Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:25

Goh, Nikass, als wij zo onder jou nivo discussiëren wat doe je dan nog hier ? :)*

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:32

mysa schreef:
Ik vind dat sneeuwpop wel zeker een punt heeft. Verheerlijking van de natuur en 'natuurlijke' processen heb toch al nooit begrepen. Natuurlijke processen zijn vaak gewoon gruwelijk.


En waarom zou je denken dat die natuurlijke processen alleen in de dierenwereld terug te vinden zijn? Of overlijdt iedere mens vredig in zijn slaap op minstens 90-jarige leeftijd?

Sneeuwpop heeft geen punt, want zij vergelijkt mensen met dieren en hoe groot dierenliefhebber ik ook ben, ik zie wel in dat zo'n vergelijking volledig nutteloos is. Want nee, ik zou niet willen leven als een Konikpaard in de Oostvaardersplassen, net zomin als dat ik zou willen leven als een vleeskoe in Duitsland of als een verwende Chihuahua in de US. Dussssss? Wat is dan het punt dat sneeuwpop wenst te maken?

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:37

Punt is dat hij het in de natuur zo goed vind gaan, misschien moet hij dan zelf ook maar terug naar de natuur als ie dat zo fijn vindt.
Als alles in de natuur zo fijn is, waarom proberen we dan waar nodig te helpen ?
Overal mag ingegrepen worden om lijden te voorkomen, behalve bij ovp.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:41

Er wordt ingegrepen in de Oostvaardersplassen om lijden te voorkomen.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:46

Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Het ingrijpen zou niet nodig zijn geweest als we de natuur haar gang hadden laten gang in plaats van het gebied zelf te gaan bevolken. Dat is nog steeds wat mij dwars zit. De OVP is een kunstmatig, door de mens gecreëerd gebied. Dan moeten we dienaangaande het woord natuur niet eens in de mond nemen.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:01

se7entje schreef:
Punt is dat hij het in de natuur zo goed vind gaan, misschien moet hij dan zelf ook maar terug naar de natuur als ie dat zo fijn vindt.
Als alles in de natuur zo fijn is, waarom proberen we dan waar nodig te helpen ?
Overal mag ingegrepen worden om lijden te voorkomen, behalve bij ovp.


Goh wat kan jij goed lezen zeg. En dan vraag jij je af waarom ik vind dat een aantal mensen hier niet kunnen discussiëren?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:02

mysa schreef:
Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Het ingrijpen zou niet nodig zijn geweest als we de natuur haar gang hadden laten gang in plaats van het gebied zelf te gaan bevolken. Dat is nog steeds wat mij dwars zit. De OVP is een kunstmatig, door de mens gecreëerd gebied. Dan moeten we dienaangaande het woord natuur niet eens in de mond nemen.


Dus de Veluwe is ook geen natuur?

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:12

Nee, de veluwe is ook door de men’s aangeplant.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:13

Welke dieren zijn hier uitgezet? Dat moet dan vóór mijn tijd zijn geweest? De hekken staan er inmiddels wel maar tot een jaar of twintig/dertig geleden was er geen hek te bekennen hier. (noordelijke Veluwe)

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:18

Lanoca schreef:
Nee, de veluwe is ook door de men’s aangeplant.


Dus aangeplant is geen natuur? Dan hebben we afgezien van het regenwoud en Alaska niet veel natuur in de wereld. In Europa sowieso niet veel oerbos meer te vinden (Polen heeft nog een beetje). Hele IJsselmeer kent geen natuur?
Laat ik ten overvloede vermelden dat ik het hier niet mee eens ben. De meerkoetjes in de Amsterdamse grachten zijn natuur en de reeën in de waterleiding duinen zijn wild, ook al zitten ze achter een hek.

Mysa er worden regelmatig dieren ergens uitgezet door de mens, zoals bijvoorbeeld wolven in het Yellowstone Park in Amerika. Volgens jou dus geen natuur, geen wild?

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:26

Er is in mijn ogen wel een verschil tussen herintroductie en het uitzetten op nieuwe gronden (ovp is nieuw land, toch?) Herintroductie zou wat mij betreft ook alleen moeten plaatsvinden als het biotoop nog vergelijkbaar is met dat van de oorspronkelijke fauna. De edelherten en zwijnen zijn ooit wel vrijwel uitgeroeid op de Veluwe, door de jacht. Die zijn geherintroduceerd (;) in de 19e eeuw, geloof ik.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:31

Knip

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:44

De OVP vertoont meer gelijkenis met een verwaarloosde paardenwei, dan met een natuurgebied.
De bio-diversiteit van zowel planten als dieren is nauwlijks meer aanwezig. Er zijn geen konijntjes
en heel veel vogels komen er ook niet meer.
De grasmat is vernield, en er is enorm vele onkruid, zwart mosterdzaad, JKK, distel.

De runderen hebben het hele jaar honger geleden. Ik heb dit jaar geen enkel rund gezien dat wel gewoon op gewicht was. SBB noemt het 'opvetten', en dat was in augustus....

Misschien dat we theoretisch minder goed kunnen discussiëren, maar wat mij opvalt bij de voorstanders van het natuurlijke processen verhaal, is dat zij blind lijken te zijn , voor het feit dat zowel de runderen als de paarden het hele jaar rondom lijden onder hun leefomstandigheden. Kijk ze gewoon eens in de ogen en dan zie je dat ze niet gelukkig zijn.
Ik mis compassie voor de dieren. Ik mis het medeleven, een hart hebben voor hun welzijn. Er zijn helaas tig voorbeelden waarin duidelijk is dat ze het zwaar hebben.

Er is geen enkele meerwaarde in het concept van natuurlijke processen. En zo natuurlijk is het ook niet, als de mens in zijn rendac wagentje af en aan moet rijden.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:15

Sterrengoud dat is toch volledig jouw interpretatie?
Zolang we het niet eens zijn over de definitie van natuur, wild, vrijheid, lijden hoe kun je dan oordelen dat een ander minder compassie heeft dan jij?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:57

Wat is het verschil met een boer die zijn grazers achter een hek heeft staan en daar zorg voor MOET dragen en de verantwoordelijke van de ovp die grazers heeft neergezet achter een hek en ze mag laten verhongeren?

Imo zijn het de grootste beesten die dat kunnen aanzien en er niks aan doen.

Mensen en dieren zijn niet hetzelfde, maar bewust laten verhongeren is toch voor beide iets gruwelijks?
Mag dat niet vergeleken worden?
Zeker als dat gewoon te voorkomen is?

Ik ben blij dat er nu eindelijk regels zijn gekomen.triest dat het zo lang heeft geduurd en er nu zoveel moeten worden doodgeschoten.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 00:33

mysa schreef:
Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Het ingrijpen zou niet nodig zijn geweest als we de natuur haar gang hadden laten gang in plaats van het gebied zelf te gaan bevolken. Dat is nog steeds wat mij dwars zit. De OVP is een kunstmatig, door de mens gecreëerd gebied. Dan moeten we dienaangaande het woord natuur niet eens in de mond nemen.


Als ze de natuur hun gang hadden laten gaan, dan waren er wel reeën het gebied ingetrokken. Reeën hebben ook gewoon een sterftepercentage van 95% van de aanwas. Dus die zouden ook versterven of als je dat niet wilt bejaagd moeten worden. Er is echt niet zoveel verschil, behalve dat het een andere diersoort is.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 01:20

Lanoca schreef:
Nee, de veluwe is ook door de men’s aangeplant.

De mens beinvloed zijn leefomgeving ten gunste van zijn eigen voortbestaan als sinds deze controle over vuur verkreeg. Pas bij de start van moderne landbouw zo'n 10.000 jaar geleden werd dat gevaarlijk voor andere dier- en plantensoorten. Niks nieuws aan dus, wat wel nieuw er aan is, is het doorschieten de ene of andere kant op met zulke ongebalanceerde systemen tot gevolg. Deze manier van "natuur maken" verminderd de biodoversiteit die nodig is voor de veerkracht en flexibilteit van zo'n ecosysteem wat weer een negatieve weerslag heeft op de leefbaarheid van dat ecosystem en die er omheen, inclusief die waar de mens van afhankelijk is. En dat is op zijn minst een beetje dom te noemen.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 02:17

Gini schreef:
Er wordt ingegrepen in de Oostvaardersplassen om lijden te voorkomen.


Ja nu ja, daarvoor niet of veel te laat .

Nikass schreef:
se7entje schreef:
Punt is dat hij het in de natuur zo goed vind gaan, misschien moet hij dan zelf ook maar terug naar de natuur als ie dat zo fijn vindt.
Als alles in de natuur zo fijn is, waarom proberen we dan waar nodig te helpen ?
Overal mag ingegrepen worden om lijden te voorkomen, behalve bij ovp.


Goh wat kan jij goed lezen zeg. En dan vraag jij je af waarom ik vind dat een aantal mensen hier niet kunnen discussiëren?


Wat lees ik niet goed dan ?
Je houdt toch van natuurlijk processen ?
Je kan alles wel afkatten maar dat is ook geen discussiëren.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:44

se7entje schreef:
Goh, Nikass, als wij zo onder jou nivo discussiëren wat doe je dan nog hier ? :)*

Vroeg ik me ook al af, wat een hautainte en arrogante opmerkingen.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 16:09

Voor de Frans Vera-aanhangers en andere biologen, het is niet eens een achterhoedegevecht meer. Het is een verloren strijd. Zelfs de Flevolandse politiek is tot het heldere inzicht gekomen dat het experiment heeft gefaald. Volkomen mislukt. De ontstaansgeschiedenis was zo mooi. Een stuk Flevoland dat zich spontaan ontwikkelde tot natuur. Waar vooral vogels hun kans kregen. Waar iedereen van kon genieten vanuit uitkijkposten en met de fiets door het gebied. Totdat de mens..lees bioloog..zich ermee ging bemoeien. Zie wat er na 30 jaar van ellende van over is. Een kale vlakte, of er een oorlog heeft gewoed. Vogels en bomen verdwenen. Waarschuwingen van aanwonenden werden in de wind geslagen. De beheerders wisten het allemaal veel beter. De containers van Rendac reden in de winter af en aan. Totdat de echte biologen in actie kwamen. Mensen met wél gevoel in hun donder. Hun tijd, energie en middelen beschikbaar stelden om aan dit gedrocht voorgoed een einde aan te maken. Dat lijkt gelukt. Al gaat het ten koste van weer veel dierenleed. Ook dat had anders gekund. Hopelijk voor het laatst. En dit alsjeblieft nooit weer. Verdrietig, maar ook een beetje opgelucht. (Een omgevingsbewoner)

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 16:14

se7entje schreef:
Wat lees ik niet goed dan ?
Je houdt toch van natuurlijk processen ?
Je kan alles wel afkatten maar dat is ook geen discussiëren.


Moet ik dat serieus uitleggen?
Waar heb ik bijvoorbeeld gezegd dat alles in de natuur "fijn" is?

Daarbij is reactief beheer óók ingrijpen, alleen op een andere manier.
Maar geef nou es antwoord op alle vragen die ik herhaaldelijk heb gesteld, want jullie lullen er ook maar slap langsheen omdat je geen antwoord weet.

MisterA: ik snap dat je het leuker vindt om allemaal gelijkgestemde ja knikkers in dit topic tegen te komen, die hun "onderbouwde" argumenten van Facebook halen, maar dan heb je pech dat jij niet bepaald wie hier reageert.
In de vorige topics was het ook al de strategie om te proberen om het handje vol mensen dat niet tegen de OVP is weg te treiteren en soms daalt het niveau ook zodanig dat ik ff een tijdje ontstip, maar meestal kom ik wel weer een keertje terug.
Dus wen er maar aan :D

De politiek is niet tot het "inzicht" gekomen hoor, de politiek wil gewoon geen relschoppers langs de hekken, dat geeft gedoe en kost geld...

En, "hopelijk voor het laatst"?
Er zullen elk jaar gezonde dieren worden doodgeschoten. Dus nee, niet voor het laatst.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:13

Jij wil toch discussiëren ?
Ik heb geen zin om alles terug te quoten maar je hebt toch gezegd dat je houdt van natuurlijke processen, maar ik laat t hierbij.
Dat reactief beheer was veel te laat, toen waren ze al practisch dood.
Stel je vragen nog eens dan, want Door al het in de grond praten en alle tegenstanders over een kam heen te scheren weet ik niet meer wat je vraagt.
Ja, wanneer een dier gedomesticeerd is, daar heb ik mijn mening over gegeven, en dat ik het nu ook af wil wachten over hoe het verder gaat, maar dat ik eren hard hoofd in heb.

Er hoeven helemaal geen gelijk gestemde alleen te zijn, maar hoe jij ons wegzet drukt enorm de sfeer.

Politiek is wel tot inkeer gekomen, of in ieder geval genoeg om het te laten veranderen.
En dat noem jij dan relschoppers, maar hoe had je t dan graag gezien, dat alles bij het oude was gebleven ?
Dan ben je voor mij gewoon een bruut, dat je willens en wetens die beesten aan hun lot overlaat, achter een hek, want dat maakt zeker het verschil als het voor dat hek groen is en erachter alsof er een bom omploft is.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:54

Ja ik wil discussiëren, (jij ook volgens mij?) met mensen die oa mijn berichten goed lezen. Zo heb ik bijvoorbeeld nooit gevraagd wanneer een dier gedomesticeerd is, dus daar gaan we alweer :roll:
Als het je echt interesseert kun je heel gemakkelijk mijn berichten terug lezen en dan kom je mijn vragen vanzelf tegen :)*

Hoe ik het graag gezien had heb ik ook al meerdere keren (op herhaald verzoek) uitgebreid onderbouwd opgeschreven, maar het blijkt dus dat je t niet leest of niet interesseert. Dat is aan jou, maar verwijt mij dan niet dat ik niet wil discussiëren. Ik ben geen kapotte grammofoon waarvan de naald blijft hangen.

Welk lot voor een dier het meest aangenaam is kunnen we niet aan hen vragen en is dus onze interpretatie (dus geen feit) en daardoor ook aan meningsverschillen onderhevig.
Is een lot als rijpaard/stalpaard/24-7 op een weitje met schuilstalpaard een beter lot voor een paard dan een leven in vrijheid doorbrengen met aan het einde van je leven een zware winter die je niet overleefd? (als je niet tot de sterksten behoort)
Is opgejaagd en doodgeschoten worden in de bloei van je leven een beter lot voor een hert?

En iets breder: is je korte leven in een schuur op een kunststof vloer doorbrengen een acceptabel lot voor een varken? Nee niet off topic: Waarom deze dubbele moraal?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:10

mysa schreef:
Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Het ingrijpen zou niet nodig zijn geweest als we de natuur haar gang hadden laten gang in plaats van het gebied zelf te gaan bevolken. Dat is nog steeds wat mij dwars zit. De OVP is een kunstmatig, door de mens gecreëerd gebied. Dan moeten we dienaangaande het woord natuur niet eens in de mond nemen.


Alle natuurgebieden in België en Nederland worden beheerd. Door mensen.
Als dat jouw grote frustratie is, dan moet je tegen ieder natuurgebied en iedere natuurbeheerder protesteren en niet enkel waar het gaat om Konikpaarden in de Oostvaardersplassen.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:29

Ik denk dat mysa bedoeld dat als de mens niks gedaan had dat ovp water was gebleven, dat is heel anders dan het jagen in andere gebieden.

@nikass. De discussie met jou staak ik want ik vind je toon erg onprettig en minachtend en daardoor heb ik inderdaad geen zin om dingen terug te gaan zoeken.