Tomboy: een springend machomannetje met aparte kuren

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Cayenne
Vlinderlicht

Tomboy: een springend machomannetje met aparte kuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-10 12:16 Tip de Nieuwsredactie

http://www.ed.nl

Als de deur van het paardenverblijf in Mierlo openschuift is het even zoeken naar het goudhaantje. Stalhond Jessie, een jonge Duitse herder, en maatje Nimo, een Jack Russel, wijzen de weg door de lange gang. 'Buurvrouwen' Dargita, Naomie en Utascha kijken nieuwsgierig toe. Daar staat-ie dan.

Zijn manen en pony scherp geknipt, de haren geschoren. De chocoladebruine ruin van nog geen elf jaar oud eet in de hoek van zijn box eigenzinnig van een bergje hooi. Met behulp van zijn soepele lippen plukt-ie de sprietjes geduldig uit het stro en brengt die bijeen in zijn mond. Daarna tilt hij zijn hoofd omhoog, drukt met zijn snoet op de knop voor water en maalt de vloeistof met het gedroogde gras al kauwend tot een papje , om het daarna soepeltjes door te slikken.

'Mister Tomboy' is vandaag stijlvol gekleed in een blauwwit, geruit dekje. Nog drie dekentjes daaronder beschermen de gemillimeterde viervoeter tegen de kou. Van een speciale behandeling willen ze hier in Huize Van der Vleuten niets weten; zijn box meet iets meer dan tien vierkante meter, net als dat van elk ander ros in het stallencomplex.

Van extra solariumbehandelingen is geen sprake.

In juni 2008 kwam Tomboy naar de stal van Mierlonaar Eric van der Vleuten. De springruiter zag destijds potentie in de ruin en vond in Wim van der Leegte, directeur-eigenaar van VDL, een zakenpartner. Ze kochten het paard voor 800.000 euro, een fifty-fifty-deal. Sindsdien heet Tomboy 'VDL Groep' van voren.

Nog geen anderhalf jaar later gaat hij alweer van de hand. Zijn nieuwe baasje, de puissant rijke Athina Onassis, kleinkind en enige erfgename van de Griekse scheepsmagnaat Aristoteles Onassis, zou het edele dier naar verluidt voor iets minder dan drie miljoen hebben gekocht. Dat is marktconform, zullen we maar zeggen. Een paard van dit kaliber 'doet' tegenwoordig tussen de één en vier miljoen euro. Jan Tops uit Valkenswaard, die de rijke dame al jaren kent, trad op als bemiddelaar. Ver hoeft Tomboy niet te reizen naar zijn nieuwe adres: mevrouw Onassis heeft een stal in de buurt van Brussel. De verhuizing staat voor uiterlijk eind volgende week op de rol.

Sportief gezien is Van der Vleuten niet zo gelukkig met de verkoop. De 46-jarige Mierlonaar, die de Olympische Spelen in 1996 en 2004 net aan zich voorbij zag gaan, heeft zijn zinnen gezet op Londen 2012. En het ging de goede kant op: de combinatie presteerde met name de laatste tijd erg goed. "Ik heb er een dubbel gevoel over. Maar je moet natuurlijk ook de realiteit onder ogen zien. Het is een zakelijke overweging. Ik verdien de kost met mijn paarden."

Zakenman Van der Leegte, eigenaar van Stoeterij Duyselshof: "De stoeterij is business. De opbrengst moet komen uit de verkoop van paarden. We moeten voor anderhalf miljoen euro per jaar verkopen. Dit helpt dan al behoorlijk mee. Ik ben er dus content mee, maar ik vind het ook triest dat het beste paard van de stal nu weggaat."

Onassis, één van de meest vermogende lieden ter aarde en zelf ruiter, gaat waarschijnlijk zelf met het dier een koppeltje vormen, het liefst op topniveau. Ze hebben al een proefritje gemaakt. Van der Vleuten heeft ze samen bezig gezien. Volgens hem klikte het 'heel aardig '.

Dat ging met de twee mannen ietsje anders, herinneren de stalgrooms (verzorgers) zich. "In het begin dachten we: 'dit wordt een lange lijdensweg'. Ze moesten erg aan elkaar wennen." Toch viel het duo al snel in de prijzen , met de eerste plaats tijdens wereldbekerkwalificatie in Londen vorige maand als absoluut hoogtepunt.

Of de nieuwe combinatie uiteindelijk ook succesvol wordt, moet nog blijken. Om te excelleren heeft een topruiter een toppaard nodig. En andersom. Aan Tomboy zal het niet liggen. Zijn kwaliteit staat volgens Van der Vleuten buiten kijf. "Het is een heel speciaal dier. Hij heeft allereerst meer springkwaliteit dan veel andere paarden. Daarbij heeft hij een goede wedstrijdinstelling en karakter."

En van dat laatste moet Tomboy het misschien nog wel het meeste hebben. Hij heeft kuren, geniet van aandacht. Is een machopaardje met pit, soms zelfs een tikje onberekenbaar. Zo deinst hij er niet voor terug om naar anderen, mens, paard of hond, te happen. Zijn verzorgers noemen hem daarom soms ook wel gekscherend 'Stomboy'. Van der Vleuten: "Hij is best brutaal, in alle dingen. En dat zie je terug in het springen. Een paard moet brutaal zijn om zo te dúrven springen. Hij móet die mentaliteit hebben, dat maakt hem een topper. "

Natuurlijk laat het adieu Van der Vleuten niet onberoerd. " Je bouwt een band op met zo'n paard, bent veel met elkaar onderweg. Ik ga 'm wel missen, ja." Of dat wederzijds is? Tomboy zelf zal het vertrek worst wezen, denkt de Mierlonaar. Het paard lijkt zich nu in ieder geval niet druk te maken over het aanstaande afscheid. Zijn bovenlip rust op de dwarsbalk van de staldeur, hij dommelt bijna in.

Jessie en Nimo kwispelen voorbij de boxen. Ze gunnen de moneymaker nog geen blik waardig.

Verwant artikel:

[VN] Nederlands topspringpaard VDL Groep Tomboy verkocht

Frenka

Re: Tomboy: een machomannetje met aparte kuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:19

Heerlijk geschreven!
Jammer voor de Nederlandse sport, maar handel is handel.

Be who you are and say what you feel because those who mind don't matter and those who matter don't mind

GQMMS

Re: Tomboy: een machomannetje met aparte kuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:31

wat een leuk stuk zeg!

jammer dat Tomboy weg gaat, maar zo gaat het nou eenmaal, hopen dat Eric nog eens zon topper krijgt te rijden.

miccamaaike

Re: Tomboy: een springend machomannetje met aparte kuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:41

Leuk stukje! Ik dacht eerst, waar gaat dit heen? Maar dat werd al snel duidelijk!
Jammer idd voor de Nederlandse sport, maar als je zo veel geld voor een paard kunt krijgen wel heel begrijpelijk.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:49

leuk sfeer omschrijvend verhaal.
Erg jammer, maar o zo begrijpelijk!

Leef: neem en geef!

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:04

Leuke stuk. En jeetje wat een bedrag... :):)

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:22

zonde maar zo begrijpelijk!...ik hoop dat mevrouw Onassis ook echt uit tomboy krijgt wat er in zit, anders is het doodzonde van zo'n paard(ik ;) een klein beetje naar Lingh)

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:25

Mooi stukje! Grappig om te lezen!
Hopelijk gaat tie met zn nieuwe bazin vele succesen behalen..

Maar ik hoorde in Zwolle wel iets hogere bedragen dan 3 miljoen die mogelijk betaald zijn...

Dwarrus (Whistler x Sam R) B dressuur +6 :D
Chérie (Padinus x Gervantus) B dressuur +1

AmandavdJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:38

Wat een ontzettend leuk stukje, wie heeft dat geschreven!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:41

Stomboy... :')
Van mij had de naam van de auteur er wel bij gemogen inderdaad, buitengewoon leuk opgeschreven!
Edit: door Anneke Liebrand, staat op ed.nl

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:33

haha leuk gescherven.

stomboy wahah wat een naam.

~volg mij en mijn haflingers op YouTube
http://www.youtube.com/c/HaflingersStanleyMaximus~
:-)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:06

Wat een verrassing Athina klimt er zelf op!
Nou zal ze zeker wel in de Griekse gratie gaan vallen ;)

KNHS ZAL DE KOSTEN OP DE LEDEN VERHALEN wij zwijgt stemt toe dus WEES SLIM—> https://petities.nl/petitions/wij-wille ... ?locale=nl

Sinterklaas & Zwarte Piet zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur. En nee ik ben geen racist. Racisme staat compleet los van dit oer-Hollandse feest.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:26

misssixty schreef:
Mooi stukje! Grappig om te lezen!
Hopelijk gaat tie met zn nieuwe bazin vele succesen behalen..

Maar ik hoorde in Zwolle wel iets hogere bedragen dan 3 miljoen die mogelijk betaald zijn...

3 miljoen is het bedrag voor de belastingdienst. :D

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:35

Ik denk dat Athina best eens een heel leuk paar met Tomboy kan gaan vormen!!

Waarom mag zomaar verdwijnen... wie zo onmisbaar is?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:11

Athina is zonder meer een prima amazone. :) Met alle mogelijkheden en geld. Komt goed.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:29

Niniane schreef:
Athina is zonder meer een prima amazone. :) Met alle mogelijkheden en geld. Komt goed.

Dat klopt, maar ik ben er van overtuigd dat je er alleen door dat geld niet komt... er moet ook wat talent bij zitten.. en hard voor gewerkt worden!! :)

Waarom mag zomaar verdwijnen... wie zo onmisbaar is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:31

Geweldig geschreven, vooral dat laatste stukje van de hondjes...

En wat een bedrag zeg, hopelijk heeft Eric snel een nieuwe topper en kan hij alsnog naar Londen!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:50

_Rianne_ schreef:
Niniane schreef:

Dat klopt, maar ik ben er van overtuigd dat je er alleen door dat geld niet komt... er moet ook wat talent bij zitten.. en hard voor gewerkt worden!! :)

Helemaal waar natuurlijk. :) Maar Athina heeft zeker talent. Ze cijfert haar eigen carriere alleen min of meer weg voor die dat van haar man Alvaro.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:42

Prachtig geschreven :D Die dame heeft een top paard aan tomboy...hopelijk zullen we snel iets van hen horen :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:12

Agree...
Zo is 't leven....

Maar als Tomboy wordt verkocht denkt iedereen: tja, daar gaat weer één....Als bij Totilas alleen maar over verkoop wordt gepráát slaat heel Bokt op tilt (variërend van oh, oh, arme Edward, tot: arm paartjuh, tot: nu worden we geen kampioen). Het blijft een bijzondere wereld.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:26

Kendra schreef:
Agree...
Zo is 't leven....

Maar als Tomboy wordt verkocht denkt iedereen: tja, daar gaat weer één....Als bij Totilas alleen maar over verkoop wordt gepráát slaat heel Bokt op tilt (variërend van oh, oh, arme Edward, tot: arm paartjuh, tot: nu worden we geen kampioen). Het blijft een bijzondere wereld.

idd. daar zat ik ook te denken, terwijl tomboy, ook een wereldspaard is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:52

ginouque schreef:
Kendra schreef:
Agree...
Zo is 't leven....

idd. daar zat ik ook te denken, terwijl tomboy, ook een wereldspaard is.

KLinkt misschien heel stom.
Maar ik denk ondanks dat Tomboy zeker een topper is er meer van zulke toppers in het springen te vinden en te maken zijn, dan dat er aan totilasjes zijn!
Denk ik hoor, of het waar is weet ik niet, maar dat denk ik.

Ik heb zelf nog nooit een paard gezien met zulke gangen (of het gezond is laten we daar nu even buiten)
En ik zie wel meerdere springpaarden die erg goed zijn!

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:57

Totilas heeft iets compleets nieuws teweeg gebracht in de paardenwereld. Tomboy is één van die paarden met een geweldige toekomst. Maar daar blijft het voorlopig bij. :)

Ik hoop dat Athina er veel plezier mee gaat krijgen en het goed doet. Zeer goeie en getalenteerde amazone die het verstand op een rijtje heeft.

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:52

Dit zijn toch geen prijzen meer voor een paard 8)7

**Ietsen J.** Monte x Thomas B + 5

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 06:35

Jonge_Monte schreef:
Dit zijn toch geen prijzen meer voor een paard 8)7

nee gaat nergens over, helaas werkt het alleen wel zo, bij elke topsport, geld geld geld.

ik vindt het prima dat er best wat geld in omgaat hoor, maar kom op zeg, moet dit? gepaard met de eindeloze en torenhoge rechtzaken wanneer er iets mis gaat.

dat de sport een dure sport is, weet ik, dat een goed dier geld kost weet ik, maar dit zijn toch geen normale bedragen meer, ik vind het onwijs jammer, het geld , de prijs, de voorwaarden enz.. het gaat echt waar ten koste van .. nou ja vul maar in..