Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 00:10

horses
Endurance
Ingezonden door Arabesk

In de Verenigde Arabische Emiraten is het endurance seizoen begonnen. Op 8 december brak een paard een been in een 100 kilometer lange race in Abu Dhabi. Het incident is te zien op een video die de organisatie 'Clean Endurance' op internet heeft geplaatst. De clip laat ook enkele andere misstanden zien.

De video is meer dan 12 minuten lang, en in de derde minuut is te zien hoe een al zichtbaar uitgeputte schimmel struikelt en op de grond valt.

Lees het volledige bericht op de site van Horses.nl.

Bekijk hieronder de schokkende video:

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 00:12

Uhm, nee bedankt. Ik geloof het zo ook wel. Ben geen fan van welke vorm van endurance dan ook.

Supervixen

Berichten: 12827
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 07:35

Filmpjes van dieremishandeling mogen toch niet op bokt?

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 07:38

Bizar, ik dacht altijd dat endurance 1 van de vriendelijkste takken van paardensport was en dat daar niet van die vreselijke dingen gebeurden..

Ballard_L

Berichten: 2491
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 08:07

Pfff arm dier...uitgeput, maar met man en macht hem door laten galopperen. Schande!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 08:11

Jester_ schreef:
Bizar, ik dacht altijd dat endurance 1 van de vriendelijkste takken van paardensport was en dat daar niet van die vreselijke dingen gebeurden..



Integendeel. Was onlangs ook nog wat van op bokt. Het is meer een race geworden. Dieren zijn doodop maar moeten blijven gaan.

Jester_

Berichten: 12260
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 08:21

Jaa die berichten vallen mij dus ook op maar had dat eerder niet zo door denk ik. Ook met tryon ed

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 08:23

Dit onderwerp heb ik al vaker voorbij zien komen.

Ben helemaal niet thuis in de endurance wereld maar zijn de misstanden niet vaak in deze landen en waarom wordt hier niet actief iets aan gedaan? Door wie wordt dat gehinderd of willen de organisaties hun handen er niet aan branden?!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 08:31

Amber_anne schreef:
Dit onderwerp heb ik al vaker voorbij zien komen.

Ben helemaal niet thuis in de endurance wereld maar zijn de misstanden niet vaak in deze landen en waarom wordt hier niet actief iets aan gedaan? Door wie wordt dat gehinderd of willen de organisaties hun handen er niet aan branden?!
Heel simpel: geld.
De grote geldschieters van de sport komen uit 'die landen', en een flink deel van de internationale top ook.

Captain

Berichten: 21370
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:18

Mijn hart breekt.. arme dieren. ;(

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:21

oomens schreef:
Amber_anne schreef:
Dit onderwerp heb ik al vaker voorbij zien komen.

Ben helemaal niet thuis in de endurance wereld maar zijn de misstanden niet vaak in deze landen en waarom wordt hier niet actief iets aan gedaan? Door wie wordt dat gehinderd of willen de organisaties hun handen er niet aan branden?!
Heel simpel: geld.
De grote geldschieters van de sport komen uit 'die landen', en een flink deel van de internationale top ook.



Dan maar geen geldschieters. Dan maar geen EK, dan maar geen WK etc etc. Endurance was ooit klein en stond toen idd bekend als prettige en diervriendelijke sport.
Als ik tegenwoordig iets over endurance hoor is het negatief.

Houd het dan gewoon lekker bij je thuis wedstrijden en geniet.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:04

Er is wel een verschil met endurance hier in Nederland op nationaal niveau. Dit soort dingen komen hier niet voor. :)

De UAE is de grootste geldschieter bij de endurance. Er is een hele industrie opgebouwd om de wedstrijden daar. Zij komen ook enorm veel goede paarden, voir goed geld op over de hele wereld.
Waren een grote sponsor voir de endurance in Tryon maar sponsoren ook wedstrijden in Europa.

Er zijn mensen die beweren dat de UAE endurance naar een hoger niveau heeft gebracht.. Ik denk daar het mijne van.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:39

Hoeveel paarden breken geen benen met springen?
endurance lijkt mij geweldig, maar ik zou niet mee doen voor de winst. Maar een uitgezette, onder toezicht, buitenrit rijden, geweldig.
controle punt waar je paard moet rusten, eten en drinken. En een check up door de dierenarts.
Het ligt mijn inziens aan de Ruiter welke discipline paard vriendelijk is.
Gister stootte ik op foto's uit de hogere dressuur sport, van paarden met kapotte monden...

Telpeva

Berichten: 14704
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:09

Snapt iemand wat er gebeurd met die schimmel redelijk aan het begin die ze de hele tijd rondjes laten lopen, waarvan de grooms ook steeds dat paard aantikken?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:31

Telpeva schreef:
Snapt iemand wat er gebeurd met die schimmel redelijk aan het begin die ze de hele tijd rondjes laten lopen, waarvan de grooms ook steeds dat paard aantikken?


en dat de vos uit de eerste clip (die mijn inzien toch overduidelijk kreupel liep achter bij het voordraven) ook gewoon nog meeliep en zelfs bij de schimmel loopt die valt?

Triest dat de FEI deze landen niet hard aanpakt, omdat ze bang zijn geen geld meer te krijgen. De ellende voor de paarden gaat nu maar door....behalve Bou Thieb (of hoe je het spelt); daar zijn ze wel met goede dingen bezig.


edit; o sry begreep je opmerking verkeerd; zo te zien is de groom het paard constant aan het prikken om het dier in beweging te houden zodat niemand ziet dat het paard geen puf meer heeft voor nog een ronde. Althans; zo vat ik het prikken op,
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-12-18 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:34

Telpeva schreef:
Snapt iemand wat er gebeurd met die schimmel redelijk aan het begin die ze de hele tijd rondjes laten lopen, waarvan de grooms ook steeds dat paard aantikken?


Paard mag nog niet de volgende ronde in en ze zijn aan het wachten tot het wel mag. Om te garanderen dat het paard lekker explosief de ronde in gaat jutten ze het op.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:40


Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:10

Dit heeft helemaal niks meer met sport te maken. Afschaffen lijkt mij dus een prima optie.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:30

Dit is gewoon racen in galop ipv gecontroleerd worden met hartslag ect zoals in Nederland gebeurt.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:52

Dit heeft niets meer te maken met "fit to continue" of "to finish is to win" en dat zijn in mijn ogen nog altijd de grond beginselen van Endurance.
Deze idioten zouden beter een fiets kopen en daar lopen op stampen 8)7

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 14:59

AMieke79 schreef:
Hoeveel paarden breken geen benen met springen?


Gewoon jumping bedoel je? Daar vallen de gebroken benen hartstikke mee.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:04

fransje23 schreef:
Er is wel een verschil met endurance hier in Nederland op nationaal niveau. Dit soort dingen komen hier niet voor. :)

De UAE is de grootste geldschieter bij de endurance. Er is een hele industrie opgebouwd om de wedstrijden daar. Zij komen ook enorm veel goede paarden, voir goed geld op over de hele wereld.
Waren een grote sponsor voir de endurance in Tryon maar sponsoren ook wedstrijden in Europa.

Er zijn mensen die beweren dat de UAE endurance naar een hoger niveau heeft gebracht.. Ik denk daar het mijne van.


Misschien komt het in nederland niet op dit niveau voor... Maar zo leuk zijn die wedstrijden toch ook niet... Ben ooit is per ongeluk met paard en wagen in een wedstrijd terecht gekomen... Paarden waren over de zeik van mijn wagen en werden letterlijk naar voren geslagen en geschreeuwd om erlangs te gaan (zo hard mogelijk moesten ze erlangs, leuk ook voor mij) tot resultaat 1 paard wat zo over de zeik was en zijn ruiter verloor en zo nog meer ellende gezien in het korte stukje dat ik dus die wedstrijd kruiste... Nee dat heeft toen wel echt afbreuk gedaan aan die tak van de sport... -O-

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 15:12

@lovehaffie: beste dat je in zo'n situatie kan doen is de rugnummers doorgeven aan de organiserende club. Als wij zo'n meldingen krijgen spreken we de ruiters er dus echt wel op aan! De wedstrijden gaan niet door op een afgesloten parcours en dus is respect voor andere weg gebruikers echt wel cruciaal, zeker voor de toekomst van die wedstrijd.
Als mensen in de omgeving klachten hebben en dit doorgeven aan de gemeente, riskeer je de toelating voor je wedstrijd kwijt te spelen. Dus als organiserende club tik je die ruiters op de vingers en hou je je sport ook sportief. Zelf ga ik op wedstrijd altijd mijn paard terugbrengen in tempo als ik recreanten of andere weggebruikers nader + vriendelijk goedendag zeggen of bedanken als ze plaats maken. En ik vind dat maar normaal ook.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Misstanden Endurance duren voort: de 100km van Abu Dhabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:47

Ik ben er ook geen fan van, deze mensen in deze landen die de paardensport beoefenen.
Er zijn altijd veel dingen mis, kijken totaal niet hoe het dier eraan toe is, alles draait om eer en geld.

Deze schimmel was al uitgeput en dan nog weer de baan op............totaal uitgeput almaar moeten blijven rennen.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:00

Christiene schreef:
Dit is gewoon racen in galop ipv gecontroleerd worden met hartslag ect zoals in Nederland gebeurt.


Hartslag en en de rest worden bij de wedstrijd op het filmpje ook iedere ronde gecontroleerd.
Het is een CEI, dus internationale wedstrijd met FEI regels.