig hoor! Hoop zoiets nooit van dichtbij mee te maken...
Heeel veel sterkte iedergeval..Wat een verlies :(

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:45

ninajojo schreef:
Stomme rotsport...
Die paarden rennen zich dus letterlijk dood! Naar mijn idee is dit voor geen enkel paard een plezierige sport...

Ik denk niet dat enkel en alleen te wijten is aan het feit dat het paard werd ingezet in de rensport. Er is natuurlijk sprake van en enorme piekbelasting, maar daar hebben springpaarden, dressuurpaarden en eventers natuurlijk ook mee te maken.

Natuurlijk wel erg triest dat dit is gebeurd. Hoop dat er wel het een en ander onderzocht wordt, zodat de kans dat dit andere paarden in de toekomst gebeurd wel kleiner zal worden.

Niets hield hem tegen, behalve hijzelf - PC
Where you invest your love, you invest your life - Marcus Mumford

Ik denk niet in hokjes en ik hou niet van afkortingen - Sigrid

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:51

Hoe dichtbij elkaar de overwinning van je dromen en het dramatische verlies van "je" topper.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

vanPrinster

Berichten: 74
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:06

Het lijkt me niet dat je hier de rensport voor moet aanspreken, het is natuurlijk wel een hele zware sport maar zoals eerdere voorbeelden al aangaven gebeurt het bij alle takken van de sport en zelfs bij paarden op de wei...

I can't find the words to say,, when I'm confused,, I've travelled half the world to say, you are my muse :+:

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:10

Ik geef de rensport hier niet de schuld van, ik zeg alleen dat ik er niet zo van hou..
Maar het kan indd elk paard overkomen, ik hoop dat ze het gaan onderzoeken.

Maks :+:

bolerotjee
Berichten: 134
Geregistreerd: 06-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:20

ninajojo schreef:
Stomme rotsport...
Die paarden rennen zich dus letterlijk dood! Naar mijn idee is dit voor geen enkel paard een plezierige sport...


heeft hier niks mee te maken, dat kan bij elk paard gebeuren, sommige mensen krijgen toch ook zomaar een hartaanval?
en er zijn paarden die racen geweldig vinden;)
hoe harder hoe mooier.

vind het wel dieptriest dat het zo moet gebeuren. dan hadden ze denk k liever verloren en het paard leefde nog dan dit! :(:)

zoals de klok aan de muur zijn seconden,minuten,uren tikt,, tikt mij hartje door met verdriet omdat ik jou zo erg mis!

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:23

Sneu hoor dat zoiets zo moet gebeuren....

Je zal van je hobby je werk maar hebben kunnen maken!!

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:30

Kan me voorstellen dat zoiets bij maximale inspanning wel eerder gebeurt dan bij een basis training of in rust.

Anoniem

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:32

ninajojo schreef:
Stomme rotsport...
Die paarden rennen zich dus letterlijk dood! Naar mijn idee is dit voor geen enkel paard een plezierige sport...

Als 't in het wild gebeurd was had de leeuw mazzel gehad die dag. Dit gebeurt gewoon. Heeft helemaal niets met deze tak van sport te maken.

Charly1989
Berichten: 965
Geregistreerd: 20-03-07
Woonplaats: Dirksland

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:48

Wij hebben het ook gehad met een 4jarig springpaard.
Was rustig aan het trainen, paard gaat rennen en rent dwars door het hek heen, valt, staat weer op, rent nog wat meters en valt dood neer.

Dit is echt een moment in je leven dat op je netvlies blijft staan!!

Sterkte voor alle betrokkenen.

*-:) http://www.kellykarduxfotografie.nl Gezinnen en dierenfotografie

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:49

Het heeft inderdaad niks met de sport te maken.. Een vriendin heeft ooit een paard verloren tijdens het rijden. Er was niks aan de hand, het volgende moment lag het paard op zn zij, een minuut later was het dood.. Zulke dingen kunnen gebeuren, hoe tragisch ook!

Star <3 † 12-3-2018
Target :+: † 18-9-2012

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:52

Wat ontzettend naar...
Maar het scheuren van een slagader komt veel voor, ook bij mensen. Ik geloof niet helemaal dat dat paard het hart er uit heeft gerend... :n

bolerotjee
Berichten: 134
Geregistreerd: 06-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:53

Dan vind k het persoonlijk nog erger om te lezen, dat een manege pony is doodgebloed omdat er nog goed opgelet is!.
( zou het verhaal ff vertelle)
een paar week terug is er op de manege vlakbij mijn huis een shetje buiten gezet en die is gaan rennen door de bak heen door dat geren is ze recht op een balk afgerend en die heeft haar bij haar borst doorboord!. waarschijnlijk heeft ze zichzelf los getrokken. en is doodgebloed aan haar verwondingen omdat de stalmedewerker niet af en toe gekeken heeft!,
( verbeter me als er wat verkeerds staat heb het via,via gehoord)

zoals de klok aan de muur zijn seconden,minuten,uren tikt,, tikt mij hartje door met verdriet omdat ik jou zo erg mis!

Anoniem

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:54

Bolerotjee, dergelijke viavia verhalen worden altijd erg opgeklopt. Ook DAT kan gebeuren, er is nou eenmaal geen 24/7 toezicht 1 op 1 voor elk paard.

Tyke

Berichten: 2267
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 11:23

Dit is erg maar of het met de rensport te maken heeft? misschien is het nu sneller gebeurt voor het paard.

Bij een vriendin is een tijdje terug ook een paard overleden aan een aortabloeding. Die is langzaam doodgebloed zeg maar. Ze zagen wel wat aan het paard maar helaas is het pas te laat opgemerkt dat het een bloeding was. Dierenarts is er 3 keer bijgeweest in 8 uur tijd. Maar helaas.
Wie weet is dat bij dit paard al geweest en is het nu versnelt?????

ERg jammer.

@bolerotje: ben je er zeker van dat de stalmedewerker niet meer heeft gekeken. Moet zeggen dat ik mijn paard ook buiten zet en dat er niet naar gekeken wordt. hoop altijd dat mensen die over de dijk komen ook wat opletten. EN ja als ik langs kom kijk ik ook. Maar blijf echt niet hele dag naar de wei staan gluren.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 12:05

Niet alles is ook te voorkomen helaas..ongelukken zitten in een klein hoekje en net als bij mensen komen hartproblemen bij paarden ook vaak voor.Dit is wel erg tragisch trouwens bij dit dier.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

bolerotjee
Berichten: 134
Geregistreerd: 06-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:07

Tyke schreef:
Dit is erg maar of het met de rensport te maken heeft? misschien is het nu sneller gebeurt voor het paard.

Bij een vriendin is een tijdje terug ook een paard overleden aan een aortabloeding. Die is langzaam doodgebloed zeg maar. Ze zagen wel wat aan het paard maar helaas is het pas te laat opgemerkt dat het een bloeding was. Dierenarts is er 3 keer bijgeweest in 8 uur tijd. Maar helaas.
Wie weet is dat bij dit paard al geweest en is het nu versnelt?????

ERg jammer.

@bolerotje: ben je er zeker van dat de stalmedewerker niet meer heeft gekeken. Moet zeggen dat ik mijn paard ook buiten zet en dat er niet naar gekeken wordt. hoop altijd dat mensen die over de dijk komen ook wat opletten. EN ja als ik langs kom kijk ik ook. Maar blijf echt niet hele dag naar de wei staan gluren.


nee dat klopt maar als je weet dat de pony gek aant sjezen is is het niet mis om af en toe even te gluren. Als dat daar gebeurd was had je pony mis nog wel geleefd.
zo zitten alle ongelukken in een klein hokje

zoals de klok aan de muur zijn seconden,minuten,uren tikt,, tikt mij hartje door met verdriet omdat ik jou zo erg mis!

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:08

Erg! stel je voor.. 5min ervoor nog super fit en dan ineens stopt alles.. ik zou het niet willen meemaken.. kunt geen afscheid ofzo maken.

En meestal hebben paarden die op topniveau meegaan net een goed hart en conditie en deze dingen gebeuren gewoon ineens.. Heb ook paardje gekent dat tijdens dagelijkse training ineens in elkaar zakte.. ook iets met zijn hart.

Ik denk persoonlijk ook dat het niets met de soort sport te maken heeft, het is net zoals bij mensen: supergezonde jonge mensen sterven ook aan hartaanvallen net zoals oudere en minder gezonde mensen. Ok, meer kans bij oudere en minder gezonde mensen maar het kan iedereen OPEENS overkomen..

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:39

verschrikkelijk, maar idd, zoals al genoeg gezegd, die dingen gebeuren...

@ Bolerotje: ik weet toevallig over welke pony je het hebt. Het was een slagaderlijke bloeding in de hals. Zelfs al had je er naast gestaan, dan was de pony overleden... Een DA kan niet snel genoeg om dat tegen te houden.

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Re: Renpaard sterft vlak na overwinning in Ulster Grand National

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:07

Nou ik vind toch wel dat paarden in de rensport vaak neer storten! dus ik denk dat dit er toch wel iets mee heb te maken.

Why do we close our eyes when we sleep, when we cry, when we imagine, when we kiss?
Because the most beautiful thing in the world is unseen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers