Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14036
Geregistreerd: 20-04-16

Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 22:15

Horsetalk / Bokt.nl
Wetenschap

Een recent onderzoek behandelde paarden met zandophopingen in de dikke darm succesvol met een combinatie van psyllium en magnesiumsulfaat. Psyllium is een type vezel dat veel gebruikt wordt als een laxeermiddel dat water absorbeert. Het kan door het spijsverteringssysteem heen gaan zonder dat het helemaal wordt afgebroken. Magnesiumsulfaat heeft ook laxerende eigenschappen.

In dit onderzoek zijn veertig paarden gebruikt die last hadden van zandophopingen. De paarden waren naar een kliniek gebracht vanwege hun zand gerelateerde problemen en zijn geselecteerd met behulp van röntgenfoto’s. De röntgenfoto’s zijn gebruikt om te bepalen hoeveel zand de paarden in hun dikke darm hadden, de paarden bij wie bleek dat ze meer dan 100 vierkante centimeter aan zand in hun dikke darm hadden mochten meedoen aan het onderzoek. Paarden die minder dan 300 kilogram wogen, al laxeermiddelen kregen of symptomen van acute koliek lieten zien mochten niet meedoen met dit onderzoek.

Tijdens het onderzoek werden twee groepen met elkaar vergeleken: een controlegroep van twintig paarden die niet behandeld werden en een groep van twintig paarden die elk per kilogram aan lichaamsgewicht één gram psyllium en één gram magnesiumsulfaat kregen. Dit werd een keer per dag toegediend voor een periode van vier dagen.
Beide groepen hadden geen toegang tot zand tijdens die vier dagen. Alle paarden kregen wel zoveel hooi en water als ze wilden, alleen als er symptomen van buikpijn optraden werd de hoeveelheid hooi beperkt.

Nadat de vier dagen voorbij waren had 75% van de behandelde paarden geen zandophopingen meer. Alle paarden tolereerden de behandeling goed en er zijn geen bijwerkingen geobserveerd.
Vier paarden kregen tijdens het onderzoek een ontstekingsremmende pijnstiller: één vanwege koorts en de andere drie vanwege milde buikpijn. Drie van deze paarden waren na de behandeling van hun zandophopingen af.
De vier paarden in de behandelde groep die na de behandeling nog steeds last hadden van zandophopingen zijn hierna nog drie dagen doorgegaan met dezelfde behandeling. Hierna nam de hoeveelheid zand met minstens 50% af, hoeveel geen van deze paarden helemaal van de zandophopingen af kwamen na de behandeling van zeven dagen.

Van de paarden die niet behandeld werden had 20% een plotselinge afname van zandophopingen binnen de vier dagen, maar volgens het onderzoeksteam kwamen de behandelde paarden significant beter van de ophopingen af dan de paarden in de controlegroep. Dit is gebaseerd op de afname in de relatieve hoeveelheid zand, en de hoeveelheid paarden die na vier dagen geen last meer hadden van zandophopingen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 04:47

Conclusie: paarden die er gevoelig voor blijken te zijn van het zand afhouden? Voorkomen is beter dan genezen, maar dat wisten we al.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 05:41

Dus een paard van 550 kg krijgt 550 gram magnesium per dag?? Dat is bijna niet voor te stellen.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 06:55

Het moet wel laxerend werken :=

Dat lijkt me wat veel magnesiumsulfaat om naar binnen te krijgen, maar dat staat wel in de bron.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 08:57

Ik kende deze studie al, netjes uitgevoerd! Ik ben wel ook benieuwd wat het magnesium toevoegd aan het effect van de psyllium en of magnesium ook bijwerkingen heeft. Volgens mij zou je dit niet maandelijks in deze doseringen moeten doen. Hier een DA die daar wat zinnigs over kan zeggen?

Wat betreft de dosering: het gaat hier natuurlijk niet om een preventieve kuur maar om paarden met klachten die als andere alternatief een koliekoperatie hebben. Dan liever dagelijks voor een korte periode een halve kg magnesium erin :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:32

Maar nu is niet echt duidelijk of de magnesium meerwaarde heeft op de psyllium kuur die men al standaard geeft bij zand.

Daarnaast zou ik dan ook willen weten wat de paarden normaal te eten krijgen. Hooi werkt ook al veel beter met zand dan kuil, dus dan is dat ook een combi van factoren.

+ dat ze nu dagen geen zand binnen kregen en dat is vrijwel onmogelijk normaal, tenzij je paarden gaat opsluiten. En dat is nou net niet de bedoeling, want beweging geeft een betere darmwerking.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:44

Het bitterzout (magnesiumsulfaat) lijkt me echt wel een cruciale toevoeging! Dit omdat er zo meer water wordt getrokken naar de darminhoud, en het zand zo goed meegevoerd kan worden. De psylisium vezels absorberen mooi het vocht, zorgen voor meer zachte compacte brij, en hop het zand wordt meegevoerd ipv ontlasting langs het zand.

Maar idd eigenlijk was de test leuker geweest als ze hadden bekeken hoeveel % succes stijgt of daalt met en zonder msulfaat.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:46

Bitterzout is een heel gewoon laxerend middel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:50

Hannanas schreef:
Het bitterzout (magnesiumsulfaat) lijkt me echt wel een cruciale toevoeging! Dit omdat er zo meer water wordt getrokken naar de darminhoud, en het zand zo goed meegevoerd kan worden. De psylisium vezels absorberen mooi het vocht, zorgen voor meer zachte compacte brij, en hop het zand wordt meegevoerd ipv ontlasting langs het zand.

Maar idd eigenlijk was de test leuker geweest als ze hadden bekeken hoeveel % succes stijgt of daalt met en zonder msulfaat.


Dat bedoel ik. We weten wel wat het doet, maar ik zou dan willen weten of het echt meer effect heeft als je die combinatie geeft. Van psyllium weten we namelijk ook het effect op zand dus hoeveel beter ging het met deze combinatie? Ging het ook sneller dan alleen met psyllium bijv?

En welke psyllium hebben ze gebruikt?

Er zijn wel meer laxerende middelen, dus ben toch huiverig. Ook bitterzout is goed aan te komen en straks gaan mensen zelf experimenteren met de beperkte info die je nu hebt.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:13

Dat laatste sprak ik niet uit superpony maar dat dacht ik ook.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:17

Weet iemand hoe dit onderzoek heet en waar ik het kan vinden ?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 20:18

--die elk per kilogram aan lichaamsgewicht één gram psyllium --

Wat ook een hoge dosering?
Ik heb net een zak gekocht en moet 100 gram geven,maar bij dit onderzoek met een dier van 400 kilo is het dus 400 gram psyllium.
Wil wel geloven dat zand er dan nog beter uit gaat

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:06

ellepel schreef:
--die elk per kilogram aan lichaamsgewicht één gram psyllium --

Wat ook een hoge dosering?
Ik heb net een zak gekocht en moet 100 gram geven,maar bij dit onderzoek met een dier van 400 kilo is het dus 400 gram psyllium.
Wil wel geloven dat zand er dan nog beter uit gaat


Ligt er ook aan wat voor psyllium natuurlijk.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:15

Het volledige artikel is gratis, en kan je hier lezen: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

ze verwijzen ook naar andere studies die enkel psyllium of MgSO4 gebruikten of andere verhoudingen en dergelijke. Als je die opzoekt kan je normaal ook de conclusies daarvan lezen :)

Voor degenen die effectief meer willen weten :P

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 21:25

De intro, discussie en conclusie zijn sowieso interessant als je niet het hele artikel wil lezen:

In addition to the laxative effect attributed to its fibre content, psyllium stimulates the intestine partially by muscarinic and 5-HT4 receptor activation (Mehmood et al., 2011). However, psyllium may also inhibit intestinal motility by blocking Ca2+ channels and activating NO-cyclic guanosine monophosphate pathways (Mehmood et al., 2011). These antagonistic effects of psyllium on intestinal motility could explain the lack of or the delayed effect in some horses in this study, similar to an earlier study (Hammock et al., 1998). Psyllium is a simple bulk laxative (Boothe and Jenkins, 1995), whereas MgSO4 acts as an osmotic cathartic that accumulates water in the intestine and enhances intestinal motility (Freeman et al., 1992). The combination of these mechanisms could explain the efficacy of the psyllium and MgSO4 combination in our study, and its superiority to psyllium alone, which was demonstrated in a previous study (Niinistö et al., 2014).

Some of the control horses spontaneously cleared the ingested sand accumulation when they had no access to soil. The mechanism by which sand clearance occurs solely when access to the source is denied is still unclear, but it is possible that normal colonic motility is sufficient to remove the sand. Additionally, most of the control horses that did not clear the sand subsequently responded well to nasogastric tubing of psyllium and MgSO4. It has been suggested that nasogastric administration of water alone could be enough to promote sand removal, but in clinical cases, nasogastric tubing with plain water is not recommended for large sand accumulations. Hammock et al. (1998) did not observe a difference in sand removal, regardless of whether psyllium was fed or administered with a nasogastric tube. Additionally, treatment with MgSO4 mixed with water (Niinistö et al., 2014) was not as efficient as the combination used in the present study.


Er stond trouwens in dat geen enkel van de paarden met die behandeling diarree kreeg. Enkelen wat plattere mest, en een paar hebben ze ontstekingsremmers gegeven omdat de paarden licht ongemak vertoonden (beetje koliek dus) maar daarmee ging het ook over, konden ze doorgaan met de behandeling, en is er geen enkel paard uit de studie moeten stappen. Ik zou dit precies ook niet proberen zonder opvolging van een dierenarts dus :P

marietta
Berichten: 160
Geregistreerd: 05-06-04
Woonplaats: breda

Re: Effectieve behandeling voor zandophopingen gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 23:25

leerzaam.