Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:34

Maar dat is toch geen privilege van de Oostvaardersplassen? Alle natuur in Nederland en België is een mix van puur natuur en menselijke bemoeienis.
En natuurlijk wilt dat ook niet zeggen dat er geen fouten gemaakt worden en dat alles maar goed gevonden moet worden. Maar het is echter weinig constructief om zomaar 'tegen alles' te zijn. Ik krijg de indruk dat Staatsbosbeheer het hier eigenlijk niet goed meer kan doen, dat er altijd geklaagd gaat worden, dat dit een stokpaardje is geworden en dat ieder kadaver en iedere zogezegd verkrachtte merrie aangegrepen zal worden om maar aan te tonen hoe slecht het daar allemaal niet is.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:39

Ik wil de verschillen best zien hoor, alleen zijn die er hormonaal gezien niet zoveel, een hengst op ovp heeft in mijn ogen net zoveel drang om te dekken als een gedomesticeerd paard.
En het is niet zo dat ik stal paarden per definitie een beter leven vind hebben, ik vind dat het leven daar een stuk beter kan.
En wild kan je ze niet noemen, dan moet je terug gaan naar een zebra bv, die is veel verder terug kwa domesticatie.
En jullie kunnen lacherig doen over mijn term verkrachten maar kijk inderdaad eens naar de eenden bv, als er zoveel mannetjes opkruipen dat zij verzuipen noem ik toch verkrachting.
En ik kan dat inderdaad niet met zekerheid zeggen, ga uit van mijn ervaring met gedrag van paarden, wat ik op tv documentaires zie en de info van de mensen uit het veld.
Feit blijft dat in de natuur de jonge hengsten van de groep afgaan en daar is hier geen sprake van dus ik kan me de onrust goed voorstellen.

Edit. En daar lees jij niet goed Gini, jij ziet iedereen die tegengeluid geeft als tegen alles en scheert ze over 1 kam.
Waar ik denk dat de meeste actievoerders vooral die ellende van afgelopen jaren niet meer willen.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:54

Ik had en heb het nog steeds over instincten. Als jij vindt dat een huisdier even instinctief reageert en leeft als een (half)wild dier, dan is dat ok voor mij. Ik vind namelijk van niet: een huisdier wordt enorm afgezwakt in zijn instincten.

Niemand wilt de slechte situatie zoals die was, maar er is nu een oplossing: het teveel afschieten.
Dan zou de discussie toch mogen stoppen, de kans geven de oplossing toe te passen en dan volgend jaar evalueren. Waarom wordt dat niet gedaan? Waartegen wordt dan nu nog actie gevoerd?

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 14:02

Je had het over het instinct om voort te planten, die is in mijn ogen hetzelfde.
Andere instincten geef ik je gelijk in, bij het ene ras wat meer als bij het andere.

Ik loop nu ook niet mee met de demo's, al ben ik het niet helemaal met de gang van zaken eens nu, vooral de volgorde, en vraag ik me af wat er deze winter staat te wachten, maar dat is afwachten.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 17:27

se7entje schreef:
Ik wil de verschillen best zien hoor, alleen zijn die er hormonaal gezien niet zoveel, een hengst op ovp heeft in mijn ogen net zoveel drang om te dekken als een gedomesticeerd paard.
En het is niet zo dat ik stal paarden per definitie een beter leven vind hebben, ik vind dat het leven daar een stuk beter kan.
En wild kan je ze niet noemen, dan moet je terug gaan naar een zebra bv, die is veel verder terug kwa domesticatie.
En jullie kunnen lacherig doen over mijn term verkrachten maar kijk inderdaad eens naar de eenden bv, als er zoveel mannetjes opkruipen dat zij verzuipen noem ik toch verkrachting.
En ik kan dat inderdaad niet met zekerheid zeggen, ga uit van mijn ervaring met gedrag van paarden, wat ik op tv documentaires zie en de info van de mensen uit het veld.
Feit blijft dat in de natuur de jonge hengsten van de groep afgaan en daar is hier geen sprake van dus ik kan me de onrust goed voorstellen.

Edit. En daar lees jij niet goed Gini, jij ziet iedereen die tegengeluid geeft als tegen alles en scheert ze over 1 kam.
Waar ik denk dat de meeste actievoerders vooral die ellende van afgelopen jaren niet meer willen.


Ik heb de vraag al veel vaker in dit topic gesteld maar nog steeds geen antwoord gekregen. Na hoeveel generaties mag je een verwilderd dier weer wild noemen? En in vergelijk, na hoeveel generaties noem je een wild dier gedomesticeerd?

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:10

Karl66 schreef:
Ik heb de vraag al veel vaker in dit topic gesteld maar nog steeds geen antwoord gekregen. Na hoeveel generaties mag je een verwilderd dier weer wild noemen? En in vergelijk, na hoeveel generaties noem je een wild dier gedomesticeerd?

Gaat niet over generaties, maar over eigenschappen die domesticatie mogelijk maken. Een zebra mist daar zeker 1 eigenschap van, ze zijn nl te agressief.

Het lijstje van eigenschappen dat een diersoort domesticabel maakt :
  • Gemakkelijk en flexibel dieet
  • Snel opgroeien
  • Voortplanten in gevangenschap
  • Aangenaam karakter
  • Niet snel in paniek raken
  • De mens als zijn baas erkennen
Er zijn in de wereld trouwens maar iets van 40 diersoorten van de 20.000? die zulke eigenschappen bezitten en het grootste deel daarvan komt uit Eurazie.
Het selectief fokken van dieren met deze eigenschappen om die te versterken kan dus enkel omdat de basis ervoor al aanwezig is. Het is dan ook ernstig twijfelachtig of de mens hiervan de hoofdoorzaak is, er wordt wel gezegd dat de eerste stap(pen) van de dieren gekomen zijn, juist omdat die eigenschappen contact zoeken met mensen mogelijk/makkelijker maakt.

Het temmen van van diersoorten die deze eigenschappen geheel of gedeeltelijk missen is op individuele basis soms mogelijk, maar temmen is niet domesticeren. Het de-domesticeren klinkt op basis van bovenstaande definitie trouwens ook als onmogelijk, de eigenschappen die het domesticeren mogelijk maken zullen blijven bestaan ook al selecteer je daar niet op.

se7entje

Berichten: 841
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:13

Ja das een goede vraag...
Ik kijk vooral naar het gedrag, ik vind de herten veel 'wilder' dan de paarden en runderen.
Ik vind ook een hond gekruist met een wolf, of hoe dat precies met die bepaalde rassen zit, wilder dan de paarden en runderen op ovp terwijl die honden dagelijks in de hand zijn.
En dan bwdoel ik die niet binnen te houden zijn enzo.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 19:19

Mijn buurman van verderop heeft een zebra en twee kamelen in zijn wei. Dat maakt het wat mij betreft nog geen huisdieren.
"ze zijn niet wild want ze zitten achter een hek en ze zijn er niet zelf naartoe gelopen" gaat wat mij betreft niet op.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:57

tamary schreef:
Karl66 schreef:
Ik heb de vraag al veel vaker in dit topic gesteld maar nog steeds geen antwoord gekregen. Na hoeveel generaties mag je een verwilderd dier weer wild noemen? En in vergelijk, na hoeveel generaties noem je een wild dier gedomesticeerd?

Gaat niet over generaties, maar over eigenschappen die domesticatie mogelijk maken. Een zebra mist daar zeker 1 eigenschap van, ze zijn nl te agressief.

Het lijstje van eigenschappen dat een diersoort domesticabel maakt :
  • Gemakkelijk en flexibel dieet
  • Snel opgroeien
  • Voortplanten in gevangenschap
  • Aangenaam karakter
  • Niet snel in paniek raken
  • De mens als zijn baas erkennen
Er zijn in de wereld trouwens maar iets van 40 diersoorten van de 20.000? die zulke eigenschappen bezitten en het grootste deel daarvan komt uit Eurazie.
Het selectief fokken van dieren met deze eigenschappen om die te versterken kan dus enkel omdat de basis ervoor al aanwezig is. Het is dan ook ernstig twijfelachtig of de mens hiervan de hoofdoorzaak is, er wordt wel gezegd dat de eerste stap(pen) van de dieren gekomen zijn, juist omdat die eigenschappen contact zoeken met mensen mogelijk/makkelijker maakt.

Het temmen van van diersoorten die deze eigenschappen geheel of gedeeltelijk missen is op individuele basis soms mogelijk, maar temmen is niet domesticeren. Het de-domesticeren klinkt op basis van bovenstaande definitie trouwens ook als onmogelijk, de eigenschappen die het domesticeren mogelijk maken zullen blijven bestaan ook al selecteer je daar niet op.


Dat is geen antwoord op mijn vraag. Of je moet hiermee willen beweren dat de oorspronkelijke dieren waaruit onze gedomesticeerde dieren zijn voortgekomen nooit wild zijn geweest en dat bijvoorbeeld een wolf dus geen wild dier is.

Stel je vangt twee wilde wolven en gaat daar mee fokken, na hoeveel generaties kan je zeggen dat die wolven gedomesticeerde huisdieren zijn geworden. En als je die nakomelingen (wat dus nog steeds wolven en geen honden zijn) weer in het wild loslaat, na hoeveel generaties kan je ze weer wild noemen? Leuk dat ze domesticabel zijn, maar er komt een moment dat ze zo lang in het wild leven, dat je ze ook gewoon wild moet noemen. En de vraag is wat is die grens.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 23:37

Kijkend naar de prezwalski die een verwilderd gedomesticeerd paard bleek eigenlijk nooit. Als het een gedomesticeerd dier is geworden, dan is het een andere soort geworden.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:08

Nee, natuurlijk krijg je niet exact het genenmateriaal van het oorspronkelijke wilde dier terug. Maar als een populatie maar lang genoeg in het wild leeft, heb je ook niet meer exact hetzelfde genenmateriaal als de huisdieren waar ze uit voort komen. Dat noemen ze evolutie, dat soorten zich ontwikkelen en zich aan nieuwe omstandigheden aanpassen, waardoor ze soms totaal niet meer op hun oorspronkelijke voorouders lijken. Op welk moment zeg je dat een voormalig huisdier zodanig veranderd is, dat het een wild dier is geworden.

Als morgen, op de één of andere manier, de volledige mensheid uitsterft en alle dieren wel overblijven, dan gaan al onze huisdieren zich aanpassen op overleven. Sommige soorten zullen uitsterven, sommige soorten zullen eigenlijk probleemloos, met weinig aanpassingen, doorgaan en sommige soorten zullen zich behoorlijk aan moeten passen. Maar voor alle soorten komt er een moment dat ze of zijn uitgestorven of zich aan de nieuwe omstandigheden hebben aangepast. En als ze zich hebben aangepast, dan zijn ze gewoon weer wild geworden. Daarbij maakt het totaal niet uit of ze een domesticatie-gen hebben of dat ze een andere soort zijn het dier dat ooit gedomesticeerd is.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 00:44

Als een diersoort zich zover aanpast is het een andere diersoort geworden. Olifant is ook geen mamoet meer, en mocht het weer zo koud worden dat de huidige olifanten een dikke wollen vacht gaan kweken zijn ze niet terug veranderd tot mamoet, maar een andere soort geworden. Verwilderen kan wel, maar weer wild worden niet dat zijn ze door de domesticatie "verloren" en daarmee verworden tot een andere diersoort.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:44

Karl66 schreef:
Nee, natuurlijk krijg je niet exact het genenmateriaal van het oorspronkelijke wilde dier terug. Maar als een populatie maar lang genoeg in het wild leeft, heb je ook niet meer exact hetzelfde genenmateriaal als de huisdieren waar ze uit voort komen. Dat noemen ze evolutie, dat soorten zich ontwikkelen en zich aan nieuwe omstandigheden aanpassen, waardoor ze soms totaal niet meer op hun oorspronkelijke voorouders lijken. Op welk moment zeg je dat een voormalig huisdier zodanig veranderd is, dat het een wild dier is geworden.

Als morgen, op de één of andere manier, de volledige mensheid uitsterft en alle dieren wel overblijven, dan gaan al onze huisdieren zich aanpassen op overleven. Sommige soorten zullen uitsterven, sommige soorten zullen eigenlijk probleemloos, met weinig aanpassingen, doorgaan en sommige soorten zullen zich behoorlijk aan moeten passen. Maar voor alle soorten komt er een moment dat ze of zijn uitgestorven of zich aan de nieuwe omstandigheden hebben aangepast. En als ze zich hebben aangepast, dan zijn ze gewoon weer wild geworden. Daarbij maakt het totaal niet uit of ze een domesticatie-gen hebben of dat ze een andere soort zijn het dier dat ooit gedomesticeerd is.


Volgens mij zijn verwilderde paarden zoals de mustang en de Brumbie nog genetisch identiek aan de gewone paarden. Evolutie heeft in ieder geval langer nodig dan een paar honderd jaar en "kruisbestuiving " moet voorkomen worden.

Overigens verwilderen katten vrij snel. In Nieuw Zeeland zijn de verwilderde katten ook echt uiterlijk veranderd, groter en sterker dan een huiskat.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:05

Nikass Ik begrijp jou nog altijd niet, sorry, dat je werkelijk achter het oude beleid kan staan.

Maar ik ben heel "blij" dat er nu wat gedaan wordt aan het groot aantal dieren daar.
Jammer dat dat door afschot moet maar daar heb ik niet zoveel moeite mee.
Zeker niet nu het vlees ook netjes verwerkt wordt en zinnig gebruikt kan worden.

Wij mensen zijn nu de wolven van de OVP en gaan zorgen voor een evenwicht.

De dieren die overblijven hebben een natuurlijk leven tot het tijd wordt om opgeruimd te worden en dan gaat er niks verloren maar worden de dieren netjes verwerkt tot vlees en mooie huiden.
Ik hoop dat ze de komende jaren het beleid goed blijven uitvoeren zodat er de komende jaren niet zulke grote aantallen geschoten hoeven te worden als dit jaar en dat het gebied weer een natuurgebied wordt inplaats van een kaalgevreten vlakte.

Het lijkt mijn erf wel :)
Ieder jaar zijn er weer kippen die broeden en kuikens krijgen op mijn halve hectare grond.
Een gedeelte van die kuikens overleefd de zomer en herfst en dan beginnen de haantjes(minstens de helft van de kuikens) aan hun hanengevechten en bepaal ik welke er mogen blijven en welke er er in de vriezer belanden.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:45

De brumbies zijn inderdaad genetisch identiek, maar vele hebben grove hoofden en niet een gewenste bouw als modern dressuur of spring paard. Zelfs voor rodeos worden ze haast niet meer gebruikt. Velen zijn klein van stuk. Een enkele wordt soms wel gevangen om onder het zadel te gebruiken. Velen worden afgeschoten als ze het verkeer in gevaar brengen, of als ze gehouden merries lastig vallen, afrasteringen vernielen, vlees nodig hebben om Dingo’s op te ruimen.
Uit de meeste nationale parken worden ze geweerd omdat ze meer erosie veroorzaken dan de inheemse dieren.

Er zijn dus groot grond bezitters die ze of gedogen want waar ze rond lopen is te ruig voor het vee of te lastig om te beheren.

Karl66

Berichten: 29735
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 13:45

Dus fransje23, als ik jouw redenatie volg, dan is een wolf gedomesticeerd omdat hij genetisch verwant is aan de hond?

Als je naar het verhaal van Lanoca kijkt, dan zie je dat een verwilderende Brumby zich aan zijn omgeving aanpast. Wanneer is een dier zover aangepast dat je het weer wild kan noemen? Het is volgens mij namelijk complete onzin om een dier dat al generaties lang in het wild leeft, waarbij de soort zelf selecteert op eigenschappen die voor overleven de voorkeur verdienen en waarbij eigenschappen verdwijnen die vooral voor mensen interessant waren, nog steeds als gedomesticeerd te beschouwen.

Lanoca
Berichten: 384
Geregistreerd: 09-02-18

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 15:15

Of de brumbies zich aanpassen of dat het een samenraapsel is van volbloeden, ponies en trekpaarden? De geschikste rijpaarden zullen vaak terug gevangen zijn dus die genen zijn niet binnen de brumby groepen gebleven.

Veel rijk voer krijgen ze niet. Het is geen terug gefokte groep geweest. Tandartsen en hoefsmeden krijgen ze ook niet. Wel harde gronden en stenige bergketens. Ze moeten dus wel een goede balans hebben, en niet veel voer nodig hebben.

Ik denk dat brumbies niet als wilde paarden geclassificeert kunnen worden.
Australie zit vol met geintroduceerde dieren. Ook de Dingo’s komen van de indoneschese archipel.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:25

spatter schreef:
Nikass Ik begrijp jou nog altijd niet, sorry, dat je werkelijk achter het oude beleid kan staan.


Dat geeft niet, ieder zijn eigen visie ;)

Ik begrijp niet dat mensen zo makkelijk meten met twee maten. Duizenden gezonde dieren elk jaar afschieten is voor veel mensen geen probleem, vooral niet als ze daarna lekker op hun bord belanden.
Grote grazers in de OVP houden, zonder direct doel voor de mens, is niet acceptabel, maar structureel miljoenen dieren in stallen of kooien houden enkel voor menselijk "nut" blijkbaar wel. ;(

Ik begrijp ze niet, de mensen - waaronder een aantal bokkers hier in dit topic - die het geoorloofd vinden om voortdurend op SBB te katten en ze weet ik veel wat te verwensen, die van mening zijn dat de varkens in de bio industrie een goed leven hebben, of in elk geval beter dan de dieren in de OVP, die wilde -imo- koniks willen adopteren om ze in een stalletje te zetten, die de arrogantie hebben - imo- dat ze het beter weten en kunnen dan de natuur zelf.

Veel om niet te begrijpen -O-

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 16:27

Karl66 schreef:
Het is volgens mij namelijk complete onzin om een dier dat al generaties lang in het wild leeft, waarbij de soort zelf selecteert op eigenschappen die voor overleven de voorkeur verdienen en waarbij eigenschappen verdwijnen die vooral voor mensen interessant waren, nog steeds als gedomesticeerd te beschouwen.


:j

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 19:21

Karl66 schreef:
Dus fransje23, als ik jouw redenatie volg, dan is een wolf gedomesticeerd omdat hij genetisch verwant is aan de hond?

Als je naar het verhaal van Lanoca kijkt, dan zie je dat een verwilderende Brumby zich aan zijn omgeving aanpast. Wanneer is een dier zover aangepast dat je het weer wild kan noemen? Het is volgens mij namelijk complete onzin om een dier dat al generaties lang in het wild leeft, waarbij de soort zelf selecteert op eigenschappen die voor overleven de voorkeur verdienen en waarbij eigenschappen verdwijnen die vooral voor mensen interessant waren, nog steeds als gedomesticeerd te beschouwen.



Jij kom met het gene verhaal, ik niet :+

Karl66 schreef:
Nee, natuurlijk krijg je niet exact het genenmateriaal van het oorspronkelijke wilde dier terug. Maar als een populatie maar lang genoeg in het wild leeft, heb je ook niet meer exact hetzelfde genenmateriaal als de huisdieren waar ze uit voort komen. Dat noemen ze evolutie, dat soorten zich ontwikkelen en zich aan nieuwe omstandigheden aanpassen, waardoor ze soms totaal niet meer op hun oorspronkelijke voorouders lijken. Op welk moment zeg je dat een voormalig huisdier zodanig veranderd is, dat het een wild dier is geworden.


Ik noem alleen enkele voorbeelden van verwilderde dieren die na vele generaties nog steeds genetisch identiek zijn aan hun gedomesticeerde soortgenoot.
Tijdsbestek is met een paar honderd jaar misschien tekort voor echt genetische veranderingen?
Fenotypisch zal er eerder verschil te zien zijn.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:17

Nikass schreef:
[knip]die de arrogantie hebben - imo- dat ze het beter weten en kunnen dan de natuur zelf.

Veel om niet te begrijpen -O-


Wil je zelf ook weer terug zoals de natuur het heeft bedoeld? Zonder warm huis, schoon water en alle luxe van medicijnen, voedsel, kennis/materialen die we nu hebben? En dan bedoel ik niet de hele mensheid, maar jouw familie op een stuk grond met een hek er omheen.
Of bedoel je dat enkel voor dieren?

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:35

Slaat als een tang op een varken 8)7
Het discussie niveau is hier om te huilen -O-

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 20:42

Ik vind dat sneeuwpop wel zeker een punt heeft. Verheerlijking van de natuur en 'natuurlijke' processen heb toch al nooit begrepen. Natuurlijke processen zijn vaak gewoon gruwelijk.

Nikass

Berichten: 16676
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:02

Ik heb het in dat bericht over de houding van mensen :)*
Dus mij quoten en er dan iets heel anders van maken; ik heb geen behoefte om daar dan serieus op in te gaan.

Mysa in dit topic begrijpen heel veel mensen elkaar niet. Maar op de punten die ik inbreng wordt niet ingegaan, er wordt alleen lukraak een woordje uit de context geplukt.
Dat geeft aan dat veel mensen niet in staat zijn om goed inhoudelijk te discussiëren.
Verheerlijking van de natuur doe ik overigens niet. Dan lees je niet wat ik zeg.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Staatsbosbeheer raadt bijvoeren in Oostvaardersplassen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:06

Daar heb je wel gelijk in, maar dat geldt voor beide kanten, ik zie soms heel steekhoudende argumenten langskomen, waar de 'tegenpartij' dan niet op in gaat en gewoon weer zijn eigen standpunten ventileert. . Ik ga zelf niet overal op in omdat ik vaak dingen moet laten bezinken of er research op los moet laten. Tegen de tijd dat ik daarmee klaar ben, zijn we hier weer een aantal pagina's verder. En zo zal het anderen misschien ook gaan.