Regeling standstill AI-gevoelige dieren 4-4-03

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:17

Dat klopt runningkawa.

Ik denk dat ze vooral "bezorgd" zijn over de bedrijven, omdat die natuurlijk veel meer aan en af loop hebben dat een particulier.
Bij mij lopen er natuurlijk, veel minder mensen het terrein op, dan bijvoorbeeld bij een manege (of, alweer, auto handelaar). Dus meer kans op verspreiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:25

Maar ik kom daar toch met mijn auto, waar ik toch weer mee wegrij.
Of ik nu mijn paard erachter gooi, maakt ook niet veel meer uit lijkt me?

Maar goed, ze moeten iets verzinnen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:28

hmm, daar heb je natuurlijk volkomen gelijk in! Dan heb ik ook geen idee wat ze willen bereiken!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:34

Er wordt op het ministerie van LNV wat aan paniekvoetbal gedaan.Ze weten echt niet hoe ze het virus onder controle moeten houden,en da's erg genoeg.
De regels veranderen dus ook dagelijks een paar keer.
Gisteren mocht de melk in het hoge noorden ook niet worden opgehaald als er een paar hobby-kippen op het erf liepen.Wij hebben dus geen kippen (meer Huilen ).
En paarden mochten ook niet van het erf af. Maar ik mocht wel met de hond wandelen volgens een medewerkster van het LNV. Snapt-u het nog?

Vandaag zijn de regels weer versoepeld,tot de volgende paniekaanval. Heel triest allemaal voor de mensen die moeten leven van kippen en eieren. Sterkte voor die lui!!!!!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:01

Sorry maar nu heb ik nog een vraagje.
Als je je kippen op een hele lange vakantie hebt gestuurd, mag je je paard dus wel vervoeren?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:13

ja dan mag het wel.. tenminste zoals ik dit allemaal begrijp wel...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:10

Wijziging Bezoekersregeling Aviaire Influenza 2003
dd. 09-04-2003 20:00 uur

Toelichting voor de Staatscourant
Op 4 april 2003 is de Regeling standstill AI-gevoelige dieren 2003 in werking getreden. Met deze regeling werd voor onbepaalde tijd het vervoer verboden in heel Nederland van AI-gevoelige dieren, eenhoevigen, evenhoevigen, broedeieren, consumptie-eieren, mest, gebruikt strooisel en rauwe melk van bedrijven waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn. De standstill-periode is benut voor het traceringsonderzoek betreffende de besmetting in Ospel. Thans is er aanleiding om de stand-still periode te beëindigen onder gelijktijdige aanpassing van de reeds geldende maatregelen zoals opgenomen in de Regeling vervoersbeperkingsgebieden pluimvee 2003, de Tijdelijke regeling vervoers- en exportverbod pluimvee 2003 I, de Regeling compartimentering AI-gevoelige dieren 2003 en de Bezoekersregeling Aviaire Influenza 2003.

Inhoudelijk is de regeling aangepast aan de vervoersbeperkingsgebieden, bedoeld in de Regeling vervoersbeperkingsgebieden pluimvee 2003.

De systematiek van de regeling is voorts de volgende:
In de vervoersbeperkingsgebieden, bedoeld in de Regeling vervoersbeperkingsgebieden pluimvee 2003, is de Bezoekersregeling Aviarie Influenza 2003 van toepassing op alle plaatsen waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn.
Buiten de vervoersbeperkingsgebeiden is de Bezoekersregeling Aviarie Influenza 2003 alleen van toepassing op bedrijven waar bedrijfsmatig AI-gevoelige dieren worden gehouden.

Op dit moment zijn er twee vervoersbeperkingsgebieden:

het gebied Gelderse Vallei en
het gebied Nederweert.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER
EN VISSERIJ,

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER EN VISSERIJ,

Gelet op Richtlijn 92/40/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 19 mei 1992 tot vaststelling van communautaire maatregelen voor de bestrijding van aviaire influenza (PbEG L 167);

Gelet op artikel 10, eerste lid, van Richtlijn 90/425/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 26 juni 1990 inzake veterinaire en zoötechnische controles in het intracommunautaire handelsverkeer in bepaalde levende dieren en producten in het vooruitzicht van de totstandbrenging van de interne markt (PbEG L 224);

Gelet op de artikelen 17 en 31 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren;

BESLUIT:

Artikel I

De artikelen 1 tot en met 10 van de Regeling Bezoekersregeling Aviaire Influenza 2003 worden vervangen door de volgende artikelen:

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

AI: Aviaire Influenza;
AI-gevoelige dieren : gehouden dieren van een soort behorende tot de orde van de hoenderachtigen (Galliformes), tot de familie van de eenden, ganzen en zwanen (Anatidae), tot de families van de struisvogels (Struthionidae), emoes (Dromaiidae) en nandoes (Rheidae) en voor consumptie gehouden duiven (Columbia livia);
compartiment: compartiment als bedoeld in de Regeling compartimentering AI-gevoelige dieren 2003;
vervoermiddel: voertuig, waaronder mede begrepen een combinatie van een voertuig met één of meer door dat voertuig voortbewogen aanhangwagens, opleggers of containers;
toezichthouder: op grond van artikel 114 van de Gezondheids- en Welzijnswet voor dieren aangewezen ambtenaar.
Artikel 2

De houder van AI-gevoelige dieren is verplicht maatregelen te nemen zodat elk contact tussen bezoekers en AI-gevoelige dieren is uitgesloten en al het noodzakelijke te doen, dan wel na te laten om te voorkomen dat besmetting met of verspreiding van AI zich voordoet. Onder al het noodzakelijke wordt tenminste verstaan het aanbrengen van fysieke afscheidingen.

Artikel 3


Het is een persoon met het oog op de uitoefening van beroep of bedrijf uitsluitend toegestaan een bedrijf of bedrijfsgebouw te betreden waar AI-gevoelige dieren worden gehouden, indien:
de artikelen 4 en 5 in acht worden genomen, en
deze persoon in de voorafgaande 72 uur geen bedrijf waar AI-gevoelige dieren worden gehouden, heeft bezocht in een ander compartiment.
Het eerste lid is niet van toepassing op toezichthouders, personen die direct zijn betrokken bij de ruiming van bedrijven waar AI-gevoelige dieren worden gehouden, opsporingsambtenaren, huisartsen, alsmede ambulance, brandweer en soortgelijke noodhulpdiensten.
Artikel 4


De persoon, bedoeld in artikel 3, is verplicht:
ervoor zorg te dragen dat na ieder bezoek het vervoermiddel en de wielkasten daarvan, alsmede andere voorwerpen, waarmee hij het erf van een bedrijf waar AI-gevoelige dieren worden gehouden, betreedt voordat het vervoermiddel het bedrijf verlaat, worden gereinigd en ontsmet, overeenkomstig een door de directeur van de Voedsel en Waren Autoriteit, onderdeel Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees, goedgekeurd protocol, zoals bekendgemaakt op www.minlnv.nl/rvv , en
een inzichtelijke registratie bij te houden en tenminste 24 uur op het vervoermiddel voorhanden te hebben en daarna te bewaren, waarin tenminste de volgende gegevens worden opgenomen:
adres en plaats van de bezochte bedrijven;
de hoeveelheid vervoerde, opgehaalde of afgeleverde goederen;
de gereden route, en
datum en tijdstip van het vervoer.
Het vervoermiddel waarin AI-gevoelige dieren, broed- of consumptie-eieren, gebruikt strooisel of mest van AI-gevoelige dieren zijn vervoerd, wordt voorts na elke lossing op een bedrijf waar AI-gevoelige dieren worden gehouden, gereinigd en ontsmet overeenkomstig het protocol, bedoeld in het eerste lid.
Artikel 5

Een persoon als bedoeld in artikel 3 die een bedrijfsgebouw betreedt, waarbinnen AI-gevoelige dieren worden gehouden:

ondergaat een afdoende reinigings- en ontsmettingsbehandeling overeenkomstig een door de directeur van de Voedsel en Waren Autoriteit, onderdeel Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees, goedgekeurd protocol, zoals bekendgemaakt op www.minlnv.nl/rvv, voordat deze een bedrijfsgebouw betreedt, alsmede voordat hij het bezochte bedrijf, waar AI-gevoelige dieren gehouden worden, verlaat, en
gebruikt, indien noodzakelijk, zoveel mogelijk de reeds op het bedrijf aanwezige gereedschappen. Indien de benodigde gereedschappen niet op het bedrijf aanwezig zijn, draagt die persoon zorg voor een afdoende reiniging en ontsmetting van de gebruikte gereedschappen, overeenkomstig een door de directeur van de Voedsel en Waren Autoriteit, onderdeel Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees, goedgekeurd protocol, zoals bekendgemaakt op www.minlnv.nl/rvv.
Artikel 6

De houder van AI-gevoelige dieren houdt een register bij van alle bezoeken waarin tenminste wordt opgenomen:

naam, adres en woonplaats van de bezoeker;
reden van het bezoek;
voor zover het bezoek plaatsvindt met een vervoermiddel: aard en kenteken van het vervoermiddel, en
tijdstip van aankomst en vertrek van de bezoeker.
Artikel 7

Deze regeling is van toepassing op het gehele grondgebied van Nederland, met dien verstande dat in andere gebieden dan de vervoersbeperkingsgebieden, bedoeld in de Regeling vervoersbeperkingsgebieden pluimvee 2003, deze regeling uitsluitend van toepassing is op bedrijven waar bedrijfsmatig AI-gevoelige dieren worden gehouden.

Artikel 8

Deze regeling wordt aangehaald als: Bezoekersregeling Aviaire Influenza 2003.

Artikel II

Deze regeling wordt aan de media bekend gemaakt en treedt op 9 april om 20.00 uur in werking.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.



DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER EN VISSERIJ,

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 23:01

Ik woon in compartiment G(nederweert).Ik heb 2 eigen paarden aan huis.Ik heb geen Kippen of andere AI-gevoelige dieren op het erf. Mag ik nu buitenrijden met mijn paard.En een stukje over openbare weg waarbij ik varkensmesterijen passeer?????

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:22

volgens mij niet, nederweert is toch in de besmette gebieden??(mijn topografie is 0,0!!) want dan mag je met geen enkel dier van een erf af. als je buiten de gebieden woont dan mag je gewoon rijden.