Zenyatta maakt definitief haar terugkeer op de renbaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Zenyatta maakt definitief haar terugkeer op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:19

Nieuwsredactie / http://www.espn.com


Afbeelding
Zenyatta keert terug in 2010.
foto: Charles Pravata

"Ze houdt ervan om te rennen, en wie zijn wij om dat van haar af te pakken?"

De onverslaanbare merrie Zenyatta zal als zesjarige weer terugkeren in de rensport dit jaar.

Eigenaren Jerry en Ann Moss maakten deze beslissing afgelopen zaterdag nadat zij Zenyatta in training zagen op de Hollywood Park renbaan. Dit alles gaat in overleg met trainer John Shirrefs.

"Ze zag er absoluut fantastisch uit, en wij zitten in dit vak om hier plezier aan te beleven."

Wereldwijd werd aangenomen dat Zenyatta met pensioen was na het winnen van de Breeders'Cup Classic op 7 november 2009, haar veertiende wedstrijd die ze winnend wist af te sluiten.

"Ik was ontzettend emotioneel toen ze de Breeders'Cup had gewonnen en dacht dat het beter voor haar zou zijn om met pensioen te gaan," aldus de eigenaar. "In mijn gedachten zou ze met pensioen gaan. Het was de ideale afsluiting van een geweldig carriere."

Maar na het winnen van de Breeders' Cup Classic bleef Zenyatta in training op de renbaan. Ze bleef goede tijden neerzetten en is volgens haar trainer fysiek in topconditie.

"Ze kwam nog topfit uit de Breeders' Cup. Het was alsof ze wilde zeggen: "Hey, ik wil nog veel meer doen!"

Afgelopen week kwam de geruchtenstroom op gang nadat Zenyatta drie keer in training werd gezien op de renbaan. Trainer Shirreffs verkleerde dit als: "na zoveel weken galopwerk, moet je het wel voorzichtig afbouwen."
Haar laatste training was op zes januari. Volgens Shirreffs zal de merrie deze zondag of maandag weer op de renbaan lopen, afhankelijk van het weer en de conditie van de baan.

De aankondiging van de terugkeer van Zenyatta dit jaar, kwam precies twee dagen voor de Eclipse Awards ceremonie. Zenyatta en de drie jaar oude merrie Rachel Alexandra zijn finalisten voor 2009 Paard van het Jaar. De winnaar zal maandagavond bekend worden gemaakt. Zenyatta maakt een grote kans op deze titel, mede omdat zij alle vijf haar rennen wist te winnen, en de enige merrie ooit is die de Breeders'Cup Classic gewonnen heeft.

Volgens trainer Moss heeft de beslissing om Zenyatta terug te laten keren, niets te maken met haar nominatie voor paard van het jaar. "We reageren daar helemaal niet op. Het heeft er niets mee te maken of ze nu wel of niet Paard van het Jaar zal worden. Als ze het wel wordt, dan zal ze rennen als Paard van het Jaar, en als ze het niet wordt, dan zal ze evengoed rennen."

Zenyatta is echter ongeslagen en de renwereld kijkt uit naar een confrontatie tussen deze merrie en Rachel Alexandra. De eigenaren van Zenyatta willen echter nog niet zover vooruit kijken. Het is echter wel zeer waarschijnlijk dat de merrie buiten Californie gaat rennen."

"We zullen waarschijnlijk een beetje met haar gaan reizen. Ik zou haar graag op de zandbaan willen zien rennen," aldus Moss. Volgens trainer Shirreffs is Zenyatta nog beter op de zandbaan dan op een synthetische baan. De merrie won 13 keer op een synthetische ondergrond en 1 keer op een zandbaan. Dit waren tevens alle rennen waar ze ooit in gestart is. De ren op de zandbaan was de Apple Blossom race in 2008.

Moss weet nog niet wanneer de merrie weer voor het eerst aan start zal verschijnen.
"We laten het over aan haar trainer. We hebben nog niets specifieks in gedachten. We zullen wel een race uitkiezen die het beste voor ons lijkt, en dan maakt het ons niet uit welke paarden er nog meer in lopen."

Zenyatta heeft in totaal meer dan $5.474.580 dollar gewonnen in 14 starts. Onder Mike Smith schreef de merrie absolute geschiedenis door de Breeders'Cup Classic te winnen. In 2008 won ze tevens de Breeders' Cup Ladies Classic.

"Ze is gewoon nog veel te goed. Ze houdt ervan om te rennen en wie zijn wij om dat van haar af te pakken? Deze merrie hoort gewoon thuis op de renbaan. Na de Breeders' Cup Classic dacht ik dat ze alles al bereikt had wat ze maar kan bereiken, maar ik hou van de rensport en ik vind dat deze sport sterren nodig heeft, en wij hebben er een. Ze is gezond en fit en ik denk dat ze nog veel meer in petto heeft dan men tot nu toe heeft gezien," aldus eigenaar Moss.

Alle overwinningen van Zenyatta op rij.


Verwant artikel:

[VN] Flinke speculaties rond mogelijke terugkeer van Zenyatta

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Zenyatta keert dit jaar definitief terug op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:21

Hmmmm jammer dat ze geen voet bij stuk gehouden hebben...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:21

Ik dacht het al, maar niemand geloofde me in het vorige topic :+
Ik kan het me best voorstellen dat ze haar laten terugkeren. Het is inderdaad wel een risico, maar die merrie is gek op rennen dus ik snap wel dat ze haar nog niet met pensioen laten gaan.

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:22

Heel mooi, maar aan de andere kant ook heel jammer.Ze is nu het beste renpaard en altijd onverslagen. Als ze weer gaat rennen kan daar wel eens verandering in komen

joopie7
Berichten: 537
Geregistreerd: 23-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:26

Suelza schreef:
Hmmmm jammer dat ze geen voet bij stuk gehouden hebben...

Hoezo jammer!? Vet mooi nieuws! :D Kan niet wachten om haar weer op de baan te zien, kom maar op met die match race tegen Rachel Alexandra *\o/*

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:27

maverick schreef:
Heel mooi, maar aan de andere kant ook heel jammer.Ze is nu het beste renpaard en altijd onverslagen. Als ze weer gaat rennen kan daar wel eens verandering in komen


Dat vind ik dus ook... Je moet stoppen op het hoogte punt... Vond het juist een mooie beslissing om haar met pensioen te laten gaan.

Die merrie staat veel liever in de wei met een mooi veulen aan de voet, dan dat ze moet werken op de baan.

Dat is puur de portemonnee van de eigenaar die je hoort spreken :+

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:27

ik ben altijd van op het hoogtepunt stoppen..........

maar als ik het zo lees wil die merrie niet stoppen......... laat ze nog maar een seizoen meedoen :) om het paard te plezieren

als de eigenaren maar besluiten bij de eerste "nederlaag" haar terug te trekken dan is het helemaal ok :)

lijkt me een gaaf dier :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:35

Maar het gaat er hier helemaal niet om op het hoogtepunt te stoppen of ongeslagen te blijven.
Het gaat erom dat de merrie er zoveel plezier in heeft. Ze denken aan de merrie en niet aan het geld of de status van ongeslagen paard, en DAAR zit imo het verschil :)

en een confrontatie tussen Zenyatta en Rachel Alexandra zou natuurlijk wel erg gaaf zijn :D

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:36

Dit doen ze, denk ik persoonlijk, om strax een mega race te hebben met Rachel Alexandra( beetje Sea Bis. achtig) en dat zal idd voor het geld zijn.Weet zeker dat een groot evenement gaat worden. Weet niet of er al meer mensen zijn die de Filmpjes van Rachel Alexandra hebben gezien? Maar het gaat dan toch heeeel spannend worden ;)

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:36

Cayenne schreef:
Zenyatta heeft in totaal meer dan $5.474.580 dollar gewonnen in 14 starts.

Ik begrijp ook dat ze dat paard weer op de baan willen. Moet daar echt zo'n onzin emo-uitleg bij?
Trouwens als ze er echt een mythe van willen maken moeten ze haar in het lijstje onverslagen paarden houden, daar zijn er niet zo veel van.

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:37

KiWiKo schreef:
als de eigenaren maar besluiten bij de eerste "nederlaag" haar terug te trekken dan is het helemaal ok :)


Valt weinig terug te trekken als de merrie zich zo bezeerd dat het definitief einde verhaal is!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 10:38

Bandida schreef:
Ik begrijp ook dat ze dat paard weer op de baan willen. Moet daar echt zo'n onzin emo-uitleg bij?


Jij kent het paard dat je zeker weet dat het onzin is? :+

Wie weet blijft ze wel ongeslagen. Dan heeft ze een nog grotere lijn aan overwinningen.
Maar zoals ook al in de tekst staat gaat het daar helemaal niet meer om.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:39

Westland schreef:
KiWiKo schreef:
als de eigenaren maar besluiten bij de eerste "nederlaag" haar terug te trekken dan is het helemaal ok :)


Valt weinig terug te trekken als de merrie zich zo bezeerd dat het definitief einde verhaal is!!


Tsjonge jonge.. Dus dan moeten we al onze paarden maar op stal zetten? :z

Als die merrie het zo leuk vind dan hebben ze groot gelijk haar gewoon weer te latren racen! :D Merrie heeft er plezier in dus waarom niet?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:41

Westland schreef:
KiWiKo schreef:
als de eigenaren maar besluiten bij de eerste "nederlaag" haar terug te trekken dan is het helemaal ok :)


Valt weinig terug te trekken als de merrie zich zo bezeerd dat het definitief einde verhaal is!!

en dan alsnog........... dan is die merrie gegaan op de manier waarop ze zich het beste voelde :)

en het probleem is??????

Je kan ze nu ook op stal zetten, heel veilig, gebeurd niks.........

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:42

Ik had ook wel gedacht dat ze terug zou keren naar de baan...ik wil haar eigenlijk wel eens live zien rennen. :D Lijkt mij typisch een gevalletje kippevel. :D

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:42

Cayenne schreef:
Maar het gaat er hier helemaal niet om op het hoogtepunt te stoppen of ongeslagen te blijven.
Het gaat erom dat de merrie er zoveel plezier in heeft. Ze denken aan de merrie en niet aan het geld of de status van ongeslagen paard, en DAAR zit imo het verschil :)

en een confrontatie tussen Zenyatta en Rachel Alexandra zou natuurlijk wel erg gaaf zijn :D


Denk niet dat ze gaat klagen of ongelukkig word als ze lekker de hele dag in de wei staat met een baby erbij. ;)
En niet om het geld? Weet hoeveel geld ze verdient per race die ze wint?
En het stomme met renpaarden is. Als er nu een andere merrie Zenyata verslaat is ze niet meer de beste die er ooit was.Sterker nog het paard dat haar verslaat gaat dan de geschiedenis.Als paard wat ierdereen verslaat. Vandaar stoppen op het hoogte punt.

Cahill
Berichten: 797
Geregistreerd: 02-05-09

Re: Zenyatta maakt definitief haar terugkeer op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:44

@ hannah_menno

zo bedoel ik het niet. Het betrok alleen die zin! Ik zeg er niks op wat betreft het besluit van de eigenaren. Het is hun paard! Waarom op stal houden????

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:45

Westland schreef:
@ hannah_menno

zo bedoel ik het niet. Het betrok alleen die zin! Ik zeg er niks op wat betreft het besluit van de eigenaren. Het is hun paard! Waarom op stal houden????


Oh ok! :)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:45

maverick schreef:
Cayenne schreef:
Maar het gaat er hier helemaal niet om op het hoogtepunt te stoppen of ongeslagen te blijven.
Het gaat erom dat de merrie er zoveel plezier in heeft. Ze denken aan de merrie en niet aan het geld of de status van ongeslagen paard, en DAAR zit imo het verschil :)

en een confrontatie tussen Zenyatta en Rachel Alexandra zou natuurlijk wel erg gaaf zijn :D


Denk niet dat ze gaat klagen of ongelukkig word als ze lekker de hele dag in de wei staat met een baby erbij. ;)
En niet om het geld? Weet hoeveel geld ze verdient per race die ze wint?
En het stomme met renpaarden is. Als er nu een andere merrie Zenyata verslaat is ze niet meer de beste die er ooit was.Sterker nog het paard dat haar verslaat gaat dan de geschiedenis.Als paard wat ierdereen verslaat. Vandaar stoppen op het hoogte punt.

ben ik met je eens.............. helemaal

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:52

maverick schreef:
Cayenne schreef:
Maar het gaat er hier helemaal niet om op het hoogtepunt te stoppen of ongeslagen te blijven.
Het gaat erom dat de merrie er zoveel plezier in heeft. Ze denken aan de merrie en niet aan het geld of de status van ongeslagen paard, en DAAR zit imo het verschil :)

en een confrontatie tussen Zenyatta en Rachel Alexandra zou natuurlijk wel erg gaaf zijn :D


Denk niet dat ze gaat klagen of ongelukkig word als ze lekker de hele dag in de wei staat met een baby erbij. ;)
En niet om het geld? Weet hoeveel geld ze verdient per race die ze wint?
En het stomme met renpaarden is. Als er nu een andere merrie Zenyata verslaat is ze niet meer de beste die er ooit was.Sterker nog het paard dat haar verslaat gaat dan de geschiedenis.Als paard wat ierdereen verslaat. Vandaar stoppen op het hoogte punt.


Ben ik het helemaal mee eens.

Alhoewel ik toch stiekem een beetje uit kijk naar een race met Zenyatta en Rachel Alexandra erin :9

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:54

@ essie_blue ik ook hoor :D
Maar ik heb de filmpjes gezien van Rachel Alexander en weet toch niet op wie ik geld zou durven zetten

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 10:58

Cayenne schreef:
Bandida schreef:
Jij kent het paard dat je zeker weet dat het onzin is? :+

Wat doet dat er toe? Zelfs al staat die merrie alle dagen op en neer te hupsen in haar box van puur plezier omdat ze de baan op mag, dan lijkt me dat na zo'n winstbedragen toch niet meteen de grootste motivator om haar weer uit haar pensioen te halen. Beetje realistisch blijven, dit is geen hobby, en racen gaat op dat niveau eigenlijk helemaal niet over paarden.. (maar over winst uit gokgelden).

Het is ook maar de vraag of ze ooit met een veulen op de wei gaat lopen. Dat een hoop merries met genetisch-haar-veulen op de wei gaan lopen lijkt me te verwachten, maar het lijkt het me veiliger voor de investering om die merrie zeker de eerste jaren zelf geen dracht te laten doorlopen. Ze zal maar eens in een bevalling blijven..
Laatst bijgewerkt door Ruga op 17-01-10 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:01

moeilijke keuze hoor voor zo'n paard; rennen of lekker de wei op :+ ; hoop niet dat het een gevalletje "over the top" wordt. zou jammer zijn, want ze heeft haar legendarische status dik verdiend. prima dat ze blijft rennen, maar ajb niet in de naam van het paard, maar gewoon zoals het is...goed geld verdienen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Zenyatta maakt definitief haar terugkeer op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:02

kwweenie, denk dat het dier dekkend meer opbrengt dan koersend :)

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:04

KiWiKo schreef:
kwweenie, denk dat het dier dekkend meer opbrengt dan koersend :)

't is een merrie, iets complexer dus..